Ensimmäistä autoa ostamassa, n.15k euroa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shiny
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
14.6.2004
Viestejä
50
Yritin selailla foorumia söörtsillä, mutta suurin osa threadeista oli opel vs. muut tappelua tms. ;)

Olen siis hankkimassa noin 15000 euron hintaista käytettyä autoa. Autossa saisi olla heppoja sen verran, että pääsee mukavasti ohi normaaliajossa ja kulutus pysyisi vielä kohtuullisena. Farkulla en tee mitään tässä elämäntilanteessa, joten sedan-mallista olen hakemassa. Autossa ei saisi mielellään olla ainakaan yli 150 tuhatta mittarissa. Eri automallien huoltokustannukset kiinnostaa myös.

Seuraavat mallit ja merkit ovat pistäneet silmään:

Saab 9-3 2.0t

Ei niitä kaikkein tyylikkäimpiä, mutta tehoa löytyy. Onko kokemuksia turbon kestävyydestä? Yleisimmät kompastuskivet ja huoltokohteet? Huoltokustannukset?

Mazda 6

Ehkä hiukan budjettini yläpäässä. Mazdalla on luotettava maine ainakin 626-mallien suhteen, mutta entäs nämä uudet kutoset? Tehoa ei löydy kovinkaan paljon, joten siitä miinusta. Kokemuksia Mazdan kutosesta?

Olen yrittänyt saada tietoa esim. saabclubin nettisivuilta, mutta ajattelin, että täältä voisi löytyä puolueettomampia mielipiteitä molemmista merkeistä ja malleista.

Muita ehdotuksia tuossa hinta- ja ikäluokassa?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Yksi merkki, BMW.

Miksi? Laadun huomaa, mukava ajettavuus ja yleensä ottaen pitkät huoltovälit. ;) tyyliin 325 (2.5L rivi 6) tai 525 (2.5L rivi 6, isompi korimalli) kun ostat niin riittää heposia, ja pystyy ajamaan pienehkölläkin kulutuksella. 325 ja 525:ssa tehoa on uudemmissa ainakin 192hp, siihen sitten lastua niin päästään 200hp paremmalle puolelle.

Hiukan pienempi vaihtoehto oisi sitten 320 tai 520, eroa ei ole muuta moottorissa kuin litratilavuus 2.0L. Säästöä bensassa.
 
Zone-sarja -42%
Autossa saisi olla heppoja sen verran, että pääsee mukavasti ohi normaaliajossa ja kulutus pysyisi vielä kohtuullisena.
Bensakoneilla tuota yhdistelmää voi olla vaikea löytää. Riippuu tietenkin siitä, mitä pidät kohtuullisena kulutuksena. Ajatko enemmän maantiellä vai kaupungissa ja paljonko tulee kilsoja vuodessa?
 
Bensakoneilla tuota yhdistelmää voi olla vaikea löytää. Riippuu tietenkin siitä, mitä pidät kohtuullisena kulutuksena. Ajatko enemmän maantiellä vai kaupungissa ja paljonko tulee kilsoja vuodessa?

No jos kaupungissa kulutus on maksimissaan 11 litraa, niin se on vielä ihan ok. Olisi pitänyt olla täsmällisempi :P

Kaupunkiajoa tulee enemmän ainakin ekalle vuodelle, mutta mahdollisen työpaikan vaihtamisen vuoksi saattaa maantieajon osuus kasvaa ensimmäisen vuoden jälkeen. Kilometrejä ei kerry niin paljoa, että diesel kannattaisi.

Faktahan on, että tällä rahalla ei saa kaikkea ja jostain on tingittävä, mutta ei toisaalta huvittaisi huomata lyöneensä kätensä paskaan :D Tätä kaikkea hankaloittaa vielä se, että tässä hintaluokassa on aika paljon valinnanvaraa.

Onko kenelläkään kokemuksia BMW:n 300 sarjalaisista, joilla on ajettu yli 100tkm? Entäs BMW 316ti (1.8i) Compactista, joka irtoaa noin 15 tonnilla jopa 60tkm ajettuna (2002-2003 vuoden mallit)? Lähinnä kiinnostaa ylläpitokustannusten nousu hieman enemmän ajettujen bemarien kohdalla.
 
Lähtisin itse siitä näkökulmasta, että mihin käytät autoa ja missä ajat sillä, ja missä HUOLLAT. Esimerkiksi Alfat on aika hyviä ajaa, niissä on tehoa, mutta niiden huoltokulut on aika kovat.

Itse ajan paljon kaupungissa, ja ruuhkissa. Siksi mun auto on varustettu ilmastoinnilla ja tomaatilla. Väillä tulee ajettua pitkää matkaa, jolloin taas vakionopeudensäädin nousee arvoon arvaamattomaan, vähentää stressiä aika paljon, ja on jo säästänyt mut ainakin kuusi kertaa sakoilta.

Kuinka paljon ajat? Onko diesel vero sittenkään niin paha? Vrt. mun nykyisellä autolla ajaa 20 €:lla n. 120 km, kun dieselillä ajais vähän alle 400 km samalla rahalla.

Huolto. Olen aina ennen huollattanut vähän missä sattuu. Nykyisen auton ostettuani frendini opasti minut parin entisen merkkikorjaamo hepun pajalle. Jokainen automerkki sisältää omat jipponsa ja juttunsa, ja siksi on hyvä että viet autosi pajalle joka on erikoistunut nimen omaan sun automerkin huoltamiseen. Ei tarvitse arpoa ja ja säätää sen huollon kanssa. Tuttu vanhempi auto myyjä sanoikin että on fiksua pysyä samassa merkissä jos on hyvä huolto tiedossa.

Tuolla summalla jonka olet laittamassa rahaa kiinni peltilehmään, on jo hyvä valikoima eri merkkejä. Itse suosittelisin volvoa, mutta sitä ostaessa pitää huomioida että esim. 2.5 kone ei ole mikään bensapihi. Oma 2.3t vie kaupunkiajossa n. 12l 98e/v-poweria sataselle. Mutta onhan se pirun helppo ja mukava ajaa.. :)
 
Onko kenelläkään kokemuksia BMW:n 300 sarjalaisista, joilla on ajettu yli 100tkm? Entäs BMW 316ti (1.8i) Compactista, joka irtoaa noin 15 tonnilla jopa 60tkm ajettuna (2002-2003 vuoden mallit)? Lähinnä kiinnostaa ylläpitokustannusten nousu hieman enemmän ajettujen bemarien kohdalla.

102tkm on tullut tuollaisella 316ti:llä nyt rullattua, ja viimeiset 45tkm ilman mitään ongelmia. Takuuaikana eli 0-55tkm välillä oli jotain kojelaudan sähköongelmaa (mittarivalot pätkivät, kaiuttimen rätinää), toinen etuiskari ehti hajota ja käsijarrussa oli kerran häikkää. Huollot ovat edullisia eikä niitä ole kovin usein (25tkm huoltoväli), kulutus on bensakoneeksi siedettävä (noin 6l matka-ajossa/100km, 8 seka/kaupunkiajossa kesällä, 9 talvella) ja ajelu on mukavaa. Tuollaista voi kyllä varauksetta suositella, mikäli on hyvin pidetty.
 
Meitsillä on hankinnassa 1973 Dodge Dart, kutitetulla 318 cid (5,2) kasilla, ja TF727 vaihteistolla, paksu kardaani + nivelet, Fordin isolla perällä. Vitun mureat äänet lähtee kun putket on lähes suorat, parilla resonanssipöntöllä:D Löpööhän toi vie, mutta on se vaan niin auto:haart:
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meitsillä on hankinnassa 1973 Dodge Dart, kutitetulla 318 cid (5,2) kasilla, ja TF727 vaihteistolla, paksu kardaani + nivelet, Fordin isolla perällä. Vitun mureat äänet lähtee kun putket on lähes suorat, parilla resonanssipöntöllä:D Löpööhän toi vie, mutta on se vaan niin auto:haart:

Jätkä puhuu asiaa! On se eri Asia kuunnelle MOOTTORIN ääntä ku näitä nelosten vinkumista....
 
Mazda 6

Ehkä hiukan budjettini yläpäässä. Mazdalla on luotettava maine ainakin 626-mallien suhteen, mutta entäs nämä uudet kutoset? Tehoa ei löydy kovinkaan paljon, joten siitä miinusta. Kokemuksia Mazdan kutosesta?

Muita ehdotuksia tuossa hinta- ja ikäluokassa?

Mulla on ollut Mazda 6 about vuoden. Olen tykännyt tosi kovasti. Ajettavuus on aivan mahtava ja ulkonäkökin kolahtaa. Varusteet on Elegancesta ylöspäin hyvät ja luotettavuus ainakin omalla kohdallani erinomainen. 2.0 147 hp liikuttaa jo välttävästi, joten kyllä varmasti ainakin 2.3 GT:stä löytyvät tehot ovat ihan ok. Ei mikään urheiluauto, mutta tarvittaessa liikahtaa aivan jees. Riippuu mihin on tottunut.

Miinusta kun haetaan, niin voisin sanoa, että "eihän se mikään bemari ole". Rengasääntä on vähintäänkin tarpeeksi, sisätiloissa siellä täällä ajoittaista nitinää ja natinaa. Ja aika tavanomainenhan masukka on.

Anyway, mä tykkään ja testituloksetkinhan on kutosella erinomaiset.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom