Fitness ja kilpailuissa menestyminen: puhtaan urheilun kannattajana, mahdollista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GHIA
  • Aloitettu Aloitettu
Pohjat, ravinto,riittävä lihasmassa jne.kaikki kunnossa.
Mutta, kysymys kuuluu onko bodyfitneksessä mahdollista menestyä
suomessa natikkana?

Lähinnä kysymys askarruttaa riittävän kireyden saavuttamiseksi.

On. Kyllä oikealla ruokavaliolla ja kovalla treenillä se rasva saadaan palamaan ihan varmasti ilman aineita.

On.

Tarpeeksi pitkä dietti, motivaatio kohillaan ja osaava valmentaja taustalla niin varmasti onnistuu.

Kiitos vastanneille.
Tämä on ainakin henk.kohtaisesti aika tärkeä aihe ja ratkaisee pitkälti kilpailemiseni,
olen kuullut niin monelta varsin varteenotettavalta taholta että "väärillä bensoilla" kisaavat
tekevät itsestään lähinnä pellen seistessään statisteina lavalla.

Meistä ei ainakaan Akkin kanssa kumpikaan oo seissy pellenä lavalla, vai mitä ystäväiseni?

Ei ainakaan tunnusteta :whip:

Tätä samaa mä itseasiassa mietin yksi päivä vaikken kisoihin suuntaakaan eikä sinänsä ole edes minulle ajankohtainen asia.

En tiedä mikä on muuttunut vuosien varrella mutta esim. kike elomaan kroppaa (kun kilpaili) verrattaessa jää todellakin jälkeen nykynaisten rakenteesta ja "massiivisuudesta" ihan vaikka vain näissä fitnesskisoissa, puhumattakaan kehonrakennuksesta. Samassa ohjelmassa näytettiin pätkä, jossa pystyi vertaamaan natu "bodareita" muihin ja se ero oli jotain järkyttävää. Todellakin olisivat täysin statistien roolissa lavalla niiden kaappien vieressä. :eek:

Mutta mielenkiintoinen aihe ja toivoisinkin ehdottomasti keskustelua aiheesta!

Meistä ei ainakaan Akkin kanssa kumpikaan oo seissy pellenä lavalla, vai mitä ystäväiseni?

Tosin mähän kyllä kuulemma seisoin päin persettä, että en sit tiiä :lol2:

En tiedä mikä on muuttunut vuosien varrella mutta esim. kike elomaan kroppaa (kun kilpaili) verrattaessa jää todellakin jälkeen nykynaisten rakenteesta ja "massiivisuudesta" ihan vaikka vain näissä fitnesskisoissa, puhumattakaan kehonrakennuksesta.

Salilla monesti oon ihmetelly Kiken vanhaa julistetta, että miten pieni se siinä on. Nykyään bodyfitness-muijat pesis sen ajan kehonrakentajan kyllä mennen tullen. Ellei kuva sit jotenkin hämää.

Tosin mähän kyllä kuulemma seisoin päin persettä, että en sit tiiä :lol2:
Ja kerran muistaakseni seisoskeltiin "statisteinakin", mutta kerrankos sitä :)
Mutta alkuperäiseen aiheeseen, eli tottakai siellä pärjää ihan liiton sääntöjen mukaisilla menetelmillä ja hienostikin.
Itse katselen lajia tällä hetkellä ehkä jo vähän ulkopuolisen silmin ja nimenomaan tuo joidenkin nykyinen asenne, "puhtaana ei pärjää" on itelleni aikamoinen punainen vaate.

Eli ihan niinkuin Akki ja Fättiskin tuossa sanoi, että silloin kun kaikki osa-alueet on kunnossa, pärjää puhtaana ihan varmasti. Ja jos ei pärjää, niin silloin laji on väärä, eikä menetelmät.

Toisaalta tällaiset "gallupit" on turhia, vaikea kuvitella että kukaan tulisi tänne kertomaan kuinka pokkasi SM-mitalin vilpillisillä keinoilla.
Dopingtestejähän toki tehdään, mutta ymmärtääkseni välivuosia pitäessään kilpailijoiden ei ole pakko lunastaa lisenssiä eivätkä he näin ollen kuulu myöskään testauksen piiriin. Eli periaatteessa kisojen välillä ois mahdollisuus kasvatella piffiä jollain muullakin kuin kaurapuurolla? Oisko tästä hyötyä, vai tarvittaisko samoja aineita sitten myös dieetillä lihasten säilyttämiseen?
Itse henkilökohtaisesti haluan uskoa että valtaosa body fitness/fitness -kisaajista on ihan luomuja, mut väkisinkin epäilyttää ovatko kaikki. En siis tarkoita tällä ketään syyttää mistään, ajattelen vain ääneen:)

Itse henkilökohtaisesti haluan uskoa että vDopingtestejähän toki tehdään, mutta ymmärtääkseni välivuosia pitäessään kilpailijoiden ei ole pakko lunastaa lisenssiä eivätkä he näin ollen kuulu myöskään testauksen piiriin. Eli periaatteessa kisojen välillä ois mahdollisuus kasvatella piffiä jollain muullakin kuin kaurapuurolla?

Itseasiassahan esim. bf ei ole mikään lihaskisa, eli omaan fysiikkaan passeli määrä lihasta riittää ja sen määrän saa kyllä ihan 100% varmuudella hankittua hyvällä ruokavaliolla ja kunnon treenillä. Ja jos geenit on oikein hyvin kohdallaan, niin aika kehnoillakin syömisillä ja treeneillä sen tarvittavan lihasmäärän voi saada :D Se mikä on useimmille ehkä se haastavampi osuus on se tarvittavan kireyden saaminen.

Tarpeeksi siisti lähtökunto, kimmoisa iho, fiksu, tarpeeksi pitkä dieetti ja ripaus suotuisia geenejä, niin kyllä se riittävä kireyskin sieltä löytyy.

Eihän tämä mikään gallup olekaan eikä kenenkään oleteta kertovan millä menetelmellä
on pärjännyt.
Täällä nyt vain käy asiaa tuntevia henkilöitä joista osalla on 100% varmaa tietoa asiasta ja
osaavat valaista epätietoista faktoista liittyen juuri tähän mitä kysyin.

Itseasiassahan esim. bf ei ole mikään lihaskisa, eli omaan fysiikkaan passeli määrä lihasta riittää ja sen määrän saa kyllä ihan 100% varmuudella hankittua hyvällä ruokavaliolla ja kunnon treenillä. Ja jos geenit on oikein hyvin kohdallaan, niin aika kehnoillakin syömisillä ja treeneillä sen tarvittavan lihasmäärän voi saada :D Se mikä on useimmille ehkä se haastavampi osuus on se tarvittavan kireyden saaminen.

Tarpeeksi siisti lähtökunto, kimmoisa iho, fiksu, tarpeeksi pitkä dieetti ja ripaus suotuisia geenejä, niin kyllä se riittävä kireyskin sieltä löytyy.

Juu tosiaan eihän siellä Suomen bf-lavoilla mitään kovin lihaksikkaita naisia näy. Riittävästi vain treenivuosia alle ennen lavalle nousua ja tietysti runsaasti kaurapuuroa :D. Tämä laji on oikein suosiollinen meille vanhemmillekin ladyille :). Jos siis treeniä on takana useimpia vuosia. Ihon kimmoisuus taas saattaa olla tietty ongelma.

Pärjääminen kisoissa tietenkin riippuu monesta muustakin asiasta kuin pelkästään omasta lihasmassasta ja kireydestä vaikka tokin osin niistäkin, mutta tietenkin fysiikkalajien muista kriteereistä (malli,freimit,balanssi,harmonia,mittasuhteet jne jne) sekä lisäksi tietenkin muista kilpailijoista - paskatasoinen kisa niin huonollakin fysiikalla voi menestyä!, mutta itse kysymykseen vastaisin, että kyllä voi pärjätä. Itseasiassa body fitnesissä tarvittava lihasmassa tai kireys ei kuitenkaan niin ultimaalinen ole.

Se sitten, miten jotkut sen tekevät, on tietenkin eri asia, ja jokaisen henkilökohtainen valinta. Tuntuu vaan nykypäivänä, että tytöillä on niin kamala kiire olla vitun hyviä kahdessa vuodessa, ja sitten kaapista löytyy vaikka minkänäköistä pilleriä ja purnukkaa. Mutta kyllä se sitten näkyy ulospäin, eikä ihan positiivisella tavalla, enkä puhu ainoastaan nyt lihasmassasta. Parhaan lopputuloksen, eli naisellisen laatulihaksen saa edelleenkin sillä kuuluisalla kovalla vuooooosien työllä. Jos ei ihan superlahjakkuus ole niin kyllä se paras kunto ja lihalaatu löytyy sieltä +30 ikäisiltä, joilla on useampikin kisadieetti jo takana. Tietynlainen kovuus ja paras kireys jalostuu useamman dieetin myötä.

Monien ajatus siitä, että urheilussa käytettävät kiellytyt aineet olisivat joku menestyksen tae, on todellakin kovan luokan harhaluulo. Jos sieltä löytyy H-mallin fysiikka ja huonot mittasuhteet pohjilta, niin saa vetää ämpärillä tavaraa sisään, ja pahemmaksi vaan menee. Eli kaiken kaikkeaan olisi hyvä muistaa, että fysiikkalajeissa pärjäämiseen tarvitaan muutakin kuin lihasmassa ja kireys, vaikka ne tärkeitä tietenkin ovat. Eli lihasta ja kireyttä saa ja pitääkin olla, mutta mitään shredded-gluts massamonstereita ei siellä BF:n puolella tarvii olla. niin niin.. bodaahan nyt ensi sellainen +10 vuotta oikein ja kovaa, eläkä ota mitään +20 kilon bulkkeja, aloita dieetti ajoissa ja tee asiat oikein sekä järkevästi, niin homma pitäisi olla lihasmassan ja kunnon osalta ihan OK.

Tuntuu vaan nykypäivänä, että tytöillä on niin kamala kiire olla vitun hyviä kahdessa vuodessa, ja sitten kaapista löytyy vaikka minkänäköistä pilleriä ja purnukkaa.

tätä nimenomaan oon miettinyt monesti, miten jotkut voivat esim. vuoden tai kahdenkin jälkeen olla jo "kisavalmiita". Ilmeisesti heillä on sitten alla jotain muuta urheilua ettei ole täysin nollasta aloitettu lihasten muokkaamista. Mutta en usko että on vain tyttöjen "oire", liian monet nuoret miehetkin tuntuvat nykyään turvautuvan purkkiin jos ei muutamassa kuukaudessa kasva kauheita muskeleita.

Itse olen vähän pettynyt huomatessani miten moni lopulta siihen turvautuu ja melko varhaisessa vaiheessa vaikkei ole edes kunnolla lajia harrastettu. Vaikka eihän ne lihaksetkaan pelkillä pillereillä ym kasva, vaatii nekin oman työnsä.

Onko se sitten tämä nyky-yhteiskunta kun kaikki pitää saada heti, keinoja sitten kaihtamatta ja miettimättä onko se sen arvoista lopulta kun niissäkin on omat terveysriskinsä.

Ehdottomasti on mahdollista menestyä natikkana bodyfitnesissä täällä Suomessa. Edellisten kirjoittajien kommentit ovat niin totta. Riittävästi reenivuosia, motivaatio kohdallaan, hyvä lähtökunto ja asiantunteva opastus dieetille, niin kyllä on mahiksia! Itellä reenivuosia 18, sopiva lähtökunto sekä täysillä natuna loppuunviety dieetti. Tuloksena viime syksyltä yleisen pitkän sarjan voitto. Kunto oli tiukka, ehkä jo liiankin tiukka.. ;) mutta natuna saavutettu!

tätä nimenomaan oon miettinyt monesti, miten jotkut voivat esim. vuoden tai kahdenkin jälkeen olla jo "kisavalmiita". Ilmeisesti heillä on sitten alla jotain muuta urheilua ettei ole täysin nollasta aloitettu lihasten muokkaamista.

Hmmh. En nyt kyllä tätä ihan tarkoittanut. Ensinnäkin "kisavalmis" on lienee silloin, kun kisaan änkeää, oli sitten lihasta eli ei. Toisekseen kyllä parinkin vuoden hyvällä kehityksellä (kun asiat on tehnyt oikein) voi hyvinkin olla ihan kohtuullisen näköisesti lihasta, oli sitten urheilutaustaa eli ei, ilman että purkista sulaa pohja, kun siihen kusee. Lähinnä meinasin tuossa vaan sitä asennetta monilla, että kahdessa vuodessa pitäisi kehittyä anorektikosta dybdahliksi... mutta jokainen tekee niinkuin tekee, eikä tämä ollut mikään saarna, mutta sellainen "harmillista", sillä ei siihen - niinkuin yllä kirjoitin - BF:n lihasmassaan ja kireyteen mitään superihmeitä tarvi.

Mielenkiintoinen kysymys sillä oon aina ajatellu että ainakin melkein kaikilla naisilla bf:ssä olis puhtaat jauhot pussissa :) ja oikeestaan uskonkin niin.. vaikka välillä kuulee villejä huhuja,mutta se lienee olevan kateutta..? ja oon kyllä ihmetelly sitä et ennen ei oo vaadittu ihan niin paljoo mitä tänä päivänä mutta järkeväks selitykseksi itselleni olen keksinyt/ajatellut että laji on kasvanut ja kun kaikki tekniikka ja muut kehittyy niin kai vähän sama pätee tähänkin ja vähän kaikkeen ja onhan noi olympia kehonrakentajatkin isompia kun joku 20vuotta sitten(no vähän meni aiheen ohi)
:D en tiä mut näin sen ite ajattelen..:)

Sain aiheeseen melko tyhjentävän vastauksen eräältä kv.tasolla menestyneeltä
kilpailijalta:
mikäli kykenet voittamaan maasi parhaat natikkana, sinusta voi tulla maailmanluokan
kilpailija.
Siinäpä se kaikessa yksinkertaisuudessaan.

Itse olen myös siinä uskossa, että suurin osa tytöistä on ihan natuja eikä bf lavalle tosiaan ihmeitä tarvita.Ravinto,treeni ja kunnon dieetti varmasti pelavaat sinne lavalle asti.Onhan sielä nyt muutamia, jotka pistävät joka vuosi silmään hieman rakenteellaan, mutta senkus. Luulen kyllä, että jotkut kilpailijat käyttävät rasvanpolttoon efedriiniä,stackeja kuin muitakin rv:n polttoa edistäviä aineita. Tosin en usko niiden tekevän sen kummempaa lopputulosta, korkeintaan nopeuttaa prosessia ja ehkä helpottaa hieman. Veikkaan että jonkun kasvunkin käyttäminen on aika korkea kynnys naiselle kuin naiselle. Korkeintaa aloittelija, kaikki- tänne- heti- tyttö saattaisi näihin sortua. Vanha konkari tietää jo, että se ei tarvitse kuin uskoa ja itsekuria;)

Nämä tosin vain minun mielipiteitäni:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom