Eurojen kerääjät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Minkeo
  • Aloitettu Aloitettu
tänään sattui pelikoneestsa tipahtamaan kummallinen ihan suomalainen kolikko missä lukee Finland UN. Kolikon kruuna puolella on joku kyyhkynen sekä sen taustalla palapeli. Onko kolikolla kerääjien keskuudessa mitään arvoa eli kannataako koittaa myydä vai tunkea sinne mistä tulikin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on Suomi YK:ssa 50 vuotta juhla 2-euroinen, sen arvo hyväkuntoisena on tällä hetkellä jotain 3 euron pinnassa. Mutta vuoden parin päästä voi olla tuplaten tuon. Se Suomen edellinen juhlaraja, eli vuoden 2004 "lenkkikolikko" on priimakuntoisena yli kympin arvoinen tänäpäivänä. Eli kannattaa nakata sinne pöytälaatikkoon talteen, kunhan pistään sen niin ettei kolhuja tule...tai sitten lähettää mulle. ;)

Ja se on totta että sitä on tehty 2 miljoonaa kappaletta, mutta koko euroopan alueella tuo ei ole paljon ja valtaosa kolikoista on kierrossa, eli kuukausien kuluessa ovat niin kuluneita että niillä ei ole muuta kuin nimellisarvonsa.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=36362

Tossa mun joskus aloittama ketju eurojen keräilystä, silloin tosin ei tätä kyseistä kolikkoa vielä edes ollut, että se ei kysmykseen vastaa. Mutta muutenvaan tiedoksi jos jotakuta kiinnostaa tai on samat harrastukset.

p.s. Mulla on kaikki muut nuo 2-euroset mitä löytyy, paitsi ne uudet Saksalaiset ja sekin tilanne korjaantuu ensiviikolla. ;)

mulla itselläni on semmonen vanhan ajan 10 markkanen, jostain vuodelta 95 oisko ollut, tarkistin tossa viime vuoden puolella niin niitä oli muistaakseni tehty 50 000 ja sen arvo on nyt n. 20 markkaa :D
ei kannata välttämättä vielä jättää päivätyötä.

Mistä Timba79 noita kolikoiden arvoja pääsee tietämään? Mulla tuo eurokolikoiden keräily kiinnostaa lähinnä ihan esteettisistä ja kulttuurillisista syistä, kiva omistaa erilaisia eritavoin kaiverrettuja metalliläpysköjä... Viime kesätyössä käsittelin rahaa päivittäin ja sieltä on tarttunut muutama eri maiden kolikko mukaan, suurin osa kyllä on vahingossa tai akuutissa rahapulassa päätynyt toisten käsiin. Muistan joskus omistaneeni myös tuon lenkkikolikon, mutta eipä sitä enää täällä missään näy ja se kyllä vähän harmittaa.
Jooh, mutta siirrynpäs kahlaamaan tuota toista threadia enkä kysele täällä kysymyksiä joihin siellä luultavasti on jo vastattu:)

Timba79 sanoi:
eli vuoden 2004 "lenkkikolikko" on priimakuntoisena yli kympin arvoinen tänäpäivänä. Eli kannattaa nakata sinne pöytälaatikkoon talteen, kunhan pistään sen niin ettei kolhuja tule...tai sitten lähettää mulle. ;)

7 kappaletta noita löytys, en ole keräilijä, mutta kaappiin tuli heitettyä, kun käsiin sattui.. Paljonko maksat? :D

Kaverilla oli kerran melko omituinen kahden euron kolikko. Siinä oli muistaakseni saksalainen kuva kruunapuolella, mutta kehällä luki Suomi Finland. Olisikohan tuo ollut arvokas?

Onkos täällä monia jotka omistaa 2003 vuoden jääkiekon MM-kisojen juhlarahan ? Että paljonkos sillä on nykyään arvoa ? Noitahan painettiin 150.000 ja nimellis arvo 5€, pitäisi käydä kaikissa kaupoissa. Tuli tossa joskus kirje rahapajalta että haluavat ostaa sen takaisin 20€ hintaan, alunperin siitä ei tarvinnut maksaa kuin sen 5€.

Mulla on se 2003 ja oon nähnyt sitä Keltaisessa pörssissä myytävänä 50-70e. Tiedä sitten onko menny kaupaksi.....:rolleyes:

Merica sanoi:
Mistä Timba79 noita kolikoiden arvoja pääsee tietämään? Mulla tuo eurokolikoiden keräily kiinnostaa lähinnä ihan esteettisistä ja kulttuurillisista syistä, kiva omistaa erilaisia eritavoin kaiverrettuja metalliläpysköjä... Viime kesätyössä käsittelin rahaa päivittäin ja sieltä on tarttunut muutama eri maiden kolikko mukaan, suurin osa kyllä on vahingossa tai akuutissa rahapulassa päätynyt toisten käsiin. Muistan joskus omistaneeni myös tuon lenkkikolikon, mutta eipä sitä enää täällä missään näy ja se kyllä vähän harmittaa.
Jooh, mutta siirrynpäs kahlaamaan tuota toista threadia enkä kysele täällä kysymyksiä joihin siellä luultavasti on jo vastattu:)

Nettihuutokaupoista sen ehkä parheiten näkee, nuo arvot kun vaihtelee kysynnän ja tarjonnan mukaan. Suomen tilanteen siis näkee hyvin huuto.netistä ja verkkokauppa www.matinmarkka.com antaa kans hyvin suuntaa. Muitakin vastaavia varmasti on.

TJJ: Kaikkea ostetaan mitä riittävän halvalla saadaan, saa siis tarjota. ;)

Virtual: Tuon "Jutin vitosen" hinta on jotain 20-25 euron paikkeilla ollu huuto.netissä, joskus saa johonkin 18 euon hintaankin. Eli ei ainakaa rahapajalle kannata 20 eurolla myydä. Jos ne niitä nyt on ostamassa takaisin niin jotenkin tuntuisi että hinta on vain ylöspäin.

azurah sanoi:
Kaverilla oli kerran melko omituinen kahden euron kolikko. Siinä oli muistaakseni saksalainen kuva kruunapuolella, mutta kehällä luki Suomi Finland. Olisikohan tuo ollut arvokas?

Äkkiseltään epäilisin ettei ole arvokas; todennäköisesti on keskusta poistettu saksalaisesta kolikosta ja laitettu suomalaisen kolikon "kehykseen". Tsekatkaapa onko työstöjälkiä havaittavissa? Jos on ihan rahapajalla tehty moinen niin saattaisipa olla aika harvinaisuus.

Ensikertalainen sanoi:
Melko epätodennäköistä, se meinaisi että samalla pajalla on tehty sekä suomalaisia että saksalaisia kolikoita->empä usko.

Ei sitten mikään mahdottomuus. Suomen rahapaja tekee aika moneen paikkaan rahoja kuitenkin. Tuo kolikko sinänsä on todennäköisesti jonkun väsäämä kuten edellä sanottiin, mutta muuten nuo rahapajat tekee ristiin noita kolikoita toisiin maihin, eli sen suhteen ei mikään mahdottomuus ole.

On vähän :offtopic: mutta osaisko joku kertoa/suositella jotain numismaatikkoliikettä täältä Jyväskylän seudulta kun pitäis käydä arvioituttamassa noita rahoja? Tuli keräiltyä useampi vuosi niitä aikonaan mutta kiinnostas tietää mitä niistä vois nyt saada. Ainakin 10 p v.1898 oli muistaakseni aika harvinainen ja ainakin joskus siitä ois saanu ihan kohtalaisesti tietysti riippuen kuntoluokasta..

Nimim. Makaronit lopussa

Numismaatikoista en tiedä mitään, mutta tuo Matinmarkan Matti on Jyväskyläläisiä ja tietää varmaan kaiken tietämisen arvoisen noista kolikoista. Eli tuolta www.matinmarkka.com osotteesta löytyy yhteystietoja. Toisessa polvessa se jo mun tietääkseni noita kolikoita kauppaa, eli eiköhän se aika hyvin tiedä niiden arvot tai ainakin osaa ottaa selvää tai ohjata oikeaan paikkaan. Sen sivuilla oli muuten ainakin joskus joku forumikin, tosin aika hiljainen paikka. Mutta sieltäkautta voisi myös asiaa kysyä jos täällä ei kukaan osaa antaa vastausta tohon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom