FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
LeQ sanoi:
Mitäs lyön maitorahkan sekaan,vai lyönkö mitään?Esim. marjoja tai mehukeittoa vai mitä?

Ps..katoin kyllä keskustelut rahkasta:thumbs:

ihan miten tykkäät, voit esim sen banaanin pilkkoa sinne sekaan. itse vedän rahkat sellaisenaan, en jaksa mitään sinne alkaa sekottamaan.

bustedi sanoi:
ite ainaki vedän joka päivä litran vähintää jogurttia ja 1 tai 2 rahkaa. 35g proteiinia tulee jo siitä litrasta ja mulle tommone sokerin määrä on ihan yks ja sama. turha musta o hifistellä joka jutulla. jogurtis taitaa olla se 11-13g/100g sokeria, meilläpäin.

110-130g sokeria eli jugurtista tulee jotakin 600-800kcal jokapäivä. enkä lähtisi kauheaksi hifistelyksi sanomaan jos karsii tuollaisen määrän sokeria ja korvaa sen jollakin paremmalla. :david:

Olen nyt kolme kuukautta vetänyt tuolla koko kroppa-ohjelmalla neljä kertaa viikossa ja välillä käynyt vähän juoksemassa, ehkä kerran viikossa. Tässä vähän pohjaa.
En kuitenkaan ole varma, olenko syönyt kovin hyvin, koska massaa ei ole tullut kuin ehkä enintään viisi kiloa(183/67). Olen koittanut syödä tasaisin väliajoin, aamupala lounas välipala päivällinen iltapala ja runsaasti+monipuolisesti, lisaksi valipalalla/iltapalalla tonnikalaa/raejuustoa.
Palkkaria en kuitenkaan vielä ole hankkinut, auttaako se paljonkin massan kasvuun. Entä millaisia kokemuksia muilla ensimmäisiltä kuukausilta, millaista massankasvua?

erkjetter sanoi:
110-130g sokeria eli jugurtista tulee jotakin 600-800kcal jokapäivä. enkä lähtisi kauheaksi hifistelyksi sanomaan jos karsii tuollaisen määrän sokeria ja korvaa sen jollakin paremmalla. :david:

toiset pelkää kaloreita, se mun pointti oli. ihme homma kun mulla niitä saa kyllä tulla vaikka kuinka pirusti ja rasvana sen näkyminen on todella hidasta, mutta näkyy se jo pitemmän päälle vähän :)

terva sanoi:
Entä millaisia kokemuksia muilla ensimmäisiltä kuukausilta, millaista massankasvua?

en nyt ihan nollasta alottanu täs 3-4kk sit mut yli 8kk tauko oli alla.

paino noussu n 8-10 kg, joista nestettä varmaa se n 1kg. rasvaa tullut hiukan vatsan kohalle, mutta ei ihmeempiä. eli on sitä jotai tarttunu.

Mitä mieltä olisitte jos 2x2 viikossa systeemi soveltaisi 4kertaan viikkoon? Elikkäis koko kroppa tulisi treenattua kahdesti yhden viikon aikana esim. ma, ti, to ja pe? Onko ylikunnon riski turhan suuri vaikka tiputtaisi sarja määrät kahteen per liike?

porssihai sanoi:
Mitä mieltä olisitte jos 2x2 viikossa systeemi soveltaisi 4kertaan viikkoon? Elikkäis koko kroppa tulisi treenattua kahdesti yhden viikon aikana esim. ma, ti, to ja pe? Onko ylikunnon riski turhan suuri vaikka tiputtaisi sarja määrät kahteen per liike?

tarkoitat varmasti nyt 2-jakoista :)

varmasti hyvä alottaa n 2 sarjaa per liike aluksi ja sitten kun tuntuu niin voi laittaa johonkin lisää. ei ole riskiä ylikunnosta kunhan et vedä sarjoja aivan loppuun asti ja hoidat ruokailut kunnialla!

Timba79 alottamaan viestiin

TohonTimba 79 ekalla sivulla olevasta esimerkki ohjelmasta

siitä 2-jakoisesta ohjelmasta sellast kysyin

et voiko esim hauis ja ojentajat päivät vaihtaa toistepäin ?

ja miten usein tosssa tarkotettiin vaihtaaa noita liike vaihtoehtoi siin oli monissa 1-3 vaihtoehtoa eli milloin esim vaihtaa esim prässi/kyykkyyn jne...

ja käsitinkö nyt oikein noi on sekä aloittelijalle että kokeneemmalle olevat esimerkit?

kiiitos jo etukäteen vastauksista

Olisin aloittamassa salilla käymisen, mutta aikaa olisi siellä käydä vain kerran viikossa. Liikuntaa tulee muuten melko paljon lähes joka päivä esim. jalkapallon, tenniksen ja mainostenjaon muodossa. Eli salilla käydessä kannattaisi varmaan noudattaa jotain noista koko kroppa kerrallaan -ohjelmista, mutta nehän on suunniteltu yleensä 3x viikossa tehtäviksi, joten sopivatko ne sellaisenaan kerran viikossa tehtäväksikin? Voin kyllä tehdä kotona toisenkin harjoituksen viikossa leukoja vetämällä, 5 kg käsipainoilla ja punnerruksilla, vatsoilla yms., mutta onko näistä sitten juuri mitään hyötyä? Ikää on 15 v ja mitat 180/65.

Spagetti sanoi:
Olisin aloittamassa salilla käymisen, mutta aikaa olisi siellä käydä vain kerran viikossa. Liikuntaa tulee muuten melko paljon lähes joka päivä esim. jalkapallon, tenniksen ja mainostenjaon muodossa. Eli salilla käydessä kannattaisi varmaan noudattaa jotain noista koko kroppa kerrallaan -ohjelmista, mutta nehän on suunniteltu yleensä 3x viikossa tehtäviksi, joten sopivatko ne sellaisenaan kerran viikossa tehtäväksikin? Voin kyllä tehdä kotona toisenkin harjoituksen viikossa leukoja vetämällä, 5 kg käsipainoilla ja punnerruksilla, vatsoilla yms., mutta onko näistä sitten juuri mitään hyötyä? Ikää on 15 v ja mitat 180/65.

Jos vaan saat mitenkään mentyä 2x vk salille se olisi paras,mutta jos meet 1 kerran ni et voi valittevasti mitään hyvää tuloskehitystä odottaa,mutta tottakai 1 kerta parantaa perus lihaskuntoa

brfc sanoi:
TohonTimba 79 ekalla sivulla olevasta esimerkki ohjelmasta

siitä 2-jakoisesta ohjelmasta sellast kysyin

et voiko esim hauis ja ojentajat päivät vaihtaa toistepäin ?

ja miten usein tosssa tarkotettiin vaihtaaa noita liike vaihtoehtoi siin oli monissa 1-3 vaihtoehtoa eli milloin esim vaihtaa esim prässi/kyykkyyn jne...

ja käsitinkö nyt oikein noi on sekä aloittelijalle että kokeneemmalle olevat esimerkit?

kiiitos jo etukäteen vastauksista
kyllähän sä ne voit vaihtaa,mutta itse en niin tekisi.voi olla perjantaina aika vaikea tehdä kunnon punnerrusliikkeitä jos keskiviikkona on treenannu ojentajat.jos käyt vaan 2 kertaa viikossa niin sitten..

eihän niitä ole pakko vaihtaa jos ei taho,mutta siinä varmaan ajateltiin että esim. maanantaina kyykky ja sitten perjantaina prässi jne.

ja ohjelma sopii kyllä sekä alottelijalle että kokeneemmalle :D

Justiinsa noin kun Alec sanoi. Eli ne työntävät (punnerrusliikkeet) on tarkoituksella kaikki samassa päivässä. Voi tykätä olkapäät huonoa jo jokaisena päivänä tulee rasitusta niille, eli pidä ne noin kun ne tuossa on.

Ja noita vaihtoehtoisia liikkeitä kannattaa kahta vaihdella vuoronperään. Eli joka toinen samalla lihasryhmälle osuva treeni on samanlainen.

Tossa 3-jakoisessa on ojentajille 2 liikettä, ranskalainen punnerrus ja ojentajapunnerrus, molemmissa liikkeissä 3 sarjaa. Onko siitä jotain haittaa jos tekee vain ranskalaista, mutta 6 sarjaa? En tiedä miksi, mutta tuo ojentajapunnerrus on vaan jotenkin vastenmielinen tehdä, eikä saa läheskään sellaista iskua ojentajat kuin ranskalaisessa.

Nonniin...Pitääpäs tässä vähän kysellä! :)
Oon ihan normaalisti ollu kohtalaisella bulkilla koko aika.
Ja aattelin nyt aloittaa kokeileen tota syklitystä. Ku ei jassas koko aika olla plussalla et pientä vaihtelua vähän. Aattelin vähän 2kk bulkkia ja 1kk diettiä. Ja ois pulmana et kuinka alas lasken kalorit dietillä? Tällä hetkellä kalorit bulkilla on noin.3200-3400kcal. Aerobisen aattelin sillain vetää,että pari kertaa viikossa treenin jälkeen jonkin aikaa kuntopyörää ja sit viä parina lepopäivänä pidemmät aerobiset.

Henkka. sanoi:
Tossa 3-jakoisessa on ojentajille 2 liikettä, ranskalainen punnerrus ja ojentajapunnerrus, molemmissa liikkeissä 3 sarjaa. Onko siitä jotain haittaa jos tekee vain ranskalaista, mutta 6 sarjaa? En tiedä miksi, mutta tuo ojentajapunnerrus on vaan jotenkin vastenmielinen tehdä, eikä saa läheskään sellaista iskua ojentajat kuin ranskalaisessa.

Mä tekisin 3 sarjaa ranskaa, ja sitte 3 sarjaa narupunnerrusta, mut ei ole haittaa, välillä itekki teen pelkkää ranskalaista.
Tai sit jotain dippiä tms.

Henkka. sanoi:

Voithan sä vaihtaa sen johonkin toiseen liikkeeseen jos et tykkää tehä.

oote jo varmaan ihan lopeenna kyllästyneitä tämmösiin "mitä mun pitää tehä" viesteihin,mut ajattelinpa silti laittaa vähä tavotteitani nijos kokeneemmat vaan jaksavat tsemppaa ja antaa vinkkejä ni kivakiva :)

eli oonpi 18-vuotias tylleröinen, joka on anoreksiallan kuihduttanu lihaksensa lähes olemattomiin..tai nyt oon niitä vähän jo takasin saanu,mutta ei riitä, haluuuun lisäää :)
kuten tiiättekin varmaa syömishäiriöt on psyykkeen sairauksii ja sitä puolta hoidan terapiassa ja hommia on vielä mut paljon on menty eteenpäin :)
se mikä mua nyt kyllästyttää ni tää säälittävä kirpun kroppa ja paistavat kylkkärit:urjo:
ennenku sairastuin painoin siis n.58-60kg ja pituutta oli sillon ja edelleenki llaset 165cm, sit jossain 3-4kk kuihduin 47 kiloseks.nyt painoo on sellaset 50kg.
Salilla oon käyny pyörimäs parikuukautta,mut vasta pariviikkoo sit uskaltauduin ohjaajan juttusille ja kertoilin tavotteistani ja taustoistani..
teki mulle sit tosi hyvältä tuntuvan saliohjelman..nyt alkuun opettelen kunnol liikeradat ja tekniikat ja kasvatan vähä sitä peruskuntoo ja sit ois tarkotus vähä sitä lihaserottuvuutta ja kasvua ;) kuinkaha käy ?

eli ohjelma on jaettu kahteen: rinta,olkapää,selkä ja jsit jalat ja kädet(ojentajat,haukat,taka-,etureidet,pohkeet,berberi)
noita sit vuorottelen n.3-5krt viikos.
Sitä oon miettiny et minkäköhän verran aerobista viittii harjotella täs vaihees viel? toisaalta ostin tossa just palautusjuoma mömmöt ja jos vaa mättäää sit kans huolel ni kai sitäki voi mielen virkeydeks tehä :)

Safkapuolel oon oikee spede rasvakammone ämmä,koitan skarpata!
proteiinin saantii oon lisänny ja rehuja ja hedelmii menee paljon päiväs.
Kaloreita en oo aikoihin laskenu, toisaalta ihan sen takii et auttas hellittää tost anoreksiasta,sillon se oli ahdistavaa pilkun panemista.
mut ihan lonkalta veikkaan et syön päiväs n.1400-1600 kcal.
nyt pitäää sit koittaa hinata niit ylöspäin..,ei silet masu ei kestäis vaan lähinnä pää:wall:
jos on hdotuksia tai mitä vaan,kokemuksia yms. ni kuulisin mielelläni :) uja sori näin pitkät jorinat, no life hei!

ZaGaTo sanoi:
Nonniin...Pitääpäs tässä vähän kysellä! :)
Oon ihan normaalisti ollu kohtalaisella bulkilla koko aika.
Ja aattelin nyt aloittaa kokeileen tota syklitystä. Ku ei jassas koko aika olla plussalla et pientä vaihtelua vähän. Aattelin vähän 2kk bulkkia ja 1kk diettiä. Ja ois pulmana et kuinka alas lasken kalorit dietillä? Tällä hetkellä kalorit bulkilla on noin.3200-3400kcal. Aerobisen aattelin sillain vetää,että pari kertaa viikossa treenin jälkeen jonkin aikaa kuntopyörää ja sit viä parina lepopäivänä pidemmät aerobiset.

Varmasti jostain 2000-2500 kcal paikkeilta voisi alkaa oikea kalorimäärä hahmottua. Toki riippuu paljolti siitä, että miten paljon meinasit aerobista tehdä.

Mitä lyhyempi sykli, sitä nopeammin ne kalorit on tiputettava alas, muuten jää hyödyt dieetistä saamatta. Kuukauden dieetti on jo siinä keskivaiheilla pituudessa, joten siinä voi alussa vähän tunnustellakin, ainakin ekassa syklissä.

Ajattelin käydä tekemään tuota tän thredin 2-jakoista ohjelmaa(kaikki liikkeet ei aivan samoja), jossa on jalat jaettu eri päiville. Sellaista kysyn että onko kenellä ollut ongelmaa jalkojen kanssa jos treenit tulee peräkkäisille päiville. Esim. tänään jos treenaan etureidet yms. ja huomenna jo takareidet niin oletteko saanut treenattua takareidet kunnolla? Itsestähän toi on aika paljon kiinni mutta kysytään kokemuksia.
Ja noita liikkeitä ei vissiin kannata ihan piippun vetää?

Yrittäkää ottaa selvää :D

Back
Ylös Bottom