FightFestival 15 ja MMA bash 1

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jep, jep... Darra on jo hälvennyt mutta öögat on viel mustina ;)
Ensinnäkin kiitos omasta puolestani lauantain kisojen (MMA bash ja FF 15) järjestäjille, ottelijoille, ja katsojille.

Päivän kisat saivat kiitosta hinta/laatu suhteesta ainakin. Itselläni oli tietenkin hyvä fiilis kun GB Hkin pojat jyräs. Kaksi mielestäni hassua tuomiota oli, mutta ei mitään räikeää. Ottelijoitten tekninen taso vaihteli, mutta otteluparit oli kyllä suht tasavertaisia. Ainakaan mitään vaaratilanteita ei syntynyt.
GBn Reima oli yksi päivän tähdista otellen kaksi ottelua ja hoidellen kummatkin zuziiitsu tyyliin lopetuksilla. Jeren (GB Turku) ja Vasimin (Allians Hki) oli vauhdikasta katseltavaa. Jere kaivoi giljotiinin toisessa erässä, joka lopetti tasaisen ottelun.

FF 15sta pakko sanoa heti alkuun että on ymmärrettävää että katsojat ovat pahoillaan pääottelu peruuntumisesta... mutta niin näytti olevan Rupponenkin.
Tosin Latomäen ja Viannan matsi oli kyllä sellainen tekniikan ja tahdonvoiman esitys ettei ole vastaavaa monessa suomalaisessa pääottelussa nähty.
Jarkko teki parit korkeat alasviennit ja taisteli sisulla ja tekniikalla niin selällään kuin päällyspositioistakin. Kummaltakin tuli lopetusyrityksiä, ja kummatkin tulivat otteista pois. Jarkon loppukiri vauhdikkaalla G&Plla kruunasi ottelun. Ei voi Jarkko muuta kuin onnitella itseään voitosta todella kovaa brassia vastaan.

Toinen yhtä vauhdikas matsi oli Pasi Malaniemi vs Zhuk. Valkovenäläinen oli taitava niin pystyssä kuin matossakin hakien Pasista lopetusta triangelilla. Mutta kun Pasi saa myllyn pyörimään niin se on menoa, sielta tuli nyrkkiä,stumppia ja steissi-mavaa, eikä Zhuki voinu kun kääntää selän ja sieltähän Pasi kaivo RNCn.

FF 15sta amatööri otteluiden tulokse ei minua paljon yllättäneet kun reenaan sekä Antonin että Jannen kanssa. Anton Kuivanen on luonnostaan KO puncher ja Janne Laitonen taas voi lopettaa ottelun millä vaan.. Tässä tapauksessa giljotiiniin. Oma otteluni meni mukavasti. Ensin oli vähän hätä pystyssä, eikä Liettualaisen KB mestarin potkut ja lyönnit niin hyvälle maistuneet. Sitten treeni teki tehtävänsä, pääsin mounttiin hakkaamaan ja kun lopetuksen paikka tuli suoraan nenän alle niin se käytettiin. Eli voitin RNCllä.

Lopuksi haluan vielä kiittää Shoottersin ja GBn väkeä tuesta ja treenista.
Erityis kiitos menee Tuomas "M-Dog" Murdochille :rock:

Kyllä on jätkällä kova pää!! :D
Hieno päivä oli GB:n possella lauantaina.
Tuomas on kyllä semmonen kone valmentamaan, ettei parempaa taida löytyä.
Sitten pitää antaa sulle vähän noottia, miks piti avaa uus topicci samasta aiheesta?? :eek:
Laiska kun olen, nyt joutuu tarkistaan kaks (2) topiccia uusista viesteistä.

Ai kenellä on kova pää...? Mun on ainakin pehmeä ja ontto kuin koiran-syömä tennispallo.
Jep, Tuomas on kova valkku.
Toisen "topicin aihe" (mitä vit*ua sekin tarkottaa) oli jokin "vaparia ensi lauantaina"...
Ja minun topikkini, eli aiheeni, on FF 15 ja MMA Bash 1. Eli täällä ei puhuta mistään ensi lauantain kisoista ;)

Ihan offtopic: mitä saa ihmisen kilpailemaan vaparissa. Siis ei millään vittuiluna, vaan mitä se vaatii? Ilmeisesti enemmän henkistä kovuutta kuin kovaa fysiikkaa?!

Wintikka sanoi:
Ihan offtopic: mitä saa ihmisen kilpailemaan vaparissa. Siis ei millään vittuiluna, vaan mitä se vaatii? Ilmeisesti enemmän henkistä kovuutta kuin kovaa fysiikkaa?!

No ei siellä ainakaan huonolla fysiikalla pärjätä kun kaikka otteliat on järjestään kuin juoksukoiria... Tosin raskaasta sarjasta löytyy kaiken näkösiä mörköjä mut kyllä niidenkin kunto on rautaa :D Tosin joku hullu niistä FF15 ottelijoista oli kuulemma kessu miehiä... Takarivin pojat vaan supisi.

Wintikka sanoi:

En tiedä oliko kysymys Jasselle osoitettu, mutta vastaan silti omalta osaltani ;)

Mun mielestä vapaaottelu vaatii sekä henkistä kovuutta (voidaan käyttää synonyymina sanalle tyhmyyttä :D ), hyvää kuntoa (mikään ei ole vittumaisempaa, kuin hävitä itseään paskemmalle vaan sen takia, että kondis loppuu ja lisäksi sillon saattaa tulla vaikka nenä kipeeks)sekä teknistä osaamista. Jonkin alueen puutteita voi korvata, jos on erityisen vahva jollakin muulla alueella.

Kilpailulle motivaattorina varmasti "itsensä voittaminen" ;) , koska kukaanhan ei suomessa näillä touhuilla rikastu. Ihmisen perusluonteeseen kuuluu myös hyväksynnän hakeminen muilta, joten kai yksi viehätys on se että kaverit pitävät "kovana jätkänä"....vaikka tätä ei itselleen syyksi myöntäisikään . Lisäksi kisaaminen tuo kummasti treenimotivaatiota.

Lajina vapaaottelua pidetään varmaan tavisten silmissä kovempana, kuin se onkaan. Kun kaksi lajia treenannutta, tasaväkistä ukkoa ottelee ei tapaturmat ole sen kummempia kuin muissa urheilulajeissa.

Nämä vaan meikäläisen ajatuksia, kukin varmasti kokee asiat omalla tavallaan.

Itse on ainakin tavotteena joku päivä kiivetä kehään. Enimmäkseen kyllä itsensä voittaminen mielessä. Mutta kyllä Tiivitaavilla taitaa olla pientä pointtia tossa toteamisessaan :P

Moro taas.
Kaikkihan on suhteellista, niin myös fyysinen kuin henkinen kovuus ja kestävyys.
Vaikea on vastata kysymykseen jota itseltäänkin kysyy ennen joka halvatun ottelua, eli: "Mix vittussa mä tätä teen?" Varmasti suurin syy on just itsensä haastaminen ja voittaminen. Kyllähän sitä ois haastetta ruotsin opiskelusakin, mutta ei se jotenkin nappaa samalla tavalla.

Ollaan Tiivitaavin kaa suht samoilla jäljillä, paitsi: tyhmän synonyymi olisi pikemminkin typerä tai hölmö ,kuin henkisesti kova.
Ja tästä puhuttiin lauantaina Urheilutalon pukkarissa: eli olisi kiva kokeilla jotain sellaista lajia missä ennen matsia ei aina ajattelisi koko touhun lopettamista ja missä voisi nukkua yöunensa huvin matsia edeltävällä viikolla.
Tenniksen peluu ei varmasti vaadi samallailla "munaa" kuin vaparissa ottelu!

Toi oli mielenkiintoinen kysymys Wintikalta. Luulen että sama vastaus löytyisi keneltä muultakin extreme-urheilijalta. Kuka vaan hyppää laskuvarjolla koneesta, mutta jotkut hyppii Eiffelin rakenteista, silloilta, jyrkänteiltä yms. Härkätaisteluja on hauska katsella, mutta jotkut juoksevat Pamplonassa kaduilla samojen härkien kanssa.

Luonteen lujuutta se vaatii tietysti, niinkuin Jasse tuossa kertoi hetkistä ennen matsia pukuhuoneessa. Foorumilla kirjoittaessa vaparikisoihin osallistuminen voisi tuntua hyvältäkin idealta, mutta matsin lähestyessä vois monelle käydä kuten viime Cagessa sille yhdelle vierasvahvistukselle, joka lukitsi itsensä hotellihuoneeseensa.

Ison osan matsaajista voisi ajatella harrastavan jotain muutakin extremeä, jos eivät matsaisi vaparissa. Onko kyse sitten adrenaliini -riippuvaisuudesta vai jostain muusta, mutta ihmiset jotka näitä juttuja tekevät, vaativat niitä kiksejä sitten aina jostain suunnasta, kunnes vanhenevat ja jotkut ei rauhoitu vanhempanakaan.

Jasse Junkkari sanoi:
Tenniksen peluu ei varmasti vaadi samallailla "munaa" kuin vaparissa ottelu!

Kyllähän samat itsensä haastamisen ja voittamisen elementit ovat läsnä hyvinkin monessa urheilulajissa. Veikkaan että moni aloitteleva tenniksenpelaajakin jännittää kovasti ensimmäisiä matsejaan ja nukkuu yönsä huonosti. ;)

Häviäminenhän on kauhea asia.

Vapaaottelu on tietysti monin tavoin äärimmäistä hommaa. Jasse (tai muut), osaatko analysoida kumpi on kovempi, kivun ja fyysisen vammautumisen pelko vai häviämisen pelko?

Tyyliin "no eihän tällä polvella enää ikinä kävellä, mutta komeesti mä kuitenkin pudotin sen tyypin lopussa kurkipotkulla!" :D

P.S. Katselin tossa taannoin Jarkko Niemisen haastattelua Eurosportilta. Hieno oivallus se "Agassi is my bitch" -paita!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse en oo koskaan oikeestaan harrastanu (saati sitten kilpaillu) mitään muuta kun budo/kamppailulajeja, joten oon vähän huono vertaillee. Tai no oon mä tanssinu hip-hoppii ja breikkiä :)
Kai se häviiminen pahinta kuitenkin on.. Eihän sitä kipuu juuri tunne ja vammautumista ei pidä ajatella. Luulisin että se alistamis/ylikävely osuus on se ratkaiseva juttu mikä tekee kamppailu-urheilusta suht extriimiä. Esim. ei pisteillä häviäminen vituta lähellekkään yhtä paljon kun kuristetuksi tuleminen... Tyrmätyksi tulemista en haluu edes kelata. Pitäsis vaan heittää se kuuluisa Ego ulos ikkunasta, niin ei harmittais. Mutta ei se toisen karjun alistaminenkaan silloin miltään tuntuis.

Siinä jotain mietteitä.

Mä oon otellu nyrkkeily-, karate- ja kick boxing -kisoissa, luen silti kamppailulajeista extremeksi vain vapaaottelun ja siinäkin A- ja B- säännöillä. Normaali kamppailu-urheilu on mun mielestä tosi turvallista ja suojattua, sä tiedät ettei sulle voi käydä mitään. Mutta A- tai B- sännöillä oteltu vaparimatsi vaatii jo aika paljon itsensä peliin laittamista ja vammautumisriskin kasvun tiedostamista ... silkkaa mutua, ehkä ensimmäisen matsin jälkeen liiat käsitykset karisisivat.
Jokainen vaparikehään nousija on mun mielestä silti voittaja, kävi matsissa miten kävi.

Nage sanoi:
Mutta A- tai B- sännöillä oteltu vaparimatsi vaatii jo aika paljon itsensä peliin laittamista ja vammautumisriskin kasvun tiedostamista ... silkkaa mutua, ehkä ensimmäisen matsin jälkeen liiat käsitykset karisisivat.
Jokainen vaparikehään nousija on mun mielestä silti voittaja, kävi matsissa miten kävi.

Suurimmat ja usein vakavimmatkin loukkantumiset ainakin allekirjoittaneelle on tullut ihan normaali treenitilanteessa. Vammautumista otellessa ei ole oikein tullut ajatelluksi, ja ennen otteluakaan ei jännitys tule vammautumisen pelosta. Täytyy kai yhtyä sitten muihin, että häviäminen se enemmän harmittaa. Varsinkin kun on tehnyt kovan duunin matsiin valmistautuakseen.

Wintikka sanoi:

Tiivitaavilla oli jo hyvä posti aiheeseen liittyen, mutta jotain löytys lisättävää. Itse oon ainakin tavallaan ylpee siitä, että pystyn tekemään jotain johon harva kykenee ja tuskin kukaan olisi uskonut, että minä lähen tähän hommaan mukaan.
Kaikki joita olen lajin parissa tavannut tähän mennessä ovat olleet ensiluokkaista väkeä. Ehkä lajin pieni piiri tekee sen, että henki on vielä hyvä. Siksi tuo mainstreamiksi pyrkiminen ehkä vähän epäilyttää. Lajin aitous ja puhtaus katoaa vielä sen seurauksena...

Voittaminen on parempaa kuin mikään muu elämässä. Ei ole yhtään mitään asiaa, mikä tuntuisi paremmalta (tai en ole ainakaan kokenut). Se tuntuu voimakkaammalta, kuin muissa kamppailulajeissa joissa olen kisannut, ja saattaa johtua juuri siitä lajin "vaativuudesta", että se voiton tunne on niin helvetin voimakas.

Mutta ite asiaan vastatakseni: aluksi se oli itsensä voittamista, nykyään haluan tuntea uudestaan sen voiton tunteen. Laji on niin monipuolinen ja vaativa, sekä fyysisiltä ja henkisiltä ominaisuuksilta, ettei kumpaakaan osa-aluetta voi laiminlyödä.

Vaikka lajin parissa kilpailevat henkilöt tuntuvat kaikki olevan vähän eri taustoilta niin kaiketi jokaista yhdistää semmoinen pieni piru, joka tykkää tapella.

Jeps, ajoin juuri takaa, että vapaaottelu vaatii sitä kuuluisaa henkistä kanttia, jota aika harvalla on. Voit olla fyysisesti kuinka kovassa kunnossa, mutta sillä ei ilmeisesti juhlita, jollei ole tiettyä asennetta?!

PS. Tästä olisi pitänyt tehdä oma topic. Ainakin mua kiinnostaa, mitä pyörii ottelijoiden mielessä juuri ennen matsia jne.

Wintikka sanoi:
Ainakin mua kiinnostaa, mitä pyörii ottelijoiden mielessä juuri ennen matsia jne.

- "Pelottaa"
- "Pääsis jo kehään niin tää hermoja raastava odotus ois ohi"
- " noin ziljoona eri variaatiota matsin kulusta...kun sekee niin ja niin, niin sitten mä....jne..."
-"oman gameplanin arviointia..."pitäiskö mun sittenkin viedä jaloista maahan, eikä kropasta....tai jos sittenkin lähtis matsaamaan pystyssä"
-"Sviddu kun se vastustaja näytti isolta/kovalta punnituksessa"
-"sen täytyy olla kova, onhan se pohjois azerbaitsanin mestari compat-sampossa vuodelta 1972" :)

Näitä samoja asioita pyöritteleekin mielessään oikeestan koko matsiin valmistautumisen ajan. Kuten Jasse totesi, ois kiva harrastaa jotain sellaista, missä ei tarvii kylmässä hiessä kieriskellen miettiä douplelegtakedowneja koko urheilusuoritukseen valmistautumisen ajan.. ;) ..tai ei ehkä sittenkään...kivaahan tää on.

Just ennen matsia, jos/kun valmistautumisen eteen on tehty kaikki tarvittava kunnolla on ainakin itsellä "mielessä" vaan kova luottamus itseen ja omiin kykyihin. Sitten vaan mennään ja "..do my thang"...kuten Rampage sanois. :D

Wintikka sanoi:
Jeps, ajoin juuri takaa, että vapaaottelu vaatii sitä kuuluisaa henkistä kanttia, jota aika harvalla on. Voit olla fyysisesti kuinka kovassa kunnossa, mutta sillä ei ilmeisesti juhlita, jollei ole tiettyä asennetta?!

Kyllä siihen jonkinlainen asenne tarvitaan. Vaikea sanoa mikä se yhdistävä tekijä on, kun niin erilaisia ihmisiä lajin parissa kuitenkin on. Uskaltanen väittää, että jokaista pelottaa ennen matsia, mutta ne jotka sinne kehään/häkkiin nousee niin uskaltavat kohdata pelon ja voittavat sen. Ja se jos mikä, on hienoa sekä kunnioitettavaa.

Wintikka sanoi:
PS. Tästä olisi pitänyt tehdä oma topic. Ainakin mua kiinnostaa, mitä pyörii ottelijoiden mielessä juuri ennen matsia jne.

"Mitä 'ttua mä täällä teen."

En ite näitä oikeen muista, kun se jännitys jää vaan mieleen. Ottelun mahdollista kulkua tulee kyllä kelattua ja paljon. Yritän työntää kaikki negatiiviset ajatukset pois ja ajatella vaan voittoa.

Syksyllä tulossa useammat kisat, joten toivottavasti pääsee koestamaan.
Lähinnä kiinnostaa nähdä, että mitä sitä oikeasti osaa. Luulisin, että kantti kyllä kestää, mutta ei kai sitäkään oikeasti voi tietää ennen kuin se on edessä.

Lähinnä arveluttaa se, että miten hommasta selviää, jos tulee häviö. Kiinnostaisikin tietää, että mikä on ollut porukan fiilikset ensimmäisen hävityn matsin jälkeen? Varsinkin jos häviö tuli heti ekassa matsissa.

Suositut

Back
Ylös Bottom