Erikoiset terveysongelmat ja treenaus

Olen 47v mies ja minulla alkoi oudout terveysongelmat n. 3v sitten. Ongelmat alkoi huimauksella, ja pikkuhiljaa alkoi tulla muita neurologisia ongelmia; näkö, kuulo, väsymys, yleinen huono olo jne.
Yritin panostaa liikuntaan; pääosin aerobinen ja olinkin suht hyvässä kunnossa kesällä 2018. Paino 76kg (pituus 172cm) ja vatsanympärys n. 90cm. Mutta liikunnasta ei ollut apua oireisiin jotka pahenivat pikkuhiljaa.

Syksyllä 2018 tuli ns stoppi voimakkaan väsymyksen, huonon olon ja neurologisten oireiden vuoksi, ja en enään kyennyt liikkumaan.
Menin unitestiin jossa todettiin vakava asteinen levottomat jalat oireyhtymä. Liikunnan loppumisen ja ehkä lääkityksen takia paino nousi nopeasti 82kg (talvi 2019) ja siitä kipusi pikkuhiljaa nykyiseen n. 86kg.

Kevät ja kesä olivat hieman parempia olon suhteen, mutta nyt syksyllä taas oireet pahenivat merkittävästi. Ja välillä alkoi olemaan todella oksettava olo.
Mutta loppukesästä aloin ihmettelemään että oisko lihakset alkaneet kasvamaan ilman mitään liikuntaa. Seurasin tilannette alkusyksyn ja tuntui että lihakset kasvoivat pikkuhiljaa ja aloin näyttämään hieman timmimmältä.
Lokakuun loppupuolella päätin aloittaa "testin" ja aloittaa liikunta uudestaan:
2-3 kertaa viikossa kävelylenkki 4km+
2-3 kertaa viikossa kuntosali 30-45min

Nyt kuudessa viikossa:
Vatsanympärys on pienentynyt 100cm -> 94cm, eli 1cm / viikko.
Paino noussun n. 1kg
Ja visuaalisesti todella paljon paremmassa kunnossa.

Eli painoa on tullut 10kg vuodessa ja vatsanympärys ei ole enään merkittävästi isompi.
Ja olen nyt ulkoisesti paljon "isommassa" kunnossa kuin olin parikymppisenä jolloin kävin säännöllisesti kuntosalilla. 30v ikävuoden jälkeen olen ollut vähän on/off kuntosaliharrastaja, ja off taitaa olla yleisempi moodi :-)
Esim. hauis on ollut aina n. 36cm, mutta nyt lähempänä 38cm.

Tälläinen kehitys ei taida olla normaalia?

Itse epäilen kasvuhormonin liikaeritystä, eli Akromegaliaa, mutta tämä on hyvin harvinainen sairaus.

Noi neurologiset ongelmat selittyisi myös tällä taudilla.
Lisäksi leukaperissä, poskissa ja otsassa on ollut kiristävä/jomottava tunne pitkään. Samoin sormissa nivelkipuja. Nämä oireet sopisivat myös tautiin.

Vai voiko tämä kehitys olla ns. normaalia?
Tai voiko olla jokin muu syy suht nopealle kehitykselle?

Testosteroni on testattu useampaan kertaan (mittaus on ollut osana labrapaketteja joissa olen käynyt) ja arvo on ollut 12-13 , eli normaali.
Mutta kolestroli oli viimeisimmässä mittauksessa (pari viikkoa sitten) 5.2 kun se oli keväällä vielä 6.6.

Käsittääkseni akromegalia voi johtua aivolisäkkeen muutoksista joka saa sen erittämään enemmän kasvuhormonia. Itse olisin kiinnostunut varmistamaan esim. kuvantamisella, ettei sen takana ole mitään mikä vaatii erillistä hoitoa.

Noin matalat testotasot voi aivan hyvin olla oireiden taustalla, ainakin osan niistä. Vaikka tuo viitteissä onkin niin moni hyötyy korvaushoidosta noilla arvoilla.

Akromegalia johtuu yleensä aivolisäkkeen adenoomasta (hyvänlaatuinen kasvain) joka erittää siis liiallisesti kasvuhorkkaa. Sairaus on varsin harvinainen, ja ongelmana on tyyppioireiden kehittyminen vasta myöhään taudin edetessä. Tavallisimmat oireet ovat kärkijäsenten kasvu ja leuan mittasuhteiden muutokset. Myös epäspesifejä oireita kuten väsymystä, nivelkipuja ja päänsärkyä esiintyy monella. Lisäksi esiintyy monesti liitännäsiä sairauksia kuten verenpainetauti, aikuistyypin diabetes ja uniapnea.

Sairaus on harvinainen ja osa oireista varsin epäspesifejä. Diagnostiikassa ensiaskel on seerumin IGF1-pitoisuuden määritys yöpaaston jälkeen, suhteutettuna iän ja sukupuolen määräämiin viitearvoihin. Normaali arvo käytännössä sulkee pois akromegalian paitsi joissain harvinaisissa tilanteissa. Usein mitataan myös yöpaaston jälkeinen kasvuhormonipitoisuus, joka voi joskus olla myös terveillä ihmisillä koholla. Pelkkä IGF1 riittää ensilinjassa käytännössä. Erikoissairaanhoidossä tehdään myös epäilyn herättää jatkotutkimuksina kasvuhormonipitoisuuden mittauksia sokerirasituskokeen aikana ja sitten toki pään magneettikuvauksella katsotaan adenooman koko jne. Lisäksi määritetään aivolisäkkeen muiden hormonien pitoisuuksia yms.

Eli jos nyt huoli asiasta on, tulisi mitata S-IGF1 (edeltävästi kannattaa käydä tutkituttamassa oireet lääkärissä). Käytänössä voit ajatella tuloksesta että 1. Jos tulos normaali-> ei ole akromegalia. 2.->jos yli viiterajojen->tarvitaan lähete erikoissairaanhoitoon.

Kuvailemasi oireet ovat toki varsin epäspesifejä, joten perus verenkuvat, kilpirauhasarvot kannattaa ihan ensialkuun myös katsoa, paljon tavallisempi syitä voi olla oireiden taustalla. Tosin osa ainakin ehkä olikin jo katsottu?

Viimeksi muokattu:
Noin matalat testotasot voi aivan hyvin olla oireiden taustalla, ainakin osan niistä. Vaikka tuo viitteissä onkin niin moni hyötyy korvaushoidosta noilla arvoilla.
Alhaiset testot ei aiheuta pahoinvointia, huimausta tai muuta vastaavaa. Yleiseen jaksamiseen ja uneen ne kyllä vaikuttaa radikaalisti. Ja ne tasot pitää olla tosi pohjalla että noin merkittäviä oireita ilmenee.

Juuri näin. Missään nimessä joku omatoiminen korvaushoito ei ole oikea ratkaisu tuossa tilanteessa.

Alhaiset testot ei aiheuta pahoinvointia, huimausta tai muuta vastaavaa. Yleiseen jaksamiseen ja uneen ne kyllä vaikuttaa radikaalisti. Ja ne tasot pitää olla tosi pohjalla että noin merkittäviä oireita ilmenee.

Lisäyksiä oireisiin. Poskipäissä, leuassa ja otsassa on kiristävä/turta tunne, välillä jopa jomottaa. Lisäksi sormien nivelissä on välillä särkyä. Noi neurologiset oireet ovat pahimpia makuuasennossa/ aamulla herätessä ja lieventyy iltaa kohden. Mutta en ole huomannut käsien tai jalkojen kasvua. Kävin nyt syksyllä suht kattavat labrat; Täydellisen verenkuvan tulokset olivat raja-arvojen sisällä, glukoosi 5.3, kreatiivi 95 (yläraja 100), Ferritiini 212, kilpirauhasarvo (S-THS) oli keskellä raja-arvoja; 2. Ainoa outous oli että kolestroli oli tippinut kevään 6.6 arvosta 5.2:en, mutta tämä on hyvä asia.

Mutta toi IFG1 arvo täytyy mitata, pyydän tätä työterveydestä. Kiitos vinkistä.

En ole lääkäri. Mutta ensimmäisenä itselle tulee mieleen bruksismi tai joku vastaava vaiva, joka vetää kaikki päänalueen lihakset juntturaan.

En ole lääkäri. Mutta ensimmäisenä itselle tulee mieleen bruksismi tai joku vastaava vaiva, joka vetää kaikki päänalueen lihakset juntturaan.

Purentalihasten jumit ja narskuttelu selittäisi tietenkin nuo leukaperän, poskien ja otsan alueen kiristävät/jomottavat tunteet. (Näidenkin alueiden jumeihin on purentalihaksiin erikoistuneita hierojia.)

Mutta en usko, että kyse on tästä (tai voi olla sitäkin ja ylipäätään purentalihasten Julia tms) mutta jotain muutakin tässä on nyt takana. Koska purentalihasten jumit eivät ole useinkaan yhteydessä neurologisiin ongelmiin suun ja hampaiden infektioilla taas voi olla osuutta neurologisiin ongelmiin.

Mutta vähän vaikea täällä sen kummemmin on esittää muuta kun spekulaatioita, että mikä on kyseessä.

Millainen stressitilanne, esimerkiksi töissä? Burn out on myös vaihtoehto.
Huimaus/kuulo/näkö/huono olo/kasvojen alueen jomotus voi tosiaan johtua kireistä kaulan/hartoiden lihaksista. Nimimerkillä kokemusta on.

Purentalihasten jumit ja narskuttelu selittäisi tietenkin nuo leukaperän, poskien ja otsan alueen kiristävät/jomottavat tunteet. (Näidenkin alueiden jumeihin on purentalihaksiin erikoistuneita hierojia.)

Mutta en usko, että kyse on tästä (tai voi olla sitäkin ja ylipäätään purentalihasten Julia tms) mutta jotain muutakin tässä on nyt takana. Koska purentalihasten jumit eivät ole useinkaan yhteydessä neurologisiin ongelmiin suun ja hampaiden infektioilla taas voi olla osuutta neurologisiin ongelmiin.

Mutta vähän vaikea täällä sen kummemmin on esittää muuta kun spekulaatioita, että mikä on kyseessä.
Purentalihakset voivat vetää samalla myös kaulan/niskan alueen lihakset ärtyneeksi. Sitten voi tulla kaikenlaisia oireita: jännityspäänsärkyä, näköongelmia, tinnitystä ja huimaista.

Itsellä samanlainen vaiva. Itse 24v mies ja kärsinyt vaivasta 8 vuotta jo ja meinaa jo järki mennä. Aloitin salilla käymisen 16 vuotiaana ja 18 vuotiaana vaiva alkoi joten lopetin salilla käymisen 9kk ajaksi jonka (seurauksena?) Oireet loppuivat. Oireita oli mm. Huimaus,väsymys,näkö-oireet ja semmoinen sumuinen olo.

Noh salia jatkettiin ennen inttiin menoa ja oireet palasivat. Intistä päästyäni ja olkapään leikkauksesta selvittyäni oli aika selvitellä mistä oireet johtuivat.
Olen käynyt pään magneettissa kaksi kertaa (2013/2018),kiropraktikolla,fyssarilla,silmälääkärillä,korvalääkärillä, jollain niskaan ja lihaksiin erikoistuneena lääkärillä, psykologilla joka teki psykologisia testejä ja jonka ehdotuksesta kokeiltiin parin kuukauden ajan masennuslääke kuuria pieninä annoksina. Minulta on otettu lukuisia verikokeita, mm.rauta-arvot,borreleoosi tsekattu, sydänfilmi ja verenpaineet katsottu. Lihakset katsottu,tasapaino,korvat ja silmät myös. Hammaslääkärillä käyty ja purentalihakset tunnusteltu läpi.Hyvän laatuinen asentohuimaus on poissuljettu. Missään ei mitään löydetty eikä todettu, lääkkeistä ei ollut apua.

Viimeisimpänä olen käynyt jollain fyysari/lääkärillä jolta sain kuminauha harjoitteita lähinnä niskalle joista ei parin kk kokeilin jälkeen ollut mitään apua. Sen jälkeen koitan tällä hetkellä hoitaa todennäköistä kroonista nuhaa/nenän rakenteellista vikaa jonka takia koko ajan tukkoinen olo. Tämän lisäksi tällä hetkellä oireita ovat: huimaus,sumuinen olo,särkyä silmien ja otsan alueen takana ja niskassa, näkö-oireet, hengästyminen esim portaissa(voi johtua kroonisesta nuhasta), joskus sanojen sekoittuminen puheessa eli ei vaan löydy oikeaa sanaa vaan saattaa mennä ihan eri sanamuotoon kuin piti.

Ylläoleva lähes täysin sama kuin itsellä. Samat asiat on testattu / tutkittu / kokeiltu. Erona on että liikunnalla ei ole ollut vaikutusta, 3v aikana olen välillä panostanut aerobiseen liikuntaa, välillä kuntosaliin ja toisinaan en ole kyennyt tekemään mitään. Ruokavaliotakin olen yrittänyt parantaa, mutta mitä terveemmin yritän syödä, niin sitä enemmän vatsaongelmia (turvotus, vatsa sekaisin). Esim. salaatti tulee ulos 0.5-1h sisällä. Ja kaikista pahin on että olut turvottaa niin pahasti ettei pysty juurikaan juomaan sitä, joskus yksikin on liikaa,prkl😡. Kävin sisätautilääkärillä ja diagnoosi ärtyvän suolen oireyhtymä. Mitään nuhaa tms ei ole ollut ja ylipäänsä hyvin vähän flunssia.

Viimeksi muokattu:
Mieleen tulee myös CFS .....
Sen oirekuva voi olla moninainen ja vaihdella yksilöittäin hyvinkin paljon ...
Terveyskirjastosta tietoa:

ja sitten on ihan oma CFS-verkko ...

"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

Jossain tuolla netin syövereissä jollain tyypillä alko olla pahoja fyysisiä ja psyykkisiä ongelmia.Se sitten koitti sellais ruokavalioa jossa oli pelkkää parsakaalia ja nuadan lihaa ja sano päässeensä eroo useista oireista. Ite koitin tota ja tavallaan edelleen oon tolla mutta mulla tuli ongelma siitä että en saanut kertakaikkiaan tarpeeksi energiaa vaikka paistoin ton kaalin runsaassa oliivi öljyssä. Nyt sitten lisään tohon ateriaan banaanin tai pari perunaa tms.Mä havahduin tuohon ongelmaan sillä että olin pitkää vajonnut huononpaan kuntoon.Huomasin sitten että saatoin herätä ihan ok kunnossa mutta kun söin sen lautasellisen kaurapuuroa niin lysähdin kokonaan kasaan.
Jos kaikki muu on koitettu niin voihan tota kokeilla vaikka 2 viikon ajan?Jos se toimii niin lisää siihen yks kerrallaan sitten niitä ruoka aineita. Jaksamisia teille.

Vaarallisesta kyllä kuulostaa kun ihmiselle joka tarvitsisi lääkärin hoitoa tarjotaan nettikeskustelussa ruokavalioksi pelkkää parsakaalia ja naudanlihaa. Netissä on helppo neuvoa ja toiset ottaa vaikutteita vaikka mistä joku raja pitäis olla.

Back
Ylös Bottom