Ensi kesäksi rasvaprosentti 22% -> 10% aamuaerobisella?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gouppi
  • Aloitettu Aloitettu
Luulisi, että aerobinen lisäisi aineenvaihduntaa samoin kuin se, että voi syödä vähän enemmän kun tekee aerobista. Aerobinen + enempi syöminen siis käsitykseni mukaan lisää mukavasti aineenvaihduntaa vrt. ei aerobista ja syö vaan vähemmän. Näin kuvittelisin. Joku tosin taisi joku aika sitten kumota tämän olettamuksen jossain threadissa :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Entä jos haluaa parantaa hapenottokykyä dieetin aikana? Paraneeko se juoksemalla vai jättämällä viinerin syömättä?

Itse tekisin tuota varten ehkä jotain 10min HIIT-tai kuntopiirisessioita painoilla. Maalaisjärjellä ajatellen ei pitäisi olla liian raskas taakka palautumiselle (1-2krt/vko) ja siinä ajassa saa keuhkot kyllä tarpeeksi tilttiin hyväkuntoinenkin. Kuitenkaan se "perinteinen" malli, jossa lisätään aerobista jopa joka päivälle ei välttämättä ole kovin optimaalinen tapa polttaa rasvaa. 300 kalorin vaje on niin paljon helpompi tehdä ruokapuolta muokkaamalla ja levätä sekin tunti mikä muuten menisi aerobiseen

Itse pudottelin painoa pois 10kg ottamatta askeltakaan aerobista. Voimatasot nousi koko pudotuksen ajan. Aerobisesta tulee minulle heikko ja rimpula olo, jonka huomaa salilla. Mutta jos haluaa parantaa hapenottokykyä niin silloinhan aerobinen on must. Niin ja punttitreenejä oli viikossa kolme.

Entä jos haluaa parantaa hapenottokykyä dieetin aikana? Paraneeko se juoksemalla vai jättämällä viinerin syömättä?

Mitäs luulisit? Kaikkea ei vain voi eikä kannata yrittääkään saada yhdellä kertaa. AP:n tavoite on polttaa rasvaa lihakset säilyttäen, siihen ei aerobisesta ole mitään hyötyä, pikemminkin päinvastoin.
Mutta JOS tavoitteena on dieetin aikana ylläpitää/kehittää myös aerobista kuntoaan, katso mitä beginner ^ kirjoitti.

Tärkeämpää kuin sen pohtiminen mikä liikuntamuoto polttaa lihasta on syödä oikein ja liikkua sellaisella tavalla mikä on itselleen mielekkäintä. Itse kävelen kouluun ja takaisin noin 12 kilometriä päivässä joka viikko, ja ehkä siinä kilo tai pari lihasmassaa katoaa (en ole kyllä vielä huomannut eivätkä tuloksetkaan sitä puolla) mutta minusta on mukavaa ja virkistävää kävellä ja olen sen avulla myös kiristynyt huomattavasti. Juoksulenkeille minusta ei ole, joten kaloreidenpoltto voi jäädä vähän kaksiseksi, jos sinne lenkille ei sitten tule lähdettyä.

Itse tekisin tuota varten ehkä jotain 10min HIIT-tai kuntopiirisessioita painoilla. Maalaisjärjellä ajatellen ei pitäisi olla liian raskas taakka palautumiselle (1-2krt/vko) ja siinä ajassa saa keuhkot kyllä tarpeeksi tilttiin hyväkuntoinenkin. Kuitenkaan se "perinteinen" malli, jossa lisätään aerobista jopa joka päivälle ei välttämättä ole kovin optimaalinen tapa polttaa rasvaa. 300 kalorin vaje on niin paljon helpompi tehdä ruokapuolta muokkaamalla ja levätä sekin tunti mikä muuten menisi aerobiseen

Mä oon sitä mieltä, että jos kulutus on suuri, niin on järkevintä vain syödä vähemmän. Jos taas kulutus on muutenkin jo pieni, niin on parempi lisätä aerobista liikuntaa, koska kalorit jäis muuten turhan alhaiseksi. Esim omalla kohdallani kulutus on vain luokkaa 2500kcal vuorokaudessa ja haluan pudottaa 0,5kg viikossa. Painan tällähetkellä n.86kg.Ilman aerobista saisin syödä vaan 2000kcal.
Koska proteiinia tulis saada vähintään 2,5g/kg ja rasvaa 0,7-1,0g/kg niin se tekee jo suunnilleen 1500kcal. Hiilareille jäis enää 500kcal eli 125g. Aerobisen ansiosta voin aamulla ja treenin ympärillä syödä enemmän hiilareita, jolloin lihakset saa paremmin polttoainetta ja palautuu nopeammin. Tämä on mun uskomus eikä siitä kannata edes yrittää väitellä, koska se todistetusti toimii ainakin mun kohdalla.

Suoritan päivän aerobisen joka aamu ennen aamupalaa. Kävelyä n.40min. Vaikka on väitetty ettei tyhjällä vatsalla suoritetusta aerobisesta muka ole yhtään enempää hyötyä rasvanpoltossa, kuin mihin tahansa muuhun aikaan päivästä suoritettuna, niin ainakin se piristää mukavasti ja jaksan koko päivän tehdä kaikkea paljon tehokkaammin. Ja tätä kautta saan päivän kokonaiskulutusta tehostettua ja koen sen erittäin tarpeelliseksi dieetillä.

Siitä en tiedä miten käytännössä vaikuttaa tekeekö dieetillä pitkiä sarjoja lyhyillä palautuksilla vai enemmän voimapainotteisesti. Viime vuonna tein bodytreeniä ja aika paljo anaerobista. Nyt on kokeilussa enemmän voimapainotteinen systeemi ja kaks erillistä aerobista treeniä. Kumpi säästää paremmin lihaksia, se jää nähtäväksi. Tällähetkellä vakaa uskomukseni on, että dieetillä ei älyttömän kuormittavia bodytreenejä kannata tehdä, vaan ennemminki kannattais käyttää isompia rautoja ja koittaa parantaa lihasten hermotusta.

Mä oon sitä mieltä, että jos kulutus on suuri, niin on järkevintä vain syödä vähemmän. Jos taas kulutus on muutenkin jo pieni, niin on parempi lisätä aerobista liikuntaa, koska kalorit jäis muuten turhan alhaiseksi. Esim omalla kohdallani kulutus on vain luokkaa 2500kcal vuorokaudessa ja haluan pudottaa 0,5kg viikossa. Painan tällähetkellä n.86kg.Ilman aerobista saisin syödä vaan 2000kcal.

Ja vaje korvataan aina kropan energiavarasoista, aivan sama millä se vaje on saatu aikaan. Ollaan sitten peruskulutuksen tasolla tai liikuttu 1000 kalorin edestä.

Koska proteiinia tulis saada vähintään 2,5g/kg ja rasvaa 0,7-1,0g/kg niin se tekee jo suunnilleen 1500kcal. Hiilareille jäis enää 500kcal eli 125g.

Itse en ota noin varman päälle proteiinin kanssa, 2g rasvatonta painokiloa kohti riittänee (minulla siis arviolta 140g). Välipäivinä olen jäänyt yhteen aikaan tuon rajan allekin melko säännöllisesti. Mutta tämähän ei nyt liene oleellista

Aerobisen ansiosta voin aamulla ja treenin ympärillä syödä enemmän hiilareita, jolloin lihakset saa paremmin polttoainetta ja palautuu nopeammin. Tämä on mun uskomus eikä siitä kannata edes yrittää väitellä, koska se todistetusti toimii ainakin mun kohdalla.

En ymmärrä kuinka palautuminen tehostuu, jos liikutaan ja syödään liikunnan lisäämän kulutuksen verran enemmän verrattuna siihen, että levätään ja ollaan kuitenkin saman verran miinuksella kuin liikunnan kanssa? Ei sillä ettetkö varmasti olisi saanut hyviä tuloksia tuolla tavalla, mutta minun logiikkaani tuo ei oikein mene. Tosin en ole perillä kaikista ihmiskehon piilevistä mekanismeista, jotka saattavat asiaan vaikuttaa.

Tuossa ylemmässä kommentoin asiaa vain hapenottokyvyn parantamisen pohjalta. Perus kävelylenkithän eivät siinä hommassa auta juuri ollenkaan.

Palautuminen tehostuu mun käsittääkseni siitä syystä, että lihaksia rasittavan salitreenin ympärillä (varsinkin heti sen jälkeen) on kropalla käytettävissä hiilareita joita tarvitaan palautumiseen. Hiilarithan on se ensisijainen energianlähde ja kun niitä voidaan liikunnan ansiosta syödä enemmän, niin silloin proteiineja ei tarvitse käyttää polttoaineena, vaan ne toimii rakennusaineena. Ja nuo extra hiilarit ei varastoidu rasvaksi kovan treenin jälkeen niin herkästi. Tuo aamulla kulutettu kalorimäärä lähtee käytännössä kehon rasvavarastoista, kun lihasten glykogeenivarastot ovat tyhjillään.

Eli tämä olettamus lähteekin siitä, että aerobisen liikunnan oletetaan polttavan lähes pelkästään rasvaa? Ja sitten syödään lenkin jälkeen hiilaria, joka varastoituu gykogeenina lihaksiin salitreeniin mennessä? Treenin jälkeen syödään taas hiilaria ja nekin ovat seuraavaan aamulenkkiin mennessä tiessään?

Yritän selittää oman näkemykseni nyt niin hyvin kuin osaan. Eli tässä mun tapauksessa, kun aerobinen suoritetaan aamulla niin tulee tietysti vedettyä hiilaria koneeseen, niinkuin aamulla yleensäkin. Suurin osa päivän hiilareista tulee syödä aamulla ja treenin jälkeen. Matalasykkeinen liikunta ei rasita lihaksia samalla tavalla, kuin rankka salitreeni, niin sen jälkeen ei välttämättä ole tarve syödä hiilareita. Eli jos tekisin aerobisen päivällä niin söisin sen jälkeen pääosin proteiinia ja rasvaa. Mutta siis pointti oli se, että liikuntaa lisäämällä saadaan syödä enemmän kaloreita. Nämä extra kalorit pyrin syömään hiilareina salitreenin ympärillä, jolloin lihaksille jää mahdollisimman paljon helposti hyödynnettävää polttoainetta. Ja kun hiilarit käytetään glykogeenivarastojen täyttämiseen niin proteiinit voidaan käyttää pelkästään korjaamaan vaurioitunutta lihasta. Jos ei tätä ylimäärästä liikuntaa ei tule tehtyä niin ei voida syödä yhtä paljo hiilareita JOS halutaan pitää makrojen suhteet vakiona. Mulla suhteet 40/30/30 (p/hh/r). Mun mielestä tässä on järkeä.

Mitäs luulisit? Kaikkea ei vain voi eikä kannata yrittääkään saada yhdellä kertaa. AP:n tavoite on polttaa rasvaa lihakset säilyttäen, siihen ei aerobisesta ole mitään hyötyä, pikemminkin päinvastoin.
Mutta JOS tavoitteena on dieetin aikana ylläpitää/kehittää myös aerobista kuntoaan, katso mitä beginner ^ kirjoitti.
Voit varmaan heittää jotain tutkimustulosta väitteesi tueksi kun niin varma tunnut olevan asiasta?

First of all, cortisol is at its highest in the morning (the cortisol spike is what allows you to have energy when you wake-up). If you don't eat, it will stay elevated and even increase. And if you do cardio work, which also tends to jack up cortisol output, you'll end up with a sky-high cortisol level, which is one of the best ways to lose muscle. Not only that, if it gets high enough you'll actually have a hard time bringing it down during the day (especially when in a caloric deficit). You end up spending the whole day in a muscle-wasting state!

- - - Updated - - -

http://www.t-nation.com/training/fasted-cardio-eats-muscle

Kyllä taas on yksinkertaisesta asiasta osattu tehdä avaruustiedettä. Ja jos lukee noita kaikenmaailman t-nationeita sun muita niin päähän siinä vaan sekaisin menee. Jos tyhjällä vatsalla tykkää tehdä niin sen kuin tekee. Ei ne lihakset sieltä minnekään kävelemään lähde. Ei ihmisen keho ole sellainen, että jos se nyt ei aamupalaa syö ja käy juoksemassa niin lihakset palaa. Jos taas maittaa ruoka ennen kuin viittii liikkeelle lähteä niin sen kuin syö. Kyllä se rasva siltikin palaa vaikka netti onkin täynnä noita mitä lie guruja jotka väittää ettei se rasva pala jos syö ennen aamuaerobista. Kyllä varmasti palaa. Tekee omien mieltymysten mukaan järkevällä tavalla ja jättää noi kaikenmaailman t-nationien ym gurujen höpinöiden lukemisen vähemmälle. Niistä ei mene kuin pää sekaisin kun ei tiedä mitä tehdä ettei vaan tekisi väärin päin. Yksinkertaisia asioita noi lopulta on.

Kyllä taas on yksinkertaisesta asiasta osattu tehdä avaruustiedettä. Ja jos lukee noita kaikenmaailman t-nationeita sun muita niin päähän siinä vaan sekaisin menee. Jos tyhjällä vatsalla tykkää tehdä niin sen kuin tekee. Ei ne lihakset sieltä minnekään kävelemään lähde. Ei ihmisen keho ole sellainen, että jos se nyt ei aamupalaa syö ja käy juoksemassa niin lihakset palaa. Jos taas maittaa ruoka ennen kuin viittii liikkeelle lähteä niin sen kuin syö. Kyllä se rasva siltikin palaa vaikka netti onkin täynnä noita mitä lie guruja jotka väittää ettei se rasva pala jos syö ennen aamuaerobista. Kyllä varmasti palaa. Tekee omien mieltymysten mukaan järkevällä tavalla ja jättää noi kaikenmaailman t-nationien ym gurujen höpinöiden lukemisen vähemmälle. Niistä ei mene kuin pää sekaisin kun ei tiedä mitä tehdä ettei vaan tekisi väärin päin. Yksinkertaisia asioita noi lopulta on.
Eli pidät mm. tätä artikkelia ihan hömppänä? Tyhjällä mahalla tehty aamuaerobinen ? totuus? | Lihastohtori

Salkkiksen vinkkaamassa artikkelissa onkin lopussa todella pätevä lista jokaiselle diettaavalle luettavaksi.

It's Simple...
1. Keep lifting heavy on the big basic lifts.
2. Do not add extra exercises.
3. Do not try to burn more calories via weight lifting.
4. If you decide to do cardio, choose low-intensity cardio, high-intensity/short duration cardio, or loaded carries and make sure to be in a post-absorptive state. Also, avoid doing cardio at night.
5. Do not try to correct lagging muscle groups when in a caloric deficit. The best you can do is maintain your muscle or increase it slightly; you can't make drastic changes at this point.
6. Don't ditch your workout nutrition carbs. In fact, increase them!
7. Start conservatively. Do just enough to maintain a good rate of progress (a loss of 2 pounds per week, for example) so that you keep some weapons in store for when fat loss slows down.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom