Etureidet/takareidet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gippin
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Olen kokeeksi jakamassa jalkatreeniäni nyt kahteen päivään, kysyisinkin miten jaottelette liikkeet näinä päivinä? Ja kuinka monta eri liikettä teette molempina päivinä? Millaisia kokemuksia tästä jaosta yleensä on?
Itselläni suurin "työmaa" on juurikin jaloissa ja pakaroissa, joten ajattelin että saavat näin pari kertaa viikossa treeniä.. :)

Itse olen treenannut jo pitempään taka-ja etureidet eri päivinä. (Tosin treenijakoni on tällä hetkellä muutenkin hieman epäperinteinen...) Anyway, olen tykännyt kovasti, ja näin aion myös vastaisuudessa jatkaa! :)

Itse teen etureisille/pakaroille maastanostoa leveällä jalka-asennolla ("sumo") ja prässiä, yhteensä 8 sarjaa (5 mavea ja 3 prässiä). Mavesarjat ovat lyhyempiä, 3-5 toistoa, ja prässisarjat vastaavasti pitempiä (usein teen prässissä 2*8 maksimiraudoilla, ja viimeisessä sarjassa 15 toistoa rest-pausena, kunnon ahdistusmeininkiä siis :D). Takareisille teen reisikoukistusta, mieluiten maaten, nelisen sarjaa ja Hyvää Huomenta-liikettä 3 sarjaa.

Nyt pitää tietenkin ottaa huomioon se, että meikäläisen fokus on siirtynyt ja siirtyy koko ajan yhä enemmän ja enemmän voimahakuisen treenin suuntaan. Mutta siitä huolimatta uskallan kyllä suositella raskaita perusliikkeitä isoilla painoilla ihan jokaiselle, ja ihan kaikkien lihasryhmien kohdalla! :)

Minäkin olen jakanut etu ja takajalat eripäiville, näin kehitys on ollut huomattavaa, jo muutaman kuukauden treenin jälkeen. ( tein enne samana päivänä )

Suosittelen lämpimästi jakoa jos vain aikaa ja innostusta riittää.

Liikkeet vaihtelee aika paljon, pyrin keskittymään treeniin 100 % ja ottamaan maksimaalisen hyödyn irti, joten liikkeitä tulee yleensä 3 per lihasryhmä, joskus 4 jos puhtia riittää.

Etujalat:
Reiden ojennus
Prässi/Smithkyykky etureisille ( olen siis noin 90 asteen kulmassa jolloin paine kohdistuu lähes kokonaan etureisiin )/Kapea kyykky
Hack kyykky

Takajalat:
Reiden koukistus
Prässi/SJMV
Askelkyykky smithissä
Teen myös aika usein jotain erityisesti persauksiin kohdistuvia liikkeitä, kuten sammakkokyykkyä ( balettikyykky nimellä mysö tunnetaan )

Tässä nyt vain muutama esimerkki, varioin liikkeitä aika paljon, ja haen eri asennoilla ja vaihtamalla liikkeitä melkein viikottain, lisää potkua ja vaihtelevuutta treeniin.
Käytän aika paljon erikois tekniikoita, pakkotoistoja, negatiivisia liikkeitä ja pudotuksia.

Minä olen tehnyt nyt joulukuusta lähtien takareidet omana päivänä. Hyvän alun jälkeen huomasin, että takareisiä on entistä vaikeampi saada kipeäksi "normaalilla treenillä" ja nyt olen sitten alkanut kikkailemaan toistomäärillä, pudotussarjoilla, supersarjoilla ja liikkeiden järjestyksellä jne.

Käytännössä jokainen treeni on erilainen - pakko olla, sillä muuten en saa takareisiä kipeäksi vaikka treeni tuntuisi menevän muuten perille - takareidet voivat mennä "pumppiin", mutta eivät tule varsinaisesti kipeäksi.

Kannattaa kokeilla erilaisia tapoja ettei jämähdä yhteen ja samaan (3x8-12) treenitapaan. Muuten ne takareidet ei kehity vaikka niillä olisikin oma päivänsä...

Ironbutt sanoi:
Minä olen tehnyt nyt joulukuusta lähtien takareidet omana päivänä. Hyvän alun jälkeen huomasin, että takareisiä on entistä vaikeampi saada kipeäksi "normaalilla treenillä" ja nyt olen sitten alkanut kikkailemaan toistomäärillä, pudotussarjoilla, supersarjoilla ja liikkeiden järjestyksellä jne.

Käytännössä jokainen treeni on erilainen - pakko olla, sillä muuten en saa takareisiä kipeäksi vaikka treeni tuntuisi menevän muuten perille - takareidet voivat mennä "pumppiin", mutta eivät tule varsinaisesti kipeäksi.

Kannattaa kokeilla erilaisia tapoja ettei jämähdä yhteen ja samaan (3x8-12) treenitapaan. Muuten ne takareidet ei kehity vaikka niillä olisikin oma päivänsä...

Mulla tuntuu kyllä takareidet kehittyvän tosi kivasti ja tulevat aina kipeiksi SJMAVEsta, mutta persaukseen en tunnu saavan mitään muotoa. Höh. On tää tällasta. Polvivammaisenakin olen ruvennut harkitsemaan kyykkyä ja askelkyykkyä. Ketuttaa, kun ei voi tehdä mitä haluaa!

Oletko kokeillut peppuun esim. taljassa tehtäviä peppupotkuja taakse (nilkan ympärille semmonen pehmustettu remmi ja jalkaa suorana taakse ja ylös - kasvot taljaan päin)?

Erillisiä peppulaitteitakin on olemassa, mutta toi on hyvä jos omalta salilta ei laitteita löydy. Leveätä kyykkyä käsipainolla voi myös kokeilla (vaikka olisi polvivamma) kun sitä ei tarvitse tehdä niin alas. Muistat vaan puristaa pakarat tiiviisti yhteen siellä alhaalla ennenkuin lähdet nousemaan ylös - sama kannattaa muuten tehdä myös SJMV:ssä.

Millainen vamma polvessasi on, Esni? Estääkö siis kyykkäämisen yms. tyystin? Jos edes tuo Ironbuttin ehdottamana leveä kyykky ei luonnistu, niin miten olisi maastanosto leveällä jalka-asennolla eli siis sumotyylillä? Tätä liikettä näkee naisten (poislukien voimanostajat) tekevän melkoisen harvoin, mikä on todellakin sääli - kyseessä on nimittäin erinomainen ja todella kokonaisvaltainen treeniliike, joka iskee tehokkaasti pakaroihin ja koko reisilihaksistoon - myös reisilähentäjiin IMO paljon tehokkaammin kuin ne hiivatin hilavitkuttimet! :evil:. Mavessa ei myöskään ole tarvis kyykätä niinkään alas kuin tuossa leveässä kyykyssä (joka kyllä on ehkä paras ahteriliike ever, joskin itse tekisin sen mieluummin perinteiseen tapaan tanko harteilla "voimanostotyyliin", mutta enpä usko sillä suurta merkitystä olevan, missä kohtaa sitä painoa pitää, tämä on vain oma preferenssini). Mistress Krista näyttää mallia: http://www.stumptuous.com/dorkdiva.html (kelaa sivua alaspäin, nin löydät sumotyylin ohjeen, itse en taivuta polvia ihan noinkaan paljon).

Ironbutt: Tässä tosiaan huomaa, miten erilaisia me ihmiset olemme - myöskään minulla ei ole mitään vaikeuksia saada takareisiä kipeiksi, itse asiassa pari kovaa sarjaa koukistuksia riittää siihen, että seuraavana päivänä tuntuu, ja tuo tämänhetkinen koukistus-julle -combo riittää siihen takuuvarmasti. Mutta etureidet eivät taas minulla kipeydy juuri koskaan - riippumatta siitä, mitä niille teen, edes reisiojennuksilla en saanut sitä aikaan kuin todella harvoin. Noh, toisaalta, mulle tärkeintä onkin, että isoissa liikkeissä raudat tasaisesti kasvavat, kivusta viis! :whip: :D

EDIT: Tuo linkki meneekin näköjään Dork/Diva-päävalikkoon, klikkaa "Deadlift and stiff-legged deadlift", niin sieltä löytyy.

Olen jo vuosikaudet jakanut jalkatreenin kahtia, ja havainnut sen varsin toimivaksi systeemiksi. Tapana on ollut yleensä ottaa etureisille aluksi joku kova kyykkyliike, jonka jälkeen esim. prässiä ja ojennuksia laitteessa. Takareisille ekana liikkeenä monesti maastaveto, nykyään useimmiten kuitenkin koukistukset jonka jälkeen vasta sjmv.

Harvemmin ollut ongelmana se, että jalkoja ei saisi kipeiksi - toisaalta kuitenkaan en kärsi infernaalisista 4 päivän tuskistakaan. Niinpä nyt aionkin kokeilla uudenlaista systeemiä jaloille (vähän samansuuntaista myös muille kehonosille). Perustana edelleen kahteen jaettu jalkatreeni, mutta "etujalkatreenin" päätteeksi kokeilen tehdä muutamat pumppisarjat paria takajalkaliikettä ja päinvastoin. Jos ja kun palautumisen/motivaation kanssa tulee ongelmia, palaan takaisin vanhaan systeemiin. Tarkoitus olisi kuitenkin vetää koko kierto n. 8 päivässä läpi :whip:

Gillyanne sanoi:
Millainen vamma polvessasi on, Esni? Estääkö siis kyykkäämisen yms. tyystin?

En ole ihan varma estääkö. Kyse on ns. chondromalasia patalleesta, joka on rustojen ongelma. Käytännössä polvilleni ei pitäisi sattua mitään vahinkoa, jos kyykkään, mutta rustot aiheuttavat ihan hirveitä kipuja ihan ilman painojakin kyykkyyn mennessä tai jalkoja pitkään koukussa pidettäessä (esim. leffassa, kun ei ole tarpeeksi jalkatilaa). Kipu ikävä kyllä edesauttaa kaiken maailman huijaustaktiikoita, kun sitä yrittää niin pirusti välttää.

Olen kokeillut kyykätä himassa harjanvarren kanssa, mutta en ole vielä edes uskaltanut kokeilla painoilla. Pelkään, että napsahdan saman tien kahtia. Ja ne polvet, kun on kivuliaat etureisikoukistuksessakin... Ne on siis todella herkät. Ja tavallaan ne tulehtuu siitä tekemisestä ja pysyy pitkään kipeinä sen jälkeen niin, että tavallinen portaiden nousu tai edes käveleminen voi olla vaikeaa. Siksi olen aika varovainen niiden kanssa. Tämä on siis kuitenkin vaiva, jonka pitäisi poistua rustojen vanhetessa. Aika hassua itse asiassa! Yleensähän vanhetessa just tulee polviongelmia!

Jos edes tuo Ironbuttin ehdottamana leveä kyykky ei luonnistu, niin miten olisi maastanosto leveällä jalka-asennolla eli siis sumotyylillä? Tätä liikettä näkee naisten (poislukien voimanostajat) tekevän melkoisen harvoin, mikä on todellakin sääli - kyseessä on nimittäin erinomainen ja todella kokonaisvaltainen treeniliike, joka iskee tehokkaasti pakaroihin ja koko reisilihaksistoon - myös reisilähentäjiin IMO paljon tehokkaammin kuin ne hiivatin hilavitkuttimet! :evil:. Mavessa ei myöskään ole tarvis kyykätä niinkään alas kuin tuossa leveässä kyykyssä (joka kyllä on ehkä paras ahteriliike ever, joskin itse tekisin sen mieluummin perinteiseen tapaan tanko harteilla "voimanostotyyliin", mutta enpä usko sillä suurta merkitystä olevan, missä kohtaa sitä painoa pitää, tämä on vain oma preferenssini). Mistress Krista näyttää mallia: http://www.stumptuous.com/dorkdiva.html (kelaa sivua alaspäin, nin löydät sumotyylin ohjeen, itse en taivuta polvia ihan noinkaan paljon).

Haa! Luit ajatuksiani Gilly! Kokeilin nimittäin maanantain treenissäni ekaa kertaa sumomavea (tavallista olen kyllä ahkerasti tehnyt jo aiemmin, mutta se ei tunnu luontuvan, joten luotin mistress Kristaan - hyvät sivut muuten) ja nyt huomaan tämän viestisi.

Huomasin kyllä, että MAVEen verrattuna nimenomaan sisäreidet (loitontajat) tulivat niin julmetun kipeiksi, (harjoituksen puutetta) että vieläkin kävelen varoen portaita ja nostan kädellä jalan toisen päälle. ;) Meinasin myös revähdyttää takareiteni, kun ne olivat ma vieläkin TÄYSIN kuolleet perjantain jalkatreenistä. Luulisi että kaksi lepopäivää olisi riittänyt. Teen muuten SumoMavea selkäpäivänä, kun olen käsittänyt, että oikein tehtynä sen pitäisi ottaa sinnekin. Olenkohan ihan harhateillä sen suhteen? Kokeiluni jälkeen selässäni ei tuntunut mitään, mutta se voi johtua puutteellisesta tekniikastakin...

:)

(Täytyy muuten nyt hehkuttaa tässä reisikeskustelussa, että omiini on tullut sen verran lisää täytettä, että farkut istuu oikein timmisti päällä just jaloista, mistä ne on ennen aina lötköttänyt. Kaverit olivat kauhuissaan, kun kerroin tämän positiivisena asiana, mutta tiedän, että te ymmärrätte. :D )

Ironbutt sanoi:
Oletko kokeillut peppuun esim. taljassa tehtäviä peppupotkuja taakse (nilkan ympärille semmonen pehmustettu remmi ja jalkaa suorana taakse ja ylös - kasvot taljaan päin)?

Erillisiä peppulaitteitakin on olemassa, mutta toi on hyvä jos omalta salilta ei laitteita löydy. Leveätä kyykkyä käsipainolla voi myös kokeilla (vaikka olisi polvivamma) kun sitä ei tarvitse tehdä niin alas. Muistat vaan puristaa pakarat tiiviisti yhteen siellä alhaalla ennenkuin lähdet nousemaan ylös - sama kannattaa muuten tehdä myös SJMV:ssä.

Löytyykö leveästä kyykystä opastetta miel. kuvan kanssa? (Rautalankaa anyone?) Tsekkasin nopeasti exercise-menusta ja Kristan sivuilta, mutta en löytänyt.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
esni sanoi:
Huomasin kyllä, että MAVEen verrattuna nimenomaan sisäreidet (loitontajat) tulivat niin julmetun kipeiksi, (harjoituksen puutetta) että vieläkin kävelen varoen portaita ja nostan kädellä jalan toisen päälle. ;) Meinasin myös revähdyttää takareiteni, kun ne olivat ma vieläkin TÄYSIN kuolleet perjantain jalkatreenistä. Luulisi että kaksi lepopäivää olisi riittänyt. Teen muuten SumoMavea selkäpäivänä, kun olen käsittänyt, että oikein tehtynä sen pitäisi ottaa sinnekin. Olenkohan ihan harhateillä sen suhteen? Kokeiluni jälkeen selässäni ei tuntunut mitään, mutta se voi johtua puutteellisesta tekniikastakin...

Juu ja et - tottakai maastaveto aktivoi selkääkin, mutta mielestäni selkä on (ja sen pitäisi olla) varsinkin sumoversiossa lähinnä staattisessa jännityksessä. Ts. ei vedetä selällä, vaan liike tapahtuu pakaroiden, reisien ja lonkan ojentajien voimalla. Tietenkään selkää ei voida kokonaan sulkea pois, varsinkaan liikkeen loppuvaiheessa, mutta itse kyllä laskisin sumovedon ensisijaisesti reisi- ja pakaraliikkeeksi, josta syystä itse teen sen etureisipäivänä.

Paras liike ikinä! :rock:

EDIT: Niin siitä leveästä kyykystä. Eli otat vain samanlaisen jalka-asennon kuin sumovedossa, jalkaterät voimakkaasti ulospäin "auki" ja polvet ja varpaat samansuuntaisesti (tätä ei voi ikinä korostaa liikaa), ja tanko niskaan (tai käsipainoa käsissä roikottamaan) ja kyykkäämään!:whip:

EDIT2: Sumovedosta vielä sellainen juttu, että voithan tehdä muutkin selänojennustyyppiset ("alaselkä")liikkeet jalkapäivänä, jos alaselän ylirasittumista mietit. Itse tosin teen sumovedon ja jullen tällä hetkellä eri päivinä (jullen lisäksi en muuta selän ojentajille teekään), eikä minkäänlaisia ongelmia ole ilmennyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom