Lyhyesti kommentoin: ainoa kerta kun minulla on ollut Backmaniin minkäänlainen valmennussuhde oli pari viikkoa sitten eli helmikuussa 2007, kun pidin hänelle kymmenen minuuttia pistareita. Lisäksi olin hänen syyskuun 2006 ottelussaan kulmassa vesipoikana. En ole myöskään Atten manageri.
Hollantilaiset tiesivät jo etukäteen, että minä olen kehätuomari, eivätkä millään muodoin sanoneet sitä ongelmaksi. Tuohon aikaan Suomessa vapaaotteluseurojen välinen yhteistyö ei ollut sillä mallilla kuin nykyään, tuomareiden saanti ei ollut missään nimessä helppoa, itse asiassa päinvastoin. Sittemmin perustimme Suomen Vapaaotteluliiton, aloitimme tuomarikoulutukset ja nykyäänhän meillä on omasta aloitteestani sääntönä, että ammattilaistapahtuman promoottori ei saa olla tuomarina omassa tapahtumassaan.
Tässä Yvelin suivaantumisessa taitaa isoimpana olla taustalla se, että Hollannin joukkueelle oli heidän managerinsa Ivan Hippolyten pyynnöstä buukattu hotellihuoneet siten, että Ivan Hippolytelle ja Johan Vosille oli omat yhden hengen huoneet ja Gilbert Yvelillä oli kahden hengen huone Anton Hardonkin kanssa. Varmistin vielä erikseen ennen tapahtumaa sähköpostilla Hippolyteltä, että haluaako hän huoneet juuri näin ja hän vastasi, että kyllä. Hotellille päästyämme kuitenkin Yvel protestoi sitä, että joutuu nukkumaan Hardonkin kanssa samassa huoneessa ja pyysi minua järjestämään hänelle oman huoneen ja sepäs ei enää ollut mahdollista, kun hotelli oli täyteen buukattu. Hippolyte ja Vos eivät halunneet siirtyä kahden hengen huoneeseen antaakseen ottelijoilleen yhden hengen huoneet, Hippolyte vain naureskeli, että "tämä ei ole mikään ongelma, kaikki on okei". Tästä eteenpäin kuitenkin Yvel ei puhunut minulle sanaakaan, tuijotti vain kylmästi eteenpäin. Sitä ennen, kun hain heidät lentokentältä, Gilbert istui autossa vieressäni ja suunnittelimme lähtevämme kisojen jälkeen katsastamaan Helsingin yöelämää yms. Koitin vielä kisapäivänä keskustella Yvelin kanssa samalla kun tervehdin muitakin Hollannin joukkueen jäseniä heidän tultuaan Kisahallille, mutta Yvel ei suostunut puhumaan sanaakaan, tuijotti vain eteenpäin. Muut olivat kyllä hyvillä mielin.
Gilbert on jossain myös valittanut huonosta kohtelusta mm. että joutui odottamaan lentokentällä ja punnituksen jälkeen ennen syömään pääsyä. Totta, hän joutui odottamaan siinä missä muutkin, mutta ei läheskään niin kauan mitä on julkisuudessa väittänyt. Lentokentällä Valko-Venäjän joukkue kerta kaikkiaan hävisi jonnekin ennen kuin pullahti tullista ulos ja heitä odotellessamme aikaa vierähti. Ja kun lähdimme salilta punnituksista hotellille niin takseja joutuikin odottamaan huomattavasti normaalia kauemmin, kun tuolloin oli bussilakko ja taksit olivat sen myötä kovasti kysyttyjä. Gilbert toki väitti, että joutui odottamaan ulkona taksia pitkään, mutta se ei ole totta, sillä hänelle sanottiin, että voi odottaa sisällä lämpimässä, mutta hän sanoi, että odottaa mieluummin ulkona. Sittemmin olemme vuokranneet minibussit tällaisten tilanteiden välttämiseksi.
Petteri Maunu