GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Fitnessmalli-kisat? kokemuksia, neuvoja! :)

Ikä
41
Heips!

Itse en ole fitneksen osalta ollut kisoissa mukana (kokemusta ainoastaan yksistä kauneuskisoista), ja muutenkin esiintymiskokemus rajoittuu pr-tehtäviin kaupoissa ja urheilukisoissa jne. (lavalla olen ollut sen myötä jopa 2 kertaa :hyper: )

Toiseksi, en arvosta kroppaani vielä niin, että kehtaisin sitä mennä mihinkään urheilujuttuihin esittelemään. Lihasta on näin naiseksi ihan kivasti, mutta niin on läskiäkin :urjo:

Treenaan silti paljon ja ei pelkkä rantakunto oikeasti kauaa jaksa motivoida! juoksin ekan ½ maratonin viime keväänä ja sen menen juoksemaan taas ensi vuonna, mutta fitnesspuoleltakin olisi kiva saada kunnon tavoite ja motivaattori.

Niinpä kaipaisin neuvoja näin ensikertalaiselle teiltä kauniilta ja kisakokeneilta :) kiitos!

Tarkoitiko nyt fitness ja bodyfitness kisoja, vai ihan kauneus ns. Fitnesmalli-kisaa?? Missikisoista tervehenkisimpänä näen fitnessmallikisan, jos kauneuskilpailuihin haluaa osallistua niin siinä mielessä uheilullinen ja kaunis nainen, sopii mainiosti tähän kilpailuun. :) Ota itsellesi tavoite että tähtäät jompiin kumpiin kisoihin ja rupeat valmistautumaan sen mukaan. Treenaamiseen saa paljon lisäpotkua kun on tavoite mihinkä meinaa tähdätä.. :)

_nim.m itse kokenut_ ;)

Ninskih sanoi:
Tarkoitiko nyt fitness ja bodyfitness kisoja, vai ihan kauneus ns. Fitnesmalli-kisaa??

tarkoitin ihan sitä fitnessmallikisaa, joka käytiin esim. juuri nyt tässä lokakuussa lahden FitnessExpossa. Kiitos kaunis jos jaksat antaa jotain vinkkejä, miten treeniä kannattaa ehkä muuttaa nyt kun on tietty tavoite? muutenkin kaipaisin ehkä eniten neuvoja siihen esiintymiseen, se kun ei kokemuksesta huolimatta toimi aina niin luontevasti..

Tällä hetkellä treenaan n.5 päivänä viikossa. Yksi on salipäivä jolloin teen yläkropan, selän + vatsan ja joskus jos huvittaa niin myös jalkaprässin ja kyykyt.

Juoksen 2-4 lenkkiä viikkoon, minulla on maratonkoulun ohjelma sitä ryhdittämässä (keväällä puolimaratonille).

Palautumiseen käyn toisinaan aamu-uinnilla (n.500m) ja työmatkat teen pyörällä, viikkoon tulee yhteensä siitä n.15km leppoisaa pyöräilyä.

mafiatar sanoi:
Tällä hetkellä treenaan n.5 päivänä viikossa. Yksi on salipäivä jolloin teen yläkropan, selän + vatsan ja joskus jos huvittaa niin myös jalkaprässin ja kyykyt.
En kyllä ole malli-ihmisiä enkä tiedä, kuinka he treenaavat, mutta eikö tuota kuntosalitreeniä kannattaisi vähän järkeistää? Tää nyt on vain mun ehdotus, mut esimerkiksi ylä- ja alakropalle omat treenipäivät tai sitten pari kertaa kroppa läpi per viikko, et kai sä nyt jalkoja jätä vallan huomiotta?! "Joskus jos huvittaa teen jalkoja"-ajattelu kuulostaa erikoiselle..

Sitten tuosta fitnessmallikisasta... Itse olin siitä vuosi-pari sitten kovinkin kiinnostunut, mutta nykyisellään tähtäimessä ovat body fitness-kisat joten olen ehkä jo ohittanut sen lihaksikkuuden rajan, mitä fitnessmallilta toivotaan. Sitä paitsi, ehken mä muutenkaan ole rakenteeltani/muutenkaan aivan malliainesta. Varmasti ihan hyvä juttu, jos menestyt tuossa kilpailussa, saat hyviä kontakteja ja pääset alan tapahtumiin edustamaan sekä fondin (muistanko oikein) listoille. Tähtäin korkealle, mafiatar! :thumbs:

MerZi sanoi:
En kyllä ole malli-ihmisiä enkä tiedä, kuinka he treenaavat, mutta eikö tuota kuntosalitreeniä kannattaisi vähän järkeistää? Tää nyt on vain mun ehdotus, mut esimerkiksi ylä- ja alakropalle omat treenipäivät tai sitten pari kertaa kroppa läpi per viikko, et kai sä nyt jalkoja jätä vallan huomiotta?! "Joskus jos huvittaa teen jalkoja"-ajattelu kuulostaa erikoiselle..

Kun aloitin treenit joskus pari vuotta sitten, oli mun yläkroppa tosi heikossa kunnossa verrattuna jalkoihin.
Aloin treenata koko kroppaa, mutta sitten huomasin, että a) jalkoihin sattuu monet liikkeet b) jalkojen lihakset oli jo valmiiksi möykyt etten halunnut niihin enää mitään lisää. Ja juoksun ja pyöräilyn myötä lihakset ovat jaloissa kasvaneet entisestään. Joten olen siis keskittynyt vaan keskivartaloon ja käsiin, ja tehnyt jaloille ihan vaan paria liikettä silloin tällöin.

Mun on nyt sitten karsittava juoksusta, jos alan tehdä salitreeniä kahtena päivänä viikossa. Vai onko liikaa jos käy töiden jälkeen salilla klo 16-17 ja vielä illalla n.klo 20 vaikka 30-40min juoksulenkin? :rolleyes:

mafiatar sanoi:
b) jalkojen lihakset oli jo valmiiksi möykyt etten halunnut niihin enää mitään lisää. Ja juoksun ja pyöräilyn myötä lihakset ovat jaloissa kasvaneet entisestään. Joten olen siis keskittynyt vaan keskivartaloon ja käsiin, ja tehnyt jaloille ihan vaan paria liikettä silloin tällöin.
Ok. :) Olen kyllä itsekin vähän "eriparisorttia" - jaloissa vahvat lihakset jo ennen saliharrastuksen aloittamista. Yläkroppa (lähinnä selkä) on ollut se vaikein kasvatuksen kohde. Meillä on toki eri tavoitteet minulla fitness - sinulla (fitness)mallijutut joissa tytöiltä ei ehkä odotetakaan kovin lihaksikasta kroppaa, lähinnä tasapainoista ja urheilullisen timmiä kokonaisuutta.

mafiatar sanoi:
Mun on nyt sitten karsittava juoksusta, jos alan tehdä salitreeniä kahtena päivänä viikossa. Vai onko liikaa jos käy töiden jälkeen salilla klo 16-17 ja vielä illalla n.klo 20 vaikka 30-40min juoksulenkin? :rolleyes:
Muista, että toi puntti 2*viikossa oli vain mun ehdotus. Itse tiedät tavoitteesi parhaiten, mitä jaksat ja mihin panostat - näiden perusteella päätät miten jatkossa treenaat. :) Tuntuu, että kerta viikossa salia ei ainakaan pääse kasvattamaan lihaksia, kun aerobisen määrä on melko suuri juoksuharrastuksesta johtuen. En kuitenkaan usko, että tulisi liikaa treeniä jos käy esim. kaksi kertaa viikossa salilla ja kolmesti juoksemassa. :MUTU: ( :offtopic: Olen itse tehnyt joskus salia viisi kertaa viikossa ja aerobisen jopa neljä kertaa... :nolo: Olihan sitä silloin varmaan hetken hyvässä kunnossa mutta sen tietää mihin se päättyi, ylikuntoon.)

Jep. Tällaisia ajatuksia tällä kertaa. :) Muitakin tähän threadiin vastailemaan kun minä ettei mene ihan mafiattaren ja mun kaksinpuheluksi! :)

MerZi sanoi:
Meillä on toki eri tavoitteet minulla fitness - sinulla (fitness)mallijutut joissa tytöiltä ei ehkä odotetakaan kovin lihaksikasta kroppaa, lähinnä tasapainoista ja urheilullisen timmiä kokonaisuutta.

Niin, eipä mullakaan mitään sitä vastaan ole, että lihakset kasvaa. Mun ruumiinrakenne on silleen hyvä että lihaksiin tulee muotoa suht helposti, mutta toisaalta nyt kun niiden pitäisi vielä kasvaa selkeämmiksi, niin tarvitaan varmasti apua myös ruokavalioon.

Sitten ajattelin talvella ottaa harrastuksiini vielä jonkun vähän "tanssillisemman" tms. jutun (bodycombat, sambic tms.) jotta saisi jonkun näyttävän ja lavaystävällisen jutun siihen esitykseen mukaan. Noita em. lajeja olen harrastanut aina silloin tällöin, että alkeet on hallussa, mutta ehdotonta kehitystä olisi tapahduttava.

Sitten vielä yksi kysymys.. pitäisikö nyt talvella treenata lihasta esiin ja sitten keväästä dieettiä ennen casting-tilaisuuksia vai miten?

mafiatar sanoi:
Sitten ajattelin talvella ottaa harrastuksiini vielä jonkun vähän "tanssillisemman" tms. jutun (bodycombat, sambic tms.) jotta saisi jonkun näyttävän ja lavaystävällisen jutun siihen esitykseen mukaan.

Et sinä noilla lajeilla mitään näyttävää ja lavaystävällistä kyllä opi...

mafiatar sanoi:
Sitten vielä yksi kysymys.. pitäisikö nyt talvella treenata lihasta esiin ja sitten keväästä dieettiä ennen casting-tilaisuuksia vai miten?
Kyllä musta tuntuu, että fitnessmallit vetää ennen esiintymisiä jonkinlaisen pienen dieetin. Ehkä castingeihinkin voisi vähän varautua, mutta etenkin sitten jos pääset loppukilpailuihin.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
reinhardt sanoi:
Et sinä noilla lajeilla mitään näyttävää ja lavaystävällistä kyllä opi...

Kiitollisena ottaisin neuvoja vastaan että milläs sitten :jahas:
itse aerobicista en niin kovasti tykkää, rytmitajua on mutta kun pää on niinku haminan kaupunki en muista koskaan mitä pitää missäkin kohtaa tehdä (sarjoissa). Ja siinä fitnessmallikisassahan pitää vetää lavalla joku 30s esitys omasta lajista. Ja mun lajit tällä hetkellä juoksu, punttis, pyöräily, uinti.. :hyper:

ajattelin, että jos jotain taistelulajia vaikka sitten vetäis siihen, kun olen kuitenkin suorittanut voimankäytön kursseja + tuota bodycombatia. Aika monet kilpailijoista kun varmasti tanssii tuossa kohtaa.

mafiatar sanoi:
ajattelin, että jos jotain taistelulajia vaikka sitten vetäis siihen, kun olen kuitenkin suorittanut voimankäytön kursseja + tuota bodycombatia. Aika monet kilpailijoista kun varmasti tanssii tuossa kohtaa.

Bodycombatissa et kyllä taistelulajeista oikeasti mitään opi. Combat on käytännössä samaa, kuin aerobic, liikkeet vain vähän erilaisia. En tiedä, millaisia vaatimuksia tuolle esitykselle on, mutta ainakaan itse en combat-tunnin oppien jälkeen menisi itseäni lavalle nolaamaan -et millään opi suorittamaan liikkeitä niin täsmällisesti, että ne näyttäisivät miltään. Ajattele combatia sinä, mitä se on, eli aerobisena liikuntana.

Jos jonkun kamppailulajityyppisen esityksen haluat, pyydä jotain karateopettajaa tms opettamaan sinulle joku kata. Tai ainakin hiomaan lyönti- ja potkutekniikkaasi. Sinänsä joku combattyyppinen koreografia voisi olla hauska ja näyttävä, mutta kuten sanottu, tarvitset jotain muutakin oppia kuin tunneillä käymisen.

En siis noista kisoista sinänsä tiedä, mutta olen harrastanut tanssimista ja tiedän kyllä, millaista valmentautumista jonkun pätkän esittäminen lavalla edellyttää. (edellyttäen siis, että haluaa esiintyä HYVIN ja hallitusti.)

EDIT: Tosi persoonallista muuten olisi, jos esittäisitkin punttistreeniä! Oikeasti, vaikka tekisitkin liikkeitä ilman painoja, jos teet ne asenteella -ja sinulla on yhtään papua- se voisi näyttää todella hyvältä. Tai ehkä ei. Tuo vaatisi kyllä melkoista esiintymistaitoa.

reinhardt sanoi:
Jos jonkun kamppailulajityyppisen esityksen haluat, pyydä jotain karateopettajaa tms opettamaan sinulle joku kata. Tai ainakin hiomaan lyönti- ja potkutekniikkaasi. Sinänsä joku combattyyppinen koreografia voisi olla hauska ja näyttävä, mutta kuten sanottu, tarvitset jotain muutakin oppia kuin tunneillä käymisen.

Tai sitten voi mennä ihan alkeiskurssille: monissa lajeissa jo alkeiskurssin jälkeen ainakin pitäisi osata jokin liikesarja. Ja jos tähtäimessä ovat fittimallikisat esim. vuoden päästä, niin tammikuussa jos aloittaa on ehtinyt harrastaa jo useamman kuukauden ja jotain pientä pitäisi jo osata. Tai ainakin olla valmiudet oppia... :D

Tae Kwon Do on lajina melko näyttävä: paljon korkeita potkuja ynnä muuta.

mafiatar sanoi:
Aloin treenata koko kroppaa, mutta sitten huomasin, että a) jalkoihin sattuu monet liikkeet b) jalkojen lihakset oli jo valmiiksi möykyt etten halunnut niihin enää mitään lisää. Ja juoksun ja pyöräilyn myötä lihakset ovat jaloissa kasvaneet entisestään. Joten olen siis keskittynyt vaan keskivartaloon ja käsiin, ja tehnyt jaloille ihan vaan paria liikettä silloin tällöin.

Sinua näkemättä on tietenkin täysin mahdotonta sanoa mitään varmaa asiaan liittyen, mutta muistini mukaan fitnessmallikisaajamme SannaK kyllä treenasi ihan koko kroppaa salilla ennen noita kisoja, ja vieläpä kovaa...

Gillyanne sanoi:
Sinua näkemättä on tietenkin täysin mahdotonta sanoa mitään varmaa asiaan liittyen, mutta muistini mukaan fitnessmallikisaajamme SannaK kyllä treenasi ihan koko kroppaa salilla ennen noita kisoja, ja vieläpä kovaa...

Ilkeänä ihmisenä täytyy todeta, että jos jalkalihakset kasvaa pyöräilyllä ja juoksulla oikein silminnähden, kannattaisi ehkä harkita Ms. Olympiaa -tuollaisella genetiikalla varmaan hakkaisi natunakin kaikki mennen tullen parin vuoden intensiivisen treenin ja syömisen jälkeen...

Ei millään pahalla, mutta minusta täällä on ihan turhaa ilkeilyä. Se on varmaan aika suhteellista, mitä kukakin pitää isoina lihaksina. Toisen silmään jo pieni erottuvuus voi olla liikaa - ja jos malliksi haikailee, en yhtään ihmettele. Miksei ennemmin vois vastata näihin posteihin positiiviseen sävyyn tai jättää sanomatta kokonaan. Se on tosin totta, että koko kroppaa pitäisi treenata tasaisesti.

Mitä dieettiin tulee, niin ainakin vuoden 2004 voittaja oli dieetillä. Hän oli kisannut aiempanakin vuonna, mutta seuraavaa (ja voittoisaa) vuotta varten hän hankki apua personal trainerilta, joka auttoi häntä myös dieetissä. Tiedän tämän koska noihin aikoihin mulla oli tämä sama PT. Eli Aaltosen Niina Helsingistä ainakin tietäis lisää fitnessmallijutuista, hänelle kannattaa laittaa vaikkapa mailia. Pistä googleen hakusanaksi ptfnland niin löytyy. Niina on mukava ja osaava (voittanut nuorten SM:n fitnessissä pari kertaa) trainer, hän voisi hyvinkin osata auttaa sua myös tuossa esiintymiskierrosasiassa.

Itse treenasin fitnessmallikilpailuun tavoitteellisesti noin 8kk. Treeni koostui 3-4 sali treenistä + aerobiniset 3-5krt vkossa. Treenasin ns. "kovemmin" koko ajan, noin 5kk ennen castingia aloitin dietin,silloin aamuaerobininen joka päivä sekä salitreeni 3-4krt viikossa. Jatkoon päästyäni jatkoin diettiä semifinaaleihin ja sitten finaaliin samalla tavalla. Treenasin ja treenaan edelleen ;) koko kroppaa, mielestäni kannattaa kehittää kumminkin joka osa-aluetta.. vaikka malliksi aikookin.

Ja mitä siihen vapaa-ohjelmaan tulee, kannattaa tosiaan hankkia joku joka neuvoisi koreografian teossa oli se sitten tanssia,aerobicciä tms. Siitä tosin ei kannata paineita ottaa, 30sek. on kovin vähän eikä siinä oikeastaan mitään kerkeä tehdä :) suurin osa tytöistä tanssii.. Lisäksi kävelyä kannattaa harjoitella jo varhain korkeilla korkokengillä.

Fiilis on aivan upea kaikissa karsinnoissa, esiintymiskokemusta saa roppakupalla ja porukka on tosi mahtavaa! Tänä vuonna ainakin oli :) itsestään ruskettavaa kuluu litroittain, kynnet ja hiukset vaativat rahaa, pitkät reissut ympäri suomea muotinäytöksissä väsyttävät, odottelu ja harjoittelu jännittää.. Mutta jos tämän kaiken kunnialla suorittaa, käteen jää aivan varmasti mahtava fiilis, kokemukset ja hyvä mieli omasta suorituksesta ja siitä että pystyi näyttämään itselleen mihin pystyy, kuinka paljon itsekuria löytyy..

Jos tämä ei sinua hetkauta,Olen aivan varma että tulet menestymään ensi vuoden kilpailussa!! :) Lisäksi esiintyminen kilpailussa ja näytöksissä tuo mahdollisesti työtilaisuuksia sekä roppakaupalla esiintymiskokemusta..

Ninskih sanoi:
itsestään ruskettavaa kuluu litroittain, kynnet ja hiukset vaativat rahaa, pitkät reissut ympäri suomea muotinäytöksissä väsyttävät, odottelu ja harjoittelu jännittää.. Mutta jos tämän kaiken kunnialla suorittaa, käteen jää aivan varmasti mahtava fiilis, kokemukset ja hyvä mieli omasta suorituksesta ja siitä että pystyi näyttämään itselleen mihin pystyy, kuinka paljon itsekuria löytyy..

Jos tämä ei sinua hetkauta,Olen aivan varma että tulet menestymään ensi vuoden kilpailussa!! :) Lisäksi esiintyminen kilpailussa ja näytöksissä tuo mahdollisesti työtilaisuuksia sekä roppakaupalla esiintymiskokemusta..

Juu no mä olen ollut aiemmin yksissä kauneuskisoissa finaalissa saakka mukana, ja esiintymiskokemusta on tullut noissa edustustehtävissä, joten tiedän kyllä miten mun kroppa reagoi siihen jännitykseen ja pyöritykseen :D onhan se vähän semmoista :urjo: kun maha sekaisin välillä mutta kaiken arvoista.
Hitsi nuo sun reenimäärät näyttää SUURILTA. Mulla on keväällä sekä töitä että iltaisin opiskelen, niín kiirettä pitää.. mutta tsempata aion, damn.

Ja vielä puuttuisin tuohon jalkalihasten kasvuun. Ei ne nyt mitkään _jättimäiset_ ole tietenkään. Mutta silti ilman erityistä punttia sääressä oleva lihas pullotti, ja samoin voitiin havaita etureiden lihas. Nyt on sitten treenin jälkeen etu- ja takareisi ja pakarat(perse) timmiytyneet. edelleen. Oli vaan niin tyhmää kun jalat oli kuin pölkyt ja käden ihan tikut ennen :rolleyes:

mafiatar sanoi:
Ja vielä puuttuisin tuohon jalkalihasten kasvuun. Ei ne nyt mitkään _jättimäiset_ ole tietenkään. Mutta silti ilman erityistä punttia sääressä oleva lihas pullotti, ja samoin voitiin havaita etureiden lihas. Nyt on sitten treenin jälkeen etu- ja takareisi ja pakarat(perse) timmiytyneet. edelleen. Oli vaan niin tyhmää kun jalat oli kuin pölkyt ja käden ihan tikut ennen :rolleyes:

Niin no mullakin on luonnostaan aika lihaksikkaat jalat (ratsastuksesta tulleet?!) mutta kannattaa lihasvoiman ja tasapainon takia treenata ne vaikka ihan kevyestikkin.. Sain ainakin positiivista palautetta Fitnessmallikisassa juuri jalkojeni takia :) Treeni määrä on tosiaan melko suuri, sitä aina välillä miettii miten sitä kerkee.. nooh aamulla ylös viideltä ja lenkille :D kyllä sitä aikaa löytyy kun tarpeeksi haluaa, mäkin kävin aina duunissa safkiksella salireenin vetäsemässä ja illalla kouluun... mutta kyl se sit palkitseekin! :worship:

Fitnessmalli kisasta

Hei,taidankin tunnistaa sut Ninskih :D Ajattelin myös sanoa tähän keskusteluun sanani... Ideanahan toi kisa on ihan tosi hyvä.
Mutta, totuus tais olla että "Treenatuimmat" tytöt jäi sen kolmen kärjen ulkopuolelle. Esimerkiksi sinä, Ninskih :D Ja tää on vaan mun mieli pide; mutta tossa kisassa ei tartte olla kovin "Fit" vaan lähinnä se pituus ja esiintymis taito.
Ja tietysti et kuitenkin hyvässä kunnossa...mut mut..niillä lihaksilla ei siellä pärjätä :rolleyes:
Toki kannattaa osallistua jos tuntuu että vois nää kriteerit "pitkä/hoikka/esiintymistaitoinen täyttää! :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom