Esimieskokemuksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ALi
  • Aloitettu Aloitettu

ALi

Strutsinmetsästäjä
Minulla kävi tänään niin, että ilmoitettiin, että huomisaamusta alkaen korvaan nykyisen esimieheni (siirtyy toisiin hommiin) ryhmämme esimiehenä.

tämä tuli vähän äkkiä, enkä ollut henkisesti valmistautunut, varsinkaan näin nopeaan muutokseen. Esimiestehtävä on vaativa ja vastuullinen ja olen ollut osa ryhmää vasta tämän vuoden. Myös sosiaalinen ryhmäni poikkeaa suuresti alaisistani (olen nuori, kouluja käynyt kaupunkilaissinkku-alaiset eivät ole sitä)

Millaisia kokemuksia pakkiksen väellä on esimiehistä? Onko hyviä vinkkejä, neuvoja tai viisauksia? Ohjeita, joiden mukaan kannattaa toimia ja toimintatapoja,joita ei kannata noudattaa?

Mitä vaaditaan hyvältä johtajalta? Onko se mielestäsi autoritäärinen vai "hällä väliä kunhan hommat hoituu"-tyyppi?

Oma vähäinen esimieskokemukseni on peräisin ainoastaan intin pikkuhitlerinä toimimisesta, joten hieman mietittyttää. Itse olen enemmänkin "kunhan hommat hoituu"-kaveri, mikään kyttäävä natsisika en ole. Ja missä menee normaalin valvonnan ja kyttäyksen raja?

Hommani kuuluu firman keskijohtoon ja tulee olemaan teknisen, sekaisin toimihenkilöistä/duunareista ja naisista/miehistä koostuvan ryhmän vetäminen yms esimieskuviot.

Jakakaa elämänviisauttanne ja neuvokaa miestä mäessä... :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onneksi olkoon ylennyksestä.

Tuo tulee näyttämään hyvältä ansioluettelossasi.
Työnantajat katsovat todella hyvällä sitä että on edellisessä työssä ollut jonkinlaista urakehitystä.

Itse olin aikoinani viitisen kuukautta esimiesasemassa missä osa oli nuoria likkoja ja osa viisikymppisiä ammattilaisia.

Varmaan sinuakin arveluttaa se miten vanhemmat suhtautuvat nuorempaan esimieheen, mutta jokaisella tulee jossain vaiheessa vastaan se tilanne että esimies on itseään nuorempi.

Itse pidin aina kovasti alaisteni puolia pomoja vastaan ja sain tällä tavalla heidän luottamuksensa (työpaikassani oli aina kovaa kiistaa johdon ja alaisten välillä)
On myös varottava neuvomasta vanhempia liikaa ettei saa osakseen heidän ylenkatsettaan.

On myös hyvä joskus ottaa tilanne haltuun vaikka pitämällä palaveri missä "virallisesti" sanoo sen että on nyt ryhmän esimies ja käy läpi asiat mitkä tähän tilanteeseen on johtanut ja miten mennään eteenpäin, tällöin kaikki saavat sanoa sanottavansa muiden kuulleen eikä tarvitse mennä pieniin ryhmiin puhumaan keskenään ja kehittelemään omia juttuja siitä mitä kenties tulee tapahtumaan kun uusi esimies astui kehiin.

Nämä ovat omia näkemyksiä ja pohjautuvat kokemukselle kun itse olin esimiesasemassa.

ALi sanoi:
Mitä vaaditaan hyvältä johtajalta? Onko se mielestäsi autoritäärinen vai "hällä väliä kunhan hommat hoituu"-tyyppi?
Tärkeintä on olla oikeudenmukainen ja oma itsensä. Tilannejohtamiseen on hyviä kirjoja tarjolla. Oma firma suosii Ken Blanchardin oppeja - malli on yksinkertainen, mutta varsin toimiva.

Onneksi olkoon vaan ylennyksestä

Siinä mielessä on helpompi aloittaa kun tunnet ryhmäsi henkilöt, joten sinulla on käsitys heidän työskentelytavoista ja luonteesta. Jotenkin pitää ansaita ryhmän luottamus esimieheen. Ole vain oma itsesi älä ala vetämään mitään "roolia". Minun mielestä on turha yrittää pitää kaikkia lankoja käsissään vaan pitää jakaa vastuuta tasaisesti ja luottaa alaisten kykyihin. Oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus kaikkia alaisia kohtaan on hyvin tärkeää.

Palautetta kannattaa antaa ja sitä kautta yrittää motivoida ryhmää/työntekijöitä. Perussääntö on, että positiivisen palautteen voi antaa julkisesti ja negatiivinen aina yksityisesti. Tosin joistakin voi olla kiusallista jos saa positiivista palautetta julkisesti.

Itsekin aloitan huomenna uudessa työpaikassa 28 henkilön esimiehenä. Pikkasen meinaa jännittää miten alkaa sujumaan. Kysessä on ensimmäinen vakituinen työpaikka. :)

Kannattaa välttää vittumaista käskemistyyliä, ei hyvä, parempi kaikille kun on mukavaa.
Toisaalta pitää osata sanoa kun on tarve.
Älä suosi ketään, ole reilu kaikille.
Jos jengi puhuu toisistaan paskaa, älä mene mukaan, se on huonon esimiehen merkki.
Mikäli erimielisyyksiä, ne pitää pystyä puhumaan muualla kuin pikkujouluissa.
Joskus hyvä jutella kaikkien kanssa, mikäli paikka ei ole kovin suuri.
Esim kysyä miten mennyt, tai ottaa ehdotuksia vastaan.
Yleensä parhaat ideat tulee työntekijöiltä, ei johtoportaalta.

Onneksi olkoon Ali.
Tuolla asenteella on loistava lähteä liikkeelle. Nöyryys kunniaan!
Annan vain pari pientä vinkkiä.

Käytä eniten aikaa siihen, mikä tuottaa eniten. Selitän esimerkin avulla.
Jos herra X tekee 10% tehokkaammin työtä kuin muut. Ole hänen kanssaan tekemisissä 10% enemmän aikaa kuin muiden.
Tai jos jokin tiimi/porukka saa 50% parempaa tulosta kuin muut tiimit. Istu heidän kanssaan 50% enemmän kuin muiden kanssa. Menestys ruokkii menestystä.
Osaan selittää asian parhaiten markkinoinnillisilla termeillä :) Joten sovella tämä omaan tilanteeseen.
Käytä suurin osa ponnisteluista sinne, missä parhaat asiakkaat/suurin osa asiakkaista on. Turha kalastella maaseudulla. Nimittäin, jos onnistut siellä, missä on 10 ihmistä saat vain 1% niistä tuloista, jotka saat, jos onnistut siellä missä on 1000 ihmistä.

Mä tiedän, että tämä kuulostaa rankalta, mutta näin se menee.
Toinen hyvä vinkki, jonka itse sain on sellanen, että kannattaa miettiä aina, kuka on asiakas ja täyttää asiakkaan toiveet. Sun kohdalla asiakas voi olla sun esimies. Siinä tapauksessa teet kaikkesi, että täytät esimiehesi toiveet. :) naurettavan yksinkertaista.

Asia, josta itse olen saanut apua, oli sen tiedostaminen, että ihmiset haluavat ensinnäkin sitoutua ja toiseksi antautua jollekin suuremmalle, kuin mitä he itse ovat.
Jos pystyt antamaan alaisillesi jonkin suuremman syyn tehdä työtä, kuin vain raha, niin homma menee hyvin. (Esim. Ihmisten auttaminen.)

Wohous... meikähän kuulostaa johtamisen oppikirjalta.. Pois se minusta.
Tsemppiä Ali johtotehtäviin. Pysy vain nöyränä ja tilaa Amazon.comista kaikki johtajuutta käsittelevät CD kurssit ja kuuntele työmatkalla autossa. Siittä se kaikki lähtee.. oppimisesta ja soveltamisesta.

Itse olin vuosi sitten samassa tilanteessa, eli "entiset" työkaverit muuttuivat alaisikseni. Tärkeintä mielestäni on:
- että et ala esittään mitään
- ole toiminnallasi esimerkkinä
- keskustele
- ANNA PALAUTETTA!
- ole aina ainakin kiinnostuneen oloinen jos alaisesi esittää ideoitaan
- anna sopivasti vastuuta, sillä se lisää alaistesi työmotivaatiota varmasti.

Työnjohtajana olet haastavassa paikassa sinun pomojesi ja alaistesi välissä. Vastoinkäymisistä oppii viimeistään, mutta älä anna niiden masentaa. Me ollaan vielä nuoria, mutta kun saa kerättyä luottamusta se ei merkkaa loppupeleissä mitään.
TSEMIÄ!

Mulla ollut muutama helvetin hyvä esimies. Tärkein ominaisuus mihin oon kiinnittäny huomion on se että he ovat aina kuuluneet porukkaan, eli eivät ole suoranaisesti pitäneet alaisia alaisina vaan tehnyt esim samoja hommia jos tarve vaatii. Ja myös se, että huolehtii alaisistaan, eli käy välil kyselemässä onko homma ok ja jos jokin painaa niin voi sanoa jne......eli sellasta matala lentoa ei pompottamista ja pomoilua.
Ei muuta kuin lykkyä pyttyyn ei se esimiehen homma mitään herkkua ole. :thumbs:

Minun kokemuksieni (ei omieni vaan kaverini) mukaan on aika paska paikka joutua ylennetyksi muiden joukosta varsinkin, jos koulutus ei ole muita parempi.
Joku alkaa kuitenkin puhumaan paskaa selän takana ja kavereistä tuleekin yhtä äkkiä alaisia. Joku on sitä mieltä, että hän olisi ollut sinua parempi esimies jne.

muutama asia mitä mä oon noudattanu.
-älä anna kusen nousta päähän (ole oma itsesi ja ota alaisen mielipiteet huomioon)
-ole nöyrä
-älä keksi mitään älyttömiä juttuja näyttäessäsi valtaa
-toimi työporukan kanssa yhteistyössä

Ihminen ihmeellisesti muuttuu kun saa vastuuta ja auktoriteettia lisää. Monissa työpaikoissa esimiehen tehtävä mielletään "koiran viraksi". Parhaiten kyllä itse huomaat jos muutoksia alkaa tulemaan. Pitää vaan olla rehellinen itselleen. Ei johtajuutta opita kirjoista sillä eihän meillä muita olisikaan, kuin loistavia esimiehiä työpaikat piukassa. Esimiehenä saa myös niskaansa työntekijöiden taukovittuilut jne. Nämä kyllä vaistoaa tai kuulee kiertoteitä pitkin. Alaisilla kun on luonnollinen tapa etsiä huonoina hetkinä niitä syitä työpaikan korkeimmista tasoista ja läheinen esimies on se jolle päivittäiset paskat kaadetaan niskaan. Jos tämän kestää niin, että ei lähde kostamaan takaisin niin se on mielestäni jo paljon.

Liikaa näkee "vittuuntuneita" ja katkeria esimiehiä, joilla vanne kiristää juuri tuon työntekijöiden kritiikin vuoksi. Joku tuolla mainitsi tuottavamman työntekijän suosimisen. Jos tämä ei saa eripuraa aikaan työyhteisössä niin mikä sitten? Olisiko parempi koittaa nostaa ne heikommin pärjäävät alaiset tuottavuudessa seuraavalle levelille. Ei ole esimiehen tehtävä helppo...alhaalta tulee painetta ja ylhäältä tulee painetta. Toivotan sinulle onnistuneita hetkiä työyhteisössäsi.

Kiitos paljon fiksuista neuvoista.

Monien peräänkuuluttama nöyryys on se asia, josta on pidettävä kiinni viimeiseen saakka. Jos kusi nousee päähän niin siitä ei hyvää seuraa. Intissäkin yritin aina olla se helposti lähestyttävä kaveri, joka piti jaoksestaan huolta.

Työelämässä se nöyryys on vielä tärkeämpää, koska esimiesasema ei perustu hyvin keinotekoisesti ja vähäisellä karsinnalla jaettuihin natsoihin.

Muutenkin alaiseni ovat kaikki minua vanhempia, osa duunareita, osa toimihenkilöitä. Mietityttää, miten he suhtautuvat itseään nuorempaan, enemmän kouluja käyneeseen kaupunkilaiskaveriin (olen helsinkiläinen, työpaikka ja työntekijöiden kodit ovat maaseudulla uudellamaalla). Onneksi porukan henki on hyvä, kaikki tulevat keskenään toimeen. Jokainen on ahkera ammattilainen ja jonkinlaisessa asiantuntemusta ja itsenäisyyttä vaativassa tehtävässä, vaikka "duunari" olisikin.

Reilu täytyy olla, ja vaikka jonkun kanssa tulee ongelmia, pitää pysytellä mahdollisimman puolueettomana. Vaikea tilanne, kun yhdestä on tullut ihan hyvä kaveri tänä lyhyenä aikana. On varmasti melkoinen haaste, miten kaverisuhteen ja esimiesaseman pitää erillään, ettei tule edes alitajuisesti suosittua ketään.

Itselle jäävät vielä tähän esimiehen työn rinnalle omat, tekniset asiantuntijatehtävät. "Asiakkaat" eli tehtaan tuotannollinen johto on vielä melko hankalaa porukkaa.

Pelottaa helvetisti, miten asiat sujuvat, mutta kyllä tämä tästä lähtee sujumaan.

Mielestäni suurin virhe jonka voit nyt tehdä on se, että luulet tietäväsi kaikesta kaiken. Näinhän ei voi olla, joten sitä ei saa kuvitella. Kyllä ne parhaat neuvot tuossa ylhäällä kaikki taisivat tulla. Nöyryys, tasapuolisuus ja rakentavan palautteen antaminen ja ottaminen ovat tärkeitä asioita. Suojaat ryhmääsi johdon paskalta mahdollisimman hyvin ja luottamus sinuun kasvaa.

Onnea matkaan. Uudet alaisesi varmasti vähän epäilevät, että olet joku kirjaviisas "Helsingin Herra." Jos pääset irti siitä, olet vahvoilla. :piis:

ALi sanoi:
Muutenkin alaiseni ovat kaikki minua vanhempia, osa duunareita, osa toimihenkilöitä. Mietityttää, miten he suhtautuvat itseään nuorempaan, enemmän kouluja käyneeseen kaupunkilaiskaveriin (olen helsinkiläinen, työpaikka ja työntekijöiden kodit ovat maaseudulla uudellamaalla). Onneksi porukan henki on hyvä, kaikki tulevat keskenään toimeen. Jokainen on ahkera ammattilainen ja jonkinlaisessa asiantuntemusta ja itsenäisyyttä vaativassa tehtävässä, vaikka "duunari" olisikin.

Reilu täytyy olla, ja vaikka jonkun kanssa tulee ongelmia, pitää pysytellä mahdollisimman puolueettomana. Vaikea tilanne, kun yhdestä on tullut ihan hyvä kaveri tänä lyhyenä aikana. On varmasti melkoinen haaste, miten kaverisuhteen ja esimiesaseman pitää erillään, ettei tule edes alitajuisesti suosittua ketään.

Itselle jäävät vielä tähän esimiehen työn rinnalle omat, tekniset asiantuntijatehtävät. "Asiakkaat" eli tehtaan tuotannollinen johto on vielä melko hankalaa porukkaa.

Pelottaa helvetisti, miten asiat sujuvat, mutta kyllä tämä tästä lähtee sujumaan.

Onnea valitsemallesi tielle :kippis1:

Tiedän kokemuksesta, että olet haastavassa tilanteessa. On aina helpompi mennä ulkopuolisena esimieheksi, kuin tulla sellaiseksi omiensa joukosta. Luontaisen auktoriteetin kannalta ulkopuolisuus olisi hyvä asia. Tietysti, jos ja kun taloon tulee uutta väkeä, he suhtautuvat sinuun kuin kehen tahansa esimieheen -riippumatta iästäsi. Itse toimin esimiehenä akateemisessa maailmassa, ja lyhyen kokemuksen perusteella voin sanoa saman, mitä entinen esimieheni sanoi; tutkijat ovat hankalia alaisia, koska lähes kaikki ovat sen luokan individualisteja, että asioita saa hoitaa kieli keskellä suuta.

Kusipää on kusipää, mutta jos käsittelet kusipäätä taitavasti, voit saada kusipään hoitamaan hommansa niin, että siitä on sinulle hyötyä. Älä koskaan aliarvioi kenenkään turhamaisuutta – muista psykologinen pelisilmä. Esim. isoihin ja tyhmiin tehoaa yleensä mielistely. Muista kuitenkin myös Hannu Jortikan valmennusvinkki: pelko on paras motivoija. :arvi:

Ylöspäin toimiessasi otat alaistesi virheet omalle kontollesi ja jos onnistut, niin annat kaiken kunnian alaisillesi. Tämä on paras tapa saada alaisten luottamus.

Itse en ole esimiehenä ollut, muuta sen olen huomannut, että esimiehen pitää nähdä yksilöt ryhmässään. Puualalla olen ollut työharjoittelussa, ja yleensä esimies on antanut raskaita työtehtäviä minulle (esim. Joutuu paljon menemään kyykkyyn). Ei jaksa enää 50 vuotias työkaveri paljon taittaa itseään, koska selkään sattuu. Jos joku osaa esim. konetekniikkaa hyvin, silloin kyseinen henkilö huoltaa ja tekee tellit(asetteet) koneisiin.

Ja onneksi olkoon ylennyksestä!

Pakko se on tähänkin jotain kommentoida vaikka suurin osa on jo sanottu.

Minä olin esimiehenä 1½ v. pienelle mutta pippuriselle tiimille.
Olin kaikkien "kaveri", ja pyrin saamaan ihmiset tekemään hommat niin kuin minä halusin, siten että he eivät huomanneet minun ohjanneen heitä. Kuitenkin jos töppäiltiin tai tehtiin älyttömyyksiä, niin puutuin heti siihen ystävällisesti mutta tiukasti. Herran pelko säilyi, ja kuitenkin henki hyvänä.

Olet aika hankalassa tilanteessa, kun nouset työläisestä porvariksi. Yksi omista onkin yhtäkkiä pomo, ja se voi aiheuttaa hankalia tilanteita.

Pari asiaa jotka tuli mielen:
-Älä ikinä nolaa tai arvostele ketään siten, että joku muu sen kuulee. Aina kahden kesken ikävät asiat.
-Ymmärrä myös vastakkaisia mielipiteitä, mutta ohjaa työntekijäsi kohti sinun tavoitetta
-Myönnä virheesi ja osaamattomuutesi
-Käytä psykologista silmää: mielaile niitä salaa jotka sinua epäilevät ("Matti hei, voisitsä tehä tänä homman, kun jätkät sano että sä oot paras tässä. Mulla ei välttämättä riitä osaaminen", vaikka olisit maailman paras sen asian tekijä)
-Jaa vastuuta, aiheuta onnistumisen elämyksiä
-Puutu heti epäkohtiin, mutta katso ensimmäinen kohta.
-Älä hyväksy paskanpuhumista tai selkäänpuukottamista, äläkä itse sorru siihen.
-Keskustele kahden kesken niiden kanssa jotka selkeästi eivät hyväksy nousemistasi esimiesasemaan.
-Koskaan ei ole liian kiire jos alainen haluaa tulla juttelemaan
-Tee itse asiat niin kuin haluat alaistesi ne tekevän

PS. Miten eka päivä meni?

Alille tsemppiä uuteen tehtävään! Tuli heti aluksi mieleen, että kyllä sulla varmasti on asenne ja taidot kohdillaan kun sinut siihen esimiesasemaan on valittu. Eli jatkat entisenlaista käytöstä, olettaisin että fiksusti olet toiminut aiemminkin.

Omat kokemukset esimiehenä olosta ja muista esimiehistä ovat opettaneet sen, että helposti lähestyttävä ja tasapuolinen esimies pärjää. Sellainen joka antaa vastuuta eikä kyttää selän takana toisen tekemisiä saa ainakin minulta kannatuksen. Edellisessä työpaikassa esimieheni sai luotua sellaisen ilmapiirin, että hänelle pystyi luontevasti vaikkapa kahvitauolla kertomaan miten hommat etenee eikä itelle tullut sellainen olo, että tässä jotain pakollista raporttia tehdään. Varmaan nuo edellämainitut ominaisuudet loivat tämän hyvän ilmapiirin. Hän ei ikinä puhunut paskaa toisista selän takan tai joukon edessä ja jos hän ei ollut jonkin toimimiseen tyytyväinen, asia hoidettiin kahdenkesken juttelemalla.

Toki esimiestehtävät on hyvinkin erilaisia vastuujuttuineen yms. mutta voihan sitä ajatella niinkin että ei ole porukan 'päällikkö' vaan enemmänkin edustaja/puhemies, joka seuraa/koordinoi sitä touhua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom