Eri alalle opiskelemaan +opintotuki

Terve!

Elikkä opiskelen tällä hetkellä ammattikorkeakoulussa tietotekniikkaa. On ruennut tuntumaan siltä että tämä ei ole ihan oma ala, ja enemmän alkanut rueta kiinnostamaan liiketalous(tradenomi-tutkinto). Minulla on pohjalla lukio ja merkonomi-tutkinto. Olen opon kanssa käynyt juttelemassa ja olen syksyn mittaan pystynyt ottamaan alustavasti kursseja liiketalouden puolelta, ja suhtautuminen minua kohtaan on ollut hyvä. Olen voinut valita mitä tietotekniikan kursseja jätän lukkariin, ja mitä liiketalouden kursseja haluan korvata tilalle.

Nyt kuitenkin tietotekniikan opinnot eivät ole edenneet toivotulla tavalla juurikin motivaation puutteen vuoksi, ja opintopisteitä ei ole kertynyt juuri yhtään. Käytäntöhän on se, että Kela tarkistaa ensi syksynä kuluvan lukuvuoden opiskelijoiden opintopistekertymät, ja he edellyttävät että opintopisteitä kertyy 4,8op/kk(jos muistan oikein) , mutta siis onko minulle periaattessa mitään väliä tuolla tiedolla jos kerran ns. lopetan tämän alan ja vaihdan uuteen alaan? Kai Kelakin ymmärtää että se on ihan ymmärrettävää että opintoni eivät etene tällä hetkellä, koska en tunne opiskelevani omaa alaa. Ja periaatteessa jos kerran lopetan tämän alan heti ensi syksyn alussa, ja keväällä haen uudelle alalle(jolloin myös opintotukea haetaan uudestaan), niin ei kait tässä ole mitään ongelmaa?

En itse ole kovin hyvin perillä näistä asioista, että olisi hyvä jos joku voisi selvittää asian minulle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luuetko että KELA muka tietäisi mitä moraali tarkoittaa? Ne ovat sulle maksaneet opintotukea jonka vasteena vaativat 4.8op per kk ja täts it. Jos tämä ei toteudu niin sun opintopisteet suhteutetaan euroina siihen määrään ja loput peritään takaisin.

MUTTA asia etenee näin:

-Sulta kysytään syytä miksi opiskelut ovat myöhässä
-Hyvällä vastauksella saat aikaa x-määrän jonka jälkeen sun opintukioikeus tarkastellaan uudestaan (tänä aikana saat vieläkin opintotukea)
-Kun se tarkastellaan uudestaan ja op-määrä ei täyty niin tuki lakkautetaan ja perintätoimet alkaa

Eli viisaana nyt vaan skippaisit suosiolla sen tuen kokonaan tai tieytylle ajanjaksolle ja suorittaisit vaaditut opintopisteet. Mutta mun tietääkseni suoritetuilla opintopisteillä ei ole väliä mistä kurssitarjonnasta ne on otettu. Eli jos ne täyttyy liiketalouden kursseista niin pitäisi olla ok. Hyviä syitä millä perintätoimia ei heti aloiteta vaan tarkasteluajankohtaa saatetaan siirtää jopa ensi lukuvuoteen: Kurssitarjonta tiukka ja ei varaa saada omntaa hylättyä (eivät yleensä tarkista opintorakennetta), myös lapsi tai paremmassa tapauksessa kesken opiskelujen syntynyt lapsi ja sen vaatima aika, sairastelu josta oltava lääkärin todistukset (sairauksien ei tarvitse olla vakavia)... Siihen selvityslappuun kannattaa tossissaan panostaa koska huonolla lapulla se alamäki alkaa heti ja maksun ensimmäinen eräpäivä ei ole kuukausien päässä.

Luuetko että KELA muka tietäisi mitä moraali tarkoittaa? Ne ovat sulle maksaneet opintotukea jonka vasteena vaativat 4.8op per kk ja täts it. Jos tämä ei toteudu niin sun opintopisteet suhteutetaan euroina siihen määrään ja loput peritään takaisin.

MUTTA asia etenee näin:

-Sulta kysytään syytä miksi opiskelut ovat myöhässä
-Hyvällä vastauksella saat aikaa x-määrän jonka jälkeen sun opintukioikeus tarkastellaan uudestaan (tänä aikana saat vieläkin opintotukea)
-Kun se tarkastellaan uudestaan ja op-määrä ei täyty niin tuki lakkautetaan ja perintätoimet alkaa

Eli viisaana nyt vaan skippaisit suosiolla sen tuen kokonaan tai tieytylle ajanjaksolle ja suorittaisit vaaditut opintopisteet. Mutta mun tietääkseni suoritetuilla opintopisteillä ei ole väliä mistä kurssitarjonnasta ne on otettu. Eli jos ne täyttyy liiketalouden kursseista niin pitäisi olla ok. Hyviä syitä millä perintätoimia ei heti aloiteta vaan tarkasteluajankohtaa saatetaan siirtää jopa ensi lukuvuoteen: Kurssitarjonta tiukka ja ei varaa saada omntaa hylättyä (eivät yleensä tarkista opintorakennetta), myös lapsi tai paremmassa tapauksessa kesken opiskelujen syntynyt lapsi ja sen vaatima aika, sairastelu josta oltava lääkärin todistukset (sairauksien ei tarvitse olla vakavia)... Siihen selvityslappuun kannattaa tossissaan panostaa koska huonolla lapulla se alamäki alkaa heti ja maksun ensimmäinen eräpäivä ei ole kuukausien päässä.

Ongelma on se että en ole töissä tällä hetkellä.

Mä oon tässä syksyn aikana ollut kolme kertaa kipeänä, elikkä ollut kolme antibioottikuuria. Ja lokakuussa sairastelun yhteydessä lääkäri sanoi että sydämestä kuuluu pienen pieni sivuääni, ja nyt muutama viikko sitten kävin kontrollissa että onko se sivuääni hävinnyt. Vieläkin on epäselvää että mistä se johtuu, ja tutkivat lisää.... Sydänfilmissä näkyi kuulemma jotain piikkejä, jotka tosin saattavat johtua siitä että olen urheilullinen ja kun sydänentsyymit ovat kuitenkin normaalit. Lääkäri sanoi että ei tarvii yöunia menettää, no nyt sitten halutaan kuitenkin poissulkea vaihtoehto että ei oo mitää vakavampaa, ja tutkivat lisää.... Kyllähän tuo vähän pistää stressaamaan, ja on varmasti osasyynä että ei opinnot ole edenneet.

Olisiko tuossa jo syytä kelan selvitystä varten? Ja mites, onko minulla mahdollisuus saada jotkut lääkärintodistukset jälkeenpäin kun eipä mulla taida olla muita lappuja kuin reseptejä antibioottikuureista, ja lasku käynnistä?

Ja sitten vielä, Kelan sivuilta tämä: "Jos aloitat kokonaan uudet opinnot, mahdollinen aiempien opintojesi riittämätön edistyminen ei yleensä vaikuta uusien opintojesi opintotukioikeuteen."

Eli tuossahan sanotaan että jos vaihdan kokonaan alaa, niin vaikka aiemmat opinnot eivät ois edistyny riittävästi niin kuitenkin olen oikeutettu opintotukeen

Luulenpa, että tuon asian suhteen ollaan ymmärtäväisiä, kun vielä liität selvitykseen jonkin virallisen vahvistuksen koululta siitä, että todellakin olet saanut luvan vaihtaa opintolinjaasi.

Minullakin meni läpi sellainen (ja täysin totuudenmukainen) selitys, että minulla oli niin paljon hyväksiluettuja opintosuorituksia edellisistä opinnoista etten oikein millään saanut lukujärjestystä täyteen uudessa opiskelupaikassa.

Ongelma on se että en ole töissä tällä hetkellä.

Siis maksaako joku sillä ~250e oikeesti jotain :D

Mä oon tässä syksyn aikana ollut kolme kertaa kipeänä, elikkä ollut kolme antibioottikuuria. Ja lokakuussa sairastelun yhteydessä lääkäri sanoi että sydämestä kuuluu pienen pieni sivuääni, ja nyt muutama viikko sitten kävin kontrollissa että onko se sivuääni hävinnyt. Vieläkin on epäselvää että mistä se johtuu, ja tutkivat lisää.... Sydänfilmissä näkyi kuulemma jotain piikkejä, jotka tosin saattavat johtua siitä että olen urheilullinen ja kun sydänentsyymit ovat kuitenkin normaalit. Lääkäri sanoi että ei tarvii yöunia menettää, no nyt sitten halutaan kuitenkin poissulkea vaihtoehto että ei oo mitää vakavampaa, ja tutkivat lisää.... Kyllähän tuo vähän pistää stressaamaan, ja on varmasti osasyynä että ei opinnot ole edenneet.

Olisiko tuossa jo syytä kelan selvitystä varten? Ja mites, onko minulla mahdollisuus saada jotkut lääkärintodistukset jälkeenpäin kun eipä mulla taida olla muita lappuja kuin reseptejä antibioottikuureista, ja lasku käynnistä?

Jos et itse jaksa nähdä vaivaa ja käydä pyytämässä lääkäriltäsi niin voit kirjoittaa selvitykseen että olet antanut lääkäriasemallesi luvan käyttää potilashistoriaa

Ja sitten vielä, Kelan sivuilta tämä: "Jos aloitat kokonaan uudet opinnot, mahdollinen aiempien opintojesi riittämätön edistyminen ei yleensä vaikuta uusien opintojesi opintotukioikeuteen."

Eli tuossahan sanotaan että jos vaihdan kokonaan alaa, niin vaikka aiemmat opinnot eivät ois edistyny riittävästi niin kuitenkin olen oikeutettu opintotukeen

Joo kyllä, ole oikeutettu, mutta mahdolliset takaisinperittävät tuet joudut maksamaan kerralla pois, tai vaihtoehtoisesti sopia maksusuunnitelman jota todennäköisesti aletaan lyhentämään tästä tulevasta opintotuesta. Lisäksi niinkun Kaapeli jo mainitsikin niin näiden kurssien hyväksilukemisen jälkeen uudessa koulutusohjelmassa saatat taas joutua selittelemään että miksi et ole edistynyt haluttua tahtia.

Eli järkevintä mun mielestä olisi tosiaan nyt kiriä ne kurssit kiinni, ainakin osittain, ottaa vajavaisia opintopisteitä kaikista kursseista ja katsoa missä mennään, näin saat ainakin pienennettyä mahdollista takaisinperittävää summaa. Oletko paljon jäljessä tuosta vaaditusta 4.8op:sta?

Tuo tarkoittaa minun ymmärtääkseni koulun vaihtoa, eikä koulun sisällä tapahtuvaa koulutusohjelman vaihtoa.

Jos olet läsnä koko lukuvuoden, niin Kela tarkistaa nuo opintotukihommat lukuvuosittain. Eikös tuo opintopistevaatimus noussut opintolainatakauksen myötä 5op/tukikuukausi tänä syksynä? Näin ainakin olen ymmärtänyt. Toisin sanoen, jos nostat 9kk opintotukia lukuvuoden aikana (varmaan nostat vähemmän kun olet AMKissa), niin sinun pitäisi saada 9*5op=45op/lukuvuosi. Kela kuitenkin tarkistaa nuo lukuvuosittain, eli vaikka saisit 10op syksyltä ja 35op keväältä, niin tuen vaatimukset täyttyy lukuvuoden osalta, eikä mitään ongelmia tule. Jos kuitenkaan lukuvuoden opintopisteet ei riitä, niin tarkistetaan kokonaisopintopisteet suhteessa nostettuihin tukikuukausiin. Eli olet vaikkapa ollut 2 vuotta opiskelemassa, ekana vuotena sinulla on ollut 4,8op/tukikk vaatimus, niin sinun pitää saada 9*4,8op+9*5op= 88,2op. Olet saanut vaikka ensimmäisenä vuotena 55op ja nyt saat tokana 35op, niin vaatimus täyttyy. Jos ei tuokaan täyty, niin saat ensi syksynä selvityskirjeen.

Tuohon selvityskirjeeseen käy syyksi, ainakin ensimmäisellä kerralla, vähän mikä vain. Esimerkiksi olen kuullut, että käy syyt kuten uudet opinnot ovat olleet yllättävän vaikeita tai vaikka on mennyt parisuhde poikki. Tuo lääkärisyy on todennäköisesti ihan riittävä. Nuo tarkistetaan koulukohtaisesti, eli riippuu vähän koulun päättäjäporukastakin.

Vuoden kertyneet opintopisteet tarkistetaan kesän lopussa, muistaakseni elokuun alussa. Tällöin katsotaan edellisen elokuun lopusta lähtien opintotukikuukaudet ja pistemäärät mitä on kertynyt. 1. vuoden opintopistevaatimus on hieman alempi, ja silloin ei lähdetä jahtaamaan pienestä vajauksesta. Selvityspyyntö tulee, mutta siihen voi vastata että vaihtoi opintolinjaa kesken kauden, ja jos opintopisteitä kertyy keväältä kohtuudella, ei älyttömänä tarvi murehtia.

Jos vaihdat koulutusohjelmaa, niin silloin opinnot alkavat uudelleen nollasta, mutta silti joudut selvittämään edelliset opintotukikuukaudet, jos suorituksia ei ole tarpeeksi. Eli jos voit niin tao keväällä kursseja, ja hommaa vaikka osasuorituslappuja näistä syksyn kursseista, jos jotain olet tehnyt. Opintotukilautakuntaa kiinnostaa lähinnä se, että oletko huviksesi nostellut opintotukea, ilman aikomustakaan opiskella. Jos pystyt näyttämään jollakin että olet yrittänyt käydä kursseja, niin se lasketaan hyväksesi.

Muulloin ainoa asia mikä käy selitykseksi: lääkärin tai psykologin allekirjoittamat paperit. Lääkärin allekirjoitama lausunto vaikka useammasta kappaleesta antibiootteja vaatineista sairasteluista ja uusista sydänlöydöksistä kelpaa ja voidaan katsoa hidastavaksi tekijäksi. Mutta ehdottomasti pitää olla lääkärin allekirjoitus asiasta. Pyydä sieltä lausuntoja missä asioit, kyllä ne vielä heillä koneella ovat.

Terveisin nimimerkki "Opintotukilautakunnan jäsenenä toiminut."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom