Fillarilähetti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Core
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
29.7.2004
Viestejä
614
Tuota hommaa oon miettiny jo kesän alusta asti ku sellasen tuol pyörimässä näin ( pakko kai myöntää et söpö ruskettunu tyttö ajamassa sata lasissa ohi kiinnitti enemmän huomiota :nolo: ), ja mielenkiinto heräs lähtee kokeileen tota hommaa. Ei kokopäiväsesti vaan oman duunin rinnalle lähinnä huvin ja urheilun vuoksi, varmaan saa aika hyvän kunnon kesän polkemisella.

Onkohan jollain kokemusta hommasta tai jotain tuttua joka osais kertoo vähän enemmän..?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joskus on tullu noita hommia tehtyä ja edelleen tutut tekee noita hommia.

Mitä tosta nyt osais sanoa. Kesällä ei juuri duunia ole kun firmoissa ei ole niin kiireistä. Syksyllä ja ennen joulua on kiireisin kausi ja kelit aikalailla huonoimmasta päästä. Palkka on huono (lue: missä tahansa muualla saa vähintään saman rahan paljon helpommalla). Pyörällä ajo 9-17 kaupungissa kelissä kun kelissä vaatii tietynlaista kovuutta. Jos haluat olla kesän lähettinä, pitää olla duunissa jo aika paljon aikasemmin, että firma pitää listoilla myös kesällä.

Kyllähän noita fillarilähetin hommia kannattaa kokeilla jos kiinnostaa.
 
Ren sanoi:
Palkka on huono. Pyörällä ajo 9-17 kaupungissa kelissä kun kelissä vaatii tietynlaista kovuutta.

Kuulostaa kutsumusammatilta samaan tapaan kuin postinkantaja. Selviääkö tuosta keskinkertainen polkija vai pitääkö olla ihan pro-tasoa?
 
protsku sanoi:
Kuulostaa kutsumusammatilta samaan tapaan kuin postinkantaja. Selviääkö tuosta keskinkertainen polkija vai pitääkö olla ihan pro-tasoa?
Kutsumusammattihan se. Ei tossa nyt missään hirveän kovassa kunnossa tarvii olla, mutta sen verran pitää pystyä ajamaan, että jaksaa päivässä ajaa parhaimmillaan suht vauhdikkaasti jonkun hivenen reilun 100km. Sit fillarin pitää olla semmonen, että se kestää kelissä kun kelissä. Nykyään taitaa noi "true-lähetit" ajaa kiinteävälityksellisellä pyörällä kesät talvet.
 
Päivämatka kuulostaa aika isolta; olin kuvitellut, että pyöritään lähinnä kantakaupungin alueella. Silloin pitäisi ajaa 30 meno-paluu Aleksilta Katajanokalle...tai 4 keikkaa Vantaalle ja takaisin. Kuinka pitkälle ajellaan keskustasta eri ilmansuuntiin? Paljonko ajasta esim. näin syksyllä on seuraavan keikan odottelua? Entä paljonko tehokkaasta työajasta menee muuhun kuin ajamiseen (esim. asiakkaan tiloissa käymisiin)?
 
Ren sanoi:
Nykyään taitaa noi "true-lähetit" ajaa kiinteävälityksellisellä pyörällä kesät talvet.

En kyllä ymmärrä tota, ihan killerihommalta vaikuttaa. Kovasti lähettityttö kyllä vakuutteli "jarruttamisen" olevan tehokasta. Tiedä sitten. Vaatinee kokemusta.

Hurjin tilanne minkä olen nähnyt oli kun fillarilähetti tuli Helsingissä vastakarvaan Lönnrotinkatua, Mannerheimintien yli P-Espalle ja siitä Keskuskadulle -> jalkakäytävälle parkkiin. Kaikki siis yksisuuntaisia, ja kaikki väärään suuntaan, ja vauhtiakin oli reilusti. Yhtään autoa ei tosin liikkunut, kaikki seisoi sen hetken valoissa, mutta hurjan näköistä oli.
 
eldd sanoi:
Päivämatka kuulostaa aika isolta; olin kuvitellut, että pyöritään lähinnä kantakaupungin alueella. Silloin pitäisi ajaa 30 meno-paluu Aleksilta Katajanokalle...tai 4 keikkaa Vantaalle ja takaisin. Kuinka pitkälle ajellaan keskustasta eri ilmansuuntiin? Paljonko ajasta esim. näin syksyllä on seuraavan keikan odottelua? Entä paljonko tehokkaasta työajasta menee muuhun kuin ajamiseen (esim. asiakkaan tiloissa käymisiin)?
Ei toi 100km nyt ihan joka päivä tule, mutta kyllä ne kilometrit pyörii siinä 60-100km välillä ja toi 60km tulee aika äkkiä. tästä kuvasta näkee mikä on esimerkiksi bikexpressin pikatoimialue ja toi alue on varmaan lähes joka firmalla se alue missä on ~95% keikasta. Ei keskustasta kannata fillarilla lähteä kuskaamaan lähetyksiä kovin kauas kun fillari on autoa nopeampi vain jollain 5-7km tai lyhyemmällä matkalla ruuhkasta riippuen. Syksy on kiireisintä aikaa, eli ei ihan hirveästi tarvitse odotella ja monet ajaa jakeluja esim. 30-40 osoitteeseen+joitain keikkoja joka päivä.
fish sanoi:
En kyllä ymmärrä tota, ihan killerihommalta vaikuttaa. Kovasti lähettityttö kyllä vakuutteli "jarruttamisen" olevan tehokasta. Tiedä sitten. Vaatinee kokemusta.
Ei se niin killerihommaa ole miltä vaikuttaa "maallikon" silmissä. Vaikka pyörässä ei jarruja olekaan, niin kyllä se pysähtyy tarvittaessa nopeastikin kun jaloilla siinä jarrutetaan. Paremmin kiinteävälityksellinen pyörä pysähtyy osaavan kuskin ohjissa kun jalkajarrullinen mummopyörä. Lisäksi kaupungissa ajellessa tulee "luettua" liikennettä vähän eri tavalla. Tottahan se on, että kokemusta kiinteällä välityksellä ajo vaatii.
 
Itse en tuollaisesta hommasta mitään tiedä [paitsi sen mitä olen elokuvista ja jostain dokumentista nähnyt], mutta palkkaus ja sen suhde raatamiseen kuullostaa ainakin aika huonolle. Aikalainen aerobisen fanittaja saa olla että sellaista megapyöräilyä haluaisi päivittäin harrastaa. Ei ainakaan pelkoa että kasvaa, taitaa olla aikamoista lihasten polttamista tuollainen touhu. [Tosin kaiketi kaikki ei mitään suuria lihasmassoja havittelekaan, käsittääkseni aika monikin on enemmän kiinnostunut jostain kireydestä eikä halua olla kovinkaan 'iso' joten siinä tapauksessahan: Posti kulkee kun kusti polkee...]
 
Itse olin tuossa 16vuotiaana Fillarilähettinä. MEillä ainakin pisimmät etäisyydet oli Lönkalta Pasilaan. Aika vauhdilla sai sotkea, mutta harrastin muutenkin fillarointia, joten ei ollut onkelma. Nälän siinä saa kyllä. Eli banskua popsittiin. Ihan nastaa hommaa kesällä, mutta talvella ei. Varusteet mitkä saat firman puolesta, eivät sovi Suomen talveen. Paikat jäässä koko ajan. Selkäreppu missä on lähetykset painaa myös välillä aika ikävästi. Taisi olla tuo palkka sillon 40mk/h ja kello kortilla vedeltiin, eli ylitöitäkin sai painaa. Kyllä siellä pari typykkää sillonkin ajoi, ei tosin ehkä hemaisevimpia. Muutama 30v kaveri myös painoi kanssa kovalla sykkeellä. Vauhdin huumaa siinää pääsee kokemaan, muuten kyllä jengi katsoo vähän kieroon. Palkka ei päätä huimaa. :( Siksi siirryin vähän isompaan menopeliin :)
 
Muutaman kerran fillarilähettiin lähes törmänneenä voisin sanoa, että ainakaan näillä tapauksilla ei ole ollut minkäänlaista kunnioitusta liikennesääntöjä tai omaa elämäänsä kohtaan. Ymmärrän kyllä, että kiire on, mutta kiiren kustannuksellakaan minä EN AJAISI keskellä katua päin punaista niin, että risteävällä liikenteellä on vihreät valot ja kyseessä on keskipäivä. Älytöntä.
 
Jason sanoi:
Palkka ei päätä huimaa.

Eikö tuolla alalla ole käytössä joku jakelulisä tjsp, eli peruspalkan lisäksi bonus jokaisesta jaetusta paketista? Se selittäisi ainakin osaltaan käsittämättömän riskienottamisen.

Eikä sillä fillarilla ole pakko koko matkaa polkea, vähän väliä näkee metrossa lähettejä.
 
Mitenkäs noiden "välineiden" kanssa.. omalla fillarilla saa varmaan sotkea, vai onko firmoilla antaa pyöriä työajoon?

Joku mainitsi et vaatteet ym. on aika huonoja, eli jos lähinnä huvin ja urheilun vuoksi tuota tekis niin pieni panostaminen omiin ajovaatteisiin on varmaan paikallaan et tarkenee..
 
Jii82 sanoi:
Mitenkäs noiden "välineiden" kanssa.. omalla fillarilla saa varmaan sotkea, vai onko firmoilla antaa pyöriä työajoon?

Joku mainitsi et vaatteet ym. on aika huonoja, eli jos lähinnä huvin ja urheilun vuoksi tuota tekis niin pieni panostaminen omiin ajovaatteisiin on varmaan paikallaan et tarkenee..
Mun tietääkseni ainakin joillain firmoilla on ollut jotain firmana maastopyöriä, mutta maastopyörä ei ole aina se paras lähetin työkalu. Oma pyörä on tietty hyvä vaihtoehto, mutta kannattaa miettiä onko oma pyörä sellainen, että se kestää. Vaatteisiin tietenkin kannattaa vähän panostaa työnantajan "univormun" puitteissa. Yksi investoinnin arvoinen varuste on kunnon laukku ja siihen saakin hupenemaan reilun satasen.
 
Nostetaas vanhaa treadia. Mites on, pystyykös fillarilähettinä olemaan jotenkin osa-aikaisena opiskelujen lomassa? Kun itseäni kiinnostaisi homma aivan älyttömästi ja harmittaa vain töiden vähyys kesäaikaan, ja syksyllä alkavat taas opiskelut, joihin pitäisi myös ehtiä keskittyä. Fillarilähettiys kuulostaa suoranaiselta unelmajopilta, saisi pyöräillä niin paljon kuin sielu sietää, tuulessa ja tuiskussa - mitä muuta voisi ihminen toivoakaan? ;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom