Eri jakoisuudet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alzhu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli olen ymmärtänyt että 1-jakoinen on lähinnä alkuvaiheessa hyvä, myöhemmin parempi siirtyä useampijakoisiin. Mä oon kuitenkin tehnyt alusta lähtien 2-jakoista seuraavasti:

1: Yläkroppa
2: Jalka, kylki, vatsat

Nyt 12 kk treeniä takana tällä jaolla ja tulokset ehkä hieman junnaa, ensimmäistä kertaa. Tähän asti ollut progressiivista ja sarjapainot noussut mukavasti. Olisiko syytä siirtyä useampijakoiseen, vai passaako 2-jakoinen vielä esim. toisen vuoden ajan? Onko nelijakoinen parempi kuin kolmijakoinen? Nelijakoista tuntuvat useat suosivan.

Eli olen ymmärtänyt että 1-jakoinen on lähinnä alkuvaiheessa hyvä, myöhemmin parempi siirtyä useampijakoisiin. Mä oon kuitenkin tehnyt alusta lähtien 2-jakoista seuraavasti:

1: Yläkroppa
2: Jalka, kylki, vatsat

Nyt 12 kk treeniä takana tällä jaolla ja tulokset ehkä hieman junnaa, ensimmäistä kertaa. Tähän asti ollut progressiivista ja sarjapainot noussut mukavasti. Olisiko syytä siirtyä useampijakoiseen, vai passaako 2-jakoinen vielä esim. toisen vuoden ajan? Onko nelijakoinen parempi kuin kolmijakoinen? Nelijakoista tuntuvat useat suosivan.
Itse aloitin 3 viikkoa sitten 4-jakoisen ja tuntuu tosi hyvälle! :) Voit toki kokeilla vaikka 3/4 jakoista , eihän siinä ainakaan lihasta menetetä :)

Olisiko syytä siirtyä useampijakoiseen, vai passaako 2-jakoinen vielä esim. toisen vuoden ajan? Onko nelijakoinen parempi kuin kolmijakoinen? Nelijakoista tuntuvat useat suosivan.
Tee niin kuin itsestäsi parhaalta tuntuu. Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa ja parasta treenijakoa. Jos susta tuntuu, että haluat 4-jakoisella tehdä niin mikä ettei. Ota sitten huomioon sekin, että osaatko ottaa itsestäsi ja treenattavasta lihasryhmästä kaiken mahdollisen irti. Koska lihas treenataan vain kerran viikossa, niin silloin se tulisi treenata ehdottoman loppuun. Jos et osaa, niin silloin 2- tai 3-jakoinen voisi toimia paremmin.

suosittelen Powerhousun "fiksua nelijakoista", siinä tulee periaatteessa kaks treeniä viikossa per lihasryhmä, toinen vaan kevyempänä epäsuorana treeninä. Vähän niinkun yhdistetty kaks- ja nelijakonen

Asiahan on jakoisuuksien osalta niin, että vaihtelu on se millä kehitystä ylläpidetään. Kun on ensin vedetty jonkin aikaa tietyllä jaolla (esim. tuolla 2-jakoisella) ja kehitys alkaa junnaamaan, vaihto raskaamman intensiteetin treeniin (=3-5 -jakoiseen) usein käynnistää kehityksen uudelleen. Ja päinvastoin.

Siitä että vaihdon jälkeen alkaa taas yhtäkkiä kehitystä tulemaan, syntyy usein se harhakuva jota sitten julistetaan kaikille tyyliin "Kyllä se x-jakonen ohjelma on paras! Itse kun vaihdoin siihen y-jakosesta niin johan alko patti kasvamaan! Y-jakonen on ihan perseestä!"

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom