Ensimmäinen autoni?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
4.3.2013
Viestejä
8
Olen tässä koonnut listan autoista, jotka mielestäni ulkonäöltään ovat hyviä ja eivätkä tuhottoman kalliita (maksimi hinta n. 3-4 tuhatta). En tiedä kyseisten autojen ominaisuuksista, enkä hyvistä tai huonoista puolista. Sen takia pyydänkin teitä nyt auttamaan minua eliminoimaan huonot vaihtoehdot pois tästä listasta. Myös jos teille tulee joitain muita hyviä vaihtoehtoja mieleen, niin kertokaa niistä ihmeessä. Kiitos etukäteen!

Renault
-Laguna

Volkswagen
-Bora
-Passat

Ford
-Focus
-Mondeo

Audi
-A4 (1.8-1.9l, sillä olen kuullut että pienemmät sylkee öljyt pihalle)

Citroen
-C5
-Xsara

Mitsubishi
-Lancer
-Carisma

Nissan
-Almera
-Primera

Peugeot
-406

Seat
-Toledo

Toyota
-Corolla
-Carina II
-Carina E

BMW
-Jokin 3-sarjasta (kuulemma kovat korjauskulut ja vikoja esiintyy usein halvoilla hinnoilla, mutta ulkonäkö on ilo silmälle)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olen tässä koonnut listan autoista, jotka mielestäni ulkonäöltään ovat hyviä ja eivätkä tuhottoman kalliita (maksimi hinta n. 3-4 tuhatta). En tiedä kyseisten autojen ominaisuuksista, enkä hyvistä tai huonoista puolista. Sen takia pyydänkin teitä nyt auttamaan minua eliminoimaan huonot vaihtoehdot pois tästä listasta. Myös jos teille tulee joitain muita hyviä vaihtoehtoja mieleen, niin kertokaa niistä ihmeessä. Kiitos etukäteen!

Kaikki noi listan autot on tossa hintaluokassa enemmän tai vähemmän paskoja. Jos budjetti on 3-4tonnia niin osta 2tonnin auto ja jätät toiset 2tonnia korjauksia varten. Tosta listasta arpoisin itselleni 2tonnin nissanin.
 
Mä oon luotettavimmat, halvimmat ja huolettomimmat kilometrini ajellut yli 400 tkm ajetulla diesel-Passatilla (hintaluokka ~4k€). Omista ja lähipiirin autoista paras hinta-laatusuhde on ollut kiistattomasti saksalaisilla autoilla. Tuon hintaluokan kulkupeleistä ranskalaiset ainakin kiertäisin kaukaa.
 
En suosittele ainakaan Renault Lagunaa, on meinaan muutamia aika käsittämättömiä tekniikkaratkaisuja. Kaverin autoa vaan oon pariin otteeseen jeesinyt korjauksessa. Riippuu vähän vuosimallista, mutta kahdella tutulla, kellä noita on, on taka-akselin vääntösauvajousi katkennut. Romuttamoilta kun kyselet, niin ne kaikki taka-akselit on myyty eteenpäin, koska ei sitä jousta pelkästään vaihdeta kovin helpolla. Mikä siinä on, ettei voi tehdä järkeviä teknisiä ratkaisuja? Mulla on pari muutakin esimerkkiä, mutten jaksa niitä kirjoittaa.
 
Mullakin passat diesel joka on +400tkm ajettu, toki vähän kalliimpi, 6000€ about.
Pikkuvikoja jotain, mut ei isompia juttuja oo ollut,
Ennen oli passat bensa joka pelas kans hyvin.
 
Samaa mieltä erkjetterin kanssa. Osta 2ke Toyota, Mitsubishi tai Nissani ja varaa 2ke korjaamiseen.
Renaultit on helvetin kalliita korjata ja paljon sähkövikoja.. veikkaisin että pösössä samaa.
 
Katsoisin jonkun, jossa on ilmastointi ja joka vastaa omia käyttötarpeita (sedan/farmari/hatchback?) ja rajaisin nuo ranskalaiset pois. Joku ruosteeton, vähän ajettu boratti ilmastoinnilla voisi olla ihan passeli peli. Vähän kyselee vielä huoltohistoriasta, ettei ole mitään isompia remppoja tulossa.
 
Itse ostin 01 Passatin. Hintaa oli hieman enemmän (6000e) mutta kuitenkin. Hyvä auto ajaa, tehoa tarpeeksi (2.0l) ja ok lisävarusteet. Lähtisin ettimään saksalaista. BMW alle 2 litran koneet kuulemani mukaan kannattaa kiertää kaukaa.

Etsi hyvä saksalainen pirssi jossa jakoremmit yms. kalliit välttämättömät rempat on tehty.

Toinen mitä voi suositella on Audi A2. Alumiini kori ei ruostu, taloudellinen, edullinen ja hyvin varusteltu.
 
Kaikki autot on tavalla tai toisella paskoja, mitä isompi/hienompi ollu alkujaan niin sitä kalliimpia huoltaa (tämän faktan voit tarkistaa jokaiselta audi(vag)/bmw/mese kuskilta jolla vähänkään vanhempi kasa paskaa ajossa :D). Eli väittäsin et jos käyttistä haet, niin valitse semmonen malli jota on valmistettu ihan helvetisti ja ollu kohtuu halpoja jo uutena (nämä mallit on yleensä halpoja ja helppoja huoltaa). Vähäisempänä kriteerinä voit miettiä sitten ajettavuutta/ulkonäköä jne..
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Volkswagen
-Bora
-Passat

Audi
-A4 (1.8-1.9l, sillä olen kuullut että pienemmät sylkee öljyt pihalle)

Nissan
-Almera
-Primera

Toyota
-Corolla
-Carina II
-Carina E
- Avensis (eka korimalli)

Ite lähtisin noista kattelee muihin ominaisuuksiin sopivaa autoa. Eli diesel vai bensa, manuaali vai automaatti (suosittelen manuaalia), tarvitko ilmastointia, pitääkö olla farkku, vai riittääkö pienempi, kulutus, ylläpitö.
Itselle jos olisin katsomassa autoa, niin katsoisin noista Toyotan Avensista 1.6-2.0 litrasella koneella, mitä vähemmän ajettu sen parempi. Nuilla kuitenkin pöröttelee menemään suht huolettomasti sen 300-400 tkm, luultavasti enemmänkin.
Seuraavana listalla olisi Bora dieselillä tai 1.6 koneella. Toi 1.6 kone on ihan käypä peli, eikä kovin vikanenkaan. Passatti samalla tasolla, mutta isommalla koneella, koska isompi auto. Mukavia vehkeitä ajella.
Nissaneita en tunne, joten niihin en voi ottaa kantaa.
Audit on hyviä vehkeitä, mutta voi olla että tuolla budjetilla et saa tarpeeksi vastinetta rahoilles, jos Audin laitat.
 
Pösö 406. Ite en ottais, mutta ihan hyvä ajaa ja toimii. Isällä oli vara-autona sellanen 250tkm ajettu 406, eikä vikoja ollut/tullut puhkiruostunutta putkea lukuunottamatta. Saatanan rumahan se on, mutta plussana mukava kyyti ja etuvetoiseksi ranskalaiseksi kauppakassiksi hyvä ajettavuus.

Parilla tonnilla ei välttämättä kannata bemaria tai audia ostaa. Sillä hinnalla saa hyvän projektin lähinnä. Budjetin tuplaamalla alkaa löytyä fiksuja vaihtoehtoja siltäkin saralta.
 
Osta se auto, mikä vastaa sun tarpeita. Vikoja on kaikissa, joten turha alkaa jo ensimmäisen auton kohdalla kasvattamaan itsellensä mitään ennakkoluuloja. Itse ottaisin noista vaihtoehdoista 406:n, eniten autoa tuohon rahaan kohtuullisilla kilometreillä.
 
Toyota Avensis
Unohda corollat ja Carina II:t.
Corollat olisi pitäneet jättää kokonaan keksimättä rumuutensa ja karmivan ajettavuutensa ansioista. Carina II alkaa olemaan jo vähän vanha, varsinkin tuohon hintaluokkaan.

Honda Accord
Ovat hinnoissaan. Varmaan syystäkin, kun olettaisin näiden olevan helvetin luotettavia.

Mazda 6
Vuoden autoksi valkattiin ilmestyessään. Jos vaikka ruosteeton yksilö löytyisi. Nettiautossa muutama alle 4000 egen, useampi 4k-5k välissä, eli tinkaamalla budjetin sisälle.

626:sta itsellä erittäin hyviä kokemuksia luotettavuuden suhteen, mutta olihan se hirveä ajaa. Selkään sattuu pelkkä ajatuskin.

Ford Focus tai Mondeo
Ruosteetonta etsisin. Suht luotettavia. Saa paljon uudempaa autoa kuin kuin japseista.

Saab 9-5
Hyviä ajettavia, päihittää suurimman osan autoista tässä hintaluokassa. Vanhat 9-3:t näyttävät jo hiukan antiikkisilta, mutta 9-3 sportsedan ja 9-5 ovat kestäneet ajan hammasta paremmin.
Miinuksena Saabin omat pikkuviat ja se että varaosia saattaapi joskus joutua metsästämään. Saabklub.fi -foorumi saattaa tulla turhankin tutuksi, vaikka hyvä foorumi onkin.

Mitsut unohtaisin kokonaan.
Kuten Ranskalaisetkin.

Nissanit varauksella. Miksi ostaa Nissani, jos voi ostaa Toyota, Honda tai Mazda?

Volkswageneitä en kommentoi, kun ei ole paljoa kokemuksia.

Audit jättäisin välistä, tässäkin hintaluokassa.
Samoin BMW:t. Hullu ostaa tässä hintaluokassa noita merkkejä.

Seateista ei kokemuksia. Tuskin kovin rapsakka ajettava.


Valinta kannattaa tehdä sen mukaan mistä ite tykkää ja mitä arvostaa, ja ennen kaikkea mistä merkistä / mallista löytyy hyvä yksilö.
 
Zone-sarja -42%
Mersun tai Volkkarin ostaisin. Mazdoja en usko löytyvän ilman ruosteongelmia tolla hinnalla.
 
Audin a4 kattelisin ite tolla budjetilla ja kriteereillä vaikka ei kokemusta olekkaan. On tosi hyvin valikoimaa ja vielä jos kelpuuttaa farmarinkin niin valikoima lisääntyy. 1.8 vapari tai 1.8t koneina pitäis olla perusvarmoja, kun on huollot tehty. Yleisesti tuon ikäisissä vag:n keulilla tavattava 1.6 on omasta mielestä aika hengetön, että ottaisin miellummin 1.8 jos löytyy, mutta kyllä 1.6:kin pärjää. Borat tuntui menevän budjetin kannalta aika tiukoille. Octaviaakin tuntuis tulla budjetilla löytyvän, mutta ekat mallit on aika rumia :D. Tässä esimerkki audista http://www.nettiauto.com/audi/a4/5573773 Ei pitäis olla paha ruostumaankaan kun käsittääkseni nämä on sinkitty hyvin. Toki kaikki on mahdollista.
 
Itse katsoisin 4-koppaisen GTI-golhvin. 1.8 T on melkeinpä loppuunsa viimeistelty paketti, jossa lapsentaudit ja suunnitteluvirheet on taputeltu. Vielä kun ottaa mallisarjan viimeisen, niin avot!
 
Itsehän lähtisin purkamaan tilannetta siltä kantilta, että kyseessä tulee olemaan todennäköisesti yli 10 vuotta vanha auto. Tahtoo sanoa, että omistajia on ollut monen monituista. Miettisin ihan siltä kantilta, millaiset ihmiset on ko. automallista olleet kiinnostuneita, toisin sanoen millaisella ajolla se on ollut. Bemarin kolmonen ja audin A4 on ihan helvetin riskiostoksia ton ikäsenä, koska ne on olleet pahimmillaan yli viidellä just kortin saaneella. Jokainen varmaan tietää millaisella käytöllä ne autot keskimäärin on, ja jos näitä "riski-ikäisiä" omistajia on ollut useampia, on tilanne vähän sama kuin menisit lyömään pitkävetoa Suomen puolesta Suomi - Brasilia - futismatsista. Nehän nauraa jo tiskillä.


Eli kaikki "tehokkaat", jonkunlaisen statusarvon omaavat yms. kannattaa heti unohtaa. Tosta hintaluokasta ylivoimaisesti mukavin auto on Citroen C5. Harmi vaan että se on myös selvästi riskialttein ostos.


Sinänsä tossa hintaluokassa kaikki alkaa oleen aikamoisia pommeja, joten pistäisin arvoa varaosien ja huoltojen hinnoille. Tässä kohtaa kannattanee myös todeta, että jos bemarista jotain laukeaa niin seteliä poikineen menee. Jos 4 tonnia on paalua, niin ostaisin 3 tonnin kärryn, yksilön jossa renkaat yms. ei ole heti uusittavien listalla, ja pistäisin tonnin fikkaan korjauksia varten.
 
^ Red28:lla hyviä pointteja kans. Mutta jos miettii, ketkä autolla on ajaneet, niin vanhat mummot ja papat ei oo sen parempi vaihtoehto. Ite oon nähny sellasten ihmisten toimesta niin älyttömiä kytkintenluistatuksia parkkipaikoilla, ettei mitään järkeä :D
Jos tarkoituksena on vain päästä paikasta A paikkaan B, toisinaan myös paikkaan C, niin ajettavuudet ja ulkonäköseikat kannattaisi jättää toissijaiseksi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom