estrogeenitasot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja soja
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Hei! Onko kellään tietoa/kokemusta kuukautishäiriöistä, joiden taustalla ei toistaiseksi näytä olevan muutakuin alhaiset käytännössä olemattomat estrogeeni tasot? mulla ei ole ollut pariin vuoteen luonnollisia menkkoja ja estrogeenitasot laskeneet koko ajan. viimeisimmät tulokset puoli vuotta sitten 0.09, 3kk sitten 0.04 ja nyt alle 0.04. en ole löytänyt asiasta tietoa. yleensä puhutaan vain FSH ja LH tasoista, ne mulla oli ainakin vuos sitten ok, eikä niitä nyt oo kontrolloitu. oon kyl menossa lääkäriin viikon päästä mut kun kuulin lbrat tänään, alko ahistaa.... kokeiltu on keltarauhashormonit, vaihdevuosilääkkeet (jotain korvaushoitoo kai) ehkäsypillerit ja laastarit. kaikesta vaan tulee mielialan vaihteluja, ei juuri muuta. (+hirvee yöhikoilu). nyt ois vauvakin toiveissa, mut ei lupaavalta vaikuta. ikää on 27v. liikun melko paljon, pyöräilyä 5-6h/vko+ punttia 2-3kertaa. paino normaali.

kiitokset jos kellään mitään tietoa/kokemusta. tieto ei voine enää lisätä tuskaa =)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Voisit kokeilla ehkä jotain luontaista estrogeenivalmistetta mitä saa luontaistuotekaupoista (puna-apila tms.). Onko kalaöljyt ja helokkiöljyt käytössä? Hyvien (välttämättömien) rasvahappojen saannista on huolehdittava! :)

En ole asiantuntija tällä alalla, mutta jonkin verran asioista lukenut. Laitan tähän nyt hyvin lyhyesti mitä löysin Marilyn Shannonin Fertility, Cycles & Nutrition -kirjasta.

Rasvakudos varastoi sukupuolihormoneja ja muuntaa androgeeneja estrogeeniksi (tästä tulee noin kolmannes estrogeenista). Proteiini sitoo estrogeenia, joten hoikilla naisilla on vähemmän vapaata estrogeenia. FSH- ja LH-tasot ovat liian matalat alipainoisilla naisilla (liittyy hypotalamukseen), mutta sinullahan nämä olivat normaalit. Hedelmällisyyteen vaikuttaa lihaksen ja rasvakudoksen suhde, ja kriittinen kynnys normaalin kuukautiskierron ja kuukautisten poisjäämisen välillä voi olla muutama kilo. Normaali paino nimittäin tarkoittaa joidenkin naisten kohdalla sitä, että rasvakudosta ei ole tarpeeksi normaalin kuukautiskierron ylläpitämiseen.

Jos siis olet kokeillut jo kaikkea, niin ehkä voisit kokeilla lisätä pari kiloa painoa ja nostaa rasvan määrää suhteessa lihakseen. Varsinkin jos siis raskaaksi haluat. Ehkä auttaa, ehkä ei, mutta ei ainakaan ole kovin radikaali ratkaisu eikä mukana tule lääkkeiden ikäviä sivuvaikutuksia... onnea matkaan kuitenkin ja toivottavasti ongelmasi selviää.

Voiko muuten pitkä kierto olla merkki esim. liian alhaisesta rasvaprossasta? Vai jostain muusta?

Ei ainoastaan voi, vaan se on myös hyvin todennäköistä. Rasvaprosentilla alle 20 alkavat ongelmat hedelmällisyyden ja kiertojen suhteen.

Muita syitä pitkiin, epäsäännöllisiin kiertoihin voivat olla kilpirauhasen vajaatoiminta tai munasarjojen monirakkulasyndrooma (PCOS, tosin tämä yleensä ylipainon yhteydessä).

Kiitos vinkeistä. tuosta rasva% asiasta mulle lääkäritkin aiemmin puhui. nyt kuitenkin gyne epäili viimeksi, että kyseessä vois olla joku imeytymishäirö,kun pillerit ei auttanut. lähetti jatkoon toiselle lääkärille. kokeiltiin nyt 3kk ehkäisylaastaria, mutta ei sekään nostanut tasoja, joten ei kai se sit voi olla kiinni vatsasta.
olen kyllä vuosia liikkunut paljon, mutta jotenkin on vielä ainakaan vaikea hyväksyä että olisin tämän itse aiheuttanut, enkä kyllä koe itseäni "kuivaksi". mutta katellaan nyt... noita luontaistuotteita mietin itsekin, koitan jaksaa viikon odottaa seuraavaa lääkärissä käyntiä. lisää vinkkejä otetaan vastaan =)

ai niin ja kerran mullekin gyne jotain oli saneluun laittanu PCO-tyyppisistä munasarjoista, mutta kun kysyin sitä puhelimessa seuraavalla kerralla, sanoi, ettei se mitään tarkoita. että tälläsiä lääkäreitä. mutta onneks pääsin toiselle lääkärille. mun rasva% on ollu sellasella omronin laitteella luokkaa 22% ja perinteisellä pihitmittauksetlla (4pistettä) noin 27%. eli ei pitäis olla rasvoista kiinni tää ongelma. Mitäs mun kannattais muistaa lääkäriltä kysellä?

ai niin ja kerran mullekin gyne jotain oli saneluun laittanu PCO-tyyppisistä munasarjoista, mutta kun kysyin sitä puhelimessa seuraavalla kerralla, sanoi, ettei se mitään tarkoita. että tälläsiä lääkäreitä.

Noista PCO-munasarjoista, minulla todettiin tässä taannoin muun asian yhteydessä polyskystisyyttä munasarjoissa, mutta niin lievänä, että minulla ei ole siitä mitään oireita, vaan erittäin säännöllinen kierto ja säännöllinen ovulaatio (mittaan peruslämpöä). Olen siis aikaisemmin ollut reilusti ylipainoinen ja silloin tämä monirakkulaisuus on siis varmasti syntynyt (ylipainoa vielä muutama kilo). Vaikka sillä ei sinänsä ole mitään väliä, koska kierrossa ei ole häiriöitä, lääkäri neuvoi pudottamaan painoa - muutamalla kilollakin olisi jo vaikutusta. Vaikka en vaa'assa käy, minusta tuntuu, että paino onkin ehkä vähän tullut alas, ja niinpä myös ovulaationi on parissa viime kierrossa aikaistunut ja luteaalivaihe pidentynyt normaaliksi. Eli muutamalla kilolla voi olla se ratkaiseva merkitys.

Eli sillä lääkäri voi heittää tuollaisen kommentin - munasarjoissa voi olla monirakkulaisuutta, vaikka se ei vaikuttaisi kiertoon mitenkään. Tai mistä sen tietää aina mitä niiden päässä liikkuu, sellaisia helmiä sieltä joskus kuulee..

Eipä tähän oikein muita suosituksia enää keksi kuin sen, että alkaisit mittaamaan peruslämpöä. Sillä voisi saada paljon lisää tietoa siitä, mitä kierrossasi tapahtuu.

Mulla ei ollut luonnollisia menkkoja melkein kolmeen vuoteen. Ne saatiin tulemaan keltarauhashormoneilla ja e-pillereillä. E-pillereistä sekosin ja siksi jätin ne pois. Nyt en syö mitään ja nyt jo kolmannet "omat" menkat menossa! :) Kierto on pitkä mutta ei se mua haittaa, päinvastoin. Mullekin lääkäri jotain mainitsi monirakkulaisista munasarjoista muttei asiaa koskaan tutkittu. Nämä kuukautishäiriöt on kuulemma niin yleisiä... Teini-ikäisenä olin tosin ylipainoinen, joten ehkä PCO on voinut mulle silloin tulla.

Itse arvelen että menkat alkoivat tossa syksyllä koska olen lihonut vaikka en alle 50 kiloisenakaan todellakaan ollut anorektikko ja rasva% oli varmasti yli 20. Mun keho taitaa olla sitä mieltä että täytyy olla rasvaa enemmän, jotta se toimii. Nyt haluaisin kesäksi noin 5 kiloa pudottaa, pelottaa että menkat häipyy samalla..

Minulla ongelma ei ole oman estrogeenin puutos vaan se pitäs saada mahdollisimman alas endometrioosin takia. Tässä yhteydessä lääkäri oli sitä mieltä, etten merkittävälläkään rasvaprosentin pudotuksella pystyisi alle vaihdevuosi-ikäisenä tasoa laskemaan niin että elimistö siitä hyötyisi.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mulla ei ollut luonnollisia menkkoja melkein kolmeen vuoteen. Ne saatiin tulemaan keltarauhashormoneilla ja e-pillereillä. E-pillereistä sekosin ja siksi jätin ne pois.
Kiva kuulla, että olet saanut oman toiminnankuntoon! toivottavasti mullakin onnistuis, olen nyt joka tapauksessa aikonut ehkäisyn käytön lopettaa, katsotaan mitä tuleman pitää. viikon päästä pääsen lääkärille, olen valmistautunut uusiin tutkimuksiin, jospa tämä rupeaisi pikkuhiljaa selviämään. vaikkakin ihmetyttää miks mulla alkais vaihdevuodet jo nyt...? no, toivon ettei ole mitään niin vakavaa. pidetään lippu korkeella ja turhat agret saa onneks purettua salilla

Mulla menkat jäi pois huhtikuussa e-pillereiden syönnin lopettamisen myötä. Ensi viikolla lääkäriin ja kovasti pelottaa olenko aiheuttanut itselleni jotain vakavampaa viivyteltyäni asian kanssa näin kauan... :(

no, enpä usko että tollanen reilu puol vuotta nyt vielä kauheen kaus heittää. Itse hakeuduin ekan kerran lääkäriin 3kk: kuluttua ja sit kokeiltiin parit eri lääkkeet, mut sit annoin asian olla melkein vuoden kun ei jaksanu stressata, oli ihan kiva kesä sinkkuna urheilla ja mennä kun ei ollu menkoista huolta. ja nyt taas tutkitaan kun elämän tilanne muuttui. olen kyllä nyt itsekin tosi huolissani, ja ymmärrän huolesi! mullakin onneks lääkäri ensi viikolla, kai sitä jonkun tuomion saa... pidetään lippu korkeella.

Onko teillä, joilla estrogeenit alhaalla, ollut minkälaisia muita oireita kuin menkkojen outous? Yöhikoilua, huimausta, ärtyneisyyttä, limakalvojen haurastumista + yhdyntäkipuja tms, mitä vaihdevuosioireilussa eli estrogeenien puuteoireilussa kuvataan?

Onko teillä, joilla estrogeenit alhaalla, ollut minkälaisia muita oireita kuin menkkojen outous? Yöhikoilua, huimausta, ärtyneisyyttä, limakalvojen haurastumista + yhdyntäkipuja tms, mitä vaihdevuosioireilussa eli estrogeenien puuteoireilussa kuvataan?

Jep, kaikki noi oireet löytyi tilanteen ollessa pahimmillaan alkusyksystä. Hikoilu paheni koko ajan ja gyne sanoi, että mun limakalvot oli olemattomat. Nuo vaivat kyllä helpottivat todella nopeasti estrogeenikuurin myötä eivätkä palanneet kun lopetin sen muiden oireiden takia. Nyt vaan ne menkat puuttuu... :(

yöhikoilua on aivan järkyttävän paljon! :( Pahimmillaan olen joutunut vaihtamaan 3 kertaa yössä yöpaidan ja joskus pitää kääntää peittokin ympäri! verenpaineet on ollu mulla aina luonnostaan alhaalla ja sitä myöten myös huimausta välillä on. en ole kyllä aiemmin ajatellut sitä yhdistää estrogeenin puutteeseen. nyt olen 3kk käyttänyt ehkäisylaastaria, se alkuun helpotti vähän, mutta taas pari viikkoa ollu ihan tuskasen hikistä. limakalvo oireita ei oo ollu. mielialan vaihteluja kyllä. ja menkkojahan mulla ei oo luonnollisesti tullu pariin vuoteen kohta. Onko sulla jotain syytä puutteeseen löytynyt? onko tutkittu? miten hoidettu? Jaksamista!

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Jep, kaikki noi oireet löytyi tilanteen ollessa pahimmillaan alkusyksystä. Hikoilu paheni koko ajan ja gyne sanoi, että mun limakalvot oli olemattomat. Nuo vaivat kyllä helpottivat todella nopeasti estrogeenikuurin myötä eivätkä palanneet kun lopetin sen muiden oireiden takia. Nyt vaan ne menkat puuttuu... :(

Onkos sulla löytynyt mitään syytä/selitystä puutteeseen? millasta estrogeenihoitoa sait? kuinkas lasten saanti mahdollisuudet? toi menkkojen puute on mullakin suurin ongelma... maanantaina ois lääkäri ja en tiedä millä fiiliksillä sinne oikein menen... :wall:

Mullakin alhaiset estrogeenitasot. En tiedä onko syynä aikaisempi rankka treenaus ja diettaaminen (muutamat fitnesskisat takana) vai onko syy perinnöllinen vai joku muu syy. Noin puolitoista vuotta tilannetta on yritetty tutkia ja korjailla. Ensin keltarauhas lääkitys, jolla ei saatu aikaan kuukautisia, jonka jälkeen hormoonikorvaushoitoa puoli vuotta, jolloin kuukautiset tulivat. Mutta kun korvaushoito lopetettiin, kuukautiset jäivät taas pois. Nyt hormoonikorvaushoito aloitettiin uudelleen. Minulla siis diagnisoitu PCO, jonka oireina ovat "ainoastaan" kuukautisten puuttuminen ja monirakkulaiset munasarjat, eli ei esim. ylipainoa, mutta PCO diagnoosin tekemiseen riittää kun potilaalla on kaksi PCO:n oireista, kaikkia ei siis välttämättä kaikilla ole. Ihmetyttää kun en ole netin keskustelupalstoilla törmännyt keneenkään muuhun kenen PCO:ta hoidettaisiin hormoonikorvaushoidolla vaan aina e-pillereillä. Oma lääkärini nimittäin oli sitä mieltä, että hormoonikorvausvalmisteiden sisältämä luonnollinen estrogeeni on elimistölle huomattavasti parempaa kuin e-pillereiden sisältämä synteettinen estrogeeni. Käy kuitenkin mietityttämään miksei muille sitten ole niitä määrätty, jos kerran ovat parempia..
Meilläkin alkaa perheen perustaminen olemaan ajankohtaista, joten toivottavasti asia korjaantuu edes joten kuten. Lääkärini kuitenkin toiveikkaasti sanoi, että raskaaksi tuleminen ei suinkaan ole mahdotonta (jos PCO on ainoa raskauden este), koska nykyään on niin hyviä hormoonilääkkeitä, että raskaus voi hyvinkin olla mahdollista, tosin sen alkamiseen voi mennä useita vuosia aikaa. Raskauden jälkeenhän naisen hormoonitoiminta muuttuu aikalailla, jolloin monet lapsettomuudesta hormoonien vuoksi kärsineet voivat saada seuraavia lapsia sitten helpommin.
Eli vaatikaa hyvää hoitoa ja tarvittavia tutkimuksia, jotta kuukautisten poisjäämisen syy selviää ja oikea hoito voidaan aloittaa.

Onkos sulla löytynyt mitään syytä/selitystä puutteeseen? millasta estrogeenihoitoa sait? kuinkas lasten saanti mahdollisuudet? toi menkkojen puute on mullakin suurin ongelma... maanantaina ois lääkäri ja en tiedä millä fiiliksillä sinne oikein menen... :wall:

Niinpä niin, lastensaanti... Se mua tässä pelottaakin. Perheenlisäys olisi enemmän kuin toivottu. Selitystä tilanteeseeni ei ole löytynyt. Söin e-pillereitä lähes kymmenen vuotta ja kerran kun pidin niistä taukoa, menkat tulivat ihan normaalisti. Itse epäilen kevään rankkaa dieettiä ja mulle niin tyypillistä liikatreenaamista. Tuntuu tosi pahalta, että mahdollisesti olen itse turhamaisuudellani aiheuttanut koko sopan. :(

Sain syksyllä Estrofem-nimisiä pillereitä. Söin niitä viisi viikkoa, sitten oli pakko lopettaa, koska oireet (unihäiriöt) olivat kestämättömät. Silloin lasten saanti ei vielä ollut päällimmäisenä mielessä, joten asetin itselleni tammikuun 07 rajaksi, jolloin hakaudun tarkempiin tutkimuksiin. Se aika on siis nyt. Mut ultrattiin silloin syksyllä, eikä mitään poikkeavaa (kuten PCO) löytynyt, gyne sanoi, että munasarjani ovat "lepotilassa".

Olen menossa terveyskeskuslääkärille viikon päästä, mutta soittelin jo tuolle yksiyiselle gynellekin epätoivoissani ja hän määräsi estrogeenivoidetta. Se on miedompaa kuin nuo pillerit, mutta silti en taida uskaltaa aloittaa käyttöä vielä. Käyn nyt ensin siellä terveyskeskuksessa. Kerrohan soja mitä sulle sanotaan lääkärissä!

Iguana, mitä keltarauhashormoonia sulle määrättiin? Tuliko siitä jotain sivuvaikutuksia? Entäs miten olet pärjännyt estrogeenihoidon kanssa?

Vaikka näitä ongelmia ei kenellekään toivoisi, on silti lohduttavaa huomata, etten ole ainoa joka tästä kärsii. Jaksamista teille kaikille ja kertoilkaa kuulumisianne!

Minä olen nyt normaalipainon alarajalla (alipainosta noussut hieman paino), mutta "vaihdevuosioireilu" on edelleen. Lääkäri sanoi, että luultavasti alhainen rasvaprosentti syynä oireisiin, kaikki muut arvot kun ovat kunnossa. Estrogeenitasoja ei voi määrittää koska syön pillereitä, mutta suositteli lämpimästi rasvaprosentin lisäystä. Uskoi mun kohdalla sen lisäävän estrogeenin luonnollista tuotantoa.

Nyt vaan sitten pää siihen kuntoon että läskiä saa tulla. Se ei ole niin helppoa se.. Ehkä sitä vaan pitää ajatella että mitä kaikkea hallaa aiheuttaa tulevaisuuden kropalleen jos nyt liian itsepintaisesti pitää vatsapalojen näkyvyydestä kiinni. Opettelen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom