Erehdyksen kautta oikealle tielle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sami81
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mocca81 sanoi:
Hei Fighter1157, Timba79 ja muutkin, voitteko kertoa vähän tarkemmin, että miksi tuo 4-jakoinen ei ole toiminut??
Itse olen juuri vaihtanut sellaiseen. Säännöllistä treeniä on takana vajaa vuosi, josta ehkä puoli vuotta kovempaa. Salin ohjaaja minulle tuota 4-jakoista ehdotti.
Tietysti nämä on yksilöllisiä juttuja, mutta noin yleensä, mitä vikaa 4-jakoisessa ja kenelle se sitten sopii?
:offtopic: Mä oon nyt kolme kuukautta reenannut 4-jakosella ja toimii mulla erittäin hyvin. Kyllä sen sitten huomaa jos ei kehitystä ala tulemaan ja sitten kokeilee jotain toista jakoa.

Kerpele sanoi:
Apuvälineiden käyttö oli myöskin mielestäni virhe. Nykyisin treenaan täysin ilman apuja, niin kroppa tuntuu huomattavasti toimivammalta ja kokonaisvahvalta. Eli ei kannata innoissaan vetää vyötä lanteille, rannesiteitä tiukalle ja vetoremmejä tankoon jos ei todellakaan tarvitse. Itsellä jäi puristusvoiman, keskikropan ja koordinaation kehitys puolitiehen edellämainittujen vuoksi.

:offtopic:
Samalla salilla jossa käyn käy pari tyyppiä, jotka käyttävät vetoremmejä IHAN kaikessa mitä tekevät ja tarkoitan siis ihan kaikessa, eli joka ikinen liike jossa kädella otetaan tangosta, käsipainosta ihan mistä vaan kiinni, niin siinä on vetoremmi mukana. Luulisi, että jäisi puristusvoiman/forkkujen kehittyminen vähän heikoksi, kun ei missään liikkeessä tarvitse puristusta käyttää.

ja sitten ontopic:
Itsellä suurimmat virheet on olleet ruokailussa, eli en ole pätkääkään välittänyt siitä, että mitä syö ja milloin syö. Aikaisemmin oli myös treenaaminen ihan mitä sattuu, eli välillä tuli treenattua 5 päivää viikossa ja välillä ei yhtään.
Nykyään on suhteellisen hyvin järki mukana, mutta vielä on paljon opittavaa. Tosin, se onkin yksi tämän harrastuksen parhaita puolia, että aina voi oppia jotain uutta :)

Mocca81 sanoi:
Hei Fighter1157, Timba79 ja muutkin, voitteko kertoa vähän tarkemmin, että miksi tuo 4-jakoinen ei ole toiminut??
Itse olen juuri vaihtanut sellaiseen. Säännöllistä treeniä on takana vajaa vuosi, josta ehkä puoli vuotta kovempaa. Salin ohjaaja minulle tuota 4-jakoista ehdotti.
Tietysti nämä on yksilöllisiä juttuja, mutta noin yleensä, mitä vikaa 4-jakoisessa ja kenelle se sitten sopii?

Ainakin minulle 4-jakoinen oli liian hajanainen. Koko kroppa tuli treenattua 1x viikossa. Aloittelija tuskin saa liikkeistä niin paljon irti, että saisi maksimaalisen ärsykkeen treenaamalla tietyn lihasryhmän vain kerran viikossa. Sen lisäksi 4-jakoisessa on käytännössä joka päivä joku lihas todella kipeä jos treenaa tosissaan. 2-jakoisella ja 1-jakoisella ei tarvitse treenata yhtä kovaa ja silti saa enemmän ärsykettä lihaksille (koska treenataan 2-3 krt koko kroppa viikossa).

Itse sain kuin sainkin kehitystä hyvin myös 4-jakoisella, mutta yksinkertaisemmalla ohjelmalla kenties olisi tullut kehitystä vielä enemmän.

Tähänastiset suurimmat virheeni:

1: liiallinen bulkkaus. vuosikaudet 97-103kg.ssa +20 rasvoilla tuskastutti, eikä kehitystäkään oikein tullut. syitä monia mutta liika läski on liikaa. Nyt onnellisesti 17-18 kiloa ja noin 10% alempana.

2: liian pitkä jämähtäminen HIT-treeniin (lähinnä alkuperäinen Heavy Duty ja sitä seuranneet Mentzerin kehitysversiot) puritaanisella antaumuksella ja sitä seurannut useamman VUODEN totaalinen kehittymättömyys.

3: liian alhainen lihaskohtainen volyymi ja frekvenssi

4: liika keskittyminen suhteelliseen intensiteettiin eli sarjojen JATKUVA vieminen totaaliseen epäonnistumiseen asti (ja yli)

5: jossain vaiheessa liikaa eristäviä liikkeitä

EDIT eli varmasti provokatiivisestikin nähtävissä oleva loppukaneetti:
90-luvulla alkoi viritä kehonrakennuksessa "Quality over Quantity" -mentaliteetti jota täällä kotimaassakin on sitten toitotettu suosituissa treenikirjoissakin (tm) suurella torvella ja about kaikki muut muuttujat unohtaen.
Väitän että tässä on menty metsään ja parempi versio olisi vaikkapa "Quality with Quantity".

Mocca81 sanoi:

On väärin mun kohdalla sanoa, että ei toiminut, mutta ero 2-jakoiseen on kuin yöllä ja päivällä. 5-jakoisella mä siis etupäässä treenasin, en 4-jakoisella. 5-jakoisella parhaiten kehittyi kädet ja jalat, molemmissa tuli hyvin suoraa ja epäsuoraa treeniä, jaloilla parhaiten kun oli 2 jalkapäivää. Mutta taas esim. selkä ja rinta ja etenkin selkä jäi todella pahasti paitsioon.

Lisäksi noissa monijakoisissa on pakko ottaa jotain nitkutusliikkeitä mukaan, kun ei kovia perusliikkeitä yhdelle lihasryhmälle määräänsä enempää pysty tekemään. Taas 2-jakoisessa tulee sarjoja per lihasryhmä kerralla paljon vähemmän ja ne vähemmät sarjat pystyy vetämään paljon kovempaa ja tämän lisäksi samat lihasryhmät treentaan jo 4 päivän päästä uudelleen ja taas kovaa!

Eli en sano, etteikö monijakoinen ohjelma olisi minulla toiminut, mutta sen sanon, että 2-jakoinen hakkaa sen MUN kohdalla 6-1.

ensimmäiset 3 ja puolivuotta(sisältäen intin) söin ihan miten sattuu,ja päin persettä,eipä siitä sitten hirveesti mitään tullut.viimosen 9 kuukauden aikana pistäny syömisen edes jonkinlaiseen kuntoon ja kehittyny paremmin kuin about tähän asti yhteensä.

eli kaikille alottelijoille:pistäkää heti alusta lähtien se ruokailu kuntoon,pakkikselta löytyy siihen paljon ohjailta (täältä mäkin tajusin miten metsään mun homma meni,nyt menee ihan vitusti paremmin)

Kuten Timballa, meikäläinen on Pakkiksen kautta oppinut syömisen tärkeyden.
Aikaisemmin tuli mm. kuunneltua erästä nimeltä minitsematonta gurua, jonka oppeihin kuului: Protskua, protskua ja vielä protskua! Siis EI hiilareita edes palkkariin!!!
Muutenkin tuo syöminen ollut mitä sattuu, aikoinaan taekwondoa treenatessa käden sai kylkiluitten alle etc.
Nykyään kylläkin menee tasapainoisempaa ruokaa, ja painokin noussut muutamia kiloja, eikä peilin mukaan turhan paljon rasvan takia.
Mikä sitä olisikaan ilman Pakkista??? :worship:

En tajunnut treenipainojen progressiivisuuden merkitystä. Toisaalta kohtuullinen pohjakunto tuli luotua ja ilman vammoja selvittiin. Nyt taas kohti isompia painoja ja isompia lihaksia :kuola:

Timba79 sanoi:
On väärin mun kohdalla sanoa, että ei toiminut, mutta ero 2-jakoiseen on kuin yöllä ja päivällä. 5-jakoisella mä siis etupäässä treenasin, en 4-jakoisella. 5-jakoisella parhaiten kehittyi kädet ja jalat, molemmissa tuli hyvin suoraa ja epäsuoraa treeniä, jaloilla parhaiten kun oli 2 jalkapäivää. Mutta taas esim. selkä ja rinta ja etenkin selkä jäi todella pahasti paitsioon.

Lisäksi noissa monijakoisissa on pakko ottaa jotain nitkutusliikkeitä mukaan, kun ei kovia perusliikkeitä yhdelle lihasryhmälle määräänsä enempää pysty tekemään. Taas 2-jakoisessa tulee sarjoja per lihasryhmä kerralla paljon vähemmän ja ne vähemmät sarjat pystyy vetämään paljon kovempaa ja tämän lisäksi samat lihasryhmät treentaan jo 4 päivän päästä uudelleen ja taas kovaa!

Eli en sano, etteikö monijakoinen ohjelma olisi minulla toiminut, mutta sen sanon, että 2-jakoinen hakkaa sen MUN kohdalla 6-1.

Juurikin näin! Kyllä sillä 4 jakoisellakin kehittyi mutta omalla kohdallani voisin väittää että lihasryhmän viimeiset sarjat nitkutusliikkeinä meni melkeimpä hukkaan kun ei jaksanut enää vääntää täysillä. IMO ensin kasvatetaan peruslihasmassa isoilla perusliikkeillä, sen jälkeen otetaan muotoliikkeet mukaan.

Sitä vaan monesti tulee katsottua ISOJEN miesten ohjelmia jotka lähes poikkeuksetta ovat 4-5 jakoisia. Kuitenkin täytyy muistaa että sarjojen määrä per lihasryhmä ei todellakaan ole yhtä kuin intensiteetti jos katsotaan vaikkapa viikkotasolla treenejä. Eli viikossa suurempi rasitus kaksijakoisella verrattuna nelijakoiseen. :)

Tuli ehkä toistoa kun tuo Timba jo hyvin selvitti :rolleyes:

Tässä itsekin koin valaistumisen jokin aika sitten. Kuvittelin, että treeni on kohdillaan, koska kehitystä tuli tasaisesti aina kun pystyi häiriöttä treenaamaan. Kuitenkin heti pienimmästäkin häiriöstä (esim. viikon tauko tai jokin aika epäoptimaalisemmalla ruoalla) kehitys pysähtyi täysin tai takapakkia tuli roimasti. Käytännössä lopputulos oli, että taaksepäin mentiin, koska pienimmänkin häiriön seurauksena takapakki oli suurempi kuin mitä ehdittiin välissä menemään eteenpäin.

Syy: liian vähän sarjoja ylikunnon pelossa. Käytännössä siis mentiin kaksijakoisella ja parilla sarjalla / lihasryhmä. Tuo toimii teoriassa (ja käytännössäkin jos vain voi häiriöttä treenata), mutta käytännössä oltiinkin toisessa tilanteessa. Oma elämäntilanne kun sallii vain epäsäännöllisen treenin hyvällä tuurilla kolmisen kertaa viikossa, yleensä vähemmän...

Nyt olen väliaikaisesti vaihtanut "vikasietoisempaan" 3-jakoiseen (jalat-selkä-rinta), missä kolme liikettä ja kussakin pari sarjaa / lihasryhmä (eli kuusi sarjaa / lihasryhmä). Pienemmille lihasryhmille yksi liike ja kolme sarjaa. Eli mennään hyvin "bread and butter" -ohjelmalla, mutta kehitystä tulee selvästi paremmin kuin todella pitkiin aikoihin.

Jonkun voi olla vaikea ymmärtää minkä takia moisessa ohjelmassa pysytteli, vaikka tuloskehitystä ei tullut. Mutta kyllä sitä tuli. Valitettavasti takapakkia tuleekin sitten samoissa määrin kuin kehitystä, jos jokin hiukankin mättää. Ja aina oli perustelu takapakille olemassa, joten vikaa ei varsinaisesti nähnyt ohjelmassa vaan muissa seikoissa.

Tähdentäisin vielä, että vika ei ollut varsinaisesti 2-jakoisessa, vaan liian pienessä sarjamäärässä. Haen 3-jakoisesta ennemminkin nyt "uskoa" kovempaan treenaamiseen, ja todennäköisesti siirryn entistä kovempaan 2-jakoiseen jossain vaiheessa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Omalta kohdalta voisi sanoa että vaikka ei pitkäaikaista kokemusta ole hommista niin ravinto oli aivan metillään vaikka aina yritti pitää ne proteiinin saanniut muka korkeina. No viime keväänä paino 111.5 kg ja voimaakin enemmän kuin koskaan ja siitä kesäkiristelyjä kuten normaalistikin. Mutta paino jäi 5kiloa suuremaksi kuin viime vuonna ja voimat katos liian pitkän kiristelöyn ansiosta. Tuloksena se että nyt lasken kaikki kalorit myös ns. Massakaudella. Ja mitäs on käynyt. Voimat on noussu samaan kuin 111.5 kilosena vaikka paino on nyt 97kg. 2 kiloo on noussu elokuun puolestavälistä. Ja lihaakin on tullut oikein hyvin.

Tästä opimme sen että vaikka treenasin kovaa, niin vasta kun laitoin tuon ravinnon kuntoon myös kovalla treenikaudella alkoi tuloksia tulla, eikä sitä painoa tarvitse nostaa aivan tähtitieteellisiin lukemiin. :rock:

Näihin mokiinhan oli aiemminkin threadi., jossa oli itselläkin listattuna pitkä lista mokia.

Jos tällä hetkellä pitäisi sanoa kolme tärkeintä ne olisivat seuraavat:

1. High intensity, low volume, low frequency ohjelmat, 4 jakoiset pitkällä kierrolla, mega duty etc.

Itselläni ei voi sanoa, etteikö varsinkin nuo mega duty viritelmät pitkällä 7-10 päivän kierrolla olisi tuoneet tuloksia, mutta nyt HST:llä treenanneena täytyy todeta, että teen paljon parempaa tulosta niin massan kuin voimienkin suhteen tällä 1-jakoisella kuin millään jaetulla ohjelmalla ikinä. Tällä hetkellä tuntuu, että natuna ainoa järkevä vaihtoehto on treenata näillä 1 tai 2-jakoisilla ohjelmilla suurimman osan aikaa. Ainahan väliin voi ottaa jonkin intensiteettijakson tai vaikka voimajakson kolmeen jaetulla ohjelmalla, mutta perustana ainakin minulle (ja näköjään monelle muullekin) toimii nämä 1- ja 2-jakoiset.

2. Liika treeni, liian vähän ruokaa ja lepoa.

Tämä oli silloin ihan alkuaikoina se moka, jonka varmaan kaikki on tehneet. 6 treeniä viikko, kaksi kertaa keho läpi viikossa, päälle judo treenit, uintia pari kertaa viikko jne. Ja tietenkin liian vähän ruokaa. Ei ihme, ettei oikein kehittynyt.

3. Ravinto

Syömisen kanssa on tullut mokattua monellakin tapaa. Sikabulkit ja malton liiallinen käyttö on toinen ääripää ja toisessa päässä on liian vähäinen ruoka ja proteiinimäärä. Lisäravinteiden kanssa on mennyt myös överiksi jossain vaiheessa kun korvasi huonoa perusruokavaliota jauhoilla.

Hmm...

Joo, vielä yksi moka. Olis pitänyt panostaa enemmän koko ajan perusliikkeisiin ja voimatasojen kasvattamiseen niissä. :whip:

Pyranha sanoi:
Suurin virhe oli ehdottomasti kun luin jostain että bulkata pitää ja niin perkeleesti.
No puoli vuotta vetelin karmeat kasat makaroonia ja muuta, tuloksena 20 kilon painonnousu josta ehkä 5kg lihasta...
Sitä velkaa maksettiin pitkään dietin muodossa. Ensimmäinen varsinainen bulkkikausi tuon jälkeen alkaa vasta nyt, 2 vuotta myöhemmin.

Tarinan opetus: Ei sellasta olekaan kuin "massa". Se on läskiä tai lihasta :)
Ottakaa siis juniorit järki käteen ja tuijottakaa peiliä, älkää pelkkää vaakaa :rolleyes:

Älä sure, mä tein saman mokan bulkkaamisen suhteen.

Lisäks tuli tehtyä alussa 1-2 vuotta penkkiä liian kapeella otteella ja siten et nosto tapahtui liikaa rinnan sijaan hartiat-olkapää osastolla. Toisaalta hyvä juttu tässä on se että ojentajat ja olkapäät sai kyytiä.

Pahin moka saliharjoittelussa on ollut koneliikkeet sillä kustannuksella että vapaita painoja on tullut käytettyä liian vähän.

Toinen paha moka on ollut huonosta salista johtuen perusliikkeiden laiminlyönti: kyykky, penkki ja maastaveto ovat ne liikkeet millä pääsin hyvään kuntoon ikävuosien 20-25 välillä. Nyt yli 30-vuotiaana on täysin sama teenkö jotain rintalihaksia koneessa vai jäänkö piereskelemään kotiin sohvalle. Massaliikkeet levytangolla on se mitä tämäkin kroppa tarvitsee.

No sittenhän tässä on vielä se asenneongelma. Hävettää lähteä huonossa kunnossa minnekään äijäsalille enää tässä vaiheessa kun kyykkyä, penkkiä ja maastavetoa on tehty viimeksi liki 10 vuotta sitten. Liikeratojen hakeminen pitäisi aloittaa melkeinpä tyhjällä tangolla. Tarkemmin ajateltuna, tämä taitaakin olla suurin kynnys kunnon harjoitteluun tällä hetkellä.

Neitisalit = neitimäinen harjoittelu :1:
Äijäsalit = kunnon harjoittelu :5:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom