Mikä se on?
Tää lause alkaa olla jo aikamoinen klisee, mutta "ei tota perustuslaillista sopimusta voi selittää muutamalla rivillä." Ei ihan oikeasti voi.
Periaatteessa perustuslaillisessa sopimuksessa kasataan yksiin (selkeämpiin?) kansiin kaikki aiemmat sopimukset (Maastricht, Nizza, Yhtenäisasiakirja jne...)
Mitä se tekee mulle? Sulle? Niille? Heille? Meille?
Yksi lähimmin yksittäistä kansalaista koskettava muutos on
kansalaisten oikeusaseman vahvistaminen: Kansalaisten perusoikeudet määritellään (ihmisarvo-mm. orjuuden ja pakkotyön kielto, vapaudet-mm.henkilötietojen suoja, tasa-arvo-mm.yhdenvertaisuus lain edessä, yhteisvastuu-mm.kuluttajansuoja, unionin kansalaisten oikeudet-mm. liikkumis- ja oleskeluvapaus sekä lainkäyttö-mm.syyttömyysolettama ja oikeus puolustukseen), saattaa kuulostaa suomalaisista itsestäänselvyyksiltä, mutta edes Euroopassa ei kaikissa maissa nämä asiat ole itsestäänselvyyksiä. Perusoikeudet sitoo unionin toimielimiä sekä jäsenvaltioita näiden soveltaessa unionin oikeutta. Kansalaisen näkökulmasta tämä tarkoittaa, että yksityinen henkilö voi vedota unionin perusoikeuksiin tapauksissa, joilla on riittävä kytkentä unionin oikeuteen. Muissa tapauksissa yksilön oikeussuoja määrittyy kansallisen oikeusjärjestyksen perusteella.
Yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskevat muutokset on omasta mielestä mielenkiintoisimpia: uusi EU:n kriisinhallintamandaatti, yhteisvastuulauseke (johon periaatteessa on jo sitouduttu v.2004) ja EU:n turvatakuulauske (vrt. Naton vastaava). Lisäksi EU:n ulkoministeri mahdollistaa sen, että EU:lla on oma kanta ulkopoliittisiin asioihin. EU:lle tulee näin ollen (mun mielestä) järkevämpi oikeushenkilöasema.
Onko se sitten niin paha asia, että eurooppalaiset ja Euroopan Unioni (sekä viime kädessä EU:n jäsenmaat) vihdoin ja viimein ottaisivat vastuun omasta maanosastaan ja sen alueella elävistä asukkaista?
Itse äänestäisin ainakin EU:n perustuslaillisen sopimuksen puolesta. Mun mielestä tosta sopparista ei ole informoitu ihmisiä tarpeeksi ja konkreettisin esimerkein. Tästä mun tekstistäkin tulee varmasti kysymyksiä: "niin, mutta entä käytännössä?" Mukana on varmaan legendaarista muutosvastarintaa, sisäpoliittisia syitä yms. Vittumaista sanoa, mutta tota ei olisi saanut antaa kansanäänestyksiin.
Joku taas hekumoi suorasta demokratiasta... ei se toimi, ei näiden tekstiviestien, sähköpostin ja internetin luvatussa maassakaan. Suora demokratia on edelleen mahdottomuus. Ennen kun päätettiin pienen kaupunkivaltion asioista torilla huutoäänestyksellä, niin mikäs siinä? Kaikki tiesi kaiken sen kaupunkivaltion asioista. Mutta kun informaatioita ja päätettäviä asioita on suomeksi sanottuna VITUSTI, eikä kaikki kansanedustajatkaan ole ajan tasalla, niin miksi asiat pitäisi sysätä kansalaisille? Ei kaikkia kiinnosta päättää asioista edelleenkään. Ne haluaa herätä aamulla, harjata hampaat ja nakata aamupalat (ja herat) naamaan sekä kuteet niskaan ja painua duuniin. Duunista puntille, puntilta himaan, parin min... (eiku tunnin) sessiot emännän kanssa ja sen jälkeen nukkumaan. Missäs välissä päätät esim. siitä moottoritien linjauksesta, kun sieltä nyt oli löytynyt sitä liito-oravan paskaa, luet läpi tätä koskevat lakisäädökset, luet ja kuuntelet eri kansalaisryhmien valitukset asiasta, puhut Lemminkäisen edustajan kanssa moottoritien rakennuksen kustannuksista ja siitä mitä liito-oravan paskalle voitaisiin tehdä, voiko sille kohtaa tehdä vaikka mutkan moottoritiehen tms...
Jos oikeasti haluaa tietoa EU:n perustuslaillisesta sopimuksesta, voi hipsiä eurooppa-tiedotukseen ja hakea sen lain, ja kannattaa samalla ottaa Teija Tiilikaisen teos "Mitä sisältää EU:n perustuslaillinen sopimus", koska sitä lakitekstiä ei lue hullukaan (paitsi oikislaiset...).
http://www.eurooppa-tiedotus.fi/fi/
Dodii, tulipahan avauduttua. Helpotti.