Fitness tracker softat - mikä oiva valinta salitreeneihin?

setae

VIP
Liittynyt
26.10.2003
Viestejä
2 814
Ikä
44
Kaupunki
Singapore
Jos aiheesta on jo ketju niin vihjatkaa - en onnistunut löytämään :(



Elikkä on tässä alkanut tuo Endomondo nyppimään etenevissä määrin ja kaipaisi jotain uutta vähän paremmin käyttötarkoituksiin toimivampaa softaa. Endomondo olisi varmasti ihan kiva jos harrastaisi lajeja missä ollaan ulkona ja liikutaan edespäin mutta punttitreenaukseen sopii vähän kehnosti. GPS:än hyödyllisyys sisäurheilussa kun on vähän niin ja näin.

Eli hakusessa olisi applikaatio (iOS) joka olisi yhteydessä MyFitnessPaliin ja/tai FitBittiin, joka tukee sykemittareita (itsellä Polar H7) ja mittaisi noita kalorikulutuksia edes sinnepäin järkevästi mutta ei koittaisi väen väkisin pitää GPS:ää päällä sisäurheilussa. Kysynkö mahdottomia?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikään mittari ei mittaa salitreenin kalorikulutuksia millään tapaa järkevästi. Ne soveltuvat vain aerobiseen treeniin, ja silloinkin tulos on enemmän tai vähemmän valistunut arvaus kalorien osalta. Kalorikulutus kannattaa melkeinpä punttitreenien osalta jättää merkkaamatta.
 
:D kieltämättä sellaset specsit kuin maksiminopeus ja yhteensä kuljettu matka ovat vähän hyödyllisempiä silloin kun kyse ei ole vain siirtymisestä laitteesta toiseen...

Minusta on mukavampaa vaan kirjottaa tekemäni asiat muistiinpanosovellukseen vapaasti sen sijaan että räpläisi jonkun muka-kattavan salisovelluksen esiasetusten kanssa. Asioiden laittaminen muistiin ei kauaa kestä muutenkaan, joten en ole osannut perustella itselleni treenisovelluksia salia varten. Tilastollisuuden ja käppyrätkin tekisin muilla alustoilla jälkeenpäin koska voisin siten keskittyä juuri haluamaani dataan sen sijaan mitä appin kehittäjä on pitänyt tärkeänä tilastoida.
 
Itse olen kirjannut kaikki treenini (myös muut kuin salitreenit) Bloggeriin, mihin voi kirjata juuri niitä asioita joita haluaa. Eli vähän niinkuin elektroniseen ruutuvihkoon. Tietenkään siitä ei saa suoraan tilastodataa, mutta itse en toisaalta ole koskaan nähnyt kovin tarpeelliseksi nähdä mitään käyriä ja nostettuja kiloja minuutissa -tietoja. Minulle riittää, että näen, että treeni kulkee suunnitellusti.

Okei, joissakin treenimetodeissa kuten Power Factor Trainingissa (PFT) voi olla tärkeää, että saa tällaisia tietoja, koska esim. siinä PFT:ssä kehittyminen lasketaan nimenomaan näistä tilastotiedoista. Mutta silloinkin varmaan olisi viisasta etsiä nimenomaan siihen PFT:hen tehty appsi, josta saa ne tiedot mitä juuri siinä treenimetodissa tarvitaan. Silloinkin haluaisin kuitenkin kirjata myös nämä treenit sinne Bloggeriin, jotta kaikki löytyvät samasta paikasta; myös sen jälkeen kun ei enää treenaa PFT:llä. Esimerkiksi itse treenaan tällä hetkellä Wendlerin 5-3-1 metodilla ja käytän Wendelizer -appsia, mutta lähinnä sen takia että se laskee kaikki painonkorotukset ym. automaattisesti. Kirjaan silti nämäkin treenit myös sinne Bloggeriin.

Tietenkin, jos olisin kilpaurheilija tms joka valmentaa itse itseään, voisi olla tarpeellisempaa, että treeneistä saisi suoraan jotain tilastodataa.
 
Tietenkin, jos olisin kilpaurheilija tms joka valmentaa itse itseään, voisi olla tarpeellisempaa, että treeneistä saisi suoraan jotain tilastodataa.

Kyllä mä näkisin tuossakin kohtaa tarpeellisemmaksi löytää valmentaja kuin treeni-appsi... :)
 
Itsekkin olen tuota Endomondoa jonkin verran käyttänyt sykevyön kanssa salilla. GPS vaan pois päältä puhelimesta niin turha data jää pois. Ihan kiva välillä verrata eri treenien sykekäyriä, keskisykettä, ja kalorikulutusta. Tietty ilman sykevyötä aika turha mennä träckeri päällä salille. Semmonen sovellus olis kyllä kova, jonka sais yhdistettyä sykemittariin ja jossa olis myös toimiva salipäiväkirja.
 
Minkä nimisiä workout ja fitness sovelluksia käytätte puhelimessa/tabletissa. Kokemusten pohjalta, mikä vaikuttaa fiksuimmalta? Pystyykö jollain workout sovelluksella synkronoimaan tiedot myfitnesspal sovellukseen?
 
Osaako mikään träkkeri tunnistaa eri punttiliikkeitä ja pitää niistä kirjaa, tyyliin habakääntöä 4x8?

Olisko bisnesidean paikka? Kiinnostaisko ketään käyttää moista?
 
Osaako mikään träkkeri tunnistaa eri punttiliikkeitä ja pitää niistä kirjaa, tyyliin habakääntöä 4x8?

Olisko bisnesidean paikka? Kiinnostaisko ketään käyttää moista?

Oon kanssa miettiny tällasta softaa kun nää rannekkeet ja kellot on alkanu yleistymään. Toimintaperiaate vois olla esim niin että valitse liike, sit ranneke tunnistaa automaattisesti toistomäärät, sarjat ja palautustauon pituuden ja lisää sitten syketiedon, datat puhelimeen ja siitä nettipalveluun. Hienompi versio tietty tunnistais liikkeen automaattisesti esim. kiihtyvyysanturin avulla. koneoppimista tuohon vähän lisäksi jotta vois alkuun opettaa laitetta.
 
Eikös Google Play ja AppStore ole täynnä tällaisia Jetfit -tyyppisiä kuntosalitrackereita?
On mutta ei kai mikään tunnista automaattisesti liikkeitä ja toistojen määriä, vaan ne pitää itse kirjata.
Mutta jefit tosiaan on ihan jees, piirtää häkkyrätkin tarvittaessa ja yhteys puhelimen ja netin välillä pelaa hyvin.
 
OK, kun kuukausi sitten kirjoitin vastaukseni, en tajunnut että sen pitäisi tunnistaa liikkeet automaattisesti.

Itse en kyllä lähtisi luottamaan tällaiseen, ainakaan jos pitäisi luottaa siihen että pelkkä puhelin osaisi tunnistaa liikkeen sadoista tai tuhansista erilaisista kuntosaliliikkeistä. Ehkä yhdistettynä älyvaatteisiin, joissa on liiketunnistinsensoreita ympäri kroppaa? Saman tapaisesti kuin miten elokuvissa animoidaan tietokoneella tehtyjä näyttelijöitä (nk. Klonkku-puku). Eri asia sitten on, paljonko tuollaiselle paketille tulisi hintaa, ja kuinka iso vaiva liikkeiden itse naputtelu siihen hintaan verrattuna on...
 
Kyllähän liikkeiden itse naputtelu kuulostaa just sellaiselta hommalta joka ainakin meikäläisellä jäisi tekemättä heti.
Kiihtyvyysantureilla pitäis kyllä sen verran tarkasti saada liikerata selville, että aika moni liike sillä jo tunnistuu. Tietty oma hankaluutena tietää tekeekö esim hauista vai ojentajia ja istuen tehtävät jalkaliikkeet, pitäis olla melkein koivessakin anturi.

Yks mahdollisuus olis tietty syöttää vaikka etukäteen netissä ohjelma jolloin liikkeiden tunnistus helpottuu ja ranneke voisi kertoa aina seuraavan liikkeen yms yms. Onko nykyisissä jo jotain palautusaikalaskureita?
 
Jefittiin kun kerran teki ohjelma(t) niin siinä on palautusajat, sarjat, toistot esisyötettyinä ja lennosta helppo vaihtaa. Tais mennä muutama minuutti naputella sinne elaston 2-jakoisen liikkeet selaimessa ja sitten synkata puhelimeen. Tosin toki olen nörtti, eli helppous on suhteellista.

Aikamoisen kasan antureita sais ottaa jos ilman esiohjelmaa anturiparvi tunnistaisi mitä ihmettä jumpataan nyt.
 
Mutta toimii siis vain puhelimessa, ei rannekkeessa?
 
Kyllähän se jo helpottas kun olis netissä tehty ohjelma valmiina, sit esim. rannekkeesta tai puhelimesta softa osais ehdottaa seuraavaa ja jos joutuu esim vaihtaa liikkeitten järjestystä niin vois vaan swaippailla seuraavan liikkeen. Anturin avulla laskis toistot ja sarjat. Palautusajat vois olla valmiina myös tai sitten sykkeen kautta päättelis millon on sopiva hetki ottaa uus sarja. Eihän tollasessa tarttis oikeestaan erottaa sit kun liikkeen ylä ja alakohta joiden avulla voi päätellä jo tehdyt toistot.
 
En tiedä ranneketuesta, kun en rannekkeita käytä. Mutta esimerkiksi jalkaprässissä ranneke aika vähän liikkuu tutkimaan sarjoja / toistoja...

Ehkä pikemminkin semmoinen xbox-kinetik-kamera tyylinen sovellus puhelimeen ja puhelin filmaamaan suorituksia ja siitä päätteleen mitä kohtaa ohjelmasta mennään. Eikä tarvis ku jonkun siron jalakan tms. että vois suuntailla laitetta/suorituspaikkaa kohden ;)
 
Anturi ranteeseen, nilkkaan ja lantiolle niin eiköhän ala olla kaikki mahdolliset liikkeet träkättynä. Vaikka jossain tempauksessa voisi olla mielenkiintoista nähdä että lähteekö lantion isku oikeaan aikaan tai tarpeeksi vauhdikkaasti jnejne.

Mutta ei näitä näemmä tarvi ite alkaa keksiä, kun joku on jo tehnyt.

https://www.atlaswearables.com
https://www.thisisbeast.com/en/product
 
Back
Ylös Bottom