Uutta! Uusi kilpailulaji naisille! Ensimmäinen naisten classic bodybuilding SM-pidetään Fitness Expossa 7.-8. lokakuuta. Lue säännöt - kysy lisää:
fitnessliitto@kpfitness.fi
Naisten classic bodybuilding -kilpailun säännöt
Naisten classic bodybuilding on vaihtoehtoinen kehonrakennuskilpailu niille, jotka haluavat kilpailla kehonrakennuksessa, mutta toisin kuin kehonrakentajat, haluavat kehittää fysiikkaansa enemmän esteettisten arvojen mukaisesti hieman pienemmällä lihasmassamassalla. Classic bodybuildingissa painotetaan urheilullisia muotoja, jotka esitellään anatomisissa asennoissa, pakollisilla asennoilla ja musiikin mukaan tehdyllä vapaaohjelmalla.
Naisten classic bodybuildingissa kilpaillaan kahdessa eri sarjassa:
Sarja alle ja tasan 163 cm: maksimikehonpaino = pituus sentteinä - 110
(esimerkki: kilpailija, joka on alle 163 cm pitkä, voi painaa maksimissaan 53 kiloa)
Sarja yli 163 cm: maksimikehonpaino = pituus sentteinä - 106
(esimerkki: kilpailija, joka on yli 163 cm pitkä, voi painaa maksimissaan 57 kiloa)
Classic bodybuilding koostuu kolmesta kierroksesta:
Kierros 1: Anatomiset asennot (4 käännöstä vasemmalle)
Kierros 2: Viisi pakollista asentoa
Kierros 2: 60 sekuntia kestävä vapaaohjelma (arvostellaan pisteillä)
Kierros 3: Pakolliset asennot
Asut
Naiskilpailijoiden pitää käyttää ensimmäisellä ja toisella kierroksella tukevia ja puhtaita bikineitä, jotka ovat hyvän maun mukaiset. Ensimmäisellä ja toisella kierroksella bikinien värin pitää olla musta. Alavatsan ja alaselän pitää näkyä bikineistä. Bikineiden alaosan pitää peittää vähintään puolet pakaroista. Bikineissä ei saa olla mitään ulokkeita, metalliosia ja ne eivät saa olla tehty kulta- tai hopealamésta. Toppausten tai tukirakenteiden käyttö bikineissä on kielletty.
Kilpailijoille pätevät samat säännöt kolmannella ja neljännellä kierroksella kuin ensimmäisellä ja toisella kierroksella, poikkeuksena se, että bikinit saavat olla koristeltu ja kilpailija saa itse päättää bikinien värin.
Kilpailijan täytyy käyttää samaa kilpailuasua kuin punnituksessa. Sääntöjen vastaisesta asusta päätuomari voi antaa rangaistuksen.
Kilpailijan täytyy käyttää samaa kilpailuasua kuin punnituksessa. Sääntöjen vastaisesta asusta päätuomari voi antaa rangaistuksen. Kenkiä ei saa käyttää. Korujen käyttö on kielletty lukuun ottamatta vihkisormusta.
Ensimmäisen ja toisen kierroksen arviointi (anatomiset asennot ja pakolliset poseeraukset)
Ensimmäinen ja toinen kierros (anatomiset asennot ja pakolliset poseeraukset) arvioidaan seuraavalla tavalla:
1. Tuomarin pitää ensimmäiseksi huomioida kilpailijan urheilullinen kokonaisvaikutelma. Tämä tehdään arvioimalla kilpailija päästä alaspäin, ottaen huomioon kehon kokonaisuuden. Arviointi alkaa fysiikan yleisnäkymästä; yleisvaikutelmallinen urheilullisuus; fysiikan tasapainoinen ja symmetrinen olemus; ihon kunto ja sävy; ja urheilijan kysy tuoda itseään esille miehekkään itsevarmasti ja tyylikkäästi.
2. Pakollisten asentojen vertailussa tuomarin täytyy ensin tarkkailla päälihasryhmiä, joita poseerauksessa esitellään. Tuomarin pitää katsoa kilpailijan fysiikkaa kokonaisuudessaan, aloittaen päästä alaspäin. Tuomari ottaa arvostelussaan huomioon ensivaikutelman, lihaksien koon ja niiden paksuuden, lihasten tasasuhtaisen kehityksen, lihaserottuvuuden ja fysiikan rasvattomuuden. Tarkastellessaan kilpailijan fysiikkaa päästä alaspäin, tuomarin on tarkkailtava kilpailijan kaulaa, hartioita, rintaa, käsien lihaksia, olkapäiden ja rinnan yhtymäkohtaa, vatsalihaksia, vyötäröä, jalkoja, pohkeita ja jalkateriä. Samaan tapaan tuomari tekee myös havaintoja kilpailijan tehdessä selkäposeerauksia; ylä- ja alaepäkäslihakset, teres- ja infraspinatus -lihakset, pitkät selkälihakset, pakarat, reisihauikset ja reiden takaosan lihakset, pohkeet ja jalkaterät. Yksityiskohtaiset huomiot pitää tehdä vertailuiden aikana, kuitenkin pitäen mielessä kilpailijan kokonaisvaikutelman ja tasasuhtaisuuden. Pakollisten asentojen vertailut ovat hyvin tärkeä osa kilpailua. Tuomarien on tehtävä päätös kilpailijoiden paremmuudesta, koskien lihasmassaa, tasasuhtaista kehitystä, lihasten paksuutta ja niiden erottuvuutta.
3. Arvioinnissa pitää ottaa huomioon myös ihon tiukkuus ja sen sävy sekä yleinen lihasten balanssi. Lihasten pitää olla mahdollisimman pyöreät ja rasvattomat.
4. Tuomarin arviointiin urheilijasta pitää sisältyä koko aika jonka urheilija on lavalla, hetkestä kun hän astuu lavalle siihen hetkeen kun hän poistuu lavalta. Classic bodybuilding -kilpailija pitää aina arvioida sen pohjalta, onko hän urheilullinen ja terveen näköinen, mikä muodostaa kilpailijan kokonaisvaikutelman.
Kolmannen kierroksen kulku (vapaaohjelma)
Vain viisi parasta kilpailijaa ensimmäiseltä kierrokselta pääsee finaaliin toiselle ja kolmannelle kierrokselle. Ennen kuin kilpailijat tulevat lavalle, heidän numeronsa, nimensä ja seuransa/tiiminsä kuulutetaan.
Vapaaohjelman tuomariarvostelu kolmannella kierroksella
1. Ennen kuin kilpailijat tulevat lavalle, heidän numeronsa, nimensä ja seuransa/tiiminsä kuulutetaan.
2. Kilpailijat esittävät musiikin mukaan tehdyn vapaaohjelmansa, jonka kesto on maksimissaan 60 sekuntia.
Kolmannen kierroksen kulku (vapaaohjelma)
1. Kilpailijat esittävät oman vapaavalintaisen ohjelmansa musiikkiin sovitettuna. Tuomarit arvostelevat poseeraukset lihaksikkuuden, erottuvuuden, tyylin, persoonallisuuden, urheilullisen koordinaation ja yleisvaikutelman perustella. Tuomarit pistävät merkille myös ohjelman pehmeyden, taiteellisuuden ja koreografian. Kilpailijan on esitettävä vapaaohjelmassa kaikki pakolliset poseeraukset. Mitään poseerausten lukumäärää vapaaohjelmassa ei ole. Kilpailijan pitää vain esittää kehonsa kaikki lihasryhmät tasapuolisesti ohjelmansa aikana. Poseerauksessa ei saa maata lattialla, esitellä pakaralihaksia pyllistämällä yleisöön päin tai nostaa housuja sivuilta ylös leveä selkä edestä -poseerauksessa, jotta reisilihaksen yläosat näkyisivät. Nämä poseeraukset ovat ehdottomasti kiellettyjä.
2. Lisävarusteiden (props) käyttö on kielletty.
Kolmannen kierroksen pisteet (vapaaohjelma)
Kolmannen kierroksen pisteet saadaan seuraavalla tavalla:
Jokainen tuomari laittaa kilpailijat paremmuusjärjestykseen siten, ettei kaksi kilpailijaa saa samoja sijoituksia. Kaksi ylintä ja kaksi alinta pistettä eliminoidaan yhdeksällä tuomarilla.
Pakollisten asentojen tuomariarvostelu neljännella kierroksella
Neljännellä kierroksella käytetään samoja kriteerejä tuomariarvostelussa kuin ensimmäisellä kierroksella.
kolmannen kierroksen (vapaaohjelma) pisteet lasketaan yhteen neljännen kierroksen (pakolliset asennot) pisteiden kanssa.
Poseerausasennot
Käännös oikealle:
Rento ja ryhdikäs asento, pää ja katse ovat samassa suunnassa kehon kanssa, kantapäät yhdessä, jalkaterät suunnattuna 30° kulmassa, polvet yhdessä ja polvinivelet suorassa, vatsa sisäänvedettynä, rintakehä ulkona, olkapäät takana, vasen käsi roikkuu rentona vähän koukistettuna kyynärpäästä ja vähän ulkona kehon keskilinjasta, peukalo ja sormet yhdessä kehon suuntaisesti, kämmen hieman koukistettuna. Käsien asento aiheuttaa kehon taipumaan hieman vasemmalle, jossa vasen olkapää on alempana ja oikea vastaavasti hieman ylempänä. Tätä pidetään normaalina ja asentoa ei saa liioitella taivuttamalla kehoa ja nostamalla käsiä. Tämä on rento asento.
Lihasten jännittäminen on kielletty. Kilpailijoita varoitetaan kerran, jos he eivät ole sääntöjen määräämässä asennossa. Toisesta varoituksesta kilpailijan sijoitusta voidaan laskea.
Neljäsosakäännös takaa:
Rento ja ryhdikäs asento, pää ja katse ovat samassa suunnassa kehon kanssa, kantapäät yhdessä, jalkaterät suunnattuna 30° kulmassa, polvet yhdessä ja polvinivelet suorassa, vatsa sisäänvedettynä, rintakehä ulkona, olkapäät takana, molemmat kädet roikkuvat rentona vähän koukistettuna kyynärpäästä ja vähän ulkona kehon keskilinjasta, peukalo ja sormet yhdessä kehon suuntaisesti, kämmen hieman koukistettuna ja sormenpäät koskettavat kevyesti reisiä. Tämä on rento asento.
Lihasten jännittäminen on kielletty. Kilpailijoita varoitetaan kerran, jos he eivät ole sääntöjen määräämässä asennossa. Toisesta varoituksesta kilpailijan sijoitusta voidaan laskea.
Käännös oikealle:
Rento ja ryhdikäs asento, pää ja katse ovat samassa suunnassa kehon kanssa, kantapäät yhdessä, jalkaterät suunnattuna 30° kulmassa, polvet yhdessä ja polvinivelet suorassa, vatsa sisäänvedettynä, rintakehä ulkona, olkapäät takana, oikea käsi roikkuu rentona vähän koukistettuna kyynärpäästä ja vähän ulkona kehon keskilinjasta, peukalo ja sormet yhdessä kehon suuntaisesti, kämmen hieman koukistettuna. Käsien asento aiheuttaa kehon taipumaan hieman oikealle, jossa oikea olkapää on alempana ja vasen vastaavasti hieman ylempänä. Tätä pidetään normaalina ja asentoa ei saa liioitella taivuttamalla kehoa ja nostamalla käsiä. Tämä on rento asento. Lihasten jännittäminen on kielletty. Kilpailijoita varoitetaan kerran, jos he eivät ole sääntöjen määräämässä asennossa. Toisesta varoituksesta kilpailijan sijoitusta voidaan laskea.
Neljäsosakäännös eteen:
Rento ja ryhdikäs asento, pää ja katse ovat samassa suunnassa kehon kanssa, kantapäät yhdessä, jalkaterät suunnattuna 30° kulmassa, polvet yhdessä ja polvinivelet suorassa, vatsa sisäänvedettynä, rintakehä ulkona, olkapäät takana, molemmat kädet roikkuvat vähän koukistettuna kyynärpäästä ja vähän ulkona kehon keskilinjasta, peukalo ja sormet yhdessä kehon suuntaisesti, kämmen hieman koukistettuna ja sormenpäät koskettavat kevyesti reisiä. Tämä on rento asento. Lihasten jännittäminen on kielletty. Kilpailijoita varoitetaan kerran, jos he eivät ole sääntöjen määräämässä asennossa. Toisesta varoituksesta kilpailijan sijoitusta voidaan laskea.
Naiskilpailijan arvostelu
Ensimmäiseksi tuomarin pitää muistaa, että hän arvostelee naiskehonrakentajaa, tarkoituksena hakea täydellistä naiskehoa. Siksi tärkein seikka arvostelussa on muoto - lihaksikas, mutta silti naisellinen muoto. Muut arvosteltavat seikat ovat täysin samoja kuin miehiäkin arvosteltaessa, mutta naiskehonrakentaja ei saa lihaksikkuudessa kuitenkaan
näyttää maskuliiniselta eli miehekkäältä. Naiskehonrakentajien lihaserottuvuus ei saa näyttää johtuneen suuresta painon pudotuksesta. Kilpailijan pitää myös osata liikkua sulavasti ja tyylikkäästi lavalla.
Naisten pakolliset asennot
1. Tuplahauikset edestä
Kilpailija seisoo tuomaristoon päin, toinen jalka ojennettuna sivulle, kuitenkin samassa linjassa toisen jalan kanssa. Kilpailija nostaa molemmat kätensä olkapäiden tasolle ja koukistaa käsiään kyynärvarsista ja ranteista siten, että kyynärvarret ovat 90 asteen kulmassa. Näin hauikset ja kyynärvarret jännittyvät, jotka ovat päähuomion kohteena tässä
poseerauksessa. Sormet ovat pidettävä kiinni nyrkissä poseerauksen aikana. Kilpailijan on myös jännitettävä kaikkia muitakin esilläolevia lihasryhmiä, kuten reisiä, selkä- ja rintalihaksia. Tuomari katsoo, että kilpailijalla on täyteläisen näköiset hauikset ja tekee huomioita, jos kilpailijalla on hauiksien ja kyynärvarsilihasten välissä tyhjää, johtuen lihasten kiinnityskohdista. Tuomari tarkkailee myös muiden lihasryhmien kokoa ja erottuvuutta, ja hakee täyteläisiä lihasten liittymäkohtia (mm. rintalihasten ja olkapäiden, hauisten ja
kyynärvarsien liittymäkohtia). Tuomari kiinnittää huomion myös kilpailijan fysiikan kokonaisbalanssiin, lihasmassaan, rakenteeseen ja lihasten erottuvuuteen.
2. Rinta sivulta
Kilpailija voi valita tässä poseerauksessa sen sivun, joka hänestä tuntuu tai näyttää paremmalta. Kilpailija seisoo sivuttain tuomaristoon nähden ja taittaa etummaisen käden koukkuun, ottaen takimmaisella kädellä kiinni etummaisen käden ranteesta, puristaen molempia käsiä yhteen, nostaen rintakehää ylös ja saaden näin rintalihakset jännittymään.
Etummainen jalka pitää olla nostettuna ylös pohkeen varaan ja takimmainen jalka suorana. Tässä poseerauksessa kilpailijan on jännitettävä myös reisihauiksiaan ja pohkeita.
Tuomarit tarkastelevat rintalihasten massaa ja rintakehän laajuutta. Tuomarien arvostelussa tässä poseerauksessa ovat myös pohjelihas, hauis ja reisihauis, josta tuomari tekee päätöksensä kilpailijan sivuprofiilista.
3. Tuplahauikset takaa
Kilpailija seisoo selkä tuomaristoon päin, koukistaa kätensä samalla tavalla kuin tuplahauis edestä poseerauksessa ja asettaa toisen jalkansa taakse varpaiden varaan, näyttääkseen pohjelihaksen. Kilpailija jännittää myös olkapäät, kaikki selkälihaksensa, reisihauikset ja pohkeet. Tuomari tarkistaa ensin kilpailijan käsilihaksien kehityksen ja sitten aloittaa tarkastelun päästä alaspäin; niska, olkapäät, hauikset, ojentajat, kyynärvarret, epäkäslihakset, teres- ja infraspinatus-lihakset, keskiselän paksut selkälihakset, kylkilihakset, leveät selkälihakset, pakarat, reisihauikset ja pohkeet. Tämä poseeraus auttaa ehkä eniten tuomaria päättämään kilpailijan laadukkuudesta lihasten paksuudessa, erottuvuudessa ja kokonaistasapainossa.
4. Ojentaja sivulta
Kilpailija voi valita tässä poseerauksessa sen sivun, joka hänestä tuntuu tai näyttää paremmalta. Kilpailija seisoo sivuttain tuomaristoon nähden ja vie etummaisen käden suoraksi sivulle, ottaen selän takaa toisella kädellä kiinni etummaisen käden ranteesta tai kyynärvarresta, puristaen molempia käsiä yhteen ojentajaa jännittäen, nostaen rintakehää
ylös ja jännittäen kylki- ja vatsalihakset. Etummainen jalka pitää olla nostettuna ylös pohkeen varaan ja takimmainen jalka suorana. Tässä poseerauksessa kilpailijan on jännitettävä myös reisihauiksiaan ja pohkeita. Tuomarit tarkastelevat ensisijaisesti kilpailijan ojentajalihaksia ja arvostelevat myös kilpailijan jokaisen näkyvän lihasryhmän aloittaen päästä alaspäin.
5. Vatsalihakset ja reisi
Kilpailija seisoo tuomaristoon päin, nostaa molemmat kädet pään taakse ja laittaa toisen jalan eteen. Sitten kilpailija jännittää vatsalihaksia puristaen niitä yhteen ja nojaa hieman eteenpäin. Samanaikaisesti hän myös jännittää edessä olevaa jalkaansa. Tuomarit tarkastelevat tässä poseerauksessa ensisijaisesti vatsa- ja kylkilihaksia ja myös reiden etuosien lihaserottuvuutta.´