EU rajoittaa kannettavien soittimien äänitehoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cartma
  • Aloitettu Aloitettu
"
EU:n komissio on päättänyt rajoittaa kannettavien I-pod- ja MP3-soittimien suurimmat tehot. Komission mukaan nykyiset soittimet vaarantavat nuorison kuulon.

Rajoituksista pyritään sopimaan teollisuuden kanssa kahden vuoden siirtymäkauden aikana.

EU:n tieteellinen komissio varoitti viime tammikuussa, että jopa kymmenen miljoonan nuoren kuulo saattaa olla vaarassa liian kovalla pauhaavien soittimien takia. Kuluttajakomissaari Maglena Kuneva sanoo, että kuulovamman saamiseen riittää äänekkään musiikin kuuntelu tunnin verran päivässä viiden vuoden ajan.

Kuulon heikkenemisen lisäksi kova-äänisen musiikin kuntelijoita uhkaa tinnitus eli kiusallisten häly-äänien ilmestyminen korvaan. Heikentynyttä kuuloa ei lääketieteen nykyisllä keinoilla kyetä parantamaan. "

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009...soittimien_aanitehoja_1038481.html?origin=rss

Mitä seuraavaksi? Vessapaperin karheutta ruvetaan hienosäätämään ettei vahingossakaan tuu haavoja? Sen jälkeen jokaselle hommataan henkilökohtainen avustaja joka kertoo mitä saat ja mitä et saa tehdä. Mitäs on muut mieltä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aivan naurettavaa. Nykyaikasissa soittimissa on jo ennestään volumetason rajoittimet jota ainakin henk. koht. käytän.

E: No ainakin ipodissa. :)

"...I-pod- ja MP3-soittimien..." MP3-soitin se on iPodkin :david:

Mut joo, aika perseestä. Varsinkin jos tykkää jossain pippaloissa soitella ämyreistä musiikkia. Itellä on in-ear tulpat ni ei tarvi volaa nimeksikään, mutta kaverit tuntuu kuuntelevat törkeellä volyymillä. On se rajottaminen varmaan kuitenkin estettyjen kuulovaurioiden arvosta. Ihmiset ei tunnu tajuavan, miten kovalla kuuntelee. Vaikka kuuntelu samalla volyymillä ulkona kuin kotona ei kuulosta lähellekään yhtä kovalta, ääni tulee luureista tasan yhtä kovaa. Ja sit väännetään nupit kaakkoon.

Niin, eikös tämä nyt ollut sellainen, että niihin tulisi perusasetuksena jokin rajoitus, jonka käyttäjä saa kyllä itse halutessaan poistaa/muuttaa.

Näin oli kirjoitettu muistaakseni HS:ssa.

Tuskin tosta hirveesti on haittaa mikäli yhtään panostaa niihin kuulokkeisiin. Taustamelun vaimentavilla kuulokkeilla omasta iPodista tulee ihan sillä minimivolymella jo hyvällä voimakkuudella esim. pienehkössä pukuhuoneessa, jossa keskustellaan. Toivottavasti tässäkään rajoituksessa ei siltikään mennä aivan äärettömyyksiin.

Meitsi ei tajuu tätä nykyvillitystä, että ne narut pitää roikkua korvista kokoajan. Itse kuuntelen musiikkia aina himassa, ja kunnon luureilla tai kajareilla, eikä noilla korvakäytävään tungettavilla napeilla. Muutenkin itelle musa on lähes pyhä asia, ni en sellasesta puolikeskittyneestä kuuntelusta edes pidä. Mun mielestä ihan oikein tollanen, jengi on muutenki ihan hukassa nykyään, joka asiassa kohtuus on unohtunu.

Mitäs on muut mieltä?

Periaatteessa olen tämänkaltaisia rajoituksia vastaan. Ylipäätään keljuttaa kaikenlainen hyysääminen, jolla pyritään rajoittamaan ihmisten valtaa päättää omista asioistaan ja henkilökohtaisista valinnoistaan olivat ne sitten aina kovin terveellisiä tai ei.

MUTTA. Olen myös havainnut, että etenkin teineillä on tapana luukuttaa noita soittimia aivan helevetin kovaa. Siis niin että esimerkiksi koko junavaunu voi selvästi kuunnella toisen soitinta jopa kaiken taustahälinen ylitse. Omien kokemusten mukaan tuossa on jo sellaiset volat kyseessä, että varmasti on kuulovaurion uhka olemassa.
Minusta soittimissa voisi (ilman mitään EU-määräyksiäkin) olla jokin rajoitin, jonka ylittäessä käyttäjä varmasti tiedostaa olevansa sitten "omalla vastuullaan" kuulonsa kanssa. On se valmistajienkin etu etteivät asiakkaat kuuroudu ainakaan tietämättään.

Periaatteessa olen tämänkaltaisia rajoituksia vastaan. Ylipäätään keljuttaa kaikenlainen hyysääminen, jolla pyritään rajoittamaan ihmisten valtaa päättää omista asioistaan ja henkilökohtaisista valinnoistaan olivat ne sitten aina kovin terveellisiä tai ei.

MUTTA. Olen myös havainnut, että etenkin teineillä on tapana luukuttaa noita soittimia aivan helevetin kovaa. Siis niin että esimerkiksi koko junavaunu voi selvästi kuunnella toisen soitinta jopa kaiken taustahälinen ylitse. Omien kokemusten mukaan tuossa on jo sellaiset volat kyseessä, että varmasti on kuulovaurion uhka olemassa.
Minusta soittimissa voisi (ilman mitään EU-määräyksiäkin) olla jokin rajoitin, jonka ylittäessä käyttäjä varmasti tiedostaa olevansa sitten "omalla vastuullaan" kuulonsa kanssa. On se valmistajienkin etu etteivät asiakkaat kuuroudu ainakaan tietämättään.

Usealla on varmasti paskat kuulokkeet että muuten tunkee muut metelit korvaan musiikin sijasta. Itellä on tarkotus ens kuussa vaihtaa napit sellasiin "kumisiin" jotka peittää hyvin muut äänet. Salilla ja lenkillä volat kyllä pysyy entisellään "fiiliksen" takia mutta ei muuten. Kyllähän ton huomaa väliaikaisena kuulon heikentymisenä jos käy eka salilla tunnin ja päälle kävelee pari tuntia:D

Jotkut kuulokkeet kans suuntaa enemmän sitä ääntä muuallekkin ku korviin, niin saattaa kuulostaa että jollain olis soitin helvetin kovalla. Mut mun mielestä tämmönen holhoaminen menee liian pitkälle

Mulla ainakin on omassa Sansan soittimessa ongelmana se, että siinä ei saa volumeja riittävän pienelle. Ostin vasta siihen uudet Kossin nappikuulokkeetki, jotka menee korvan sisään. Vanhat oli semmoset ulompana olevat napit, jotka ei pysyny kunnolla paikallaan lenkillä käydessä. Ainoastaan lenkillä käydessä minimivolume ei ole liian kova. En ymmärrä miten ihmiset voi edes soittaa musiikkia niin lujaa että se kuuluu pitkälle ympäristöön...

Semmoset perusnapit jotka ei tuki korvakäytävää ja siten blokkaa ulkoisia ääniä on aika hyvä lähtökohta kuulovaurion hankkimisille. Jossain bussissa/junassa/kaupungilla yms. taustamelu on jo suhteellisen korkea, ja jos volumen vetää niin kovalle ettei taustameluakaan kuule, puhutaan jo aika rankoista äänipainetasoista. Jos musaa vielä kuuntelee päivittäin useampia tunteja, on riski erittäin suuri. Kannattaa suosiolla hankkia kunnon plugit jotka vaimentavat reilusti ulkoisia ääniä.

Semmoset perusnapit jotka ei tuki korvakäytävää ja siten blokkaa ulkoisia ääniä on aika hyvä lähtökohta kuulovaurion hankkimisille. Jossain bussissa/junassa/kaupungilla yms. taustamelu on jo suhteellisen korkea, ja jos volumen vetää niin kovalle ettei taustameluakaan kuule, puhutaan jo aika rankoista äänipainetasoista. Jos musaa vielä kuuntelee päivittäin useampia tunteja, on riski erittäin suuri. Kannattaa suosiolla hankkia kunnon plugit jotka vaimentavat reilusti ulkoisia ääniä.

Nyt olet ytimessä!

Lähes päivittäin kuulee, kun ihmiset käyttää noita nappeja, jotka ei vaimenna ulkoisia ääniä. Niillä on volat niin täysillä, että kuulee metrien päähän mitä musaa on soimassa.

Mulla on ollut pitkään sellaiset Kossin plugit, jotka vaimentavat hyvin ulkoisia ääniä. Ei tarvi volumea olla paljoakaan, että saa musat kuulumaan hyvin.

Oikeasti tuossa laissa on järkeä. Joku raja volumelle, ettei kohta kaikki ole puolikuuroja alle nelikymppisinä. Ei ole paha panostus laittaa jotain 20-40 euroa kunnon kuulokkeisiin.

Noi kossin plugit on äänen laadultaan vaan täysin paskat.

Kannatetaan vaikka yleensä olenkin kaikkia rajoituksia vastaan.

Itse onnistuin hankkimaan tinnituksen ipodista, vaikka olin tietoinen kyseisestä vaarasta ja pyrin pitämään volumet kohtuullisina. Liikenteen seassa ja salilla kuitenkin äänentasoja tulee helposti ruuvattua hieman kovemmalle, jotta taustaäänet peittyisivät ainakin niin, että päähuomio on musiikissa. Omat korvani ilmeisesti alkoivat oireilemaan jatkuvasta altistuksesta musiikille (2kk), ja erään pystybaari-iltaman jäljiltä korvat soivat vielä aamullakin, jota ei ollut tapahtunut koskaan aikaisemmin. Paniikki iski kun korvissa piippasi vielä viikonkin päästä, nyt vuotta myöhemmin korvissa soi edelleen. Altistuminen tinnitukselle taitaa olla jossain määrin yksilöllistä, ja muutamien sukulaisteni kokemuksien perusteella omat korvani eivät ole raudasta tehtyjä. Silti tuntuu edelleen epäreilulta, miten helpolla kyseinen vaiva lopulta tuli. Luonnollisesti kaikki olettavat tässäkin asiassa, että paska tapahtuu jollekkin muulle kuin itselle, mihin en suosittele silti luottamaan. Etenkin nuorempana huoli omasta terveydestä ei aina ole päälimmäisenä mielessä, ja käyttäytyminen sen mukaista.

Luojan kiitos erilaisia hoitomuotoja on testauksessa, ja varmaan vuosikymmenessä löytyy parannus tähänkin vaivaan. Odottavan aika on kuitenkin erittäin pitkä, ja tiedossa on varmasti useita vitutuksen hetkiä. Erittäin paska vaiva enkä suosittele kellekkään. Mikäli haluaa pelata varman päälle niin jättää sen mp3-soittimen ostamatta. Huomattavasti helpompaa kuin surkutella jälkikäteen, terveisin kokemusta löytyy.

No suosittele parempia...

Kossillakin on erilaisia malleja. Esim sellaiset Kossin mustat patukat toimivat mulle yhtä hyvin, kuin laittaisi sormet korvaan. Ja useiden eri valmistajien plugeja kokeilleena väitän, että soundit riippuu todella paljon korvan rakenteesta. Monet ei vaan sovi omaan korvaan ja tästä seuraa esim, että tietyt taajuusalueet jäävät aika katveeseen.

Aivan naurettavaa tämä EUn rajoittaminen. Huomasin tämän jo muutama vuosi sitten Creativen mp3-soittimessa joka myytiin euroopan markkinoille tehorajoitettuna. Piti asentaa soittimeen jenkkikäyttis jotta sai kaikki tehot käyttöön...

No suosittele parempia...

Kossillakin on erilaisia malleja. Esim sellaiset Kossin mustat patukat toimivat mulle yhtä hyvin, kuin laittaisi sormet korvaan. Ja useiden eri valmistajien plugeja kokeilleena väitän, että soundit riippuu todella paljon korvan rakenteesta. Monet ei vaan sovi omaan korvaan ja tästä seuraa esim, että tietyt taajuusalueet jäävät aika katveeseen.
7397-bose1.jpg

Parhaat mitä olen koittanut ja olen sentään koittanut noita rontin satkun kuulokkeita aikas montaa.

Mun mielestä ihan hyvä, että noihin laitettais perusasetuksena joku raja. Jos edes porukka sen takia yhtään ajattelis, millä äänenvoimakkuudella sitä musaa kuuntelee. Joskus kyllä junassa tai bussissa tuntuu ikävältä jo omastakin mielestä kun jollain musa pauhaa niin että kaikki muutkin kuulee.

Ite yritän pääsääntösesti pitää kohtalaisen pienellä äänenvoimakkuudet. Ei ois mitenkään kiva saada tinnitystä. Kesällä provinssirockin jälkeen meinaan soi kolme päivää korvissa ja kohtalaisen ikävää oli.

Mun mielestä ihan hyvä, että noihin laitettais perusasetuksena joku raja. Jos edes porukka sen takia yhtään ajattelis, millä äänenvoimakkuudella sitä musaa kuuntelee. Joskus kyllä junassa tai bussissa tuntuu ikävältä jo omastakin mielestä kun jollain musa pauhaa niin että kaikki muutkin kuulee.

Ite yritän pääsääntösesti pitää kohtalaisen pienellä äänenvoimakkuudet. Ei ois mitenkään kiva saada tinnitystä. Kesällä provinssirockin jälkeen meinaan soi kolme päivää korvissa ja kohtalaisen ikävää oli.
muuten ihan hyvä idea mutta jos tahdot mp3-soittimen vahvariin kiinni ilman esivahvistinta niin joutuu ostamaan 2x tehokkaamman vahvarin kuin se mikä muuten on itelle riittävä koska lähtötaso on niin olematon. mulla ipod nano 2gen ja ei tule enää mitään jos sen liittää. muuten kuuntelee hyvin H&K:lla -55 niin nanon kanssa saa ruuvata -20 -> -15 pintaan volyymit....

ja oikeesti jos ootte sitä mieltä että on ihanaa kuinka EU varjelee teitä ikiomalta tyhmyydeltänne niin hohhoijaa:dance2::dance: se ominaisuus ois kyllä ehdoton että vanhemmat voi kersoilleen pistää pin-koodilla volyymilimiitin (kuten mun nanossa)

e: parhaita luureja 4eva:
image.php

sekä vaimentaa ympäristön melua että pitää korvakäytävät tukkimattomina.

muuten ihan hyvä idea mutta jos tahdot mp3-soittimen vahvariin kiinni ilman esivahvistinta niin joutuu ostamaan 2x tehokkaamman vahvarin kuin se mikä muuten on itelle riittävä koska lähtötaso on niin olematon.
Ehkä tässä ollaan asian ytimessä. Soittimet kun ovat ehkä yleisin tapa kuunnella saastaista ja kaikin puolin pahaa piraattimusiikkia. Tehorajoituksen jälkeen niitä ei enää voisi käyttää edes signaalilähteinä yleisimmille (integroiduille) vahvareille. Lisäksi kun tuollaista olematonta signaalitasoa vahvistetaan esarilla, niin S/N suhde laskee häiritseväksi.

Taitaa olla jo nykyisellään lähtö noissa kannettavissa jotain 200 mV. Vahvistimet yleensä tarvitsevat 775 mV:n tason täydelle teholle ja esim. normaalisti signaalipuolella käytetään 2 voltin tasoa (esim. soitin - esivahvistin välillä) S/N:n parantamiseksi.

Tuollasen säädöksen jälkeen kannettavilla ei voisi kuunnella kuin ihan muutamalla plugilla. Normaalissa kuulokkeessa ei vaan riittäisi herkkyys. Jos tuollanen rajoitus välttämättä halutaan, niin laittakoot pakettiin sellaiset napit joissa on herkkyys aivan paska. Soittimia pystyisi käyttämään muuhunkin sitten tarvittaessa tai vaihtamalla plugit herkempiin olisi itse vastuussa kuulovaurioista.
Spark Plugilla ja The Plugilla on eroa.. Tosin laatu on laskenut kuin lehmän häntä jos vertaa ensimmäisiin The Plugeihin.

edit:
e: parhaita luureja 4eva
Niitä et ainakaan kannettaviin laitteisiin saa suoraan kytkettyä. Eikä riitä edes normaalissa vahvistimen kuulokeannossa tehot. Itellä erillinen vahvari AKG:lle. Ei ole kovin kannettavaa sorttia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom