Erilailla kuluneiden renkaiden sijoittelu kun ESP/ABS, onko väliä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja petrijr
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
21.7.2004
Viestejä
191
Ikä
55
Kaupunki
Tampere
Meikän kesärenkaat on kuluneet hitusen eri tahtiin, toisessa parissa n. 3mm kulutuspintaa jäljellä, toisessa parissa n. 5mm. Noi 3mm on siis lähinnä kuluneet 2.0 TDI-Golffin etupäässä, vääntöä kun pakkaa vähän olemaan välillä turhan paljon...

Alkais olla aika vaihtaa kitkat kesärenkaisiin ja mietin että pistäiskö noi enemmän kuluneet eteen vai taakse. Yleensähän sitä sanotaan että parempi kulutuspinta pitäisi olla takana, mutta päteeköhän tämä neuvo enää kun autossa ESP/ABS-järjestelmät?

Meinaan mieluummin pistäisin noi vähemmän kuluneet eteen jotta renkaat kuluis tasaisemmin kun välillä toi kaasujalka on vähän turhan raskas ja renkaat pakkaa edessä kulumaan enemmän.

Ajatuksia?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Eikös tuo jo autokoulussakin opetettu, että paras pito aina taakse. Muutoin voi esim. lukkojarrutuksessa auto pyörähtää ympäri jos edessä on pitoa enemmän kuin takana.

Tietysti koko sarjan vaihtaminen uusiin olisi se parempi ratkaisu.
 
Eikös tuo jo autokoulussakin opetettu, että paras pito aina taakse. Muutoin voi esim. lukkojarrutuksessa auto pyörähtää ympäri jos edessä on pitoa enemmän kuin takana.

Tietysti koko sarjan vaihtaminen uusiin olisi se parempi ratkaisu.
Autossa on abs.

:offtopic:
Itse tein viime talvena juuri tuon ohjesäännön mukaan (ei ollut armeijan takia varaa ostaa uusia renkaita) ja täytyy sanoa että toista kertaa en pistä takavetoisella autolla huonompia eteen, auto puski todella helposti mutkissa ja perse lähti silti sivulle vaikka takana oli hyvät renkaat johtuen kevyestä perästä. Autossa oli ollut pyöränkulmat vituillaan minkä takia eturenkaista oli nastat enemmän kuluneet. Ens talveks sit koko sarja uusiks...
 
Tuo paremmat taakse sääntö on todellakin tärkeä ainakin talvella koska pidon menetykseen on paremmat edellytykset. Kesällä se ei ole niin tarkkaa eli käytettään paljo niitä parempia siinä edessä..
 
paremmat aina eteen jos on rattimies paitsi espllä ei tarvi olla edes sitä. noobiet ja naiset voi laitella ne renkaat autokoulun sääntöjen mukaan ;). paljo mukavampi ajaa ku on edessä pitoa, kyllä se perä mukana tulee, näin on tehty jo 12vuotta. mutkiin nyt ei muutenkaan voi kovin lujaa talvisin ajaa joten mun mielestä se pito on parempi olla edessä ku on tärkeää saada auto liikkeelle ja pysähtymään. kyseisessä tapauksessa laittaisin nuo 5mm eteen, ne saattaa just ja just kestää vielä tän kesän edessä. jos nuo 3mm laittaa eteen niin turhaan joutuu rengastöitä tekemään kesän kuluessa.
 
Kyllä niitä vaan kannattaa kierrätellä edestä taakse, niin kuluvat tasaisesti. Tuo "taakse paremmat" taitaa olla rengaskauppiaiden myynninedistämistä.

Yhdessä kesässäkö tuli noin iso kulumaero?
 
Ihan samaa mieltä olen kuin neutraali. Vuosia sitten jouduin ajamaan puoli talvea etuvetoautolla, jossa oli kesärengas toisena takarenkaana. Perän pito oli todella huono, mutta käsissä pysyi. Jos se rengas olisi ollut edessä, ajaminen olisi ollut aivan mahdotonta.
 
Kyllä niitä vaan kannattaa kierrätellä edestä taakse, niin kuluvat tasaisesti. Tuo "taakse paremmat" taitaa olla rengaskauppiaiden myynninedistämistä.

Yhdessä kesässäkö tuli noin iso kulumaero?

Joopajoo.:rolleyes:

http://www.koeajo.tv/index.php?491
Ihan samaa mieltä olen kuin neutraali. Vuosia sitten jouduin ajamaan puoli talvea etuvetoautolla, jossa oli kesärengas toisena takarenkaana. Perän pito oli todella huono, mutta käsissä pysyi. Jos se rengas olisi ollut edessä, ajaminen olisi ollut aivan mahdotonta.

Jo on taas esimerkki, voi jumalauta.
Mitenniin jouduit ajamaan?
 
edelleen nuo voivat jauhaa tuota paremmat taakse shaissea. se kun ei oikein taajamassa pidä paikkaansa jossa suurinosa kolareista käsittääkseni tapahtuu. ei missään 40-60 nopeuksissa perä irtoa normaali talvi kelissä ellei ole edessä uudet nastat ja takana kesärenkaat. jos taas on niin huono keli että irtoaa niin silloin on jo niin liukasta että auto puskisi mutkat suoriksi niillä huonoilla eturenkailla. ei sekään hääviä ole
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin siis tarkennetaan sen verran, että kyseessä on todellakin KESÄrenkaat, joilla ajettu 3 kesää, eli siinä ajassa kuluneet tuohon 3mm ja 5mm uriin.

Autossa tosiaan ABS ja ESP. Kyseessä siis VW Golf 2.0 TDI + DSG jossa välillä lähdöissä on tosiaan ihan oikeesti vaikeeta lähteä liikkeelle ilman että vähän sutasee, koska DSG nykäsee aika inhosti jos ei lähde liikkeelle tyyliin "reippaasti", joten siitä tullut semmonen vähän reippaampi liikkeellelähtötyyli joka ton moottorin väännöllä kyllä jaksaa kiusata renkaita.

Mietiskelin että olisin ostanut jo uudet kesäkummit tänä kesänä, mutta enpä taida ihan vielä eiköhän noilla urilla vielä yksi kesä pärjätä. Tota ajoa kuitenkin suhteellisen vähän täällä kotipiirissä tulee...
 
Zone-sarja -42%
Joopajoo.:rolleyes:

No kerta olet noin tunnollinen autoilija, et varmaankaan ikinä aja ylinopeutta, annat aina jalankulkijoille tietä suojatiellä, jne. ;)

ajettu 3 kesää, eli siinä ajassa kuluneet tuohon 3mm ja 5mm uriin
Jos olisit aikoinaan vastoin virallista mantraa kierrättänyt renkaita, olisi sinulla nyt tasaisesti kuluneet nakit. Mutta se on voi voi. Mitenkäs muuten jos vaihdattaa rengasfirmassa, ne ei varmaan juurikaan katsele miten laittavat renkaat alle?

Kaveri oli ostanut ulkomailla uudet renkaat ja sitä oli rengasliikkeessä varta vasten neuvottu vaihtamaan säännöllisesti renkaiden paikkoja tasaisemman kulumisen vuoksi. Eihän se täällä kotisuomessa tule mieleen että lämpimämmillä seuduilla renkaat on niillä sijoillaan koko käyttöikänsä.
 

Luitko muuten tuon linkittämäsi jutun läpi asti?

"Ihanteellinen tilanne renkaiden tasaisen kulumisen suhteeseen olisi vaihtaa renkaiden paikkaa riittävän usein. Ihanteellinen vaihtoväli olisi noin kymmenentuhannen kilometrin välein. Tämä vaatii autoilijalta aktiivisuutta, mutta se takaa tasaisen kulumisen koko rengassarjalle."
 
Luitko muuten tuon linkittämäsi jutun läpi asti?

"Ihanteellinen tilanne renkaiden tasaisen kulumisen suhteeseen olisi vaihtaa renkaiden paikkaa riittävän usein. Ihanteellinen vaihtoväli olisi noin kymmenentuhannen kilometrin välein. Tämä vaatii autoilijalta aktiivisuutta, mutta se takaa tasaisen kulumisen koko rengassarjalle."

wtf?

Siis kun niitä vaihdetaan riittävän usein ei tule tilannetta joissa toisissa on 3mm ja toisissa 5.
Ja ylinopeus ei ole minulle pahe se on tapa:D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom