FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Tällainen kysymys vain-> Eli jos käyttää proteiinijauheiden sijaan raejuustoa päällimmäisenä proteiinin lähteenä ja vetää sitä sellaisen 400-500g purkin päivää kohden niin tuleeko se epäterveelliseksi pidemmän päälle? Eli onko mitään haitta-aineita tms... ja onko tuo liikaa?

En ole koskaan ollut tarkka ruokavaliostani, mutta nyt pieni dieetti voisi olla paikallaan tähän harjoittelun ohelle. Painoa kertynyt n. 85kg.

Tällainen kysymys vain-> Eli jos käyttää proteiinijauheiden sijaan raejuustoa päällimmäisenä proteiinin lähteenä ja vetää sitä sellaisen 400-500g purkin päivää kohden niin tuleeko se epäterveelliseksi pidemmän päälle? Eli onko mitään haitta-aineita tms... ja onko tuo liikaa?

En ole koskaan ollut tarkka ruokavaliostani, mutta nyt pieni dieetti voisi olla paikallaan tähän harjoittelun ohelle. Painoa kertynyt n. 85kg.

No ei se raejuusto nyt haitallista ole, varsinkaan kun sitä noin vähän syö, eli purkillisen päivässä. Tuo määrä mitä raejuusto purkista saat proteiinia, ei kyllä yksistään riitä kattamaan koko päivän proteiinitarvetta.

Nyt näin kummallisena kysymyksenä, mahtaako kukaan lukea Musclemagia? Ja jos lukee, käyttääkö kukaan tuota M.A.S.S ohjelmaa jonka 1 osa esiteltiin tuossa marraskuun numerossa? Mahtaisikohan toimia?

Sehän menee niin että kuukaudessa toistot nousee 3x8->3x12, käyttäen samaa painoa. Jaot on näin suurinpiirtein 1. rinta, ojentajat, vatsat 2. hauis, selkä (hartiat etc.) sekä 3. jalat, eli suurimmat lihasryhmät jos jotain jäi mainitsematta. Perusliikkeistä siis koostuu. Harjoitusmäärä on 3 krt/5 päivästä, kuukauden mittainen satsi.

Aloittelioille: Kannattaa lainata/ostaa Tony Halmeen Viikingin Voimaopas-kirja, Itse sain siitä hyviä neuvoja ja opin samalla tekemään liikkeet oikein. Kirjan lopussa on reeniohjelmia, ja ruokavaliosta kerrotaan myös. Suosittelen...:thumbs:

Terves. Olen aloittanut hetki sitten punttaamisen ohjelmalla. Tätä ennen salilla tuli säännöllisen epäsäännöllisesti vierailtua. Ohjelmana on Arc:n 1-jakoinen tämän ketjun ensimmäiestä postista.
Kysymykseni kuuluu: Onko ohjelman liikkeiden suoritusjärjestyksellä merkitystä lihaksen kasvun kannalta? Muutaman kerran on tullut tehtyä listan antaman järjestyksen mukaan, ja tuntuu että ei etenkään hauikset tykkää. Leukoja tehdessä ovat niin voimattomat kulmasoudun jäljiltä että ei tule pitemmät sarjat kysymykseen. Normaalisti leukoja kyllä voi sen 15 vedellä melko leppoisasti.

Terves. Olen aloittanut hetki sitten punttaamisen ohjelmalla. Tätä ennen salilla tuli säännöllisen epäsäännöllisesti vierailtua. Ohjelmana on Arc:n 1-jakoinen tämän ketjun ensimmäiestä postista.
Kysymykseni kuuluu: Onko ohjelman liikkeiden suoritusjärjestyksellä merkitystä lihaksen kasvun kannalta? Muutaman kerran on tullut tehtyä listan antaman järjestyksen mukaan, ja tuntuu että ei etenkään hauikset tykkää. Leukoja tehdessä ovat niin voimattomat kulmasoudun jäljiltä että ei tule pitemmät sarjat kysymykseen. Normaalisti leukoja kyllä voi sen 15 vedellä melko leppoisasti.

lihakset on syytä treenata tietyssä järjestyksessä, mutta sillä ei vaikutusta lihaskasvuun ole. tietysti painottaa voi esim. treenaamalla jonkun lihasryhmän loppuun enne toista, jolloin kropasta on jo mehuja lähtenyt. ettei ois sulla kulmasoudussa liian suuret painot kun ottaa noin pahasti hauiksille?

lihakset on syytä treenata tietyssä järjestyksessä, mutta sillä ei vaikutusta lihaskasvuun ole. tietysti painottaa voi esim. treenaamalla jonkun lihasryhmän loppuun enne toista, jolloin kropasta on jo mehuja lähtenyt. ettei ois sulla kulmasoudussa liian suuret painot kun ottaa noin pahasti hauiksille?
Alan itse epäillä saamattomia hauiksia :itku: Esim. tänään tein kulmasoudut kahtena viidentoista sarjana ja (muistaakseni) 20kg käsipainoilla. Tuntui ainakin että vielä ehkä 5-10 olis saanu puristettua... Noh, jos sitä vielä totuttelis tuohon säännöllisempän salilla käymiseen, ja murehtii vasta sitten. :) Ja vois sitä koittaa palautellakkin tietty enemmän, nyt kun oikeen ajattelee.

Niinno.. Kulmasoutu ja leuat on selkäliikkeitä, että sikäli keskittyisin niissä siihen miltä siellä selässä tuntuu, enkä niinkään hauikseen. Tee leuat leveällä myötäotteella niin siirtyy rasitus enemmän selälle.

Toisaalta IMO ei ole mitään merkitystä teetkö ensin kulmasoudun vai leuanvedon. Riippuu kumpaan haluaa enemmän panostaa.

Olisi ravinnosta kysymys: kovin monessa paikassa on sanottu, että lihasten kasvamiseen tarvitaan proteiinia päivittäin vähintään 2x oma paino, itselläni siis 2x60=120g. Tulisiko päivittäisen saannin olla tuo noin 120 g joka päivä, vai vaihteleeko tarve huomattavasti sen mukaan treenaako sinä päivänä vai ei?

Sitten kysymys ravintolisiin liittyen. Olen syönyt Fastin Mass2-valmistetta 2-3 kertaa viikossa aina salilla käynnin jälkeen, mutta olisikohan tarvetta syödä sitä muinakin päivinä? Onko turhaa maksaa paljon tuollaisesta valmisteesta (52% hiilihydraattia, 36% proteiinia), vai kannattaisiko siirtyä syömään puhtaampia proteiinivalmisteita?

Gorgon_:

Jos säännöllisesti treenaat niin pyri saamaan se 2g/painokilo joka päivä.

Voit ottaa Fastin Mass2:sta nimenomaan palautusjuomana. Muuten suosittelisin syömään ihan perusruokaa, että tarvittava energiamäärä saavutetaan. Jos oot rahoissas niin käytä vaan tuota Mass2:sta.

Itse sekoittelen tällä hetkellä oman palkkarini näistä Fastin tuotteista: malto6 + hera80 +(kreatiini). Ja noi suurinpiirtein samassa suhteessa kuin Mass2:ssakin. Vieläkin halvempia vaihtoehtoja on esim. malton korvaaminen panimosokerilla(paljon makeampaa tosin) ja kyllä perus heraakin löytyy halvemmalla muilta valmistajilta.

No ei se raejuusto nyt haitallista ole, varsinkaan kun sitä noin vähän syö, eli purkillisen päivässä. Tuo määrä mitä raejuusto purkista saat proteiinia, ei kyllä yksistään riitä kattamaan koko päivän proteiinitarvetta.
En tietenkään puhunut koko päivän tarpeesta. Se on vaan semmone mitä vedän treenien jälkeen joka päivä ja onhan tota massaakin kertynyt puolessa vuodessa joku lähemmäs 20kg, et kyl sitä proteiiniakin saa paljon muualta perusruuasta. Toki ne muutkin ravinneaineet arvoonsa! Rasva erittäin tärkeä siinä missä hiilaritkin. Tietenkin oikeassa suhteessa.

Terve. Olen ajatellut aloittaa treenaamisen Arc:n 1-jakoisella ohjelmalla. Voiko sen tehdä kahdesti viikossa (ti, to) tiistaina version1 ja torstaina version2 tehden?

Olen siis aloittelija enkä tiedä edes miten kaikki liikkeet tulisi tehdä, joten videoista on ollut suuri apu. Kyselen salilla sitten vinkkejä miten liike tulisi tehdä oikein. Olen aloittanut salilla käynnin syksyn aikana ja minulla ei ole varsinaista ohjelmaa ollut. Kahdesti viikossa olen salilla käynyt. Olen tehnyt liikkeitä niin että hauis-ojentaja, vatsa-selkä.. (niin edelleen) periaatteella. Eli olen siis treenannut toista lihasryhmää vastapainoksi toiselle, jos näin voi sanoa.

Olen ostanut Nutri+:n Whey8100 heraproteiini valmistetta (93%proteiiniä, 7%hiilihydraattia) ja en tiedä kuinka paljon minun tulisi sitä käyttää. Sitä pitäisi juoda 1-3annosta päivässä, mutta saako siitä sitten liikaa proteiinia, kun en muuta harrasta kuin salilla kahdesti viikossa käyntiä eli liikkuminen jää vähälle. Pitäisikö alkaa käymään juoksulenkeillä ja juoda 1 annos päivässä? Ja ajattelin jatkaa vatsa- ja selkälihasliikkeiden tekemistä joka päivä kotona. Onko siitä jotakin haittaa?

Terve. Olen ajatellut aloittaa treenaamisen Arc:n 1-jakoisella ohjelmalla. Voiko sen tehdä kahdesti viikossa (ti, to) tiistaina version1 ja torstaina version2 tehden?

Olen siis aloittelija enkä tiedä edes miten kaikki liikkeet tulisi tehdä, joten videoista on ollut suuri apu. Kyselen salilla sitten vinkkejä miten liike tulisi tehdä oikein. Olen aloittanut salilla käynnin syksyn aikana ja minulla ei ole varsinaista ohjelmaa ollut. Kahdesti viikossa olen salilla käynyt. Olen tehnyt liikkeitä niin että hauis-ojentaja, vatsa-selkä.. (niin edelleen) periaatteella. Eli olen siis treenannut toista lihasryhmää vastapainoksi toiselle, jos näin voi sanoa.

Olen ostanut Nutri+:n Whey8100 heraproteiini valmistetta (93%proteiiniä, 7%hiilihydraattia) ja en tiedä kuinka paljon minun tulisi sitä käyttää. Sitä pitäisi juoda 1-3annosta päivässä, mutta saako siitä sitten liikaa proteiinia, kun en muuta harrasta kuin salilla kahdesti viikossa käyntiä eli liikkuminen jää vähälle. Pitäisikö alkaa käymään juoksulenkeillä ja juoda 1 annos päivässä? Ja ajattelin jatkaa vatsa- ja selkälihasliikkeiden tekemistä joka päivä kotona. Onko siitä jotakin haittaa?

- Voit tehä 2 kertaa viikossa
- Proteiinia et voi saada liikaa ( no okei voi, mutta todella epätodennäköstä) mutta ota vaikka treenipäivänä puol tuntii ennen treeniä yks annos, ja treenin jälkeen toinen. Välipäivänä vaikka aamupalaks (muiden lisäks) ja vaikka iltapäivällä (voit olla myös juomatta;))
- Voithan sää käydä juoksentelemassa muutenkin.
- Vatsoista ja selistä, tuskin on haittaa, mutta tee salilla 2 kertaa viikossa ja sitten 1-2 kertaa muulloin.

Back
Ylös Bottom