Fimoosi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Eli joo, tommonen tossa todettiin koululääkärissä keväällä ja nyt sitten menee leikkaukseen. Wikipediasta vaan katselin, että kiesus onko tuo oikeasti noin vakava leikkaus kuin ymmärtää annetaan? Siinä puhutaan aivoinfarktista ja leikkaupöydälle jäämisestä ja mitä lie?! Eihän siinä kuin oteta vähän ihoa pois? Ja mitä tämä höpinä jostain elinikäisestä steroidirasvalla voitelemisesta on, pitääkö tuon jälkeen sellaistakin harrastaa? Ei ole oikein vaihtoehtoja kun ei saa hygieniastakaan tällä hetkellä huoledittua... Asiasta tietävät ymmärtävät tekstin, muut voi olla hiljaa. Onko kellään henk.koht. kokemuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksi (ja ehkä yleisin) tapa operoida kireä esinahka on ns. hihaleikkaus esim. jos nuppia ei saa esiin nahan kireyden vuoksi. Steroidirasvoja olen kuullut käytettävän ainakin leikkauksen vaihtoehtona jolloin pidempikestoisella hoidolla venyttelyn lisäksi pyritään muokkaamaan ja saamaan nahkaan kasvua.

Leikkaus on kokonaisuutena pieni, mutta siihen sisältyy kaikkia leikkauksien yleisiä riskejä. Hoitoketju diagnoosista kotiutukseen (julkisessa terveydenhuollossa) menee jokseenkin näin: yleislääkäri toteaa hoidon tarpeen -> lähete erikoislääkärille -> erikoislääkärin vastaanotolla tehdään uusi diagnoosi -> jos päädytään leikkaukseen niin riippuen paikkakunnasta saat ajan päiväkirurgiseen viimeistään hoitotakuun sisällä.

Leikkauspäivän aamuna saavut poliklinikalle, saatat saada odotteluajaksi jotain todella lievää rauhoittavaa (tod. näk. placeboa:). Kun lääkärit ja hoitajat ovat valmiita ohjataan sinut leikkaussaliin, puetaan leikkausvaatteet, laitetaan tippa ja sovitunlainen puudutus. Paikanpäällä on siis mahdollisesti seuraavanlainen hoitotiimi: leikkaavat lääkärit 1&2, 4 hoitajaa ja anestesialääkäri. Tipan kautta saat kipulääkettä, sekä rauhoittavaa jos lääkäri toteaa sinut tässä vaiheessa vielä liian levottomaksi. Toimenpide on ohi noin tunnissa.

Leikkaussalista siirrytään osastolle odottamaan kotiutumista. Kun puudutuksen ja kipulääkkeen vaikutus on tarpeeksi lakannut, pystyt liikkumaan omin avuin ja alapää on muuten leikkauksen jäljiltä kunnossa niin saat painua panadol-reseptisi kanssa kotiin. Tikit sulavat muutamassa viikossa eikä uusintakäynti ole välttämätön. Sinulle siis todennäköisesti ei varata mitään tarkistuskäyntiä jos asioit julkisella puolella. Mukaasi saat tietysti hoito-ohjeet joita noudattamalla edistät omaa hyvinvointiasi nyt ja tulevaisuudessa. Leikkausalueen suihkuttelu ja siteiden vaihtaminen 3 kertaa päivässä kahden viikon ajan ei ole millään tavalla liioiteltua. Sairaslomaa 2-3 vk.

@mieskuinveistos

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta. Kuulostaa tuo melko miellyttävältä operaatiolta kahden viikon hoivaamisen kera (NOT), ja enäähän siis odotellaan leikkauspäivää saapuvaksi sairaalasta, urologi on jo diagnoosin tehnyt. Noh minkäs sille mahtaa, että näitä asioita ei olla voitu lääketieteen/terveyden kannalta kiihkottomasti tutkia noiden uskonnolisten silpomisten jälkeen. Ja sitten vielä kun jossain vaiheessa varmaan menee tuo polvi leikattavaksi niin tästähän irtoaa koko syksy saikkua, vaan eipä sitä geeneilleen ihminen mitään mahda.

Itsellä oli sama ongelma, joka hoidettiin paikallisessa terveyskeskuksessa. Oma leikkaus tehtiin lyhyessä nukutuksessa, eikä siinä mennyt kuin hetki. Itselle ei tehty ns. ympärileikkausta vaan leikkauksessa esinahka halkaistiin lyhyeltä matkalta kärjestä ja ommeltiin kiinni. Ilmeisesti kyseessä preputioplastia (ks. Google).

Omaa leikkaukseen menemistä pitkitin monta vuotta kun leikkaus tuntui pelottavalta. Sitten kun uskaltauduin lääkäriin ja pääsin leikkaukseen ja herättyäni leikkauksen jälkeen, ajattelin " tässäkö se leikkaus nyt oli?"

Ihan turhaan olin jännittänyt. Leikkaus ei jättänyt mitään omalla silmällä havaittavaa arpea ja muutenkin kaikki toimii normaalisti, eikä ole tarvinnut mitään rasvoja tms.

Ei siis kannata stressata turhaan :D

Ja kiitos vielä Assa:lle laadukkaasta vastauksesta. Se tärkein unohtui vielä kysyä, eli tuleeko tuosta leikkausesta minkälaista liikuntakieltoa?

Noni nyt se on sitten hoidettu, mutta kun kattelin noita juttuja mitä se lääkäri kertoi siitä, niin oli tämä BXO siis kyseessä. Miksi tästä taudista ei tiedetä käytännössä mitään? Jotku väittää, että on myös tarttuva?! Pitääkö tässä nyt oikeasti jäädä odottamaan syöpäkuolemaa yksin ettei tartuta muita, kun todennäköisyys BXO:hon on 0,6%, pitää varmaan muutenkin alkaa lottoamaan kun itselle näyttää sattuvan kohdalle kaikki epätodennäköiset sairaudet ja sattumukset. Kenosta en tosin ole voittanut 5€ enempää, että tiedä sitten. Jossain myös luki, että tuolla on yhteyksiä oikeasti syöpään...

Kerrotko Kaotik vähän kokemuksia? Itsekin kiinnostunut asiasta.

Kerrotko Kaotik vähän kokemuksia? Itsekin kiinnostunut asiasta.

Katsotaan nyt miten parantuminen etenee, en halua mitään blogia genitaaleistani pitämään jo siksi, että kunnioitan yksityisyyttäni ja lääkäreiden työtä. Mutta eiköhän tuosta jotain voisi sitten jakaa mahdollisesti kunhan ensin paranee.

[OFFQUOTE]Sen vain sanon tähän astisista kokemuksista, että ne jotka suunnittelee leikkausta "ihan huvikseen" - eikä siis lääketieteellisistä syistä on kyllä minusta aika idiootteja, lähinnä tuntuu pilkan teolta niitä kohtaan jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Tai sitten vanhemmat, jotka poikansa vauvana leikkauttavat, tosin vaikkakaan ei Suomessa niinkään, mutta kyllä jokaisen pitäisi itse saada päättää näistä asioista. Vähän sama kuin minä menisin huvikseni amputoittamaan peukaloni "koska eihän niitä tarvitse". Jokainen toki tekee omat valintansa mutta aika pinnallista ryhtyä tällaiseen ihan huvikseen tai "kumppaneita mielyttääkseen". Toki jos vaihtoehdot on kärsiä kivusta jokaisella kerralla kun heittää vettä kuin, että otetaan tuo sairas iho pois ja kärsitään siitä niin sitten ymmärrän. Ei saa nyt sitten ottaa palkokasvia kukaan sieraimeen, tämä on vain minun mielipide ja minulla on oikeus siihen.[/OFFQUOTE]

Mutta EmillimE voin vaikka laittaa jotain yleisluontoista tekstiä tuosta, kunhan tosiaan olen ensin itse käynyt läpi tuon koko toipumisprosessin, niin olen itsekin viisaampi.

Voitteko kertoa missä yksiköissä Suomessa on tehty preputioplastiaa? Kun minä olen siitä koittanut urologeille puhua he sanovat omahyväisesti että tarkoitan frenoplastiaa, joka on tietenkin eri asia. Myöskään beetametasonivoiteiden tai muiden steroidivoiteiden käyttöä ahtaaseen esinahkaan he eivät tunne. Sen sijaan minulle mainostettiin *ympärileikkausta* pienenä päiväkirurgisena toimenpiteenä. Siis seksiä loppuiäksi latistavaa peruuttamatonta toimenpidettä. Ainakin ne urologit joiden vastaanotolla olen ollut ovat siis tässä asiassa yksiselitteisen ammattitaidottomia ja omaa tieteenalaansa tuntemattomia, voiteet ja preputioplastia ovat sivistyneissä länsimaissa ensisijainen hoito ahtaaseen esinahkaan. En ymmärrä miksi tällaisille puoskareille maksetaan palkkaa verorahoista (varsinkin kuin tapaamillani ulkomaalaistaustaisilla lääkäreillä on ollut niin huono kielitaito että heitä on vaikea ymmärtää). Enkä myöskään sitä miksi jotkut voiteet ovat reseptilääkkeitä eli niiden myyminen on kiellettyä.

Joka tapauksessa haluaisin tietää missä yksiköissä Suomessa on tehty preputioplastiaa (tai määrätty steroidivoiteita) jotta voin vedota näiden hoitojen olemassaoloon urologeille. Jos nämä pitäytyvät tapaamieni urologien ammattitaidottomuuteen perustuvassa ylimielisyydessä haluaisin yrittää hakeutua näihin asiantunteviin poliklinikoihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom