Erilainen väliviikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CTi2
  • Aloitettu Aloitettu
Treenissähän olisi hyvä olla kevyitäviikkoja ja sillon tällöin ehkä ihan totaali väliviikko. Täällä osa taitaa nypristää nenäänsä tuolle väliviikolla ja ovat täysin kevyen kannalla.

Eli tuli tuossa paripäivää sitten jostain mieleen toisiko semmoinen, että kerran kierrossa jättää tietyn lihasryhmän väliin?
Siis, treenaat esim. 4-jakosella ja jako on vaikka rinta+hauis, jalat, olk.päät+ojentajat+vatsat ja selkä. Ja joka viikko joku edellämainituista treenistä jää pois kierrosta. Jolloin joka neljäs viikko olisi lepoa yhdelle lihasryhmälle.

Tuli vaan mieleen, että voisiko tommonen toimia ja jos niin kuinka pitkään?

Mä viettelen just tätä viikkoo täysin "vapaana" viikkona.. koiran kans käyn lenkillä, mut muuten HUILIA! Oon ainaki omalla kohdallani todennu hyväx pitää välillä tällasen tauon, muuten treenaan kovaa enkä pidä kevyempiä treenejä.. En pidä tätä taukoo mitenkään säännöllisin väliajoin enkä usein, vaan sillon kun kropassa alkaa tuntua siltä, et tauko olis paikallaan. Tähänki meni kyl aikaa ensin, et sisu anto perix pitää vapaata, mut on kyllä mun mielestä kannattanu!!

Mites olkapäät(etulohkot), ojentajat ja hauikset? Tahtovat ottaa helposti epäsuoraakin reeniä. Pidä vaan se väliviikko, ei tietenkään liian usein.

Mää pidin just kolmen viikon tauon treenistä. Ehkä vähän pitkä aika, mut mul ainakin täl viikolla treenit kulkeneet mitä parhaiten. Eli enkkoja tullut melkein joka liikkeestä.

Väliviikoilla tuli käytyä lenkillä ja kolme kertaa salilla ohjaamassa, Jolloin en oikeastaan tehnyt muuta kun näytin vain liikkeiden suoritus tavan.

Itselläni väli lepo viikot tuntuvat toimivan paremmin kuin hyvin.

Joo, ei tuo systeemi oikein kuulosta fiksulta. Ylikuntohan ei tule minkään tietyn treenin seurauksena, vaan liian pitkäaikaisen ja kovan treenin jälkeen. En usko, että tuolleen ainakaan omia treenejäni voisin kauemmin tehdä. Suosittelen siis muiden tapaan sopivin väliajoin pidettyä kevyttä viikkoa. Itse pidän kevyen viikon siten, että mietin ennen sitä muutokset treeniohjelmaan ja sisäänajan ne kevyellä viikolla. Samat toistot, samat määrät ja samat liikkeet kuin tulevalla raskaalla kaudella on, mutta maksimissaan ~50% painosta.

Siis, en ole aloittamassa "kehittämääni" lepo metodia, vaan jostain tuli mieleen ko. systeemi ja ajattelin kysäistä voiko idealta ampua heti siivet.

Itse olen käyttänyt Pennecin käyttämää joka viidesviikko lepoa tyyliä jonkun aikaa ja hyvin on pelannut. Syy ehkä, että ajatus treenata puoli teholla ja heilua muuten vaan salilla ei oikein innosta :jahas: .

Jep sanoi:
Itse olen käyttänyt Pennecin käyttämää joka viidesviikko lepoa tyyliä jonkun aikaa ja hyvin on pelannut. Syy ehkä, että ajatus treenata puoli teholla ja heilua muuten vaan salilla ei oikein innosta :jahas: .

.. mikä kuitenkin pitkällä tähtäimellä on edullisempaa kuin noin usein toistuva täyslepo

Olen tässä itse ollut viikon poissa salilta. Kolmena päivänä olen tehnyt kuitenkin jonkinlaisen treenin kotona (3-jako käytössä). Esim "vetoreenit" on kulmasoutua keittiön penkillä ja kissan kiipeilypuulla, hauiskäännöt tukevalla puutuolilla, leuanvetoja. Toistot ollut 25-30, paitsi leuanvedoissa joku 20,15,12

"Ojentaja+rinta päivänä" 30 toiston sarjoja erilaisia etunojia. Vipunostoja 4kg käsipainoilla pitkiä sarjoja. Jalkoja tein yhden jalan kyykkyinä, ja jalannostoja myös.

Jotenkin tuntuu, että ennätykset paikkuu kun tästä ensi viikolla lähden salille, kun intensiteetti on kuitenkin aika pieni verrattuna salireeniin.

4 ta 5 viikon välein 1vko täyslepoa. En muutenkaan tykkää ajatuksesta "kevytviikko". Jos salille menen niin teen vähintään 100 lasissa.

Minä luotan edelleenkin pariin ylimääräseen lepopäivään, ei missään tapauksessa kokonaista viikkoa jos ei esim. sairastelu siihen pakota. Kehoa kuunnelleen eteenpäin. Ja niitä ylimääräsiä lepopäiviä nyt tulee esim. viikonloppumenojen muodossa yleensä jokasella väkisinkin.

Täysiii! sanoi:
kuinka nopeasti tulokset laskevat? ei kai ne mihinkää laske vaikka pitäisikin väliviikon noin 4-5 viikon välein?

Ei todellakaan laske. Väliviikkonnakin voi pumppailla jollain 40-60% raudoilla normaaleista painoista, ite pidän joskus totaalilepoa.

Hermostolla kestää pidempään palautua kuin lihaksistolla, joten veikkaan väliviikon olevan välillä hyväksi juuri hermotuksen kehittymiselle ja sitä kautta voimien nousulle.

itellä kyllä on väliviikot toiminu, yleensä treenaaminen joko on tehokkaampaa tai tulokset ovat jo valmiiksi nousseet. vaikka henkisesti tekee pahaa olla pois salilta, kun sielä on niin kivaa :)

Timba79 sanoi:
Minä luotan edelleenkin pariin ylimääräseen lepopäivään, ei missään tapauksessa kokonaista viikkoa jos ei esim. sairastelu siihen pakota. Kehoa kuunnelleen eteenpäin. Ja niitä ylimääräsiä lepopäiviä nyt tulee esim. viikonloppumenojen muodossa yleensä jokasella väkisinkin.

Quottaan itse itseäni, kaksi vuotta vanha kirjoitus ja edelleen voimassa! Näköjään toimii mun kohdalla näin. ;)

Täysiii! sanoi:
kuinka nopeasti tulokset laskevat? ei kai ne mihinkää laske vaikka pitäisikin väliviikon noin 4-5 viikon välein?

voimatasot alkaa laskea (ainaki mulla) jo viikon tauon jälkeen. 2vko taukoo ja ei maximiraudat liiku enää ollenkaan. tosin ne palautuvat n. viikossa entiselleen.

tossa väliviikossa en nää mitää järkee jos pitäisin jotain sen tapaisia, niin pitäisin viikon kevyen treenin 40-60% painoista. en ite nää järkee noin säännöllisessä lakkoilussa. pidän pari vapaapäivää jos siltä tuntuu, ja niinkuin timba79 sanoi; välillä niitä tulee vaikka ei siltä tuntuisi.

Back
Ylös Bottom