Itse oon muuttanut omilleni kaksikymppisenä. Eka vuokrakämppä hankittiin sen vuoden toukokuussa kun heinäkuussa pääsin intistä ja elokuussa sitten omaan tupaan. Sävelet oli aika selvät, kun lakki oli tullut vuosi aiemmin ja intissä maksimiaika niin pääsi suoraan aloittaan opiskelut.
Itse sanoisin muille omilleen lähteville että kaikki nivoutuu kaikkeen. Jos ihminen lähtee keskimäärin lukion ja intin jälkeen kotoa, kannattaa olla suunnitelmat selvillä: opiskelua, työtä tms. Kotipuoleen jää herkästi ellei oo mitään visiota tulevasta. Opiskelemaan lähteville: kannattaa aloittaa asunnon hakeminen jo vaikka inttiaikana (siis kuukausia ennen h-hetkeä). Hiukankin isommissa opiskelijakaupungeissa on hirveä tunku halpoihin asuntoihin ja jonot ovat pitkiä. Heksinki-Tampere tms. paikoissa on opiskelija-asuntosäätiöt, joiden hinta-laatu-suhdetta ei voi ohittaa. Sitten on näitä puoliyksityisiä välitysfirmoja kuten OVV, jotka tarjoavat seuraavaksi edukkaimpia kämppiä. Mutta siis ajoissa liikkeelle ja tee itselle selväksi mitä haet: mitä juttuja kämpässä olisi hyvä olla ja mihin oot valmis tyytymään.