Euroehdokkaat: Kannabis lailliseksi!

Kannabiksenkaan ei ole käsittääkseni todettu varsinaisesti aiheuttavan psykooseja. Toki voi toimia laukaisevana tekijänä.
Sitä vastoin Suomessa kuoli viime vuonna 27 ja loukkaantui 649 moottoripyöräilijää.(Liikenneturva.fi)

Ja miten eroaa "aiheuttaa psykooseja" ja "laukaisee psykooseja" toisistaan käytännössä?

Tossa ylempänä on omia kokemuksia aiheesta, ja ei millään tapaa ollut kyllä mieto huume, ainakaan psyykkeelle.. Ainiin, mutta saahan kannabiksesta tehtyä jopa köysiä!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja miten eroaa "aiheuttaa psykooseja" ja "laukaisee psykooseja" toisistaan käytännössä?

Tossa ylempänä on omia kokemuksia aiheesta, ja ei millään tapaa ollut kyllä mieto huume, ainakaan psyykkeelle.. Ainiin, mutta saahan kannabiksesta tehtyä jopa köysiä!

Näin maallikkona käsittäisin asian näin, että taustalla olevan(jo ehkä aiemminkin sairastetun) psykoositilan voi laukaista kannabis, rankka elämäntilanne, tai ihan tuttu ja turvallinen alkoholi. Joku lääketieteestä jotain tietävä voi oikaista.
Ihmiset ovat erilaisia. Itselleni vastaavasti alkoholi ei sovi ollenkaan. Enkä kannabistakaan juuri ole harrastanut, kun ei se anna minulle juuri minkäänlaisia kiksejä. Musta kahvi ja Ettan ovat itselleni ne kaikkein mieluisimmat päihteet.
 
Eipä nyt hirveän usein tule vastaan uutisia, joissa joku olisi lyönyt auton ikkunan paskaksi, pöllinyt läppärin, myynyt sen ja käynyt ostamassa rahoilla Alkosta kosanderia. Kyllä ne rahat menee siihen heroiiniriippuvuuden "hoitoon" eli seuraavaan annokseen. Jos katsoit ton dokkarin, niin käytännössä kaikki pikkukaupungin vankilassa olleet (olikohan 90%) olivat siellä noihin oksyihin liittyvien rikosten johdosta. Alkoholia voi käyttää viikonloppuna rankastikin ja tehdä silti ihan normisti duunia seuraavalla viikolla. Opioidijohdannaisten kanssa homma ei oikein onnistu samaan tapaan. Käy ilmi esim. tuosta dokkarista. Kyllä kovista huumeista aiheutuvat haitat ovat varsin hyvä perustelu sille miksi ne on syytä pitää kiellettyinä, vaikka tässä puututtaisiinkin yksilönvapauteen.

Kyllä viinallakin saa itsensä työkyvyttömäksi, siinä vaan kestää kauemmin. Samoin monet rikokset on tehty kännissä, mutta silti kukaan ei kieltämässä sitä. Olisiko sitten tuon pikkukaupungin vankilassa 90% vähemmän rikollisia jos kovat huumeet olisivat kiellettyjä? En usko, itseasiassa veikkaan, että samat naamat siellä olisivat keikkumassa silti.
 
Ihmiset jotka on tutustunu asiaan paremmin niin miten kannabiksen liika käyttö vaikuttaa sillä hetkellä kroppaan? Kysyn asiaa sen takia että kaikki vertaa sitä alkoholiin mutta esim jos alkoholia juot liikaa niin (niin paljon että vaikutukset ovat negatiivisia) aika varmasti laattaa lentää jonka jälkeen tila alkaa olemaan todella paljon selkeämpi. Miten käy kannabiksen kanssa koska vaikuttavat aineet ovat erilaisia?
 
Tarkennetaan vielä tohon mun postaukseen että jos vedät viina siihen asti että kilahdat niin kroppa pistää vastaan ja oksennat. Mitä tapahtuu siis kannabiksen käytössä siinä vaiheessa kun olet ihan vitun pihalla, yskit savua köhköh?
 
Kyllä viinallakin saa itsensä työkyvyttömäksi, siinä vaan kestää kauemmin. Samoin monet rikokset on tehty kännissä, mutta silti kukaan ei kieltämässä sitä. Olisiko sitten tuon pikkukaupungin vankilassa 90% vähemmän rikollisia jos kovat huumeet olisivat kiellettyjä? En usko, itseasiassa veikkaan, että samat naamat siellä olisivat keikkumassa silti.

Et nyt kaikesta päätellen vaan halua tajuta sitä olennaista pointtia, vaikka fiksuna tyyppinä sen varmasti tajuaisit:
Tarkoitus ei ole vähätellä alkoholin haittoja tai väittää etteikö siitä voisi tulla riippuvaiseksi. Alkoholin kohtuullinen viihdekäyttö silloin tällöin on mahdollista, itse asiassa suurin osa käyttää alkoholia tällä tavalla. Opioidien ja opioidijohdannaisten kanssa sen sijaan homma menee enemmän tai vähemmän kertalaakista ongelmakäytöksi aineen korkean addiktiivisuuden ja haitallisuuden vuoksi.

300px-20drugs.gif
 
Crrc yleisimmät oireet ovat ahdistus, hikoilu, väsymys ja oksennus. Olotilan saa myös paljon pahemmaksi jos et tiedä aiheesta mitään ja tunnista olotilaa övereiksi. Silloin voit psyykkaa itseäsi hyvinkin ahdistuneeseen olotilaan. Myös tupakalla on suuri vaikutus ja monesti ne överit onkin nikotiinista saadut.
Tottuneella käyttäjällä övereiden saaminen pelkällä kannabiksella voi olla aika suuren työn takana ja silloin siihen pitää jopa tähdätä tarkoitushakuisesti. Parin kerran jälkeen öyskyt meneekin ohi yleensä sohvalla jumittamisella vaikka käyttäisikin harvemmin. Pahimmat tilat tuleekin juuri sillä itsensä psyykkaamisella joka jää sitten pois kun tietää, että ei siinä mitään ihmeellistä ollutkaan.
Humalassa poltetut unssit ensikertalaisilla johtavat myös usein övereihin kun taas tottunut käyttäjä riippuen henkilöstä voi polttaa kossulekan jälkeen bongihittejä toistensa perään vaikka 10. Johtuen juuri siitä, että kannabiksen varsinainen päihdyttävä vaikutus loppuu ajan kanssa ja sen jälkeen se vain rentouttaa. Sen takia sitä niin monet käyttää. Tehokas rentoutuminen ilman päihdyttävää ja sekavaa vaikutusta jonka kanssa voit elää ihan 100% normaalia elämää.
 
Tarkennetaan vielä tohon mun postaukseen että jos vedät viina siihen asti että kilahdat niin kroppa pistää vastaan ja oksennat. Mitä tapahtuu siis kannabiksen käytössä siinä vaiheessa kun olet ihan vitun pihalla, yskit savua köhköh?

Liian kovista pajarinousuista voi lentää helposti laatta. Ainakin jos on minuakin vielä nuorempi ihminen ja matalat tolet.
 
Tässä vielä nopea lainaus wikipediasta tohon yliannostukseen liittyen, kun joku sitä kysyi:
Kannabiksen vaikuttavien ainesosien kannabinoidien tappavaa annosta ei tiedetä, mutta arvioiden mukaan kannabista pitäisi kerralla nauttia noin 13 kiloa, jotta yliannostus tapahtuisi.

Linkki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kannabis

Tossa toinen lainaus:
Liikaa nautittuna oksennusta, huimausta, näön sumentuminen ja pyörtyminen mahdollista. Pelkästään THC:n yliannostukseen ei voi kuolla.

Ja linkki: http://trippi.info/trippipedia/Tetrahydrokannabinoli


Mä en osaa ottaa hirveän tiukkaa kantaa siihen, mitä kannabiksen laillistamisen kanssa tulisi tehdä. Ehkä tämä nykyinen hiljaisen hyväksymisen linja on se, minkälaiseksi se saa minun puolestani jäädäkin. Näin uskoisin tulevan myös tapahtumaan. Sitten kun ruvetaan puhumaan kovemmista huumeista, niin niiden suhteen jotain toimia olisi lienee paikallaan tehdä. Esimerkiksi tapetilla ollut käyttörikkomusten dekriminalisointi voisi olla hyvä ratkaisu, jos vapautuvia resursseja voitaisiin kohdistaa järkevämmin.

Mitä tuohon kannabikseen vielä tulee, niin tunnen kyllä useamman säännöllisemmän käyttäjän, jotka ovat ihan tavallista väkeä. Ja jos työkyvystä puhutaan, niin ennemmin se minusta viinalla lähtee kuin musatupakkia polttamalla. Samoin tuo mrNiceguyn postaus siitä, miten vintti on ihan sekaisin pari päivää ei ehken anna ihan parasta kuvaa todellisesta tilanteesta satunnaisen pössyttelyn suhteen.
 
Tässä vielä nopea lainaus wikipediasta tohon yliannostukseen liittyen, kun joku sitä kysyi:

Linkki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kannabis

Tossa toinen lainaus:

Ja linkki: http://trippi.info/trippipedia/Tetrahydrokannabinoli


Mä en osaa ottaa hirveän tiukkaa kantaa siihen, mitä kannabiksen laillistamisen kanssa tulisi tehdä. Ehkä tämä nykyinen hiljaisen hyväksymisen linja on se, minkälaiseksi se saa minun puolestani jäädäkin. Näin uskoisin tulevan myös tapahtumaan. Sitten kun ruvetaan puhumaan kovemmista huumeista, niin niiden suhteen jotain toimia olisi lienee paikallaan tehdä. Esimerkiksi tapetilla ollut käyttörikkomusten dekriminalisointi voisi olla hyvä ratkaisu, jos vapautuvia resursseja voitaisiin kohdistaa järkevämmin.

Mitä tuohon kannabikseen vielä tulee, niin tunnen kyllä useamman säännöllisemmän käyttäjän, jotka ovat ihan tavallista väkeä. Ja jos työkyvystä puhutaan, niin ennemmin se minusta viinalla lähtee kuin musatupakkia polttamalla. Samoin tuo mrNiceguyn postaus siitä, miten vintti on ihan sekaisin pari päivää ei ehken anna ihan parasta kuvaa todellisesta tilanteesta satunnaisen pössyttelyn suhteen.

Muuten hyvää tekstiä, mutta tähän oli pakko tarttua. Siis Suomessako hiljainen hyväksyminen? Tällä hetkellä? Joku vois taas ettiä sen keissin jossa puutarhakaupan asiakkaita ruvettiin ratsaamaan.

Muuten olenkin sitten kanssasi samaa mieltä:)
 
Tuo viittasi siihen, ettei viranomaisilla ole mielenkiintoa resursseista puhumattakaan ruveta ratsaamaan jokaista pikkukäyttäjää. Pienet määrät taskusta löydettynäkin voivat päätyä vain roskakoriin, ja homma on sillä selvä.
 
Tässä vielä nopea lainaus wikipediasta tohon yliannostukseen liittyen, kun joku sitä kysyi:

Linkki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kannabis

Tossa toinen lainaus:

Ja linkki: http://trippi.info/trippipedia/Tetrahydrokannabinoli


Mä en osaa ottaa hirveän tiukkaa kantaa siihen, mitä kannabiksen laillistamisen kanssa tulisi tehdä. Ehkä tämä nykyinen hiljaisen hyväksymisen linja on se, minkälaiseksi se saa minun puolestani jäädäkin. Näin uskoisin tulevan myös tapahtumaan. Sitten kun ruvetaan puhumaan kovemmista huumeista, niin niiden suhteen jotain toimia olisi lienee paikallaan tehdä. Esimerkiksi tapetilla ollut käyttörikkomusten dekriminalisointi voisi olla hyvä ratkaisu, jos vapautuvia resursseja voitaisiin kohdistaa järkevämmin.

Mitä tuohon kannabikseen vielä tulee, niin tunnen kyllä useamman säännöllisemmän käyttäjän, jotka ovat ihan tavallista väkeä. Ja jos työkyvystä puhutaan, niin ennemmin se minusta viinalla lähtee kuin musatupakkia polttamalla. Samoin tuo mrNiceguyn postaus siitä, miten vintti on ihan sekaisin pari päivää ei ehken anna ihan parasta kuvaa todellisesta tilanteesta satunnaisen pössyttelyn suhteen.


Siis mrNirceguyn henkilökohtainen kokemus ei ole hyväksyttävä tutkimustulos tai edes uskottava kun se ei ole kannabiksen laillistamisen kannalta hyvä juttu?
 
Siis mrNirceguyn henkilökohtainen kokemus ei ole hyväksyttävä tutkimustulos tai edes uskottava kun se ei ole kannabiksen laillistamisen kannalta hyvä juttu?

Vai olisiko kyse siitä, ettei mrNiceguyn tapaus ole kovin tavallinen? Ääriesimerkkejä löytyy varmaan kaikkien aineiden parista. Kofeiinista järkyttävä migreeni ja paniikkikohtauksia yms...
 
Siis mrNirceguyn henkilökohtainen kokemus ei ole hyväksyttävä tutkimustulos tai edes uskottava kun se ei ole kannabiksen laillistamisen kannalta hyvä juttu?
No minusta se edellisen sivun kirjoituskokonaisuus oli asenteellinen ja risteää lisäksi aika rankasti sekä omien, että välillisten kokemuksieni kanssa.

Jos puhutaan mainitusta uskottavuudesta, niin kyllä mun on vaikea ymmärtää kirjoittajaa, joka aikaisemmin tupakkiketjussa oli hyvin jyrkästi tupakointia vastaan, mutta nyt kertoilee kannabiksen käyttökokemuksistaan. Lisäksi kyseinen nimimerkki näyttää olevan dopingpuolella hyvinkin aktiivinen. Nämä asiat mielessä pitäen mun on vaikea ottaa siis tosissaan tiettyjen asioiden moralisointia tämän kirjoittajan osalta.

Jos muistan nimimerkin väärin, niin pahoittelut, koska en kerkeä nyt alkaa kaivamaan sitä ketjua, mutta aika vahva muistikuva mulla on.

edit. ja ei musta nyt kannata alkaa tekemään mitään kannabiksen puolesta puhujaa. Kummallista kyllä, mutta tässäkin asiassa homma menee näköjään niin, että jos et ole suoraan jonkun asian puolesta, niin olet vastaan. Ja toisin päin. Miksei asiasta voisi keskustella analyyttisesti ja neutraalisti?
 
Itse oon rakastanut kannabista jo viisitoista kesäisestä asti ja ihan normaalia elämää elänyt. Ihan työkykyinen olen ja joka päivä käyn työni tekemässä ahkerasti. Sitten rankan työ ja saliviikon jälkeen tykkään rentoutua ja polttaa jointin pari. Jos tässä tilanteessa olen rikollinen niin kuka on uhri? Ja turha tulla lässyttämään joka perjantainen viinapullo kourassa, että mää oon se huumeiden uhri. Muutaman kerran elämässäni viinaa ottanut ja sen jälkeen ollut kroppa kyllä vitun jumissa monta päivää = puolet siitä työ ja treeniviikosta pilalla. Alkoholi on vitun myrkyllinen ja hengenvaarallinen huume ja se pitäisi kieltää laissa! Alkoholi tappoi viime vuonna enemmän kuin AIDS TUBERKULOOSI JA VÄKIVALTA YHTEENSÄ ja kaikki nyt tietää miten 80% suomalaisista käyttäytyy kännissä. Monesta ihan asiallisesta suoraselkäisestä rehdistä suomalaismiehestä tulee humalassa ihan täysi kusipää. Mutta pitäähän miehen viinaa saada eihän sitä ilman viinaa voi myöskään hässiä ristiin kaikkia tuntemiaan ihmisiä. Oon monesti ystävilleni sanonutkin, että niin kauan kun on rautaa niin sitä nostetaan ja niin kauan kun on paukkua niin sitä poltetaan ja näin aion elää hautaan saakka (painot saattaa vaan pienentyä sitten pappana) mutta se ei estä liftaamasta ja hiisaamasta.
 
Järkipuheella ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Meininki on se että raittiusliike ja kalja takaisin Alkoon, niin turha edes odottaa että politiikot lähtisi tekemään avauksia kannabiksen puolesta.
 
. Oon monesti ystävilleni sanonutkin, että niin kauan kun on rautaa niin sitä nostetaan ja niin kauan kun on paukkua niin sitä poltetaan ja näin aion elää hautaan saakka (painot saattaa vaan pienentyä sitten pappana) mutta se ei estä liftaamasta ja hiisaamasta.

Helvetin hyvä motto, saanen käyttää jatkossa :D
 
Back
Ylös Bottom