Gillyanne sanoi:
Millainen vamma polvessasi on, Esni? Estääkö siis kyykkäämisen yms. tyystin?
En ole ihan varma estääkö. Kyse on ns. chondromalasia patalleesta, joka on rustojen ongelma. Käytännössä polvilleni ei pitäisi sattua mitään vahinkoa, jos kyykkään, mutta rustot aiheuttavat ihan hirveitä kipuja ihan ilman painojakin kyykkyyn mennessä tai jalkoja pitkään koukussa pidettäessä (esim. leffassa, kun ei ole tarpeeksi jalkatilaa). Kipu ikävä kyllä edesauttaa kaiken maailman huijaustaktiikoita, kun sitä yrittää niin pirusti välttää.
Olen kokeillut kyykätä himassa harjanvarren kanssa, mutta en ole vielä edes uskaltanut kokeilla painoilla. Pelkään, että napsahdan saman tien kahtia. Ja ne polvet, kun on kivuliaat etureisikoukistuksessakin... Ne on siis todella herkät. Ja tavallaan ne tulehtuu siitä tekemisestä ja pysyy pitkään kipeinä sen jälkeen niin, että tavallinen portaiden nousu tai edes käveleminen voi olla vaikeaa. Siksi olen aika varovainen niiden kanssa. Tämä on siis kuitenkin vaiva, jonka pitäisi poistua rustojen vanhetessa. Aika hassua itse asiassa! Yleensähän vanhetessa just tulee polviongelmia!
Jos edes tuo Ironbuttin ehdottamana leveä kyykky ei luonnistu, niin miten olisi maastanosto leveällä jalka-asennolla eli siis sumotyylillä? Tätä liikettä näkee naisten (poislukien voimanostajat) tekevän melkoisen harvoin, mikä on todellakin sääli - kyseessä on nimittäin erinomainen ja todella kokonaisvaltainen treeniliike, joka iskee tehokkaasti pakaroihin ja koko reisilihaksistoon - myös reisilähentäjiin IMO paljon tehokkaammin kuin ne hiivatin hilavitkuttimet! :evil:. Mavessa ei myöskään ole tarvis kyykätä niinkään alas kuin tuossa leveässä kyykyssä (joka kyllä on ehkä paras ahteriliike ever, joskin itse tekisin sen mieluummin perinteiseen tapaan tanko harteilla "voimanostotyyliin", mutta enpä usko sillä suurta merkitystä olevan, missä kohtaa sitä painoa pitää, tämä on vain oma preferenssini). Mistress Krista näyttää mallia:
http://www.stumptuous.com/dorkdiva.html (kelaa sivua alaspäin, nin löydät sumotyylin ohjeen, itse en taivuta polvia ihan noinkaan paljon).
Haa! Luit ajatuksiani Gilly! Kokeilin nimittäin maanantain treenissäni ekaa kertaa sumomavea (tavallista olen kyllä ahkerasti tehnyt jo aiemmin, mutta se ei tunnu luontuvan, joten luotin mistress Kristaan - hyvät sivut muuten) ja nyt huomaan tämän viestisi.
Huomasin kyllä, että MAVEen verrattuna nimenomaan sisäreidet (loitontajat) tulivat niin julmetun kipeiksi, (harjoituksen puutetta) että vieläkin kävelen varoen portaita ja nostan kädellä jalan toisen päälle. ;) Meinasin myös revähdyttää takareiteni, kun ne olivat ma vieläkin TÄYSIN kuolleet perjantain jalkatreenistä. Luulisi että kaksi lepopäivää olisi riittänyt. Teen muuten SumoMavea selkäpäivänä, kun olen käsittänyt, että oikein tehtynä sen pitäisi ottaa sinnekin. Olenkohan ihan harhateillä sen suhteen? Kokeiluni jälkeen selässäni ei tuntunut mitään, mutta se voi johtua puutteellisesta tekniikastakin...
(Täytyy muuten nyt hehkuttaa tässä reisikeskustelussa, että omiini on tullut sen verran lisää täytettä, että farkut istuu oikein timmisti päällä just jaloista, mistä ne on ennen aina lötköttänyt. Kaverit olivat kauhuissaan, kun kerroin tämän positiivisena asiana, mutta tiedän, että te ymmärrätte. :D )