Epäkkäiden vaikutus ryhtiin?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
41
Minulla on huono ryhti ja mietin, että kannattaako epäkkäitä treenata, jos haluaa hyvän ryhdin. Selkään panostan paljon enemmän, kuin esim rintaan ja etuolkapäihin. Olen "saanut" lihaa mielestäni selän yläosaan/epäkkäisiin mielestäni enemmän kuin ennen. Jos on pyöreä yläselkä, niin näyttää siltä että se vaan muuttuu pyöreämmäksi kun epäkkäät kasvaa. Onko epäkkäillä positiivista vaikutusta ryhdin kannalta?

Epäkkäiden keskiosa ja alaosat (+ muutama muu lihas) vetävät lapaluita toisiinsa päin, siis juuri teoriaassa estävät tuota olkapäiden eteenpäin kääntymistä. Käytännössä siihen vaikuttaa ryhti lantiosta asti. Näiden treenaus (soudut lähinnä) + rintalihasten ja latsien (molemmat kääntävät olkaluuta sisäänpäin) venyttely auttavat ainakin jossain määrin. Yläosan vaikutuksesta ryhtiin en ole ihan varma.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1426252

Tuosta linkistä ehkä jotain lisäinfoa...

Meikäkäisellä nuo lavat juuri tekevät sen pyöreän selän. Ne törröttävät ulospäin joka taas antaa kuvan pyöreästä selästä. Olen huomannut, että hyväryhtisillä golfaajilla yläselän pyöreys on alkuasennossa kutakuinkin samanlainen, mutta kun seison kädet sivuilla niin ne törröttää. Millä liikkeillä saisi parhaiten treenattua lavan lihaksia?

Erilaiset kulmasoudut eli kohtisuoraan ylävartaloon nähden vedettävät soutuliikkeet toimivat. Oteleveys tankosouduissa saa olla hartioita leveämpi.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1190425

Tuolta "scap pushup".

Vahvistaa serratus anterior (taitaa olla joku etummainen sahalihas) lihasta joka vähentää juuri tuota lapaluiden törrötystä (scapular winging). Fysioterapeuttikin neuvoi tuota lihasta joskus olkapäätähystyksen yhdeydessä vahvistamaan. Se vaikuttaa lapaluun ja sitäkautta olkapään asentoon ilmeisesti suhteellisen paljon.

Jepulis. Tuo scap pushup ottaa ainakin hyvin lapoihin ja on utollainen "kuntoutusliike". Pitää ruveta tekemään säännöllisesti.

Suositut

Back
Ylös Bottom