Ensin runnotaan isoilla, sitten pumpataan pienillä - vai toisinpäin?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuvitellaanpa näin: teet liikkeessä 2 äärimmäisen kovaa sarjaa. Vaikkapa kulmasoutua tai hauiskääntöä. Jotain sellaista, jossa voi hyvin laittaa vähän chiittiä peliin.

Kumpi on mielestänne parempi tapa (jos vaihtoehtoja on nämä kaksi), ja löytyykö sille jotain hienoa fysiologista tms. perustelua:

A) eka sarja mahdollisimman isoilla raudoilla hallitun epäpuhtaasti, toka sarja pienemmillä puhtaasti (tavoitteena saada sama toistomäärä);
B) eka sarja mahdollisimman isoilla raudoilla puhtaasti, toka sarja samoilla raudoilla niin puhtaasti kuin menee (=hallitun epäpuhtaasti, tavoitteena saada sama toistomäärä)

Molemman koulukunnan edustajia tuntuu löytyvän, esim. Marko Savolaisen muistan jostain lukeneeni treenaavan A:n suuntaisesti.

B, ja siihen lisään vielä sen yhden sarjan pienemmillä painoilla. Siis kaksi kovaa raskailla ja yksi kevyemmillä erittäin puhtaasti. Fysiologiset perustelut? Tuntuu hyvältä, ei siinä kummempia.

Ite käytän tota tyyliä B

Sekin toimis ihan hyvin, että tekis kohdan A toisinpäin elikkä eka pienet painot puhtaasti ja että varmasti on lihakset lämpimät ja vasta tämän jälkeen kova sarja.;)

Originally posted by tommih
Sekin toimis ihan hyvin, että tekis kohdan A toisinpäin elikkä eka pienet painot puhtaasti ja että varmasti on lihakset lämpimät ja vasta tämän jälkeen kova sarja.;)
Eiköhän Hannibalille kuitenkin sisälly lämmittelyt ENNEN noiden tekemistä!

Vaihtoehto B on myös mun valintani.

Mä teen nimenomaan veihtoehdon A käännettynä.
Tai silleen että eka sarja HIEMAN pienemmällä painolla, tosi puhtaasti ja nätisti ja puristavasti jne, vähän pitempi sarja.
Toiseen vähän lisää painoa ja vähän vapaammin vähän lyhyempi sarja.

Eka ei siis ole mikään lämppärisarja.

Ja toimii mulle.

Originally posted by jpm
Eiköhän Hannibalille kuitenkin sisälly lämmittelyt ENNEN noiden tekemistä!

Juu, täsmennetään vielä sen verran, että ennen noita kahta äärimmäisen kovaa sarjaa on siis lämmitelty maksimaalisen huolella ja ollaan valmiita lähtemään sotaan ja tappamaan villisika paljain käsin.

Vaihtoehto B on minunkin valintani. Ja siihen perään vielä ehkä hieman pidempi pumppailusetti ja sillä selvä

Ps. kattokaas, uus naama :mad2:

Kuvitellaanpa näin: teet liikkeessä 2 äärimmäisen kovaa sarjaa. Vaikkapa kulmasoutua tai hauiskääntöä. Jotain sellaista, jossa voi hyvin laittaa vähän chiittiä peliin.

Kun kyse on noista liikkeistä, niin vaihtoehto A on paras, mutta pienellä muutoksella: Ensimmäinen sarja "blood and guts-balls to wall-asenteella" ehkä pienellä cheatilla ja keskittyen vain rautamäärän suurentamiseen toistojen ollessa vaikkapa vain maksimissaan 3-5. Jos tulee peräti 5 toistoa, voi ottaa samanlaisen perään yrittää toista vitosta ja ensikerralla on sitten tavoitteena tehdä 10kg suuremmilla 3-5 toistoa.

Sitten pudotetaan painoa pois ja tehdään 1 x 8-12 puhtaalla tyylillä eli räjähtävästi positiivinen vaihe ylös, 2 s puristus ylhäällä(vain hauisliikkeissä) ja negatiivinen vaihe sitten hitaasti laskien.

Mikäli ekassa sarjassa sai vain vaikkapa kolmosen, tekee sitten 2 x 8-12 tavalla jonka selitin ja jättää sitten cheatilla ja isoilla tehdyt sarjat vain yhteen kappaleeseen.

Näin ollaan treenattu kehonrakennuksessa samalla kertaa suurilla ja keskiraskailla painoilla lihaksen supistukseen keskittyneesti ja voimanhankintatyyppisesti "runttaamalla" ja vaatii vain maksimissaan 3 sarjaa ja joskus 2 sarjaakin riittää.

Tällä systeemillä ainakin itse olen eniten kehittynyt.

Voimanoston pääliikkeissä kisoihin valmistuessaan ei toki kannata tehdä noin mutta kehonrakennuksestahan tässä taitaa olla kysymys.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kumpaakin vaihtoehtoa on tullut tehtyä. Vaihtoehto A tuntuisi järkevämmältä joihinkin liikkeisiin ja varsinkin isommille lihasryhmille. B taas sopisi mun mielestä toisiin liikkeisiin ja pienemmille lihasryhmille, esim. ranskalaisessa ja hauiskäännöissä olen sitä usein käyttänyt.

Originally posted by strong
Kun kyse on noista liikkeistä, niin vaihtoehto A on paras, mutta pienellä muutoksella: Ensimmäinen sarja "blood and guts-balls to wall-asenteella" ehkä pienellä cheatilla ja keskittyen vain rautamäärän suurentamiseen toistojen ollessa vaikkapa vain maksimissaan 3-5. Jos tulee peräti 5 toistoa, voi ottaa samanlaisen perään yrittää toista vitosta ja ensikerralla on sitten tavoitteena tehdä 10kg suuremmilla 3-5 toistoa.
Tällä systeemillä ainakin itse olen eniten kehittynyt.

Voimanoston pääliikkeissä kisoihin valmistuessaan ei toki kannata tehdä noin mutta kehonrakennuksestahan tässä taitaa olla kysymys.

Juuuri näin. aivan ehdotonta - varsinkin jos tuntee että on hyvä päivä, niin koittaa uusilla / maksimiraudoilla 3-5 toiston sarjan - jos tuntuu että menee toinenkin niin sitten menee :). Tämän jälkeen rautaa pois ja keskitytään tekniikkaan hieman enemmän ja lihas tuntumaan. Pitkän kehittelyn kulminoituminen tällä hetkellä tämmöinen treenaus tapa minun aivoissani ainakin =)

Fysiologisena perusteena vaihtoehdolle A voisi olla vaikkapa että tulee treenattua maksimivoimaa(kun aina sillointällöin tulee 3 toistoa eli 90% maksimista) mutta samalla kuitenkin treenaa myös lihasmassan kehitykselle parhaalla toistoalueella, eli 8-12. Maksimivoiman(tai sarjavoiman alueella 85%-90% maksimista) kehitys auttaa käyttämään suurempia painoja myös sarjoissa joissa toistoja tulee 8-12 ja silloinhan lihas ei voi muuta kuin kasvaa ja vahvistua. Vaihtoehdossa B tulee usein raja vastaan kun suoritus menee liian puhtaaksi eikä tulokset parane nopeasti ja cheatti toisessa sarjassa menee ihan hukkaan kun ei kuitenkaan saa maksimaalista toistomäärää mitä voisi sillä saada.

Jep ja jos tekee pyramidia alaspäin eli aloittaa isoimmalla painolla, saa toki tehty enemmän tällä kuin päinvastaisessa järjestyksessä =pienestä isoon mutta silloin on tuo loukkaantumisriski melkoisesti suurempi ja tämä tulee ottaa huomioon varsinkin olka ja selkäliikkeissä. Myös penkissä tämä on erityisesti huomioitavaa. Kasvusignaalin saa kuitenkin vaikka aloittaisi pienellä ja siitä kasvattaisi suurempiin painoihin. Täytyy vain AINA lisätä painoa johonkin liikkeeseen, ei koskaan saisi tehdä aivan samanlaista reeniä esim. käsille peräkkäin.Olen puhunut.

Ensimmäinen sarja "blood and guts-balls to wall-asenteella" ehkä pienellä cheatilla ja keskittyen vain rautamäärän suurentamiseen toistojen ollessa vaikkapa vain maksimissaan 3-5. Jos tulee peräti 5 toistoa, voi ottaa samanlaisen perään yrittää toista vitosta ja ensikerralla on sitten tavoitteena tehdä 10kg suuremmilla 3-5 toistoa.

Sitten pudotetaan painoa pois ja tehdään 1 x 8-12 puhtaalla tyylillä eli räjähtävästi positiivinen vaihe ylös, 2 s puristus ylhäällä(vain hauisliikkeissä) ja negatiivinen vaihe sitten hitaasti laskien.

Mikäli ekassa sarjassa sai vain vaikkapa kolmosen, tekee sitten 2 x 8-12 tavalla jonka selitin ja jättää sitten cheatilla ja isoilla tehdyt sarjat vain yhteen kappaleeseen.

Toistaseksi olen treenannu perinteisin MD-opein, eli vaihtoehto A, jopa jotain tuloksiakin on tullu.
Mutta toi strongin tyyli vaikuttaa niin hyvältä, että enköhän mä sitä ala testaileen.

Totuuden nimissä täytyy kyllä tunnustaa että se sovellettu A on kyllä toiminut minulla penkissäkin ehkäpä parhaiten kuin mikään muu systeemi(vaikka ei edes paperilla näytä niin seksikkäältä kuin kaikenmaailman Sheikot, Bulgarialaiset ja Westsidet), että en ole käyttänyt sitä pelkästään hauiksessa tai kulmasoudussa. Lämmittelyt täytyy tietysti tehdä niin hyvin että voi mennä tappamaan sitä villisikaa paljain käsin tai muuten saattaa paikat revähtää ja käy niin kuin Gary Oldmanille elokuvassa Hannibal ja Hannibal sen kun nauraa sitten vieressä. :) Penkissä ei kyllä kannata sitten cheatata paljoa tai joku saattaa tulla kyselemään paljonko työnnät kuulaa. :) No, kaikki on erilaisia.

Viimeksi muokattu:
Penkissä ei kyllä kannata sitten cheatata paljoa tai joku saattaa tulla kyselemään paljonko työnnät kuulaa. :) No, kaikki on erilaisia.

:D

Minun mielestäni tuo tapa A (sovellettuna tai ilman) tuntuisi myöskin paremmalta kuin tapa B, jos tarkoitus on kahdella sarjalla (yli)kuormittaa lihas mahdollisimman perusteellisesti ja saada se kasvamaan.

Yksi sovellus em. tavasta voisi olla myös sellainen, että ensin tekee esim. jalkakyykyssä kolmosen painolla, joka on n. 90% maksimiykkösestä ja heti (ts. pudotussarja) siihen perään niin monta toistoa kuin menee painolla, joka on n. 70% max-ykkösestä, eli periaatteessa yhden sarjan sisään on ahdettu niin voima- kuin lihasmassapainotteista ärsykettä.

Originally posted by S225T
Mä teen nimenomaan veihtoehdon A käännettynä.
Tai silleen että eka sarja HIEMAN pienemmällä painolla, tosi puhtaasti ja nätisti ja puristavasti jne, vähän pitempi sarja.
Toiseen vähän lisää painoa ja vähän vapaammin vähän lyhyempi sarja.

Eka ei siis ole mikään lämppärisarja.

Ja toimii mulle.

Mä teen kans samal taval ja toimii mulle kans hyvin :evil:

Pikkusen poikkean tuosta alkuperäisestä kysymyksestä, eli teen yleensä 2:n sijasta 3 sarjaa, joista 2 ensimmäistä isommilla painoilla ja lyhyemmillä sarjoilla, esim. 2x5, ja sitten vähän pienemmillä painoilla vähä pitempi ja nätimpi sarja.

Back
Ylös Bottom