Ennakkosilmäys kevään dieetteihin!

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Tuolla yleisellä puolella oli joku aika sitten vastaava thread, mutta kun siihen ei ollut yksikään mimmi vastannut niin aloitetaan sitten oma :D Eli nyt, arvon Punttimimmit, parhaat vinkit jakoon: miten aiotte toteuttaa ensi kevään dieettinne (jos siis aiotte sellaisen pitää)? Paljonko punttia, aerobista? Mitä syötte ja paljonko? Kalorimäärät? Aiotteko käyttää mitään rasvanpolttovalmisteita? Kauanko dieetti kestää? jne...

Itse aion ensi keväänä vetää elämäni ensimmäisen "oikean" dieetin, ja vinkit ja ohjeet ovat enemmän kuin tervetulleita...

Mä olen myös suunnitellut kevääksi ensimmäistä kunnon dieettiä. Tarkemmin en ole vielä mitään miettinyt, taidan aloittaa suunnittelun vasta joulun jälkeen :)

Elän toivossa, että dieetti loppuu vuoden vaihteessa ja sen jälkeen alkaa ylläpitodieetin suunnittelu ja toteutus. Enää 0,5 kg 5 kg:n tavoitteesta puuttuu :p

Varsin tyytyväinen olen tuloksiin. Rasva% on pudonnut yhteensä vajaa 5% reilussa 3 kk:ssa. Mitään kummia kikkoja tai aerobista en ole harrastanut. Tulla yleisellä puolella jossain dieettithreadissa referoin dieettini. Voin sen kyllä tähänkin laittaa, jos jotain kiinnostaa.

Ajattelin kiristellä tuossa maalis-huhtikuun vaihteessa. Kyseeseen ei kuitenkaan tule mikään "oikea dieetti", vaan haluan vain nähdä, mitä fläsän alle on talven aikana kasvanut jos mitään. Toteuttanen tämän vahtimalla syömisiä hieman tarkemmin ja hölköttelemällä aamulenkit. Jos noin ei mitään lähde tapahtumaan, täytyy ruokavaliota tarkastaa vielä lisää.

Tällä hetkellä menossa on jonkin asteinen mässykausi (siis ihan tarkoituksella), joka on kiitettävästi kerryttänyt veikeät jenkkakahvat ja pömppömahan.

Keväällä olis tarkoitus ottaa sellainen harjoitusdietti ja kattoa miten kroppa sen ottaa ja tietysti täytyy saada itsensä bikinikaudeksi kuntoonsamalla näkee miten kannattaa sitten ennen kisoja laittaa paikat kondikseen.

Aerobisen hoidan aamulenkillä joko kävellen tai rulliksilla heti vaan kun on mahdollista ja kuntofillarilla polkien, sekä tietty noitten koiruuksien kanssa tulee ulkoiltua.

8 viikon harjoitteludieetti on aikomuksissa pitää ennen kesää, jotta voisi sitten "tosi lihaksikkaana" :rolleyes: kekkuloida tuolla noin kesäkuteissa :cool:

Ruoasta nipistelen tietty, mutta pääpaino on aerobisella liikunnalla, jotta se rasva oikein ritisee pois. Kiaa!

Tsemppiä vaan kaikille ensi kevään dieettaajille - meikä pitää ekan dieetittömän kevään&kesän moneen vuoteen :D

Mä sitten juhlin kevään kaikki juhlat(pääsiäinen, vappu jne) "täysimääräisinä" ja kesän asun terasseilla & grillikatoksen katveessa...heh, no ehken ihan sentään. Mutta aion kyllä nauttia "välivuodestani" kisaamisesta tosissani!

Joo, mäkin diettaan ensi keväänä näitä syksyn ja talven aikana kertyineitä ihravarastoja pois. Vähennän herkkuja, lisään protskuja ja alan juosta lenkkiä kunhan vaan toivun polvitulehduksestani (5 months and counting....). Kiristely jatkuu kunnes sixpack ilmestyy näkyviin! Mutta tarkemmat suunnitelmat teen vasta sitten kun taas olen lopultakin kunnossa, siihen asti treenaan lähinnä yläkroppaa.

juu, mullakin on dieetti suunnitteilla. Kevät on varmaan sopiva ajankohta, nyt on pimee ja joulu ja muutenkin huono dieettiaika näin henkisesti. Minäkään en ennen ole kunnon dieettiä tehnyt, eli vinkit tulee tarpeeseen...

Jep jep,

aamu

puuro 25 g elovenaa
100 g raejuustoa
20 g hilloa
teelusikallinen pellavaöljyä + vitamiinit, mg, ca

välipala klo 10

20 g best whey

lounas

125 g rahkaa
50 g hedelmäcocktailia purkista
hermesetasta

välipala klo 14

20 g best whey

välipala klo 16

2 ruispalaa
n. 85 g cottage-cheeseä
20 g graavilohta (itse graavaan n 200 g kerrallaan, helppo homma)
250 g rahkaa
50 g hilloa tai 100 g hedelmäcocktailia

salin jälkeen n 1930-2000

n 135 g paistijauhelihaa + sipulia/ broileria/tonnikalaa (punnitsen määrän ja sen mukaan laitan sitten muut lisukkeet)
n 200 g pastaa/riisiä keitettynä
raejuustoa sen mukaan, mitä on "varaa" eli n 50 g

Ei niin kauhean terveellinen juuri kasvisten vähyyden osalta, mutta kolesteroli oli laskenut 6 -) 4,4. Kamalaa nälkää ei ole ennenkuin loppuviikosta. Mässypv on yl. la, jolloin syön mielitekojen mukaan, mutta tuskin aivan järkkyjä määriä kuitenkaan. Proteiinia tulee reilu 2 g/painokilo, olikohan 135 g, kilojouleja n 6000, kaloreita joku vajaa 1500.

Eli siis mun dieetista. Kestanyt ihan kunnollisena aamulenkkeineen nyt noin kuukauden, ja tulosta siis tullut ihan kivasti. Ainakin sen verran etta motivoi jatkamaan. En syo ihan samoja ruokia joka paiva, vaan vaihtelen koko ajan sen mukaan milta tuntuu. Tyolasta ehka laskea, mutta mulla on sellainen hassu tapa (jolle kotona naureskellaan kovasti) etta istun ja lasken laskimella, mita sita loppupaivana soisi etta sais riittavat proteiinit (n. 2g/painokilo) ja sopivasti kaloreita. Vetta menee noin 4-5 litraa paivassa (kreatiini"kuurilla" olen), mutta en juo sitten muita nesteita. (Satunnaisen puolen litran PEPSI maxin...)
Esimerkiksi kaivelen ruokapaivakirjan syovereista jonkin suht. tavallisen paivan...

09:15 vettä ja c-vitamiini
kuppi kahvia + kevytmaito 0,75dl

AAMULENKKI

11:00 200g rasvatonta (40kcal) jogurttia,
30g femisoijaa, CLA+ lesitiini
kuppi kahvia + maito
2dl tuoremehua

14:30 80g lohifile
80g riirsia
60g porkkanaa, CLA

TREENI

17:10 palautusjuoma

18:45 80g lohifile
100g riisia
100g porkkanaa, CLA

19:20 2 mandariinia

21:30 250g rahkaa
ananaspurkki

Tassa siis vain yksi esimerkki. Joinain paivina syon vain yhden lampiman aterian ja sitten puuroa tms. Ruoka- aineet koostuvat paa-asiassa tonnikalasta, makaroonista, riisista, kanasta ja paistijauhelihasta, kaurahiutaleita ja ruisleipaa syon myos. Rahkaa ja rasvatonta raejuustoa menee myos purkkitolkulla. Tuota lohta pyrin syomaan niin usein kuin lompakko kestaa... Ja paljon pakastevihanneksia.
Illalla pyrin syomaan mahdollisimman vahan hiilihydraatteja.
Femisoijaan olen paatynyt kun joskus sita aidilta kokeilin. Se tayttaa kivasti, seka siita saa paljon tarkeita vitamiineja ja kuituja + rautaa. Kuulostaa kylla keski-ikaisten hompotykselta mutta kokeilemisen arvoista on.

Ruoka-aineiden vaihtelua suosittelen, silla niin ei paase kyllastyttamaan ja dieetata jaksaa paljon paremmin. Itsella suunnitelmissa on niin pitka dieetti etta saan kaikki tavoitteeni (ulkonaolliset;) ) saavutettua. Voi menna pitkaankin...

Trinity, mulla on ihan sama hassu tapa eli iltaruualla katsotaan, paljonko voi vielä syödä. Proteiinia tulee yleensä siihen mennessä aika paljon, mutta annoksen koon päätän, kun näen, mitä on vielä "varaa syödä". Tiukasti olen dieetilllä kaiken punninnut. Helposti muuten tulisi arvioitua esim. pasta-annos väärin.

Joo punnitsen kaiken riisin ja pastan (ja perunan) kypsänä. Myös lihan punnitsen kypsänä. Hyvin on ainakin tähän mennessä tullut maha täyteen. (Tai ainakinn lähes aina.) Tuo päivä oli siis vain yksi esimerkki, ja toisina päivinä syötävää jää enemmän kun en syö mitään noin kaloripitoista kuten lohta. Se on vaan niin hyvää että vois syödä vaikka joka päivä...

Välipalaa tulee syötyä joskus tuntia ennen treeniä (esim. ruisleipää ja jotain raejuusto-ananasmössöä) ja sen mukaan kuin tuntuu. Punnitsen kaiken mitä suuhuni pistän ja lasken tarkkaan ylös. Joskus voi mennä kurkkua tai pala paprikaa suuhun ilman laskemista mutta so what... Nälkä ei ole kovinkaan usein. Joskus illalla. Onneksi saan tänään synttärilahjaksi digitaalisen vaa'an niin helpottaa elämää. Tuo vanha on niin rasittava!

1 CLA on 10kcal. Että ei siitä tule kuin se 30kcal päivässä. Lesitiinistä (1rkl) 90kcal. Käytän muuten myös kastikkeita, kuten esim. tonnikalan ja makaroonin sekaan heitän yleensä ruokalusikallisen sweet hot chiliä (n. 20 kcal) tai ketsuppia tai jotain salsakastiketta menee kanan kanssa.

Mun dieetti kuulostaa ehkä tiukalta, mutta on otettava huomioon nuo kellonajat. En ikinä herää kovin aikaisin, sillä meillä on tällä hetkellä aika rentoa koulussa ja raahaudun sinne joskus kahdentoista aikaan...:cool: Niin ei oo nälkä ihan samalla tavalla kuin jos ois heränny kuudelta. Saa nähdä miten muuttuu kun tää kurssi loppuu...

EDIT: Pakko vielä lisätä, että täällä sitä on just aloitettu noin kolmen viikon mittainen JOULULOMA!! Että nyt saa sitten dieetata ja mennä ja tulla niinkuin itteä huvittaa...:D Ja elämä maistuu namille.
(Siitä nämä oikeat ääkköset, kun on toinen kone käytössä.)

Mullakin alkaa joulun jälkeen harjoitusdieetti. Elämäni ensimmäinen dieetti muuten.
Pakko testata pää, ennenkuin ilmottautuu mihinkään kisailemaan.:D
No eiköhän tuo tuosta suju.
Kysyn ihan mielenkiinnosta, että mitä tällaiset 160cm "pitkät" fitnesskilpailijat painavat kisakunnossa noin suunnilleen?

Satu - riippu kovasti rakenteesta ja lihasten koosta, mutta välillä 46(hento)-54(lihaksikkaampi) noin karkeasti arvioituna painaa n. 160cm fitnesskisaaja lavalla. Yksilöllistä, totta kai.

Miten pitkää dieettiä muuten suosittelette ensikertalaiselle? Ja kuinka paljon kalorimäärää lasketaan? Ja millä aikavälillä? Noihin on varmaan vaikea antaa tarkkaa vastausta mutta haluaisin tietää jotain keskimäärisiä lukuja mistä vois alottaa suunnittelun.

Suositut

Back
Ylös Bottom