Fiksuhuuto.fi, haastattelu.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oikein tuo syyte. Ärsyttää et Suomessa on niin paljon hyväuskoisia, joita nää verkostomarkkinointipeelot ehtii aina pari vuotta kusettaa ennen kuin lainsäädäntö ehtii ajantasalle.

Oikein tuo syyte. Ärsyttää et Suomessa on niin paljon hyväuskoisia, joita nää verkostomarkkinointipeelot ehtii aina pari vuotta kusettaa ennen kuin lainsäädäntö ehtii ajantasalle.
No eihän tuo syyte nyt mitenkään liity tuohon mahdolliseen kusettamiseen (siis että on botteja, jotka korottavat tarjouksia viime hetkillä), mitä porukka on netissä epäillyt. Eikös tossa toiminnassa muuten oo ollut huutajille säännöt aika selvät?

justerr: -Oli. Juuripa siksi mä en tajua mistä nuita voi syyttää, jossei sitten niistä boteista jos niitä on todistettavasti ollut. Miten voi syyttää "huijauksesta" jos kerta säännöt on selvät ja kaikkien osallistujien saatavilla koko ajan. Ei mun mielestä myyjää voi syyttää ostajan typeryydestä, silloin kun toiminta on kaikin osin avointa ollut alusta asti. Ei tuossa voi kukaan väittää, ettei olisi tiennyt mihin rahansa on pistänyt huuteluun osallistuessaan.

"Eikös tossa toiminnassa muuten oo ollut huutajille säännöt aika selvät?"

juu juu. Kyllä ton arpajaislaki-jutun ymmärrän. Sitä vaan ihmettelin kun syytetään fiksuhuudon porukkaa ihmisten huijaamisesta ja huutajia tyhmiksi. Ei mun mielestä se oo huutajien kusettamista, jos jättää arpajaisveron maksamatta :)

juu juu. Kyllä ton arpajaislaki-jutun ymmärrän. Sitä vaan ihmettelin kun syytetään fiksuhuudon porukkaa ihmisten huijaamisesta ja huutajia tyhmiksi. Ei mun mielestä se oo huutajien kusettamista, jos jättää arpajaisveron maksamatta :)
Mutta jos käytetään omia botteja huutojen korottelussa et saadaan katetta enemmän, kello ei ole sivuilla esitetty ja että kutsutaan arpajaisia huutokaupaksi niin mielestäni ihan oikein että syytteet on päätetty nostaa ja toivottavasti tulee tuomiokin kun kerta ennakkotapauksesta on kyse.

Nimenomaan tuossa mättää se että arpajaisia kutsutaan huutokaupaksi, jota voi hyvällä syyllä sanoa kuluttajien harjaanjohtamiseksi eli huijaamiseksi.

Nimenomaan tuossa mättää se että arpajaisia kutsutaan huutokaupaksi, jota voi hyvällä syyllä sanoa kuluttajien harjaanjohtamiseksi eli huijaamiseksi.

Olen kerrankin Raejuuston kanssa jostain samaa mieltä :)

Mutta jos käytetään omia botteja huutojen korottelussa et saadaan katetta enemmän, kello ei ole sivuilla esitetty ja että kutsutaan arpajaisia huutokaupaksi niin mielestäni ihan oikein että syytteet on päätetty nostaa ja toivottavasti tulee tuomiokin kun kerta ennakkotapauksesta on kyse.
Edelleenkään se syyte ei liity mitenkään noihin mahdollisiin botteihin yms.

Kai se huutokaupaksi kutsuminen voidaan sit katsoa lain nimessä harhaanjohtamiseksi. En kyllä itse kuitenkaan koe tulleeni huijatuksi, vaikka joskus muutaman huudon tonne laitoinkin. Kuitenkin ihan selkeästi siellä luki kuinka homma toimii, vaikka sivun yläreunassa lukikin "senttihuutokauppa".

Mut eipä taida tuo mahdollinen tuomio noiden toimintaan paljon vaikuttaa. Eikös ne siirtäneet toimintansa jo ulkomaillekin?

Syytehän tuli arpajaisrikoksesta, eikä mistään muusta. Ainakaan lukemieni uutisten mukaan

Arpajaislaki 2§:
Arpajaisten määritelmä
Tässä laissa tarkoitetaan arpajaisilla toimintaa, johon osallistutaan vastiketta vastaan ja jossa osallistuja voi saada kokonaan tai osittain sattumaan perustuvan rahanarvoisen voiton.

Ja edelleen 6§:
Arpajaisten luvanvaraisuus
Arpajaiset saa toimeenpanna vain viranomaisen antamalla luvalla, jollei tässä laissa toisin säädetä.

Rikoslaki 17 luku 16a§ arpajaisrikos

1) toimeenpanee arpajaiset ilman arpajaislaissa (1047/2001) tarkoitettua lupaa,

2) käyttää arpajaisten tuotot olennaisesti vastoin arpajaisten toimeenpanoon annetussa luvassa tai tuottojen käyttötarkoituksen muuttamista koskevassa luvassa annettua määräystä,

3) laiminlyö arpajaisten toimeenpanoon kuuluvan tilitysvelvollisuuden,

4) rikkoo arpajaislain 62 §:n 1–4 momentissa säädettyä kieltoa, tai

5) toimeenpanee arpajaislain 27 §:n 1 momentissa tarkoitetut pienarpajaiset, vaikkei täytä arpajaislain 5 §:ssä säädettyjä arpajaisten toimeenpanijaa koskevia edellytyksiä,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, arpajaisrikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Syytehän tuli arpajaisrikoksesta, eikä mistään muusta. Ainakaan lukemieni uutisten mukaan

Arpajaislaki 2§:
Arpajaisten määritelmä
Tässä laissa tarkoitetaan arpajaisilla toimintaa, johon osallistutaan vastiketta vastaan ja jossa osallistuja voi saada kokonaan tai osittain sattumaan perustuvan rahanarvoisen voiton.

Ja edelleen 6§:
Arpajaisten luvanvaraisuus
Arpajaiset saa toimeenpanna vain viranomaisen antamalla luvalla, jollei tässä laissa toisin säädetä.

Rikoslaki 17 luku 16a§ arpajaisrikos

1) toimeenpanee arpajaiset ilman arpajaislaissa (1047/2001) tarkoitettua lupaa,

2) käyttää arpajaisten tuotot olennaisesti vastoin arpajaisten toimeenpanoon annetussa luvassa tai tuottojen käyttötarkoituksen muuttamista koskevassa luvassa annettua määräystä,

3) laiminlyö arpajaisten toimeenpanoon kuuluvan tilitysvelvollisuuden,

4) rikkoo arpajaislain 62 §:n 1–4 momentissa säädettyä kieltoa, tai

5) toimeenpanee arpajaislain 27 §:n 1 momentissa tarkoitetut pienarpajaiset, vaikkei täytä arpajaislain 5 §:ssä säädettyjä arpajaisten toimeenpanijaa koskevia edellytyksiä,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, arpajaisrikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Juuri näin.

Näissä senttihuutokaupoissa tuotteen saaminen on syyttäjän mukaan ainakin osittain sattumaan perustuvaa eli rinnastetaan arpajaisiksi.

No joo, lähempänä tuo mun makuun huutokauppaa kuin arpajaisia. Arpajaisissa ostat arvan ja myöhemmin tarkistat voititko vaiko etkö. Tuossa sen sijaan voi siihen tuotteen saamisen vaikuttaa koko ajan.

No, jos katsovat tuon oikeudessa arpajaisiksi, niin maksakoot luvat kuntoon sitten arpajaisista ja homma jatkukoon. Kuiten homman nimi on koko ajan ollut kaikille osallistujille selvillä, niin ihme vauhkoamista siitä, onko tuo ny arpajaisia vaiko huutokauppa sitten loppupeleissä. Eihän se homman toimintaa muuta mitenkään, kutsutaan sitä sitten millä nimellä tahansa.

Huutokaupan pitäisi toimia niin että ostajaksi valikoituu se kuka arvostaa tuotteen hinnan korkeimmaksi jossain ennalta sovitussa ajassa. Tossa systeemissä näin ei käy, koska ostajat eivät pysty ilmoittamaan tarjouksillaan tätä preferenssitasoaan, vaan ovat ihan puhtaasti arpaonnen varassa.

Eli homma jatkukoon vastaavana, kun nimi muutetaan fiksuarpajaisiksi? Ja sitten kaikki voivat onnellisena jatkaa huutamistaan ilman että kokevat tulleensa petetyiksi?

No, tapansa ajatella kaikilla. Mä kuiten pysyttäydyn mielipiteessäni, että tuo homma oli kaikin puolin ok, koska kaikki tiesivät miten homma toimii ja sen mukaan peliä sitten pelattiin. Kutsuttiin sitä sitten huutokaupaksi taikka arpajaisiksi.

Eri asia sitten nuo, mahdolliset Botit ja kellojen kanssa värkkäämiset, mutta ilmeisesti moisia asioita ei olla todistettu tapahtuneen, vai miten? Nuo ois sitä kuluttajan pettämistä, koska ei mennä ennalta ilmoitettujen sääntöjen mukaan.

Eli homma jatkukoon vastaavana, kun nimi muutetaan fiksuarpajaisiksi? Ja sitten kaikki voivat onnellisena jatkaa huutamistaan ilman että kokevat tulleensa petetyiksi?

No, tapansa ajatella kaikilla. Mä kuiten pysyttäydyn mielipiteessäni, että tuo homma oli kaikin puolin ok, koska kaikki tiesivät miten homma toimii ja sen mukaan peliä sitten pelattiin. Kutsuttiin sitä sitten huutokaupaksi taikka arpajaisiksi.

Jos oikein ymmärsin, arpajaisien järjestäminen on luvan varaista siitä syystä että arpaisten pitää olla ns. yleishyödyllinen, vrt. rahapelit. Arpajaislakiin on tehty muutoksia, ja kaupalliset tahot on esim. voinut markkinointimielessä ("osta ja osallistu arvontaan") pitää arpajaisia, mutta niissä pitää voida osallista arvontaan ilman ostamista/rahallista vastiketta. Olet varmasti saanut lehtimainoksia, jossa voi osallistua arvontaan ilman tilaamista. Tässä tapauksessa et voi osallistua arvontaan ilman ostamista. Homma ei siis ole kaikenpuolin ok, vaikka säännöt ovatkin selvästi esillä.

Lisäksi lupaa ei voi miten vaan ostaa, vaan arpajaisten pitää täyttää lain ehdot, ja fiksuhuudon kohdalla lienee ongelmana just tulkinta onko tämän tyyppinen huutaminen arvontaa. Jos se sellaiseksi lasketaan, tuskinpa lupaa heruu tälläisenään, vaikka löisi kuinka paljon pätääkkää tiskiin.

Niin, kuten sanoinkin, kyseessä oli mielipiteeni.

Mä kun en ole perehtynyt arpajaislakiin sen enempää kuin muihinkaan lakeihin. Mielipiteeni siis pohjautuu ns. maalaisjärjen käyttöön, jonka mukaan peli on silloin reilua kun säännöt on selvillä ja niiden mukaan mennään.

Ja tuota mä en kyllä ymmärtänyt, että arpajaisiin pitäsi olla mahdollisuus osallistua ostamatta arpaa? Onpa tullut vastaan sitten monta laittomien arpojen myyjää vuosien varrella.

No muuttakoot tuon nimen sitten vaikka "ei huutokauppa eikä arpajaiset, vaan jotain siltä väliltä-peliksi".

Mun makuun tää tuntuu siltä, että kun joku tienaa perkuleesti tekemättä juuri mitään, pakkohan sen on olla huijausta. Jossei muuten, niin väärällä nimellä tehtyä kauppaa. Jos tekijät tuotoistaan maksavat verot normaalisti ja nuita väitettyjä huijauksia ei löydy, niin on se kumma ettei homma saa jatkaa.

Ja kyllä, muakin vituttaa että joku tuon keksi ennen mua ja sillä pätäkkää tekee, mutta eipä tuo multa oo millään tavoin pois. Päinvastoin, hyvällä säkällä saatan päästä jonkin tavaran omistajaksi murto-osalla sen hinnasta. Kylläpä kismittää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom