Etelä-Afrikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Corbulo
  • Aloitettu Aloitettu
Jokainen Etelä-Afrikassa käynyt ja omin silmin kansallisvarallisuutta havainnoinut tajuaa, etteivät esittämäsi luvut voi pitää paikkaansa. Eivätkä IMF:n mukaan pidäkään: E-Afrikan BKT on joitakin kymmeniä miljardeja suurempi kuin Suomen.

No, minä poimin lukuni ihan googlaamalla. Myönnän etten juuri lähdekritiikkiä harrastanut vaan otin ensimmäiset osumat.

Mutta täältä ne otettu:

Finveran sivuilta:
http://www.finnvera.fi/index.cfm?id=5269

Lainaus:

"Etelä-Afrikan tasavalta on Saharan eteläpuoleisen Afrikan suurin talous USD 165 mrd:n kansantuotteellaan (Suomi USD 171 mrd)"

Työttymyysluvun poimin jostain muualta mutta tuolla finveralla sen sanotaan olevan yli 25 prossaa:

"Apartheid-kauden perintönä maan väestön koulutustaso on epätasainen ja ammattitaitoisista työntekijöistä on pulaa vaikka työttömyys on korkea (virallisten lukujen mukaan yli 25 prosenttia). "

HIV-asteen otin taas wikipediasta.

Jos sinulla on luotettavammat tai paremmin ajantasalla olevat lähteet niin laita ihmeessä esille. Mielenkiintoista olisi myös kuulla, että miten vierailu EA:ssa kertoo kävijälle ettei mm. nuo finveran ilmoittamat luvut voi pitää paikkaansa.

Siellä on aivan tolkuttomat tulo- ja elintasoerot: ne joilla on rahaa (5 milj. valkoista, 10 milj. muun väristä) elävät Kalifornia-elämää uima-allastaloissa palvelijoineen ja rahattomat (30 milj.) elävät Kongo-elämää aaltopeltihökkeleissä AIDS:iin kuollen.

Näin varmasti enkä ole muuta väittänytkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Etelä-afrikassa näkee aika hyvin mihin perus afrikkalainen hallinto johtaa. Eipä ollut toimistotalot tyhjillään Jo'Burgissa ennen,ei..Ja tämä ei todellakaan ole Apartheidiä puolustava viesti, vaan korruptoitunutta nykyhallintoa vastustava. Sen siitä saa, kun valtaan nousee entiset vapaustaistelijat ja UmKhonto We Sizweläiset (ANC.n aseellinen siipi) tottakai nykyhallinto on mädännäinen, mutta toivoa on että kun apartheidistä on enemmän aikaa tilanne saattaa hyvinkin korjaantua.. Pari kaveria on tosiaan tuolla ollut, ja aika villiä seutua se johannesburg tosiaan on.. Mutta on siellä hienojakin nähtävyyksiä, Esim Bloukransissa oleva mailman korkein Benji-hyppy ja Pretorian Voortrekker monument. Durbanissa on kuulemma maailmanluokan rannat, ja intian valtameren puolella on tosiaan paljon lämpimämpi meri..kaunis luonto ja pöytävuori. Joskus vielä sinne! aina olen tykännyt etelä-afrikasta. Kyllä esim diê Grote trek on vaan ollut kova reissu aikanaan.. kovia koittelemuksia..
ek wil ga na Suid Afrika! dat is 'n mooi en lekker land onder diê suiderkruis.. en ek moet daar ga daarom ek het altyd daar gewild ga! niin ja se taalmonument pitää nähdä paarlissa!
eens ek het daar gegaan ek denk dat 'n deel van my hart sal bly op diê tafelberg!

baie dankie vir jou attentie en tot siens!

(afrikaansiks et haluun mennä sinne kauniisee etelänristin alla olevaa maaha ku oon ain halunnu sinne ja kun oon menny ni luulen et osa sydämmestä jää sinne pyötävuoren päälle..)

EDIT, jos joku haluu kuunnella milt afrikaans kuulostaa ni täs on musiikkivideo "gee jou hart vir hillbrouw" http://youtube.com/watch?v=9v9I0wIf95k

Eikö se vuoden 2003 Nobel kirjailia ollut tuolta Etelä-Afrikasta. J.M Coetzee tais olla miehen nimi. Antoi kirjoissaan hyvää kuvausta 80-luvun elämästä Etelä-Afrikassa. :offtopic:

oli joo. mä olen lukenut aika monta hänen tuotostaan, hyviä kirjoja, ei siinä mitään.. Kannattaa muuten lukea andre brinkiä kanssa.. Ja Wilbur Smithillä on etelä-afrikka aiheisia teoksia, tosin näkökulma hieman eri

Joskus hengailin samalla irc-kanavalla, missä oli yks heppu joka oli pari vuotta muistaakseni juuri tuolla Johannesburgissa asunut ja aika villiä juttua se tosiaan kerto.
Taloja ympäröi isot muurit nato-langoilla/sähköaidalla ja alueita vartoi 24h aseistetut vartijat. Joku heidän perhetuttunsa kuulemma omisti autossaan "liekinheittimen", joka nappia painamalla päästi kunnon liekit auton ulkopuolelle mahdollisen auton kaappauksen yhteydessä. :D Sillon kelailin, että legendaahan tuon pitää olla, kunnes joskus myöhemmin hesarissa oli artikkeli jostain isosta firmasta, joka tekee panssaroituja autoja ja siinä mainittiin, että toimittavat myös tuommoisia liekinheitin versioita mm etelä-afrikkaan. :)

Luulis että pidemmän päälle alkaa rasittamaan tuommoinen elämä, missä ei voi kunnolla yksin liikkua missään kaupungilla ja öisin saa aina kelailla, että millon tulee joku raiskaamaan ja tappamaan perheen.

Joku heidän perhetuttunsa kuulemma omisti autossaan "liekinheittimen", joka nappia painamalla päästi kunnon liekit auton ulkopuolelle mahdollisen auton kaappauksen yhteydessä.

Tästä olen nähnyt tv-mainoksiakin. :D Toimii juurikin siten, että etuovien alla on asennettuna paineistettu säiliö jotain äärimmäisen tulenarkaa ainetta, ja siitä osoittaa suutin yläviistoon ulospäin. Laukeaa napista jossain ohjaamossa.

Tarkoitettu juuri näitä "carjacjkingeja" vastaan. Em. tilannehan on siis se, että nee..anteeksi joku mieshenkilö lyö esim. valoissa seistessä aseella etuikkunan sisään, ja ilmoittaa haluavansa autosi.

Tuosta tulikin mieleeni taas yksi hauska tapa liikennevaloihin liittyen. Niihin ei ikinä pysähdytä öisin. :D Päivälläkin, jos edessäsi valoissa on auto, ja näet että takaa on tulossa toinen, on parasta kiertää se etummainen penkan kautta ettei jää "mottiin".

Tuosta downtown Johannesburgista. Valkoisethan "luovuttivat" sen jo kauan sitten mustille. Valkoiset asuvat Jo'burgin pohjoisissa esikaupungeissa, kuten Sandtonissa ja Randburgissa, jonne bisnesmaailmakin on paljolti nyt siirtynyt. Se on turvallista ja sivistynyttä seutua. Downtown Johannesburg on päässyt pahoin ränsistymään, tosin nyt sitä on alettu mm. kameravalvonnoin ja ratsupoliisein elvyttämään. En kuitenkaaan suosittelisi sitä vieläkään kuin extreme- ja survival-matkailuun - ja toisaalta kenellä ei-bisnesihmisellä on asiaa tai nähtävää esim. downtown Los Angelesissakaan? Jo'burgista pääsee kyllä hyvin safarille Krugeriin tai rentoutumaan Sun Cityyn.

Ja ihan ehdottomasti: jos E-Afrikkaan matkustatte, menkää ohjatulle tutustumiskäynnille slummeihin. Olen käynyt mm. Kapkaupungin Khayelitshassa ja oli se uskomaton paikka. Pellolla vieri vieresssä, kaikenmaailman aaltopeltihökkeleissä asui toista miljoona mustaa kanoineen ja HIV:eineen. Miljoonat värilliset, astetta parempi porukka, asuivat Mitchell's Plainsissa, sellaisissa kivirakenteisissa parakeissa. Valkoisten merenrantakaupunginosissa mustia näkee vieläkin lähinnä vain palvelijoina. Rotuerottelu toimii käytännössä yhä. Mutta on siellä suvaitsevaisuus vuosien varrella kyllä selvästi lisääntynyt, kyräily vähentynyt ja tunnelma jotenkin vapautunut. Ennen mustat eivät katsoneet valkoisia silmiin, nyt tulevat heittämään läppää. Kapkaupunkilaiset tuntuvat tyytyväisemmiltä elämäänsä kuin Jo'burgilaiset.

Kapkaupungin seutu on matkailijan ykkösseutu. Pöytävuori, Chapman's Peak, meri, upea viinialue, Hyväntoivonniemi, Garden Route...paaaljon kauniimpaa kuin Jo'burgissa ja myös olennaisesti turvallisempaa. Kapkaupungissa muuten vallassa on valkoisten puolue, Democratic Alliance. Stellenbosch viinialueella on kuvauksellinen siirtomaahenkinen kaupunki. Simon's Townin hiekkarannoilla saa köllötellä pingviinien vieressä.

Kapkaupungissa muuten vallassa on valkoisten puolue, Democratic Alliance.
Ei mikää ihme kun mustat on vähemmistössä siellä. valkoisiakin on yli 18%, värillisiähän kapkaupungissa enemmistö on

Testipostaus. Olenko hullu vai katoileeko tästä threadista posteja villisti? No, neljäs kerta toden sanoo.

Kapkaupunki ympäristöineen on ehdottomasti näkemisen arvoinen ja paljon turvallisempaa seutua kuin Gauteng, edellä mainituista syistä. Paarlin ja Stellenboschin viinitiloilla menee mukavasti muutama päivä, ja Hyväntoivonniemellä kannattaa käydä, mieluiten omalla autolla rantatietä (joka saattaa olla osan vuodesta suljettu, siellä on joskus kivivyöryjä. Tuolla mainitulla pingviinirannalla oli muuten viimeksi käydessä tasan yksi pingviini! Robben Islandilla niitä oli tuhansittain, mutta muuten tuo Mandelan mausoleumi on aika masentava paikka.

Etelä-Afrikassa kannattaa ehdottomasti panostaa luontoon, kaikki ihmisen tekemä on kuitenkin aika uutta ja kitschistä. Karoo, Drakensberg ja Durbanin rannat ovat hienoja. Jos kiinnostaa pelata hengellään voi tehdä junamatkan Johannesburgista Pretoriaan. Muuten liikkuisin omalla autolla, vain päiväsaikaan, kuten kaikkialla Afrikassa. Noissa väkivaltaluvuissa näkyy se mihin maa on matkalla, valitettavasti. Naapurimaihin ja kauemmaskin suuntautuu melkoinen exodus; buurit lähtevät. ANC on Mugaben kaveri ja tulevaisuus on lievästi sanottuna auki...

On muuten hienoa miten erilaista porukkaa ja vaihtelevia kokemuksia ihan kaikesta auringon alla Pakkikselle mahtuu!

Kapkaupunki ympäristöineen on ehdottomasti näkemisen arvoinen
Näin on. Voisin kuvitella, että joku viineistä kiinnostunut voisi viettää muutaman päivän kierrellen Winelandsissa.

Muuten liikkuisin omalla autolla, vain päiväsaikaan, kuten kaikkialla Afrikassa.
Itse liikkuisin omalla autolla öisinkin ja vaikka telttailisin Etelä-Afrikassa, kuten kaikkialla Afrikassa, jos se oman arvioni mukaan olisi turvallista.

Etelä-afrikassa näkee aika hyvin mihin perus afrikkalainen hallinto johtaa. Eipä ollut toimistotalot tyhjillään Jo'Burgissa ennen,ei..Ja tämä ei todellakaan ole Apartheidiä puolustava viesti, vaan korruptoitunutta nykyhallintoa vastustava. Sen siitä saa, kun valtaan nousee entiset vapaustaistelijat ja UmKhonto We Sizweläiset (ANC.n aseellinen siipi) tottakai nykyhallinto on mädännäinen, mutta toivoa on että kun apartheidistä on enemmän aikaa tilanne saattaa hyvinkin korjaantua.. Pari kaveria on tosiaan tuolla ollut, ja aika villiä seutua se johannesburg tosiaan on.. Mutta on siellä hienojakin nähtävyyksiä, Esim Bloukransissa oleva mailman korkein Benji-hyppy ja Pretorian Voortrekker monument. Durbanissa on kuulemma maailmanluokan rannat, ja intian valtameren puolella on tosiaan paljon lämpimämpi meri..kaunis luonto ja pöytävuori. Joskus vielä sinne! aina olen tykännyt etelä-afrikasta. Kyllä esim diê Grote trek on vaan ollut kova reissu aikanaan.. kovia koittelemuksia..
ek wil ga na Suid Afrika! dat is 'n mooi en lekker land onder diê suiderkruis.. en ek moet daar ga daarom ek het altyd daar gewild ga! niin ja se taalmonument pitää nähdä paarlissa!
eens ek het daar gegaan ek denk dat 'n deel van my hart sal bly op diê tafelberg!

baie dankie vir jou attentie en tot siens!

(afrikaansiks et haluun mennä sinne kauniisee etelänristin alla olevaa maaha ku oon ain halunnu sinne ja kun oon menny ni luulen et osa sydämmestä jää sinne pyötävuoren päälle..)

EDIT, jos joku haluu kuunnella milt afrikaans kuulostaa ni täs on musiikkivideo "gee jou hart vir hillbrouw" http://youtube.com/watch?v=9v9I0wIf95k

Howzit! Ihan pakko kysyä: miten/miksi olet opetellut afrikaansia? Oma otanta oli että se on kuin helpotettua hollantia jota pystyy lukemaan peruskoulusaksan avulla. Ja että valtaosa afrikaansia äidinkielenään puhuvista on nykyään mustia.

Etelä-Afrikassa on tullut lomailtua Afrikanvuosina, siellä kun on parhaat shoppingmahdollisuudet koko Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Käytiin Kapissa ostoksilla, ostettiin snorkkelikamat, lenkkarit, uikkarit, aurinkorasvat, käytiin optikolla, ja silti tuli halvemmaksi kuin sama esim Tansaniassa tai Mosambikissa. Ja ne valkoisten ostospaikat ovat todellakin valkoisille, esim Waterfrontissa ei ollut mustia kuin myymässä ja vartioimassa. Kaivanpa kohta esiin muutaman foton minäkin...

Buureissa on munaa. Toivottavasti heidän pioneerihenkensä nostaa niitäkin maita joihin he ovat muuttaneet perheineen, firmoineen ja jopa työntekijöineen. Kun juttelin ZA-expattien kanssa niin väkivallan ja raiskausten pelko oli suurin syy lähdölle. En asuisi siellä perheen kanssa, en kaipaa enää muurien taakse asumaan, mutta nuorelle miehelle sanon: mene!

En itseasiassa ole opiskellut sen koommin afrikaansia mutta osaan hollantia, kun asun siellä, ja vain olen opetellut ne muutamat erot mitä kirjoitusasussa ja kieliopissa on hollannin ja afrikaansin välillä vaikkakin afrikaans mulle kun osaan aika paljon hollantia kuulostaakin aika hassulta:) varsinkin se niiden tapa käyttää kaksinkertaista kieltosanaa.. eli ek wil nie afrikaans praat nie, eli en halua puhua afrikaansia.. mitä ei muissa germaanisissa kielisä ole. Sitten se lausunta nyt on vähän hankalankuulosta kun ei ole sitä enempää opetellut, vaan ainoastaan perushollantia. mutta aika paljon ei tosin lähellekkään kaikkea, afrikaansista tajuaa, ihan hollanninpohjilla. oudolta se lähinnä kuulostaa. kirjoitusasu nyt on yksinkertaistettu, tosin ei hollantiakaan vaikea ole kirjoittaa, mutta se on helpompaa afrikaansiksi. Se afrikaansin tapa jättää verbit kokonaan taivuttamatta on tosi häiritsevän kuuloista..hollannissahan ne taivutellaan.
ja se kuulostaa aika oudolta korvaan. mut en oo joo opiskellut koskaan afrikaansia, mutta buureista olen aina tykännyt, siitä pioneerihengestä

Kysymys Indicalla

Indica moi, :offtopic:

Olisitko ystävällinen ja kertoilisit tarkemmin Hollannista ja homman luonteesta siellä.

Työmahdollisuudet, asuminen, palkkataso, ostovoima, mamut, turvallisuus, viihde, eli mahdollinen ja mahdoton kiinnostaa.

Tarjottiin keikkaa Amsterdamiin ja olisi mukava tietää taustoja paremmin.

Kiitos jo etukäteen.

Indica moi, :offtopic:

Olisitko ystävällinen ja kertoilisit tarkemmin Hollannista ja homman luonteesta siellä.

Työmahdollisuudet, asuminen, palkkataso, ostovoima, mamut, turvallisuus, viihde, eli mahdollinen ja mahdoton kiinnostaa.

Tarjottiin keikkaa Amsterdamiin ja olisi mukava tietää taustoja paremmin.

Kiitos jo etukäteen.

No vastaillaan..
Hollanti on sellainen kiva maa länsi-euroopassa, Aika pieni, ja täältä on hyvät yhteydet kaikkialle. Työttömyysaste on matalampi kuin suomessa, googlettamalla 6%, Mä nyt olen opiskelijana täällä, mutta mitä tuttuja on töissä täällä jonkunverran, eli onhan täällä työtä. Asumisen taso saattaa olla monessa suhteessa vähän matalampi verrattuna suomeen, normihintataso yksiöstä täällä (Damin hintoja en tiedä, en kyllä usko että ainakaan edullisempia ovat) on noin 350e/kk, mä kyllä maksan paaaljon enemmän. asun siis 60km damista.

Palkkataso on parempi kuin suomessa, Hintataso on minusta edullisempi, kai se 6% ruuan arvonlisävero vaikuttaa siihen. Autot ovat aika kalliita, ei tosin niin kalliita kuin suomessa, mutta kalliimpia kuin belgiassa tai saksassa, eli tuontiauto kannattaa ostaa muualta ja tuoda siirtokilvillä tänne, puoli vuotta saa pitää niissä.

Mamuja nyt on isoissa kaupungeissa (Rotterdam erityisesti, Den Haag, ja Amsterdam, Utrecht) noin puolet väestöstä! enkä laske leikkiä, vaan tämä paikka on aivan täynnä tummahipiäisiä ja musulmaaneja. Koululais-ikäisissä taitaa olla selkeä muslimienemmistö, Pienemmissä kaupungeissa ei sitten ole juuri kuin alkup. hollantilaisia.

Turvallisuus, taskuvarkaita täällä on, aika paljon, väkivaltaa vähemmän kuin suomessa, alueellisia eroja on eli huonoilla alueilla voi valkoiselle miehelle tulla jo ongelmia, mutta eipä tää niin paha paikka ole. Kerran mut on yritetty ryöstää. viihde, no Onhan hollanti vapaamielinen maa, mutta varoituksen sana, täällä on sikanaan poliiseja, viinaa ei kai saa kadulla juoda eikä pilveä polttaa, vaikka kyllä se välillä nenäänkäy että poltellaan, mutta sallittua se kadulla ei ole. Kaljaa saa baareista 2e/tuoppi mutta täällä on pienemmät tuopit kuin suomessa ja saattaa olla sisäänpääsyvaikeuksia jos on kännissä. Tarjonta sinänsä on kyllä monipuoleisempaa kuin suomessa ja baareja on enemmän. Amsterdam on aika hyvä bilemesta.

Aina, siis Aina pitää olla voimassaoleva henkilöllisyystodistus mukana, Poliisilla on oikeus (ja ne tekee sitä kauhean paljon) pysäytellä ihmisiä ja tarkistaa paperit. Suomalainen ajokortti käy, Jos pidempään olet pitää sun rekisteröityä paikalliselle poliisille, ja sä saat paikallisen henkilökortin, työssä ollessaan pitää katsoa maksaako työnantaja sairausvakuutusta, se ei ole halpa, eikä ilman vakuutusta sairastaa kannata, sikakallista. työnantaja varmaan hoitaa noi? kysy ainakin.

http://hollannikkaat.blogs.fi/
http://finlandsite.nl/foorumi/

Siinä vähän matskua luettavaksi, ja jos sulla lisää kysyttävää on niin mä voin kyllä katsoa, osaanko vastata..

eipä kestä! Eipä täällä hollantiakaan tarvitsen sen koommin opetella, tosi kielitaitoisia ovat, mutta Bemoie je met je eigen zaken tarkottaa että pidä sä huoli ihan omista asioistasi:) joskus ne paikalliset osaa olla aika tylyjä ja suoria nääs.. useimmat tosin on ihan hirveän mukavia.. ei muuta ku Hartelijk welkom in Nederland! ja jos suomi-ikävä yllättää niin ota juna Rotterdamiin, kestää A-damista noin tunnin ja suomen merimieskirkolla voi aina puhua suomea, ja ostaa hapankorppuja ja koskenkorvaa!

Jeps

Joo tiedän kyllä, että jengi puhuu englantia, melkein kaikki.

Duunissa on hollantilaisia kavereita myös, kun on kv firma. Aika paljon puhuvat myös siitä, että olisi jo liikaakin niitä mamuja. Toinen oli muuttamassa maasta pois. Niitä olen haastatellut jonkin verran mukin ääressä.

Pidän kyllä siitä jengistä ainakin satunnaisotannan perusteella, tietty valikoituun duuniin valikoituu tiettyä jengiä... Olen saanut heistä sellaisen rennon, älykkään ja aikaansaavan kuvan. :whip:

Ai.. mä olen saanut tehottoman, ketään-ei-kiinnosta Laissez-faire kuvan:) mutta kyllä ihmiset oikeestikin on ihan ystävällisiä sulle, vaikkakin mamuja on liikaa, ei valkoinen eurooppalainen tule kategorisoiduksi samaan jengiin kuin afrot ja muslimit. ei muuta kuin onnea hollanninajalle! sitte kuntosalikulttuuri saattaa olla aika järkyttävää, tosin mä käyn koulun salilla, maksullinen sekin, enkä tiedä millaisia täällä muut salit on. lisäravinteet on kalliita. mutta esim. tänään ihan aikuiset miehet teki piiiitkiä sarjoja 20 kilolla prässissä ja reiden ojentajissa ja koukistajalaittessa.. ei hyvää päivää:)

eipä ne millään isoilla painolla täällä tee, ja aika monet tekee kyllä niin pelkkää haukkaria.. no kukin tavallaan:) mut tervetuloa vaan tänne.. kiva paikka tää on

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom