Erätukun metsästyspuvut

Ikä
41
Kyselisin millaisia kokemuksia porukalla on erätukun metsästyspuvuista ja kengistä. Metästyskausi alko ja pitäs hommata uuet kamppeet ku viime mettäreissusta on vierähtäny jo sen verran aikaa että ei enää vanha romppeet mahu päälle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyselisin millaisia kokemuksia porukalla on erätukun metsästyspuvuista ja kengistä. Metästyskausi alko ja pitäs hommata uuet kamppeet ku viime mettäreissusta on vierähtäny jo sen verran aikaa että ei enää vanha romppeet mahu päälle.

Käypä erälle.netin keskustelu palstalla ja laita hakusanaksi: jahtiJakt,erätukku tms..

Neljä vuotta sitten hommasin sen aikaisen Jahti-puvun (+muut tilpehöörit mitä pakettiin kuului), ei ole tarvinnut katua. Hinta-laatusuhde kohdallaan.

Mielestäni laadukkaita ja edullisia kamppeita. Itellä on jahti-pro puku kaikkine tilpehööreineen.

Tollaset ostettiin kesällä, eli puku ja kaikki tilpehöörit mitä siinä nyt tuli mukana. Kengät sattu myös mukaan. Itse ainakin tykkäsin, takissa tarpeeksi taskuja. Kengät olivat myös hyvät, kun lapissa käveltiin tunturissa rinkka selässä. :)

Itse ostin myös muutama vuosi sitten tuon Jahti Jakt air-tex puvun. Ainoa hyvä puoli tuossa puvussa on sen edullinen hinta. Huonona puolena todella surkea "hengittävyys", vedenpitävyys ja puvun raskaus(=paksu)

Sellaiseen metsästykseen, jossa liikutaan paljon, ei tuo puku mielestäni kovin hyvin sovellu. Vaikka puvun alla olisi alasti, tulee siinä todella kuuma eikä auta juurikaan vaikka ne puvun kaikki vetoketjulliset "tuuletusräppänät" olisi auki. Kokemukset tuosta puvusta siis ovat pääosin syys-lokakuun kanalintujahdeista. Elokuun sorsajahdeissa olen suosiolla käyttänyt perinteistä maastopukua.

Kovassa käytössä puvun vedenpitävyys on myös huonontunut tai loppunut kokonaan. Paljon kävellyn puvun housujen polvet sekä reiden sisäosat ovat kuluneet siten, että vesi pääsee niistä läpi. Takki sen sijaan pitää vieläkin vettä melkein kuin uusi. Ainoastaan hartioiden kohdalla on havaittavissa pientä tihkumista.

Paikaltaan tapahtuvassa metsästyksessä, esim. hirvipassissa, tuo puku on toimiva, mutta kun joutuu kunnolla liikkumaan, niin kohta on koko ukko aivan hiessä. Kannattaa siis huomioida millaiseen käyttöön puku tulee. Liikkuvaan metsästykseen valitsen suosiolla kunnollisen (ja kalliimman) core-tex puvun, sillä kokemuksieni mukaan niiden materiaalit ovat kevyempiä ja hengittävyys näin ollen parempi.

Itselläni on siis tuo puku jo muutaman vuoden vanhaa mallia, jossa kangas vielä imi kaiken veden. Noissa uusissahan kangas itsessään jo hylkii vettä, mutta muuten materiaali on sitää samaa vanhaa paksua ja hiostavaa.

Itselläni on tuo vanhempi air-tex puku ja samoin vanhemman malliset erätukun vaelluskengät palvelleet pari vuotta.
Kuten aikaisemminkin on jo mainittu, puku on parhaimmillaan loppusyksystä kelien viilennyttyä esim. jänispassissa. Hinta-laatu ihan ok.

Ei kyllä kannata eralle.nettiin mennä kyselemään kun aihetta on jauhettu siellä tuhat kertaa ja tuntuu että ihan sama mikä JahtiJakt tuote siellä on keskustelussa, se haukutaan lyttyyn goretex-miehien toimesta. Toki nuo vanhat ketjut siellä kannattaa lukea läpi jo viihdearvonkin takia.

Mitä tulee itse pukuun, hommasin sen pro-version pari vuotta sitten ja hinta-laatusuhde on hyvä. Antt1 tuossa jo hyvin kertoi puvusta, eli kesäpuku tuo ei todellakaan ole, sopii loppusyksyyn. Housuja olen kyllä käyttänyt lämpimilläkin keleillä. Aika raskashan se on mutta muuten mielestäni hyvin suunniteltu taskujen ym. osalta. myös tuon uudemman pukumallin pintakangas alkaa imemään vettä jonkin ajan kuluttua. Uutenahan siinä on joku pinnoite jonka ansiosta vesi huilaa pois kuin hanhen selästä, mutta tuo pinnoite ei todellakaan kestä kovin kauaa. Silloin kun ostin puvun istuskelin ekalla reissulla se päällä noin kolme tuntia vesisateessa kanootissa sorsametsällä, eikä vesi tullut läpi. Nyt kun pukua on käytetty parin vuoden aikana paljon, alkaa vesi tihkua olkapäistä läpi, ja housut vuotavat reidestä. Samaa voi kyllä sanoa goretex-housuistani, ei nekään juuri pidempään kestäny kuin JahtiJakt.

Noista puvun mukana tulevista kylkiäisistä ei ole kyllä huonoa sanottavaa, varsinkin se alusasu ja microfleece on loistavia!
Nythän oli Erätukulla se tarjous että kun laitat vanhan puvun vaihdossa, saat 50e alennusta, en tiedä onko enää voimassa tuo.

Paikaltaan tapahtuvassa metsästyksessä, esim. hirvipassissa, tuo puku on toimiva, mutta kun joutuu kunnolla liikkumaan, niin kohta on koko ukko aivan hiessä. Kannattaa siis huomioida millaiseen käyttöön puku tulee

Tuo kannattaa ehdottomasti huomioida ennen ostopäätöstä. Muissakin puvuissa kuin Erätukun myymissä. Minullekin on myyty jotain pukua mitä kuulemma "tosi paljon menee, on hyvä puku", mutta mulle liian paksu. Fjällräveniltä löysin itselle sopivan, vedenpitävän ja ohuen puvun.

Hinta-laatusuhde Jahdin tuotteissa on kunnossa, sitä ei ole kiistäminen.
Kuitenkin jos haluaa pysyä sateella oikeasti kuivana, ilman älytöntä hikoilua sadepuvussa, lienee Gore-Tex ja DryMax niitä parhaimpia, tuossa järjestyksessä. << IMO

Erälle.netin JahtiJakt-keskustelut tuntuvat olevan sillä tasolla, että tuotteita haukkuvat ihmiset, jotka eivät ole kyseisiä kamoja koskaan kokeilleet.

Miten Jahti puvussa oli pesun kanssa, muistelen jostain lukeneeni että veden pitävyys katosi pesun myötä. Liekkö sitten pessyt jotenkin väärin (väärällä aineelle/lämmöllä) tms.
Itsellänikin on tuo puku, mutta en ole kertaakaan pessyt vielä.

Miten Jahti puvussa oli pesun kanssa, muistelen jostain lukeneeni että veden pitävyys katosi pesun myötä. Liekkö sitten pessyt jotenkin väärin (väärällä aineelle/lämmöllä) tms.
Itsellänikin on tuo puku, mutta en ole kertaakaan pessyt vielä.

Jossain muistan nähneeni vertailun, jonka mukaan Jahdin puvut menettivät huomattavan osan sekä vedenpitävyydestään, että hengittävyydestään pesun jälkeen. Tosin Goreille kävi samoin, mutta esim. Sastan Wolf- gorepuku menetti tehoaan vain vähän.

Huuhteluainehan tukkii kalvon täysin, mutta ei näemmä se pelkkä vesipesukaan hyvää tee. Mä en ole koskaan pessyt yhtäkään omistamaani kalvollista vaatetta. Siltä ne haiseekin, mutta harvoin on riista hajua valitellut. :D

Jossain muistan nähneeni vertailun, jonka mukaan Jahdin puvut menettivät huomattavan osan sekä vedenpitävyydestään, että hengittävyydestään pesun jälkeen. Tosin Goreille kävi samoin, mutta esim. Sastan Wolf- gorepuku menetti tehoaan vain vähän.

Huuhteluainehan tukkii kalvon täysin, mutta ei näemmä se pelkkä vesipesukaan hyvää tee. Mä en ole koskaan pessyt yhtäkään omistamaani kalvollista vaatetta. Siltä ne haiseekin, mutta harvoin on riista hajua valitellut. :D

Mulla alkoi nuo gorehousut valskaamaan noin viiden pesukerran jälkeen, varmaan ollut vikaa pesuaineessa tms. Noille kalvoasuille on saatavana ihan niille tarkoitettua pesuainetta, ainakin gore-texilla on omansa, joka tietty maksaa hunajaa.

Sama homma täällää tuon JahtiJakt puvun kanssa, ei sitä ole pesty kertaakaan ja muija on asettanut sille porttikiellon melkein kaikkiin vaatekaappeihin. Mulla on onneksi oma "eräkaappi" johon naisten valta ei ulotu, ja sinne on lakkakynsillä porttikielto.:D

Suositut

Back
Ylös Bottom