FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Miten hemmnettissä jaksaa syödä 400g jauhelihaa, ja miten voi mitata 30g puuroa?

400 gramman jauhelihasatsin syöminen kerralla vaatii vain vähän harjoitusta;). Valmiina puurona tuon kolmenkymmenen gramman punnitseminen ei ole mitenkään järkevää. Kannattaa punnita hiutaleet ennen keittämistä.

400 g jauheliha satsi on peruskamaa. Vasta kun mennään yli 700 g niin alkaa jo olemaan liikaa... Itse pistän yleensä sen 200 g makaronia ja 600 g jauhelihaa sekaisin ja vedän naamariin...

400 g jauheliha satsi on peruskamaa. Vasta kun mennään yli 700 g niin alkaa jo olemaan liikaa... Itse pistän yleensä sen 200 g makaronia ja 600 g jauhelihaa sekaisin ja vedän naamariin...
Okei eli kannattaisiko tuota dietti ruokavaliota noudattaa sellain, että syö salipäivänä vain 400g jauhelihaa ja muulloin syö vähemmän, meinaa käy lompakon päälle jos joka päivä 400g jauhelihaa

Olen 15-vuotias ja pikku hiljaa on tarkoitus alkaa käymään salilla. En ehdi treenaamaan itse salilla kuin kahtena päivänä viikossa. Haluaisin kehittää lihasta yläkroppaan joten voisiko joku laittaa perusohjelmaa jolla voisin 1-2 viikoittaisella käynnillä saada hyviä tuloksia ajan mittaan?

Pitäisikö jopa lähteä "Kultaisella kuusikolla"?

Olen 15-vuotias ja pikku hiljaa on tarkoitus alkaa käymään salilla. En ehdi treenaamaan itse salilla kuin kahtena päivänä viikossa. Haluaisin kehittää lihasta yläkroppaan joten voisiko joku laittaa perusohjelmaa jolla voisin 1-2 viikoittaisella käynnillä saada hyviä tuloksia ajan mittaan?

Pitäisikö jopa lähteä "Kultaisella kuusikolla"?

Kultainen kuusikko on alkuun hyvä treeni. Sillä lähtisin itse liikkeelle, ja muutaman kuukauden päästä etsisin vaikka 2 jakoisen ohjelman..

Treenaan 3-jakoisella ohjelmalla ma, ke, pe. Olin dieetillä jonka lopetin joku pari viikkoa sitten, dieetin aikana tein aerobista 50min 130-150 sykkeellä kolmesti viikossa. Mitat: 181cm/72kg. Nyt siis lihaksia hankkimassa ja ruokavalio:

Aamupala: 2dl muromysliä, 250g maitorahkaa, ruisleipä, vitamiinit, vettä
Luonas: koulussa, ruokaa kunnolla ja salaattia, näkkileipä, 2 lasia vettä
Välipala: banaani, 250g maitorahkaa
(Treenipäivinä palkkari 1dl hera, 1dl malto)
Päivällinen: kotona, ruokaa kunnolla ja salaattia, ruisleipä, lasi maitoa
Välipala: 250g maitorahkaa
Iltapala: 250g maitorahkaa, 15ml rypsiöljy.

Onko ruokavalio ok lihasten kasvatuksen kannalta? En ole nyt tehnyt vähän yli viikkoon aerobista lainkaan. Entä kun haluaisin pitää kuntoa yllä tai kasvattaa sitä tässä samalla niin monestikko viikkoon kannattas tehdä aerobista ja millä sykkeellä tollasella crosstrainerilla ja kun tekisin sen aerobisen klo 20 aikoihin, niin mitä syön iltapalan yhteydessä palautumista auttamaan, käykö vain desi maltoa?

Treenaan 3-jakoisella ohjelmalla ma, ke, pe. Olin dieetillä jonka lopetin joku pari viikkoa sitten, dieetin aikana tein aerobista 50min 130-150 sykkeellä kolmesti viikossa. Mitat: 181cm/72kg. Nyt siis lihaksia hankkimassa ja ruokavalio:

Aamupala: 2dl muromysliä, 250g maitorahkaa, ruisleipä, vitamiinit, vettä
Luonas: koulussa, ruokaa kunnolla ja salaattia, näkkileipä, 2 lasia vettä
Välipala: banaani, 250g maitorahkaa
(Treenipäivinä palkkari 1dl hera, 1dl malto)
Päivällinen: kotona, ruokaa kunnolla ja salaattia, ruisleipä, lasi maitoa
Välipala: 250g maitorahkaa
Iltapala: 250g maitorahkaa, 15ml rypsiöljy.

Onko ruokavalio ok lihasten kasvatuksen kannalta? En ole nyt tehnyt vähän yli viikkoon aerobista lainkaan. Entä kun haluaisin pitää kuntoa yllä tai kasvattaa sitä tässä samalla niin monestikko viikkoon kannattas tehdä aerobista ja millä sykkeellä tollasella crosstrainerilla ja kun tekisin sen aerobisen klo 20 aikoihin, niin mitä syön iltapalan yhteydessä palautumista auttamaan, käykö vain desi maltoa?

Vähän yksipuolinen ruokavalio. Syö muutakin kuin rahkaa. Ja juo enemmän maitoa.

Joo eli tarttis saada kommentteja tähän omaa syömiseen.. Oon 20v 178/67 ja tarttis alkaa kasvattaa lihasmassaa. Käyn sen 3-4x viikossa salilla ja ruokailu on jotenki seuraavanlainen:

aamupala:2 ruisleipää, 4 siivuu juustoo, 2 siivuu kalkkunaleike, lautasellinen kaurapuuroo, lasi tuoremehua

lounas: 130g makaronia tai riisii ym.(öljyä), 200g naudanpaistijauhelihaa tai kanaa ym. lasi maitoo, 2 ruisleipää, 4 siivuu juustoo, 2 siivuu kalkkunaleike

välipala: 250g maitorahkaa, 1 banaani, lasi tuoremehua

päivällinen: 130g makaroni tai riisii ym.(öljyä), 200g naudanpaisijauhelihaa tai kanaa ym. lasi maitoo, 2 ruisleipää, 4 siivuu juustoo, 2 siivuu kalkkunaleike

välipala: 250g maitorahkaa, 1 banaani, lasi tuoremehua

iltapala: 185g tonnikalaa, 1 ruisleipä, 2 siivuu juusto, 1 siivu kalkkunaleike, lasi maitoo

~3100kcal 31%prot(246) 40%hiilarit(312g) 29% rasvat (120g)

eli onko tossa liikaa vai liian vähä jotain?

toi proteiini esim. vähän hämää ku jossain sanotaan et ois hyvä saada se 2g/painokilo ja tossa ny kuitenki menee aika reilusti yli ku painan sen 67kg.

Ihan jees muuten, mutta aamulle kannattaa jotain protskua laittaa, esim. purkki rahkaa. Illalla toi leipä pois, turhia hiilihydraatteja - niitä kun et yöllä tarvitse.

No ei välttämättä. Puurosta saa kyl hyvin proteiinia.

Puuro ei sisällä kaikkia välttämättömiä aminohappoj, joten sen takia se ei ole mikään hyvä proteiini lähde. Sen takia kannattaa lisätä vaikka jotain maitotuotteita tolle aamupalalle. Sinänsä siitä ei ole haittaa, että osan proteiineista saa tuollaisesta 'epätäydellisistä' proteeini lähteistä, etenkin jos syö paljon sitten taas sellaisia ruokia, missä on kaikki kehon tarvitsemat aminohapot.

Puuro ei sisällä kaikkia välttämättömiä aminohappoj, joten sen takia se ei ole mikään hyvä proteiini lähde. Sen takia kannattaa lisätä vaikka jotain maitotuotteita tolle aamupalalle. Sinänsä siitä ei ole haittaa, että osan proteiineista saa tuollaisesta 'epätäydellisistä' proteeini lähteistä, etenkin jos syö paljon sitten taas sellaisia ruokia, missä on kaikki kehon tarvitsemat aminohapot.

No paljon maitoo puuroon sitten :D Ja onhan tossa jo 2 rahkaa per päivä. Ja ei kai sillä oo väliä mistä sen proteiinin saa kunhan pitää ruokavalion monipuolisena. Ei kai ny kukaan ala katteleen, että mitä aminohappoja saa mistäkin tuotteesta :)

No paljon maitoo puuroon sitten :D Ja onhan tossa jo 2 rahkaa per päivä. Ja ei kai sillä oo väliä mistä sen proteiinin saa kunhan pitää ruokavalion monipuolisena.

Tottahan tuokin. Itseasiassa mitä useammista proteiinilähteistä sitä proteiinia saa sitä täydellisempi aminohappoprofiili ja sitä parempi.

Maidossa on myös aika paljon hiilaria.
Mieluummin syö rahkaa ja lisäilee raejuustoo ruokien sekaan jos proteiinia haluaa.

Onko tarpeeksi/liikaa kun juon 2-3 lasia maitoa päivässä? Eli lounaan ja päivällinen yhteydessä lasillinen tai pari.

Kolme Ehrmannia vetäsen päivässä.

Eli Proteiinin tarve kuntosalitreenaajalle on noin 1,5-2,5g/painokilo/pvä, hiilareita sen 4-6g/painokilo/pvä, rasvoja 1-2g/painokilo/pvä. Jos tarkoitus vähentää rasvaa niin hiilareita vähemmän.

Suhteellisen helppoa matematiikkaa joten siitä vain laskemaan.

Back
Ylös Bottom