Ensiasunto

Intin aikana valtio maksaa sun vuokran jos oot asunu siinä ennen inttiä tietyn ajan, tais olla 3 tai 6kk.

Ei tarvi olla asunut päivääkään, jos on hyvä syy asunnon vuokraamiseen. Itse vuokrasin kämpän noin 3 kk ennen kotiutumista, kun tuli sopiva vastaan eikä voinut jättää tilaisuutta käyttämättä. Valtio maksoi vuokrat kotiutumiseen asti, koska olin menossa opiskelemaan kyseiselle paikkakunnalle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse oon muuttanut omilleni kaksikymppisenä. Eka vuokrakämppä hankittiin sen vuoden toukokuussa kun heinäkuussa pääsin intistä ja elokuussa sitten omaan tupaan. Sävelet oli aika selvät, kun lakki oli tullut vuosi aiemmin ja intissä maksimiaika niin pääsi suoraan aloittaan opiskelut.

Itse sanoisin muille omilleen lähteville että kaikki nivoutuu kaikkeen. Jos ihminen lähtee keskimäärin lukion ja intin jälkeen kotoa, kannattaa olla suunnitelmat selvillä: opiskelua, työtä tms. Kotipuoleen jää herkästi ellei oo mitään visiota tulevasta. Opiskelemaan lähteville: kannattaa aloittaa asunnon hakeminen jo vaikka inttiaikana (siis kuukausia ennen h-hetkeä). Hiukankin isommissa opiskelijakaupungeissa on hirveä tunku halpoihin asuntoihin ja jonot ovat pitkiä. Heksinki-Tampere tms. paikoissa on opiskelija-asuntosäätiöt, joiden hinta-laatu-suhdetta ei voi ohittaa. Sitten on näitä puoliyksityisiä välitysfirmoja kuten OVV, jotka tarjoavat seuraavaksi edukkaimpia kämppiä. Mutta siis ajoissa liikkeelle ja tee itselle selväksi mitä haet: mitä juttuja kämpässä olisi hyvä olla ja mihin oot valmis tyytymään.

Itse oon muuttanut omilleni kaksikymppisenä. Eka vuokrakämppä hankittiin sen vuoden toukokuussa kun heinäkuussa pääsin intistä ja elokuussa sitten omaan tupaan. Sävelet oli aika selvät, kun lakki oli tullut vuosi aiemmin ja intissä maksimiaika niin pääsi suoraan aloittaan opiskelut.

Itse sanoisin muille omilleen lähteville että kaikki nivoutuu kaikkeen. Jos ihminen lähtee keskimäärin lukion ja intin jälkeen kotoa, kannattaa olla suunnitelmat selvillä: opiskelua, työtä tms. Kotipuoleen jää herkästi ellei oo mitään visiota tulevasta. Opiskelemaan lähteville: kannattaa aloittaa asunnon hakeminen jo vaikka inttiaikana (siis kuukausia ennen h-hetkeä). Hiukankin isommissa opiskelijakaupungeissa on hirveä tunku halpoihin asuntoihin ja jonot ovat pitkiä. Heksinki-Tampere tms. paikoissa on opiskelija-asuntosäätiöt, joiden hinta-laatu-suhdetta ei voi ohittaa. Sitten on näitä puoliyksityisiä välitysfirmoja kuten OVV, jotka tarjoavat seuraavaksi edukkaimpia kämppiä. Mutta siis ajoissa liikkeelle ja tee itselle selväksi mitä haet: mitä juttuja kämpässä olisi hyvä olla ja mihin oot valmis tyytymään.

Esimerkiksi jos haluaa kaksion TOAS:lta Tampereelta, niin itse jonotin heinäkuusta tammikuuhun asuntoa. Siinä suuntaa jonoihin.

Minkäs ikäisinä porukat on suunnilleen muuttanut omaan kämppään? Itsellä ikää nyt 20 ja nyt on hakemuksia laittanut vuokraasunnoista, oikein hävettää tässä iässä maleksia kotona mut ei enään kauan onneksi.

Vajaa kuustoista ainakin itse ollut aikoinaan.
Aika hyvin lykästänyt jokaisen kämpän kohdalla, ei paljoa ole tarvinnut odotella, vaikka Helsingissä on paikasta toiseen muuttanut. Kova kysyntä noilla vuokrakämpillä, ainakin keskustan seudulla.

Jos nyt ei jotain soluasumista koulun takia lasketa (15-vuotiaana), niin heti armeijan jälkeen. Teki suoraan sanoen hyvää päästä omiin nurkkiin kotoa. 49 neliön kaksio, jossa asuin pari kuukautta ennen kuin kihlattu pääsi lukiosta ja muutti perässä. Aivan paska 70-luvun kämppä ilman mitään remppauksia käytännössä, mutta tulipahan siinäkin lähes 4 vuotta asuttua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom