Kyllä tässä tapauksessa milteinpä on, jos suomalaista UFC-fania nyt voi potenttiaaliseksi asiakkaaksi voi edes sanoa. Tuntuu että tuolla LaiRoUn edustaamaa UFC-faniryhmällä ei kiima riitä mihinkään muuhun kun siihen maagiseen kolmeen kirjaimeen. Meinaa jos tällä promoamisella ei edes tiedä että potenttiaalisen euroopanvalloittajan ensimäinen tapahtuma on espoossa, niin on kyse vain ja ainoastaan siitä että vapaaottelu ei kiinnosta. Urheilullisesti tuo oli helvetin kova, promoaminen oli isompaa kuin koskaan täälläpäin, tuotanto iha dimangia, liput halpoja ja vittu hyvä jos katsojia ei tultu kotoa hakemaan: silti UFC-fani ei löydä paikalle. No eipähän tarvitse UFC-faninkaan sitten ihmetellä miksi UFC ei tule Suomeen. Ei meinaan ole mitään näyttöjä että sinne populaa tulisi. Muualla euroopassa on. Tälleen MMA-fanina harmittaa omasta ja 3000 muun fanin puolesta kyllä vähän harmittaa.
Edit: Ja nyt ei ollu tarkoitus nyt ei ollut hyökätä ketään yksittäistä ihmistä vastaan. Vituttaa vaan tämä ilmiö.
EuroFC onneksi tulee vielä euroopassa menestymään.
Itse kävin 2000-luvun alkupuolella aikanaan miltei jokaisessa Espoossa tai Helsingissä järjestetyssä isommassa vapaaottelutapahtumassa ja muutaman kerran jopa salikisoissa. Olen siis ainakin joskus ollut tapahtumissa käyvä maksava asiakas. Jossain vaiheessa tapahtumat kuitenkin epäonnistuivat mielenkiintoni ylläpitämisessä ja menettivät minut asiakkaana. Tässä on ihan todellista pohdittavaa tapahtumajärjestäjien markkinointiosastoille ja rekisteröitymispäiväsi perusteella sinulla taitaa olla läheinen suhde EFC:hen ;)
Nykypäivänä kilpailu on ymmärrettävä paljon laajempana kokonaisuutena. Vapaaottelutapahtuma ei kilpaile ainoastaan muiden vapaaottelutapahtumien kanssa vaan kaiken vapaa-ajan ohjelman ja sisällön kanssa. Miksi potentiaalinen asiakas valitsisi vapaaottelutapahtuman baari-illan, ravintola ruokailun, musiikkikeikan, elokuvan katsomisen tai minkä tahansa muun vapaa-ajan aktiviteetin sijaan viikonloppuna? Kilpailu potentiaalisten asiakkaiden vapaa-ajasta on todella kovaa ja vapaaottelu ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi houkutteleva vaihtoehto moneen muuhun aktiviteettiin verrattuna.
Järjestäjien tulisi mielestäni ajatella boksin ulkopuolella niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin. Suurimmaksi osaksi tapahtumat ovat huonoja kopioita UFC:stä tai muista tapahtumista ja noudattavat aina samaa kaavaa. Otteluiden ja tuotannon taso on alhainen, tapahtumat kestävät liian pitkään ja otteluiden välillä on liian pitkiä taukoja. Vapaaottelutapahtumissa käydessäni tajusin muutaman todella tärkeän pointin, jotka heikentävät asiakaskokemusta.
Enemmän ei ole parempi. Lähes jokaisessa tapahtumassa on noin kymmenen ottelua, koska se on jokin "universaaliksi totuudeksi" muodostunut luku. Tämän ottelumäärän orjallisen noudattamisen seuraus on se, että tapahtumat kestävät aivan liian pitkään varsinkin kun päälle lyödään huonosta järjestelystä johtuvat tauot otteluiden välillä. Muut urheilutapahtumat ovat yleensä tunnin parin mittaisia siinä missä vapaaottelutapahtuma venyy helposti yli viiden tunnin. UFC-tapahtumatkin ovat lähes tyhjillään prelien aikana ja suurin osa livekatsojista saapuu paikalle vasta kun pääkortti alkaa. UFC voi sentään jakaa preli-sisältöään monessa kanavassa tapahtuman jälkeenkin toisin kuin pienemmät organisaatiot.
Vapaaottelua on paljon mukavampi ja helpompi seurata kotoa näyttöpäätteen kautta kuin livenä tapahtumassa. Mukavammat istuimet, paremmat kuvakulmat ja mahdollisuus tehdä taukojen aikana mitä huvittaa ovat muutama syy tähän. Miksi tulisin paikan päälle katsomaan taukoja täynnä olevaa tapahtumaa epämukavalla penkillä huonosta kuvakulmasta katsoen? Ainoa etu livetapahtumassa on tunnelma, mutta se ei yksinkertaisesti riitä ostopäätöksen tekemiseen. Järjestäjien pitäisi pystyä tuottamaan livetapahtumissa myös muuta lisäarvoa.
Ehkäpä tapahtumajärjestäjien olisi vihdoin aika katsoa peiliin ja etsiä syitä epäonnistumisiin sieltä. Mutta ei. On paljon helpompaa osoitella muita syyttävällä sormella ja sanoa, että potentiaaliset asiakkaat valitsivat väärin. Tässäkin tapahtumassa urheilullinen taso oli kova, promoaminen parempaa kuin koskaan, tuotanto timanttia ja liput halpoja eikä siltikään lähes kukaan tullut paikalle. Mikä meni vikaan? Ehkäpä järjestäjät keskittyivät täysin vääriin asioihin ja noudattivat vanhaa toimimatonta kaavaa pelkästään sen tiettyjä osia parannellen. Ehkäpä tämän vanhan kaavan kopioimisen sijaan järjestäjien olisi pitänyt yrittää luoda täysin uusi kaava uusilla ominaisuuksilla, jotka tuottavat jotain ennenkokematonta arvoa asiakkaille.