Fiksut neuvojat huom!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dave12
  • Aloitettu Aloitettu
Olen 22v 2 lapsen isä, urheilu jäänyt erittäin vähäiseksi. Minulla on silti valmiina jo lihaskunnolle pohjat millä lähteä liikkeelle. Olisiko mitään ns. vinkkejä mitä kannattaisi salillä tehdä, että saisi lihaksiin kokoa sekä voimaa. haluaisin keskittyä nyt aluksi ylävartalon lihaksiin molemmilta puolilta.

Viimeksi muokattu:
Tässäpä muutamia linkkejä sulle soveltuviin ohjelmiin ja keskusteluihin niistä:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=39774 - Arnoldin kultainen kuusikko. Itse aluksi tein tätä ja tykkäsin.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=73043 - Starting Strength

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 - Tuossa on useampikin ohjelma. Katso aloituspostaus ja toiselta sivulta löytyvä käyttäjän hernekeppi kirjoittama postaus. Itse teen nyt tuota aloituspostauksessa olevaa kaksijakoista pienillä muutoksilla ja olen tykännyt!

Aloittelijan kannattaa ehdottomasti ottaa joko yksijakoinen tai kaksijakoinen ohjelma. Ja vaikka kirjoitit, että haluat panostaa ylävartalon lihaksiin, niin treenaa myös jalkoja! Kadut myöhemmin jos jätät jalat treenaamatta. Tee vaikka kyykkyjä, maastavetoa ja pohkeita, niillä pääsee tosi hyvin alkuun. Nuo prässit, reidenojennukset, reidenkoukistukset jne. ei treenaa jalkoja läheskään yhtä hyvin, vaikka on helpompi tehdä ja jos on esim. huonot polvet, niin silloin ne on tosi hyvä vaihtoehto.

Otetaan myös se huomioon että raskaat perusliikkeet kuten kyykky ja mave erittävät kasvuhormoonia tehokkaammin kuin eristävät pikkuliikkeet, joten mielestäni näitä kannattaa tehdä jo ihan siitäkin syystä, vaikka ei jalkojen treenaus paljon muuten kiinostaisikaan.

Jos ei jalkoihin halua panostaa hirveän paljon, voi tyytyä pelkkään kyykkyyn. Tarpeeksi tehokas liike jaloille ja hyvin tehtynä ottaa koko kroppaan niin paljon ettei kannata jättää sitä pois vaikka tahtoisi jalkojen kutistuvan olemattomiin :p

^ylläolevaan viitaten.

IMHO kannattaa kyllä sit mielummint tehdä pelkkaa MAVEA/SJMV:tä jaloille jos ei halua niitä muuten treenata. Ottavat vähintään yhtä hyvin keskivartalon tukeviin lihaksiin ja jalkoihin kuin kyykkykin mutta treenaantuu selkäkin samalla..

ja etureisiä ei reenattaisi ollenkaan???

Itseasiassa joissain tutkimuksissa aiheeseen liittyen oli huomattu, että leveä takakyykky otti etureisiin yhtä paljon kuin kapea takakyykky. Ja etureidet tekee muutenkin aina töitä kun kyseessä on jalanojennus, joka myös leveässä kyykyssä on mukana, ellei ihan jullena tee.

tarkotin tällästä voimanosto kyykkyä (sääri pystysuorassa polvi kulma melkein 90). niin silloin ei oo etureisien työmäärä niin suuri että niille tulis merkittävää rasitusta.

tarkotin tällästä voimanosto kyykkyä (sääri pystysuorassa polvi kulma melkein 90). niin silloin ei oo etureisien työmäärä niin suuri että niille tulis merkittävää rasitusta.

Minä myös :). Kyllä ne etureidet siinäkin töitä tekee ja melko kovaakin. Jalanojennus on suuri ja samoin rasitus etureiskoille. Yksi esimerkki voimanostajista voisi olla vaikka Ed Coan, joka teki kyykyn apuliikkeinä pääasiassa etureisiin keskittyviä liikkeitä, mutta omaa silti melkoisen kovat kyykkytulokset. Tietenkin välitykset voi merkata siinä, että kuinka paljon rasitusta niille etureisille tulee jne.

Ysikymppisen kanssa samoilla linjoilla, mutta ymmärään kyllä miksi joillakin ei tunnu kyykky etureisissä. Sitä voisi kutsua tekniikkavirheeksi :hyper: Jos siis se kyykky on jotain pyllistyksen ja jullen välistä, niin ei ole ihme, ettei se ota etureisiin. Ainakin näitä kyykkyjä näkee joka kerta kun vähän muilla saleilla käy vieraissa. :rolleyes:

Mun ainakin täytyy kyykyssä keskittyä ihan tosissaan ja tehdä se todella leveällä ja syvään, että saisin rasituksen menemään nimenomaan takareisille ja berberille, eikä etureidet tekisi kaikkea duunia.

Ja mitä tulee aiempaan kommenttiini ja Hessu Hopon siihen antamaan vastaukseen niin niikuin joku sen jälkeen totesikin, niin kyllä ne etureidet tekee duunia MAVEssakin (SJMV:ssa ei kyllä juurikaan, se on myönnettävä). Käytännössähän kaikki liikkeet, jossa jalkaa täytyy jollain tavoin ojentaa suoraksi rasittaa etureisiä.

niin kyllä mulla tuntuu mavessa enemmän etureisissä kuin kyykyssä:D

uskon sen johtuvan paljon siitä että en kyykyssä päästä polvia liikkumaan yhtään eteenpäin.
=eli liike on aika pyllistys:rolleyes:

edit: muistelen että hulkilla ois ollu samanlainen "ongelma" että ei takakyykky ottanu kunnolla etureisiin.

Back
Ylös Bottom