Ensiasunto

Noniin elikkä kohta olis aika alkaa harkita ensiasunnon hankintaa!
Tänne siis keskustelua ja kokemuksia ensiasunnon hankkimisesta.
Keskustelua kuluista ja vertailua vuokralla asumisesta ja omassa asunnossa asumisesta ym. vastaavaa!:worship:

Eli avaan itse keskustelun sillä pitäisi alkaa harkitsemaan muuttoa, mielessä on ollut muuttaa vuokralle kaksioon mahdollisen lähelle keskustaa.
Hiukan on jo rahaa säästetty ja ajattelin että jos noin kymppitonnin saisi kerättyä sivuun vaikka ennen joulua niin pääsisi sitten mahdollisimman hyvään alkuun!
Minkä ikäisin pakkislaiset on lähtenyt kotoaan ja millaista se on loppujen lopuksi ollut?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä lähdin 16-vuotiaana lukion perässä toiselle paikkakunnalla. Asuin kolmisen viikkoa sukulaisen nurkissa ennen kuin sain hommattua kämpän (kaikki oli sitten ihan pakko jättää viime hetkille...). Nyt oon asunut pari vuotta tässä 30 neliön yksiössä ja pakko myöntää, etten vaihtais. Keskustassa olis ehkä ihan kiva asua ja meinasinkin pari kuukautta sitten muuttaa, mutta toisaalta se olisi vain rahan haaskausta.

Olen kai niin itsekäs/itsenäinen/you name it, etten pystyisi asumaan enää kenenkään kanssa. En porukoiden enkä edes kämppiksen. Nyt on niin tottunut siihen omaan rauhaan, tilaan ja vapauteen, etten osaa edes kuvitella millaista olisi muuttaa takaisin "kotiin".

Eka asunto kannattaa ehdottomasti vuokrata. Käytä aikaa hakemiseen (tein itse sen virheen, että odotin tosiaan liian kauan ja oli hyvä tuuri, että satuin saamaan näin kivan kämpän), käy esittelyissä ja mieti myös budjettia.

Ainiin ja ota sellainen kämppä, minkä lattioista tykkäät. Kattelin vuoden ajan rumia lattioita ja loppujen lopuksi laitatin uudet laminaatit vanhan muovimaton päälle. Meni aika paljon rahaa ja aikaa.

Nyt näyttää sen verta vahvalta tuleva hintojen lasku, että suosittelen välttämään oman ostoa toistaiseksi.

Kaksioon? No mikäs siinä jos massia riittää, meikän ensiasunto oli kolmen hengen vuokrasolu.

Vai vahvalta näyttäs että hinnat laskis... tokkopa.

Itse kolmatta vai neljättä vuotta 30neliön yksiössä. Nyt viimeset puolivuotta on tuntunut ettei tänne enää mahu. Ahdistaa pyöriä kantapäidensä ympäri vaan.

Tuli sit hankittuu omat 65 neliöö ja sitä täs remppaillu. Tulee just sellanen on ku on miettiny, tosin sauna jäi puuttuun mutta menipä rahaakin vähemmän ku olin suunnitellu.

Se nyt vähän riippuu elämäntilanteesta, että mikä on paras vaihtoehto ensiasunnoksi. Esimerkiksi pienessä omistusyksiössä voi tulla aika ahdasta jos siellä pitäisi joku emäntä alkaa pyörimään.

Nuorena nyt on varmaan tärkeintä se, että ylipäänsä on oma koti. Rahan menoa ei voi estää jos alkaa liian vaativaksi.

Itse asun yhen vanhan kaverin kanssa kämppiksinä. Toimii mainiosti, ei ole edes alkanut vielä vituttaa toisen naama vaikka 9kk ollaan täällä jo oltu. Suosittelen vahvasti, mutta valitse kämppiksesi TARKASTI. Tosiaan armeijan jälkeen muutin, elikkäs viime kesänä lähin kotoa.

Mistä ajattelit ensikodin hommata? Jotenkin ymmärsin että "keskusta" tarkoittaisi Helsinkiä?

Itse muutin kotoa 19-vuotiaana pois tyttökaverini kanssa yhteen. Asunto oli hyväkuntoinen 34neliöinen kaksio keittokomerolla ja varsin riittävä siinä tilanteessa meille. Vuokra oli muuten ~1800 markkaa eli n. 300 euroa/kk:D Se oli ihanaa aikaa, vaikka raha oli vähissä (elämiseen jäi noin 18euroa/viikko kahdelle hengelle ja koiralle), tuntui "oma" koti ihan huipulta. Huonekalut kerättiin kolehtina sukulaisilta ja sillä mentiin mitä saatiin.

Vuosien saatossa on tullut sitten asuttua eri kokoisissa asunnoissa, joista pienin oli 18neliötä (AIVAN liian pieni ihmiselle) ja suurin on nykyinen omistusasunto 64neliötä. Nykyisessä kolmiossa on tilaa hyvinkin kahdelle jopa niin, että käytännössä tuo yksi huone on lähes tyhjillään. Sauna löytyy ensimmäistä kertaa asunnosta ja täytyy sanoa, että se on kyllä _must_ tulevaisuudessakin.

Mutta jos olisin sinkku ja n.20-vuotta, arvottaisin seuraavia asioita ensiasunnossa:
+ 20-30 neliötä,
+ Ei ensimmäisessä kerroksessa,
+ Suihku/WC hyväkuntoisia ja pyykinpesukoneelle liitäntä,
+ Kävelymatkan päässä salilta ja yhteydestä HKI:n keskustaan (käytännössä alueina: Kamppi, Hakaniemi, Punavuori, Ullanlinna. Painotus kahdella jälkimmäisellä, kallista mutta parasta:D),
+ Kustannukset niin, että maks. 1/3 tuloista menee asuntoon. Opiskelijana siksi tuskin mahdollista muuttaa omaan kämppään.

Viime syksynä muutin kotoa vähän alle 40 neliön yksiöön ja olen ollut erittään tyytyväinen. Kämppä on ehkä vähän syrjässä, ihan lähellä ei ole kuin lähikauppa ja pizzeria. toisaalta busseja kulkee jatkuvalla syötöllä palvelujen ääreen ja vuokra on edullisempi kuin esim. keskustassa. en voi enää oikein edes kuvitella asuvani muuten kuin yksin

16-vuotiaana muutin ulkomaille. Ensin asuin n. 40 neliön työsuhdeasunnossa. Muuten kiva, mutta kun oli pomojen talon yhteydessä, niin yksityisyyttä ei juurikaan ollut. Sitten vaihdoin ulkomailla työpaikkaa ja päädyin työntekijöiden soluun. Oli vähän rankkaa asua ja tehdä töitä samojen naamojen kanssa. 24/7 kun oltiin yhdessä keskellä metsää niin välillä kyllä tuli kunnon tappeluita :D Nykyisin asun ison koiran kanssa hieman vajaa 30-neliöisessä kerrostaloasunnossa. Ja ahdistaa.

Jos omaan kämppään meinaa sijoittaa, niin itse ostaisin heti ainakin 35 neliöisen kämpän, mieluummin vähän isommankin, ettei tarvitsisi heti vaihtaa.

Solu Otaniemessä. Viime kämppä oli 11 neliötä, ihan hyvin mahtu asustelee. Oli vielä alivuokralaisena kun omistaja oli jossaa ulkomailla, 200e/kk sis sähköt vedet jne.(+100mb netin...:hyper:)
Sinne taas syksyllä, ei huono paikka asua mun mielestä, keskutaankin menee busseja 10 min välein :)

50m2 kaksio parvekkeella. Juuri sopiva yhdelle ja reilust alle 500e kuussa. Muutama kilometri keskustaan ja muutenkin hyvä alue. Seuraava asunto on jo oma ja voi se pienempikin olla jos on hyvä pohja.

Niin unohtus sanoa et turust pain ite olen ja siella pysyn, talla hetkella nyt olen englannissa vaihdossa mut kuukauden paasta suomeen ja seuraavana paivana toihin, ni pitaa sit alkaa hiuka jarjestelemaa asioita.
Sellane vittumainen on jos nyt muuttaa ja sit pitais menna inttii ni asunto vuoden tyhjillaan ja joutuu maksaa vaikkei siel ookkaa!
Lahinna tan vaihto-oppilasvuoden aikana on selvinny aika tarkkaan mita elamalta tahon ja on se paljon lepposampaa ku taal saa olla aika rauhassa ei kukaan kysy mihin meet millon tuut jne.. Iso oma huone mis kaikki tarvittavat ja oma suihkuhuone/wc eli ihan ku omas yksios asuis.
Kyl ekaks haluisin kaksion eli makuuhuone, olohuone ja keittio!
Tosiaan iso plussa ku ois sali kavelymatkan paassa ja muut palvelut. Auto ei oo tassa vaiheessa mahdollista pitaa tai olis ehka mahdollista mut sit olis jo niin tiukkaa et mielummin luovun autosta!
Onko hankalaa alkaa vuokra-asuntoa remontoimaan ja tekemaan muutoksia kun tietaaksen kaikki luvat pitaa hakea asunnon omistajalta ja taloyhtiolta jos isompaa remonttia tekee!

Vuoden alussa muutin omaan asuntoon. 26m2 vuokrayksiö ilman parveketta ekasta asuinkerroksesta (alakerrassa on liiketiloja). Korkeemmalla olis mukavempi asua mutta asunto oli siistein ja halvin kaikista mitä kävin katsomassa joten otin tämän. Asunnon ostokin kävi mielessä mutta tulevaisuuden suunnitelmat on vielä niin pahasti auki ettei viitsinyt mitään lainoja alkaa ottamaan.

Onko hankalaa alkaa vuokra-asuntoa remontoimaan ja tekemaan muutoksia kun tietaaksen kaikki luvat pitaa hakea asunnon omistajalta ja taloyhtiolta jos isompaa remonttia tekee!

Tuskin vuokra-asuntoa kannattaa alkaa remppaamaan...ainakaan omaan piikkiin. Intin aikana valtio maksaa sun vuokran jos oot asunu siinä ennen inttiä tietyn ajan, tais olla 3 tai 6kk.

Niin unohtus sanoa et turust pain ite olen ja siella pysyn...
Asuin itse 5-6 vuotta Turussa kunnes muutiin Helsinkiin ja sitten Vantaalle ja voin sanoa että ei ole kaduttanut:) Ei sillä että Turku ei olisi kiva paikka, mutta pääkaupunkiseutu on kivempaa. Täällä on yhtälailla maaseudun rauhaa, mutta halutessa myös kaikkea enemmän.

Sellane vittumainen on jos nyt muuttaa ja sit pitais menna inttii ni asunto vuoden tyhjillaan ja joutuu maksaa vaikkei siel ookkaa!
Suosittelisin suosiolla odottamaan kunnes päset intistä. Mikäs sen mahtavampaa kun pääsee himaan äidin passatavaksi:D Jos äiti ei passaa, niin sitten ehkä joku pieni kaksio esim. Linnankadulta olisi hyvä tukikohta viikonloppuisin:D

Auto ei oo tassa vaiheessa mahdollista pitaa tai olis ehka mahdollista mut sit olis jo niin tiukkaa et mielummin luovun autosta!
Oikein, mieluummin kannattaa valita hyvä sijainti ja suosia julkisia. Laittaa vaikka joka kuukausi säästöön rahaa mikä muuten menisi autoon jos mahd. ja panostaa sitten asuntoon tai autoon myöhemmin.

Ei kannata. Puolitutulle kävi juurikin niin, että remppasivat vuokrakämpän ja poks, vuokranantaja kuolikupsahti. Ja kuis ollakkaan, perikunta päätti pistää kämpän myyntiin hintaan +300k eur. Hiukan vissiin vitutti (eihän tommoseen kellään norminuorella ole varaa).

Asuin itse 5-6 vuotta Turussa kunnes muutiin Helsinkiin ja sitten Vantaalle ja voin sanoa että ei ole kaduttanut:) Ei sillä että Turku ei olisi kiva paikka, mutta pääkaupunkiseutu on kivempaa. Täällä on yhtälailla maaseudun rauhaa, mutta halutessa myös kaikkea enemmän.

Suosittelisin suosiolla odottamaan kunnes päset intistä. Mikäs sen mahtavampaa kun pääsee himaan äidin passatavaksi:D Jos äiti ei passaa, niin sitten ehkä joku pieni kaksio esim. Linnankadulta olisi hyvä tukikohta viikonloppuisin:D

Oikein, mieluummin kannattaa valita hyvä sijainti ja suosia julkisia. Laittaa vaikka joka kuukausi säästöön rahaa mikä muuten menisi autoon jos mahd. ja panostaa sitten asuntoon tai autoon myöhemmin.

Ei kannata. Puolitutulle kävi juurikin niin, että remppasivat vuokrakämpän ja poks, vuokranantaja kuolikupsahti. Ja kuis ollakkaan, perikunta päätti pistää kämpän myyntiin hintaan +300k eur. Hiukan vissiin vitutti (eihän tommoseen kellään norminuorella ole varaa).

Jees jees oot kyl oikeessa!
Parempi vaan valita kunnolla se eka asunto et saa sellasen mis tykkaa pari vuotta asustaakkin tai miksei pidempaankin!
Sita just oon tas tehnykki et joka kuukaus tietyn summan laitan sivuun ja nyt kesal saa enemman sivuu ku voi painaa toita 7paivaa viikossa. Rahaa elamiseen ei muuteskaan mul paljon mee ku viel asuu aitin huostassa ja viinaa ei tuu kitattuu oikeestaan ni ei sita rahaa paljon kulu.
Mites paljon porukoilla menee keskimaari rahaa ruokaan viikossa/kuukaudessa tai miten oottekaan sen jakanu, ruoka on se mista en tingi kaikesta muista voi sit tinkiakkin!:)

Ite muutin 18 vuotiaana tyttöystävän nurkkiin 32 neliöiseen kerrostaloyksiöön. Siellä asusteltiin pari vuotta, tosin intissä olin 9kk. Alko se käymään aika pieneksi kahdelle ihmiselle, koiralle ja kauheelle määrälle tavaraa. Esim. vieraita ei viittiny kauheen usein kutsua, kun ei vaan ollu tilaa. Jälkeepäin ollaa naurettu, että leipääkään ei tullut montaa pussia siihen asuntoon ostettua, koska pöytä oli niin pieni ettei siihen leipäpussii saanu sopimaan muitten ruokien sekaan, saati sit leikkeleet.:D

Kun pääsin intistä niin muutettiin siskon vanhaan rivitaloasuntoon (64m2), jonka porukat oli häneltä ostanut. Eli nyt maksan vuokraa vanhemmilleni. Tää oli hemmetin hyvä vaihtoehto, koska mulla ei ainakaan ole mitään hajua tulevaisuudensuunnitelmista, joten lainaa en uskaltanut lähtä ottamaan. Mielummin maksan vuokraa vanhemmilleni kun esim. kaupungille.

Jos en olisi seurustellut vakavasti, niin en varmana olisi muuttanut ennen inttiä pois kotoonta. Muistelen haikeana niitä aikoja kun pysty ostamaan kaikkea turhaa ym.:worship:

En myöskään suosittele muuttamista ennen inttiä, ellei ole aivan pakko.

Kannattaa laittaa ajoissa hakemus opiskelijaasuntosäätiöön jos opiskelee, sillä vuokra on mitä mainioin kun sitä kautta kämpän saa. Itse jonotin yksiötä 2,5v, mutta sainkin sitten 37 neliön yksiön loistavalla sijainnilla ja vuokra oli pikkaisen päälle 300€/kk Tampereella.

9kk takana 28m^2 yksiössä Turun keskustassa.. Tän kuun puolella muutto 54,5m^2 kaksioon, sekin Turun keskustassa, ehkä vähän syrjempänä mutta silti. :)

Minkäs ikäisinä porukat on suunnilleen muuttanut omaan kämppään? Itsellä ikää nyt 20 ja nyt on hakemuksia laittanut vuokraasunnoista, oikein hävettää tässä iässä maleksia kotona mut ei enään kauan onneksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom