Olin viime vuonna työreissulla Seoulissa, itseasiassa asustelin esikaupungissa Incheonissa (n.miljoonan asukkaan pikkukylä 27 metropysäkin päässä Seoulin keskustasta) ja pyörittiin muutenkin Seoulin lisäksi tuossa ympäristössä autolla. Onneksi mulla oli luppoaikaa muistaakseni vain 4 päivää, no ei, ihan kiva metropolihan tuo Soul on. Kohta saatetaan mennä taas, nyt pääsee suorilla lennoillakin. Muutaman jutun kirjoitan:
-kaupungilla vaeltelu on hyvää ajantappoa, soulia halkoo kiva maisemoitu joki jonka varrella voi tallustella ja silmäillä ihmisiä. Käy palatseissa, porteilla ja puistoissa. Nam dae mun market on must vierailupaikka, vieressa Lotte tavaratalo.
-mene käymään päiväreissuna Pohjois-Korean rajalla, DMZ:lla eli demilitarisoidulla vyöhykkeellä. Reissu tietääkseni pitää buukata etukäteen täältä:
http://www.uso.org/korea/. Laita mailia tuolle Geeyoung Yonille käytännön jutuista, se vastaa kyllä. Pitää maksaa etukäteen, ja pukeutumiskoodi on. Noudatettava. Reissuja siis järjestää US Armyn tukiorganisaatio. Homma toimii kyllä, Mä maksoin ja buukkasin reissun mutta se jäi väliin kun Korealainen businessyhdysmies oli res. erikoisjoukkojen upseeri ja hän vei meidät jo aikaisemmin omalle erikoisreissulle DMZ:lle... DMZ:on alue jolle pääsee vierailulle useampaan kohtaan. Paikka on jännä: Ei sinänsä objektiivisesti oikein mitään "nähtävää" mutta muistat aina käyneesi siellä - paikan poliittinen konteksti ja sen oleminen the final frontier maailman suljetuimpaan valtioon.
-noin paljon kun on aikaa voi tehdä jonkun toisenkin reissun Seoulin ulkopuolelle.
-liikenneruuhkat ovat _isoja_ ja tietulleja on paljon ja ne maksetaan käteisellä. Jos ajat japanilaisella autolla muut autoilijat voi näyttää keskaria (en kokeillut).
-Korealainen ruoka on hyvää, mun suosikkeja tuossa maailmankolkassa. Yritä löytää joku mesta jossa paikalliset syö ja jossa saat hiiligrillisafkaa, ts. pöydän keskellä hiillos, tilaat raa´at lihat ja grillaat ne itse samalla olutta siemaillen. Hlökunta auttaa jos munailet, suomalainen hanskaa homman kesämökki ja festaripallogrillikokemuksella. LIhat, sipulit, kimchi, chilit yms yms.. kääritään salaattien/pensaslehden sisään ja tehdään nyytti joka heitetään kokonaisena suuhun. Tajuttomat hyvää. Koirakeittoakin saa mutta sitä pitää kysellä ja etsiä, vahingossa et sitä syö.
-tuomisiksi ainakin kimchiä ja korealaiset teräksiset syömäpuikot. Ne syö aina metallisilla, pyöreät on helpommat kuin litteät.
-englantia osataan paljon paremmin kuin esim. kiinassa. Japseja korealaiset vihaa ja amerikkalaisiin on rakkaus/ihailu/viha -suhde.