Ensimmäisen auton osto..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
12.11.2004
Viestejä
430
Kohta alkaa olemaan aika hankkia oma auto ,kun täytän 18-vuotta.

Mitä kuluja auton ostamisesta tulee?Vero ,vakuutus paljonko hintaa?

Ajattelin ostaa semmoisen ,joka kuluttaa hyvin vähä.

Antakaa vastauksia.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ajoneuvovero, riippuu auton iästä, jossakin vähän päältä 100 euron per vuosi, muuttuu 2010 päästöihin perustuvaksi, pysyy vähän kuluttavalla alle 100 eurossa.

Vakuutus, mene vakuutusyhtiön nettisivuille, syötä laskuriin valitsemasi auto ja muut tiedot -> katso ruudulta hinta.

Vähän kuluttava auto, niitä on paljon, laita nettiautoon hakuehdoksi max. 1.4 litrainen moottori ja selaa vaihtoehdot -> valitse mieleisesti ja osta pois.

Vikoja on toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. Toisessa varaosta maksaa mansikoita ja toisessa pähköinöitä...

Vastaukset annettu. Eli pieni oma-aloitteisuus olisi tervetullutta...
 
Kannattaa muistaa autoa ostaessa että ostohinta, ajoneuvovero ja vakuutus eivät ole ainoita rahaa syöviä kohteita.

Nimim. katsastaminen, huollot, renkaat, pesu, öljyt yms. eivät ole ilmaisia
 
Ekan auton osto osaa olla vittumainen homma. Kuluja tulee nimittäin ihan saatanasti. Ite ostin tommosen vanhan XR3i Escortin ruoskan ekaks autoks. Ajoneuvoveroa vuodessa tulee n. 95€ ja nappasin Fenniasta ihan perusliikennevakuutuksen. Hintaa vuodessa n. 570€.

Nyt tässä sit jännätään katsastusta. Auto menee pajalle laittoon keskiviikkona käsijarrun takia, ei oo nimittäin menossa katsastuksesta läpi. Samalla tukitaan öljyvuotoja ja vaihellaan jakohihnaa. Hinta-arvioo laskeskelin itekseni ja jotain 500€ siitä varmaan kertyy, jos edes riittää.

Siihen tietysti sit vielä bensat jos haluaa yhtään ajella. Tuo ruoska syö n. 7l/100km bensaa maantieajossa ja näillä hinnoilla ei todellakaan oo halpaa ajella. Katsastuskin kynii vielä sen 50€. Tossa oon pitäny päiväkirjaa bensoista ja kilometreistä. Tammikuun alusta tähän päivään kilometrejä on tullu n. 4800 ja bensaa palanu vajaa 400 litraa. Siitä pikasella laskutoimituksella bensaan palanu rahaa reilu 500€.

Mutta ei siinä mitään. Ajelu on kivaa ja jos sitä mielii harrastaa, niin pakko se on maksaa. Tosiaan käytettyä autoo kun lähtee ostamaan niin kannattaa kattoo tosiaan se auton kunto. Vaikka se vähän uudempi auto olis vähän kalliimpi niin nopeesti säästää noi korjauskulut verrattuna vanhempaan ja muka-halvempaan autoon.

Niin joo ja jos vähän kuluttavaa autoo mielit, niin dieseli varmaan aika varma vaihtoehto jos yhtään enemmän ajelet, vaikka siinä niitä lisäveroja tuleekin. Ja jos ekaa autoo oot ostamassa niin veikkaanpa ettei se auto tule seisomaan vaan pihassa.

Semmosta tällä kertaa..

edittiä: Sumu puhukin vielä noista renkaista. Tohon mun rassiin tartteis viel uudet kesärenkaat, en oo vielä hintoja hirveesti katellu, mutta tuskin sitä selviää 400€ halvemmalla...
 
kyllä sitä voi suht vähälläkin päästä..
hieman jaksaa vaivautua etsimään tietoutta korjauksista renkaista jne.. aina parempi jos osaat itse korjata. Vaikka et alkuun osaisikaan niin kyllä se siitä lähtee kun rupeat pikkuhiljaa korjailemaan, siinäkin kannattaa katsoa/kysellä hieman kuinka hankala remontti on suorittaa.

Vakuutus yhtiöitä kannattaa kilpailuttaa, vain hölmö ottaa ensimmäisetä yhtiöstä. IMO!!
Vakuutus hintaa vaikuttaa myös auton: vm(mitä uudempi sen parempi),varustelu(abs,airbagit.. .. ..) kuinka paljon niitä on kolaroitu, koneen koko (milteinpä mitä pienempi sen parempi).. .. ..

Auton merkillä ei ole väliä, jotkut kyllä uskovat että jotkut merkit olisi muita parempia.. näin ei ole. Joka automerkkiä pitää joskus korjata.

Älä osta dieseliä jollet aja tooooodella paljon.

siinäpä multa pari neuvoa..
 
Jos on taidot tehdä itse niin se laajentaa vähän auton osto skaalaa. Tietenkin jos kaikki pienet korjaukset pitää tehdä liikkeessä niin tulee kalliiksi.
 
Joku perus 1.3 ruisku Corolla olisi todella luotettava vaihtoehto. Varaosat halpoja jne. Kuluttaa melko vähän.

Vakuutukset on halvimmasta päästä jne.

Ruoste on vain yleensä näissä ongelmana.

Ja ei tälläiseltä autolta voi mitään hirveää ajonautintoa odottaa ;)
 
Vähän kuluttava auto, niitä on paljon, laita nettiautoon hakuehdoksi max. 1.4 litrainen moottori ja selaa vaihtoehdot -> valitse mieleisesti ja osta pois.
Toi max 1.4 litrainen konekin on vähän niin ja näin. Taisi olla autobildissä kun oli kulutusvertailuja. Kaikki autot olivat pihejä polttoaineen suhteen, suunnilleen samalla kuutiotilavuudella mutta testin voitti kaksi tehokkainta autoa. Niitä laiskempia joutuu polkemaan enemmän, eikä vääntöäkään riitä. Saattaa siis olla niin, että 1.6 l on käytännössä vähän pihimpi kuin 1.4 l. Jossain tietysti tulee raja vastaan, ettei kannata isompaa ostaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Taitaa auto jäädä ostamassa. saatana.

Haha, äläs nyt. Kun autoilun makuun pääsee, niin kyl siitä on valmis maksamaanki :D. Itelle auto on kyl muutenki aika välttämätön, kun asun täällä keskellä metsää niin helpottaa tuota liikkumista aikalailla..
 
Taitaa auto jäädä ostamassa. saatana.

Erittäin viisas valinta, jos todellakin mahdollista elää ilman autoa.

Kuluja tulee todella paljon mitä kummallisimmista syistä.
Itsekin olen aina autoni korjannut ja silti rahaa menee aivan tolkuttomasti. Halvin vaihtoehto ei todellakaan ole ostaa niitä aivan halvimpia autoja (~1000-1500), koska niistä löytyy yleensä kaiken näköisiä ylläreitä. Itse on miettinyt, että jos ostaa about sellaisen 3000-4000e maksavan perusauton, niin pääsisi varmaan kokonaiskuluissa kaikken halvimmalla.

Nimim. Tässä noin viikon autoaan hitsannut

Edit: Jos mahdollisuus ajaa vanhempien autolla, niin käytä ihmeessä sitä. Toisille miespuoleisille henkilöille se on vaan pakko saada se auto, vaikkei välttämätön olisikaan. Kai se geeneissä kulkee :D.
 
Toi max 1.4 litrainen konekin on vähän niin ja näin. Taisi olla autobildissä kun oli kulutusvertailuja. Kaikki autot olivat pihejä polttoaineen suhteen, suunnilleen samalla kuutiotilavuudella mutta testin voitti kaksi tehokkainta autoa. Niitä laiskempia joutuu polkemaan enemmän, eikä vääntöäkään riitä. Saattaa siis olla niin, että 1.6 l on käytännössä vähän pihimpi kuin 1.4 l. Jossain tietysti tulee raja vastaan, ettei kannata isompaa ostaa.


Aivan totta. Autokoulun kakkosvaiheessa oli tästä puhetta. Periaatteessa jos on auto A ja B ovat samanmallisia ja painavat aivan yhtä paljon ja auto A:ssa on vaikka 1,4l moottori ja auto B:ssä 1,8l moottori, auto B kuluttaa vähemmän. Käytännössä asia on varmasti monimutkaisempi, isompi moottori painaa enemmän ja rakenteissa varmasti eroja jne. Mutta tosiaan voi ajetella, että isossa moottorissa on enemmän potentiaalia, eli ei tarvitse kaasutella niin paljoa, kun auto ja liikkuu mukavasti. Toisaalta taas jos innostuu kaasua liikaa polkemaan, iso moottori ottaa enemmän tehoa --> syö enemmän bensaa. Vois verrata vaikka turboon, silläkin voi peruskulutus laskea, mutta myös nousta paljon jos tahtoo kovasti kiihdytellä. En siis oikeasti autoista mitään tiedä, kunhan tässä huvikseni pohdiskelin:D eli jos menee ihan metsään niin pyydän anteeksi.
 
Periaatteessa jos on auto A ja B ovat samanmallisia ja painavat aivan yhtä paljon ja auto A:ssa on vaikka 1,4l moottori ja auto B:ssä 1,8l moottori, auto B kuluttaa vähemmän. Käytännössä asia on varmasti monimutkaisempi, isompi moottori painaa enemmän ja rakenteissa varmasti eroja jne.

Se juuri onkin siinä että asia on vähän monimutkaisempi. Perinteinen vapaastihengittävä ottomoottori saavuttaa minimikulutuksen per kwh noin 80-90% kuormituksella kierrosten ollessa suht lähellä maksimivääntömomenttia. Edellämainittu tilanne tulee normiajossa paljon useammin vastaan kun moottori on pienempi. Muutenkin pienimoottorista autoa kuormitetaan keskimäärin kovempaa jolloin ominaiskulutus on myös pienempi.
Kulutus alkaa siinä vaiheessa nousta kun pienimoottorista aletaan kierrättämään tuonne yli 4krpm tienoolle, samassa tilanteessa isompimoottorinen voi laittaa isomman vaihteen, alemmat kierrokset ja kuormitus kasvaa ja taas ollaan lähempänä kulutusminimiä...

Eli kaupungissa pieni kone on ykkönen, maantiellä tilanne alkaa jo kallistua isompaan moottoriin.

Toi max 1.4 litrainen konekin on vähän niin ja näin. Taisi olla autobildissä kun oli kulutusvertailuja. Kaikki autot olivat pihejä polttoaineen suhteen, suunnilleen samalla kuutiotilavuudella mutta testin voitti kaksi tehokkainta autoa. Niitä laiskempia joutuu polkemaan enemmän, eikä vääntöäkään riitä. Saattaa siis olla niin, että 1.6 l on käytännössä vähän pihimpi kuin 1.4 l.

Viimeksi kirjoittamaani lauseeseen viitaten.. voisin kuvitella koska testin tekijänä on autobild, autoilla on ajeltu myös hieman kaupunkinopeuksia suuremmissa luvuissa :) Eli riippuu ihan missä ajelet, oikea moottori oikeanlaiseen ajoon.. jos tahtoo säästää kulutuksessa. Toki pitää myös muistaa eri moottorien erot, 1.4 ja 1.6 eivät välttämättä edusta samaa tekniikkaa jolloin niitä ei voi suoraan verrata toisiinsa.
 
Viimeksi kirjoittamaani lauseeseen viitaten.. voisin kuvitella koska testin tekijänä on autobild, autoilla on ajeltu myös hieman kaupunkinopeuksia suuremmissa luvuissa :) Eli riippuu ihan missä ajelet, oikea moottori oikeanlaiseen ajoon.. jos tahtoo säästää kulutuksessa. Toki pitää myös muistaa eri moottorien erot, 1.4 ja 1.6 eivät välttämättä edusta samaa tekniikkaa jolloin niitä ei voi suoraan verrata toisiinsa.
Jees. En muista varmasti oliko autobild. Lehteäkään mulla ei taida enää olla, joten paha tarkistaa miten se meni. Joka tapauksessa tulos oli jotenkin yllättävä. Sitä kuitenkin ajan tässä takaa, että turha rajata välttämättä kaikista pienimpiin koneisiin toi auton hakeminen, vaan katsoo niitä kulutuslukemia. Mainitsemastasi eri tekniikasta johtuenkin se 1.6 voi olla pihimpi kuin 1.4.
 
Kyllä. Eiköhän se ole aika turha ostaa aivan pienimpiä koneita polttoaineensäästön kannalta ellei vehje tule pelkkään kaupunkiajoon.
Varmaan taitaa tuo 1.4-1.6 olla paras vaihtoehto, ellei auto ole erittäin pieni tai iso.

Edit: Ja bensakoneesta siis kyse.
 
Sitä kuitenkin ajan tässä takaa, että turha rajata välttämättä kaikista pienimpiin koneisiin toi auton hakeminen, vaan katsoo niitä kulutuslukemia. Mainitsemastasi eri tekniikasta johtuenkin se 1.6 voi olla pihimpi kuin 1.4.

Monesti pienellä koneella joutuu kengittämään enemmän kun vääntö ei pienillä kierroksilla riitä mihinkään ja taas hörpätään menovettä. Eli ei tosiaan kannata juurtua vain pienimpään mahdolliseen koneeseen vaan miettii ihan realistisesti missä ja miten autolla todennäköisesti ajaa ja käy koeajamassa niitä autoja. Saattaa hyvinkin pian huomata että pari desiä suuremmalla koneella auto on huomattavasti mukavampi ajaa eikä polttoaineenkulutuksessa välttämättä tapahdu dramaattista hyppyä pahempaan...
 
Kannattaa myös vertailla eri automerkkien kulutusta. Toisen merkin 1.6 voi syödä huomattavasti enemmän kuin toisen. Itsekin kannattaisin toyotaa, kunhan löytää sellaisen yksilön jota ei ole ruoste täysin raiskannu. Yksinkertainen tekniikka esim. ranskalaisiin verrattuna ja täten huomattavasti varmempi. Nimimerkillä eka auto oli ranskalainen ja vituttaa edelleen kun muistelee sen jatkuvaa korjaamista.
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom