Itse tekisin tuota varten ehkä jotain 10min HIIT-tai kuntopiirisessioita painoilla. Maalaisjärjellä ajatellen ei pitäisi olla liian raskas taakka palautumiselle (1-2krt/vko) ja siinä ajassa saa keuhkot kyllä tarpeeksi tilttiin hyväkuntoinenkin. Kuitenkaan se "perinteinen" malli, jossa lisätään aerobista jopa joka päivälle ei välttämättä ole kovin optimaalinen tapa polttaa rasvaa. 300 kalorin vaje on niin paljon helpompi tehdä ruokapuolta muokkaamalla ja levätä sekin tunti mikä muuten menisi aerobiseen
Mä oon sitä mieltä, että jos kulutus on suuri, niin on järkevintä vain syödä vähemmän. Jos taas kulutus on muutenkin jo pieni, niin on parempi lisätä aerobista liikuntaa, koska kalorit jäis muuten turhan alhaiseksi. Esim omalla kohdallani kulutus on vain luokkaa 2500kcal vuorokaudessa ja haluan pudottaa 0,5kg viikossa. Painan tällähetkellä n.86kg.Ilman aerobista saisin syödä vaan 2000kcal.
Koska proteiinia tulis saada vähintään 2,5g/kg ja rasvaa 0,7-1,0g/kg niin se tekee jo suunnilleen 1500kcal. Hiilareille jäis enää 500kcal eli 125g. Aerobisen ansiosta voin aamulla ja treenin ympärillä syödä enemmän hiilareita, jolloin lihakset saa paremmin polttoainetta ja palautuu nopeammin. Tämä on mun uskomus eikä siitä kannata edes yrittää väitellä, koska se todistetusti toimii ainakin mun kohdalla.
Suoritan päivän aerobisen joka aamu ennen aamupalaa. Kävelyä n.40min. Vaikka on väitetty ettei tyhjällä vatsalla suoritetusta aerobisesta muka ole yhtään enempää hyötyä rasvanpoltossa, kuin mihin tahansa muuhun aikaan päivästä suoritettuna, niin ainakin se piristää mukavasti ja jaksan koko päivän tehdä kaikkea paljon tehokkaammin. Ja tätä kautta saan päivän kokonaiskulutusta tehostettua ja koen sen erittäin tarpeelliseksi dieetillä.
Siitä en tiedä miten käytännössä vaikuttaa tekeekö dieetillä pitkiä sarjoja lyhyillä palautuksilla vai enemmän voimapainotteisesti. Viime vuonna tein bodytreeniä ja aika paljo anaerobista. Nyt on kokeilussa enemmän voimapainotteinen systeemi ja kaks erillistä aerobista treeniä. Kumpi säästää paremmin lihaksia, se jää nähtäväksi. Tällähetkellä vakaa uskomukseni on, että dieetillä ei älyttömän kuormittavia bodytreenejä kannata tehdä, vaan ennemminki kannattais käyttää isompia rautoja ja koittaa parantaa lihasten hermotusta.