vsq sanoi:
Onneksi olkoon! Itsekin sain juuri palkankorotuksen - ekan työpäivän jälkeen. :kippis1:
onneksi olkoon!
Eka päivä "pomona" meni hyvin. Kukaan muista ei tiennyt asiasta mitään, otimme vanhan esimiehemme kanssa porukan neukkariin (jonne olin järkännyt kahvia ja pullaa-olen pullantuoksuinen esimies) ja kerroimme että nyt vaihtuu nokkamies.
Ottivat sen ihan hyvin. Kenelläkään ei tuntunut olevan ainakaan avoimesti sitä vastaan, että minä nousin pallille. Muutokseni ei ollut ihan rividuunarista pomoksi, vaan olin jo muutenkin tiimin ainoa ylempi toimihenkilö ja ylin tekninen asiantuntija.
Ihmisten muutosvastarintaa vähentääkseni sanoin, että kaikki jatkuu kuten tähänkin asti ilman suuria muutoksia toimintatavoissa. On varmaan parasta lähteä tekemään oman mielensä mukaisia parannuksia kun vähän aikaa on kulunut ja ihmiset tottuneet minuun.
Aion pitää jokaisen kanssa lyhyen kehityskeskustelun (varsinaiset olivat helmikuussa) ja jutella jokaisen kanssa toiveista, tavoitteista, koulutustarpeista yms asioista. Tavoitteena saada jokainen kokemaan, että pidän heistä huolta ja arvostan jokaista niin, että haluan panostaa heidän yksilölliseen kehitykseensä.
Kaksi henkilöä olivat hieman epävamroja tulevaisuuden suunnasta:
Yksi duunari tuli kysymään, täytyykö heidän jatkossa neuvotella pekkasista yms vapaista kanssani, kun he ovat tähän saakka saaneet sopia ne itse keskenään. Minun puolestani he saavat työaikansa päättää itse, kun tähänkin asti kaikki on toiminut ilman moitteen sanaa.
Toinen oli vähän arveluttavampi juttu:
Eräs laiskanpulskea ja hitaamman oloinen toimihenkilö tuli sanomaan, että en voi jatkossakaan vaatia häneltä enempää panosta. Hänen periaatteisiinsa ei kuulu se, että antaa kaikkensa työn eteen.
Ihan hyvä periaate sinänsä, pitäähän muuta elämää olla, mutta ei hän ole tähänkään mennessä mitenkään hikihatussa työskennellyt, lähinnä hitaasti lyllertäen vähän näperrellyt. Aika aloitekyvytön ihminen, jolle on täytynyt moni asia selvittää harjateräksestä vääntäen. Siitä tulee vielä ongelmia- kehtasi vielä pyytää palkankorotusta! :jahas:
Kiitos kaikille todella kannustavista kommenteista, oli helppoa aloittaa uusi tehtävä, kun tiesi että näin moni tukee :thumbs:
Mitäköhän mun pitäisi tehdä tolle laiskanpulskealle toimarille, joka on ilmoittanut jo aikaisemmin, että ei pidä työstään pätkääkään, vaan kokee sen pakkopullaksi. Työ on melko vaativa homma, jossa täytyy kokoajan olla ajanhermolla sen suhteen, mitä tuotannossa tapahtuu. Inhottavaa, kun täytyy potkia eteenpäin ja miettiä, tekeekö se nyt hommiaan. Poiskaan ei viitsisi potkia, kun hän on tehnyt muut tehtävänsä yrityksessä tähän saakka hyvin. Nyt vaan ei nappaa. Yritys on pienehkö keskisuuri eikä muita tehtäviä kasva puun oksilla, varsinkaan hänen osaamisalueellaan /-tasollaan.
Miten motivoida ihmistä, joka kokee työnsä liian hektiseksi, mutta ainoat vaihtoehdot muutokseen tällä hetkellä olisivat siirto selkeästi "alemman tason" hommiin (nöyryyttävää hänelle) tai kokonaan poispotkimine. (ei sekään ole hyvä, eikä nyt edes ajankohtainen)
Vielä kerran kiitos kannustuksesta! :kippis1: