FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Jätä pystypunnerrukset kokonaan tekemättä mikäli muissa punnerrusliikkeissä saa tarpeeks rasitusta..

ok, varmaan vipareita ja sit takaolkapäille jotain?

eli tässä olis yläkropan liikkeet:
Penkkipunnerrus tanko/Vinopenkkipunnerrus tanko x2
Vinopenkki kp/tasapenkki kp x2
Rankalainen punnerrus/kapea penkki x3
3x viparit sivuille
3x maaten ristikkäistaljaa (nimest en oo varma)

Hei,

Toivottavasti postaan viestini oikeaan paikkaan. Olen tälläinen 21 vuotias 181 cm pitkä ja 77 kiloa painava kaveri. Olen tehtaillut vähän elämänmuutosta; Jätin ruokavaliosta pahimmat myrkyt pois ja olen harrastanut kevyttä aerobista liikuntaa. Kahdessa viikossa paino on tippunut päälle 5 kiloa. Tuloksista innostuneena ajattelin laajentaa harrastusta salin puolelle.

Alkuun ajattelin korjata pahimpia vikoja ja siitä sitten laajentaa treeniä kokonaisvaltaisemmaksi. Haluaisin kiinteyttää rintakehää ja vatsaa, sekä käsivarsiin lisää massaa (Vau kun kuullostaa runolliselta :D). Minkälaisella ohjelmalla minun kannattaisi lähteä liikkeelle?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Hei,

Toivottavasti postaan viestini oikeaan paikkaan. Olen tälläinen 21 vuotias 181 cm pitkä ja 77 kiloa painava kaveri. Olen tehtaillut vähän elämänmuutosta; Jätin ruokavaliosta pahimmat myrkyt pois ja olen harrastanut kevyttä aerobista liikuntaa. Kahdessa viikossa paino on tippunut päälle 5 kiloa. Tuloksista innostuneena ajattelin laajentaa harrastusta salin puolelle.

Alkuun ajattelin korjata pahimpia vikoja ja siitä sitten laajentaa treeniä kokonaisvaltaisemmaksi. Haluaisin kiinteyttää rintakehää ja vatsaa, sekä käsivarsiin lisää massaa (Vau kun kuullostaa runolliselta :D). Minkälaisella ohjelmalla minun kannattaisi lähteä liikkeelle?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=73043

Vaikka tuolla ekat kolme kuukautta ja miksei kauemminkin jos toimii. Voit lisätä tuohon jotain vastalihas liikkeitä

Aamupala klo 7:30:
n. 130 g kaurahiutaleita 3 dl maidon, rusinoitten ja marjojen kera, 2x omega-3, vitamiinit

Lounas klo 11:
Lautasellinen mitä ikinä onkaan ruokana koulussa, 5 lasia maitoa (koulun pikkulasi 1,5 dl?)

Ennen treeniä klo 14:
1 dl leaderin soija, 1 dl malto6, joskus banaani

Päivällinen klo 16:
yleensä 200g pinaattilettuja/makaronia&jauhelihaa, 1 dl soija, 10 ml rapsiöljy

Iltapala klo 19:
Sama kuin aamupala, 140 g tonnikala vedes/öljys, 15 ml rapsiöljy

Illallinen klo 22:
4 kananmunaa raakana, 15 ml rapsiöljy

~3300 kcal ~200 g protskuu ja painoa on 82 kg

Parannusehdotuksia?

Diettailua aloittelen ja arvosteltavaksi tänne ruokalut.

Ruoka 1: kanafilee 125g, parsakaalia 250g

Ruoka 2: kanafilee 125g, parsakaalia 250g

Ruoka 3: kanafilee 125g, parsakaalia 250g

Ruoka 4: kanafilee 125g, parsakaalia 250g

Ruoka 5: Maitorahka 250g

Ruoka 5: 3 kananmunaa

Ruoka 6: mitä vaan terveellistä ruokaa 500kcal varattu tälle. esimerkiksi 50g protskupastaa tomaattipohjaisella jauhelihakastikkeella taikka pihviä ja salaattia yms

Urheilusuoritusta ennen(sali tai lenkki) nautin 25g heraa ja jälkeen 25g heraa.

Lisäravinteina heraa, multivitamiineja, c-vitamiinia, green tea kapseleita, kalkkitabuja sekä omega 3&6 tabuja.

kaloreita tulee ilman ruoka 6 ja heraa noin 1150kcal.
ravintoaine jakauma ilman ruoka 6 ja heraa on noin P170g/HH56g/R36g

Meneekö metsään jossain? olo on ainakin loistava ja rasva tirisee ja rautaliikkuu. Ainoa vika on että ruokaa pitää mättää tiheään ja paljon mutta jospa sen dietillä kestää. :)

rasvan määrän vois melkein tuplata

Tuo ruoka 6 jota tuossa ravinto ainejakaumassa ei ole koska sen sisältö on muuttava muu on vakio, sisältää sen 14-20g rasvaa, uskoisin sen n.50g rasvaa olevan tarpeeksi imeyttämään rasvaliukoiset vitamiinit ja ylläpitämään hormonitoimintaa ja jotain aivojuttuja :D olenko ihan väärässä?

Moro ! Mulla ei jostai syystä toimi search nyt ja kaipailisin 2-jakoisen treeniohjelman toiselle päivälle tiukkaa jalkaohjelmaa. Ihan massaa ja voimaa pitäisi kehittää.

Ihan mielenkiinnosta lähtisin kysylemään että minkälaista tulosta tuolla Timba79:n 3-jakoisella treenillä? Oisko kuvaa tai vastaavaa? Olisi kiva nähdä mihin pääsis 3v eteenpäin tolla treenillä.

Mahtaako lähteä henki jos tuota ensimmäisen viestin 2 jakoista ohjelmaa tekisi 4 kertaa viikossa esim

MA TI KE TO treeniä ja PE LA SU lepoa tai MA TI treeniä, KE lepoa ja TO PE treeniä.

Toki kaikki nämä jutut on yksilöllistä ja 3 kertaa viikossa treenaamalla jäisi varmasti aikaa palautumiseen mutta jos kroppa kestää niin tuntuu typerältä jättää "väkisin" treenikerta väliin.

Onko kellään kokemuksia?

Voi olla että olen ihan hakoteillä mutta lopetin juuri G6 vetämisen ja tämä tuntuu vaan niin kovin kevyeltä sen jälkeen :)

Mahtaako lähteä henki jos tuota ensimmäisen viestin 2 jakoista ohjelmaa tekisi 4 kertaa viikossa esim

MA TI KE TO treeniä ja PE LA SU lepoa tai MA TI treeniä, KE lepoa ja TO PE treeniä.

Toki kaikki nämä jutut on yksilöllistä ja 3 kertaa viikossa treenaamalla jäisi varmasti aikaa palautumiseen mutta jos kroppa kestää niin tuntuu typerältä jättää "väkisin" treenikerta väliin.

Onko kellään kokemuksia?

Voi olla että olen ihan hakoteillä mutta lopetin juuri G6 vetämisen ja tämä tuntuu vaan niin kovin kevyeltä sen jälkeen :)
Juu jaksaa hyvin.:thumbs:
Ite reenannu tälläsellä ohjelmalla aika monta kertaa.

Eksyinpä tänne pakkotoistoonkin kyselemään viisaampien apua kun oma treenitietoukseni on tosiaan hieman hataralla pohjalla. Pahoittelen sitä, että olen hieman laiskalla päällä ja en viitsi kaikkia ketjun 2699 viestiä (luin ehkä kaksikymmentä :D), mutta mietityttää että kuinka yksilöllistä tämä on ja kannattaako tehdä jonkun toisen ohjelman pohjalta. Eli pohjustetaanpa hieman aluksi.

Olen 18-vuotias opiskelija Espoosta. Pituutta löytyy 173cm ja painoa n.65kg. Harrastan thaiboxingia, jossa on treenit kolme kertaa viikossa, ti, to ja la. Yksi treenikerta on kestoltaan tunnin. Thainboxing on mielestäni hyvä laji kuntoilun puolesta, ainakin syke on usein korkealla ja kunto kasvaa. Kunto onkin nyt hyvä.

Kuitenkin haluaisin että paino tästä hieman nousisi. Kuitenkaan mielellään en läskistyisi, joten lihasta siis lisää. Tietenkään voimakaan ei haittaisi, mutta päätavoite olisi nyt saada kiloja lisää lihasten muodossa. Hieman ristiriitaista on se, että toisaalta olisi myös mukavaa jos rasvaprosentti pienenisi, mutta tämän sovittaminen yhteen massan keräämisen kanssa taitaa olla jo hankalaa.

Hieman ruokailuistani:
Juon paljon maitoa (ainakin litran päivässä).
Aamuisin syön kaurapuuroa (jonka teen maitopohjaisena, koska maistuu paremmalta), johon lisään raejuustoa (on muuten hyvää!).
Koulussa syön ruokaa (tähänpä on vaikea vaikuttaa että mitä tulee syötyä, salaattia otan aina kun on hyvää tarjolla).
Kotona syön välipaloina ehkäpä ruisleipää, johon päälle juustoa, leikkelettä ja raejuustoa, hedelmän, porkkanan, mahdollisestipa keitän kananmunan ja popsin suihini.
Ruoaksi syön milloin mitäkin. Esim. einesmakaronilaatikkoon lisään raejuustoa täyttävyyden lisäämiseksi, tai mahdollisesti kananmunan heitän päälle raakana ja mikroon hetkeksi, hyvää sellaisena. Illemmalla vanhempani usein kokkailee jotain, kuten kanafilettä ja riisiä, jotain pastaa tai vastaavaa hieman enemmän "kunnon ruokaa".

Tiedän että syön sinäänsä liian vähän. Ymmärtääkseni massaa lisätäkseen pitää syödä _paljon_, muttakun olen tottunut syömään kun on nälkä eikä koko ajan muuten vain. Lisäksi useimmiten ei vain tee mieli ottaa lisää. Tietysti sekin on tottumiskysymys ja syömällä enemmän jaksaa syödäkin enemmän. Nytpä kysyn, että mitähän tähän kannattaisi pakkotoistolaisten mielestä lisätä/vähentää?

Ajatuksena olisi nyt käydä salilla se kolme kertaa viikossa. Palautusjuomaa ostin jo aikanaan ja sellaisia ajattelin maistella aina treenin jälkeen. Jonkin ohjelman mukaan olisi hyvä treenata, koska olen havainnut että tulosten aikaansaaminen on helpompaa kun toimii järjestelmällisesti. Täällä oli esimerkiksi tälläinen ohjelma:

Arcin koko kroppa kerralla -ohjelma sanoi:
Kyykky / Prässi 2 x
Jalkojen koukistus / SJMV 2 x
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2 x

Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja 2 x
Leuanveto / Ylätalja 2 x

Vinopenkki / Penkki 2 x
Viparit sivuille / Pystysoutu 2 x

Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 1 x
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla 1 x

Jalkojen nosto / Vatsarutistus 1 x

Sopisiko tälläinen ohjelma minulle? Onko paha, jos treenaisin salilla ma, ke ja pe ja thaiboxingia ti, to ja la? Tälläin ma-la ei lepopäiviä jäisi, mutta jos lupaan juoda kiltisti palautusjuomia ja syödä ja nukkua hyvin?

Tarvitsenko/auttavatko lisäravinteet? Hinta/hyötysuhde? Jos kannattaa ostaa, niin onko suuria hinta/laatueroja ja osaakos joku pääkaupunkiseutulainen suositella jotain putiikkia mistä saa edullisesti moisia?

Jos on jotain kysyttävää niin kerron mielelläni lisätietoa. Eli nyt kaekki fiksut, asiantuntevat ja kivat (ilkeätkin sallitaan :() sivistämään uutta ja asiasta kiinnostunutta.

edit: ainiin, kesän alussa tekämäni (kesän ensimmäinen, 17km) lenkki sai polveeni aikaan jonkinlaisen rasitusvamman. Kaksi viikkoa tästä niin juoksin toisen, 15km. Ei ollut fiksu veto ei. Polvi paheni, jälkeenpäin liikunnanopettajani uskoi että kyseessä oli tulehdus. Kuitenkin polvi on nykyään "parantunut", vaan ei täysin. Siksi esimerkiksi lenkkeily ja muu polvea raskaasti rasittava liikunta olisi mielellään poissuljettua. En sentään halua että vaiva pitkittyy, saisi jo parantua mokoma.

Back
Ylös Bottom