Erythritol - makeutusaine

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tattis
  • Aloitettu Aloitettu
En loytanyt forumilta kyseista ainetta koskevaa keskustelua, joten paatin aloittaa uuden ketjun. Siirtakoon joku oikeaan paikkaan, jos sen tarpeelliseksi nakee.

Onko kukaan tormannyt vastaavaan sokerin korvikkeeseen? Tuotepakkauksen mukaan kyseessa on siis 70% sokerin makeutta vastaava luonnollinen makeutusaine, jolla ei ole glygeemista indexia. Veren sokeria kyseinen tuote ei siis nostata ja on kaloriton, eli pitaisi sopia mainiosti diabeetikoille ja diettaajille. 90% erythritolista poistuu virtsan mukana 24 tunnin sisalla kaytosta, eika tuoteselostuksen tai nopean googlettamisen mukaan aiheuta laksatiivisia vaikutuksia, ellei nyt aivan julmetusti kayta. (1g / paino kg ohjeistettuna maksimina)

Maku seka koostumus on todella lahella oikeaa sokeria. Ei ole kitkeraa jalkimakua niin kuin steviassa, tai millaan muotua aspartaamin tapainen. Ainoa negatiivinen puoli minka huomasin on sen sekoittuvuus. Kuumiin juotaviin ja pienissa maarin kylmiinkin sekoittuu viela siedettavasti, mutta ruoanlaitossa saattaa tuottaa ongelmia, ellei sitten liuota tuotetta etukateen. Itse olen kayttanyt yleensa pienissa maarissa kerrallaan, 5g teen tai viilin sekaan, jolloin liukeneminen ei ole ollut ongelma mutta isompia maaria kayttaessa ruoanlaitossa voi tuottaa ongelmia, koska 1g erythritolia vastaa makeudeltaan 0.7g sokeria, eli saadakseen makean esille pitaisi tata tavaraa kayttaa aika tavalla.

Onko muilla kokemuksia tai mielipiteita tuotteesta, sen kaytosta tai valmistuotteista jotka ovat makeutettu kyseisella aineella? Lankesinko markkinointivaen ansaan taas kerran vai onko tuote mita luvataan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koskaan en ole leiponut ja se tuskin lahiaikoina muuttuu.. ajattelin vain muiden forumilaisten kannalta. Lahinna tuo glygeemisen indeksin olemattomuus heratti huomion tavaraan.

Mä olen käyttänyt erytritolia sokerin korvikkeena erinäisissä makeista herkuista muokkaamissani terveysterroristiversioissa sekä kanelin seurana puuron päällä. Sekoittuvuus on tosiaan hieman kehno, eli ainakin tuo kideversio toimii parhaiten sellaisessa käyttötarkoituksessa, jossa hampaissa rutisevat kiteet ei häiritse tai ne ehtivät esim. uunissa paistamisen aikana sulaa kunnolla. Ilmeisesti erytritolia on kuitenkin saatavilla myös hienompijakoisena tomuna, jonka voisin kuvitella sekoittuvan vähemmällä vaivalla. Erytritolin maku on hyvin lähellä sokeria, mutta isoina määrinä siitä saa jännän kylmän tuntuman suuhun ja vatsavaiset saattavat joutua pulaan, vaikkei vaikutus olekaan mitään verrattuna vaikkapa ksylitoliin. Olen havainnut hyväksi jipoksi käyttää erytritolia yhdessä stevian kanssa, jolloin molempien makeuttajien huonot puolet (stevian sivumaku ja erytritolin heikompi makeutusteho) eliminoituvat melko tehokkaasti.

Tuli vuosia sitten tehtaalta tilattua kilon näyte tuota, jotain makeisia (suklaa) meinasin tehdä ja ihan hyvinhän tuo suli pannulla kuin sokeri, ehkä paremminkin kun ei tummentunut. Jäi sitten käyttämättä kun ei uskaltanut mättää suuria määriä kuitenkaan (pieretysvaara..) Kaipaa hiukan testausta tuo tuote että kehtaako/kannattaako suurempia määriä syödä kun kuitenkin on sokerialkoholi..

Ksylitoliinkin tottuu, eikä se sen jälkeen mahaa sekoita vähän reilumpinakaan annoksina ainakaan minulla. Makeutusteho on parempi kuin erytritolilla, ja lisäksi saa kariesta ehkäisevän vaikutuksen hampaisiin. :)

Erytritolissa toisaalta ei ole tuota laksatiivista vaikutusta ollenkaan.

Kaupunki
Kuopio
Me kuollaan kaikki:
"Laajasti suosittu ”puoliluonnollinen” makeutusaine erytritoli lisää merkittävästi sydänkohtauksen ja aivohalvauksen riskiä, uutisoi New Scientist uuden yhdysvaltalais-saksalaisen tutkimuksen tuloksista. Tutkijat pohjaavat väitteensä sekä tilastolliseen analyysiin, eläinkokeisiin että ihmisen verellä tehtyihin testeihin koeputkessa."

Me kuollaan kaikki:
"Laajasti suosittu ”puoliluonnollinen” makeutusaine erytritoli lisää merkittävästi sydänkohtauksen ja aivohalvauksen riskiä, uutisoi New Scientist uuden yhdysvaltalais-saksalaisen tutkimuksen tuloksista. Tutkijat pohjaavat väitteensä sekä tilastolliseen analyysiin, eläinkokeisiin että ihmisen verellä tehtyihin testeihin koeputkessa."

Ei tuo data kovin vakuuttavaa vielä ole.

View: https://youtu.be/Ad8_scQtHFM

Mikä datassa ei vakuuttanut? Olet siis ilmeisesti lukenut julkaisun?

Klikkiotsikko nyt on mitä on, mutta itse data eli tutkimus. Mikä siinä mättää?

Kato vaikka tuo video, siinä tuodaan epäkohdat esiin.
Lyhyesti: tutkimuksesa katsotiin vain veren erytritoli määrää, ei nautittua määrää. Koehenkilöt olivat lihavia ja todella sairaita joiden veren erytritoli määrä oli korkea paskan terveyden ansiosta, koska heidän elimistö muodostaa glukoosista erytritolia.

Tästä toka slide:

View: https://www.instagram.com/p/CpQm2MSPUxm/

Kato vaikka tuo video, siinä tuodaan epäkohdat esiin.
Lyhyesti: tutkimuksesa katsotiin vain veren erytritoli määrää, ei nautittua määrää. Koehenkilöt olivat lihavia ja todella sairaita joiden veren erytritoli määrä oli korkea paskan terveyden ansiosta, koska heidän elimistö muodostaa glukoosista erytritolia.

Tästä toka slide:

View: https://www.instagram.com/p/CpQm2MSPUxm/

Ok! Tutkimusryhmä perinteisesti toteaakin, että jatkotutkimuksia tarvitaan. Varmasti niin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom