Energiapatukka vs. jogu+juusto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mimu
  • Aloitettu Aloitettu
Eli kun kaikenmaailman energia- ja proteiinipatukoita löytyy, niin voisiko joku viisaampi kertoa minulle, kumpi sitten on loppujen lopuksi terveellisempi vaihtoehto; energiapatukka vai esim rasvaton jogu (ei maustamaton) + juustoa/raejuustoa/cottagea?

Tietenkin patukoit voi roudata mukaan treeneihin tai kouluun, mutta minä söisin tätä välipalana töissä, jossa käytössä on jääkaappi (johon siis sais jogut ym.). Ei ateriankorvikkeena. Halvempaahan olis tyytyä kylmätuotteisiin, mutta kumpi vaihtoehto on terveellisempi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mimu sanoi:
Eli kun kaikenmaailman energia- ja proteiinipatukoita löytyy, niin voisiko joku viisaampi kertoa minulle, kumpi sitten on loppujen lopuksi terveellisempi vaihtoehto; energiapatukka vai esim rasvaton jogu (ei maustamaton) + juustoa/raejuustoa/cottagea?

Tietenkin patukoit voi roudata mukaan treeneihin tai kouluun, mutta minä söisin tätä välipalana töissä, jossa käytössä on jääkaappi (johon siis sais jogut ym.). Ei ateriankorvikkeena. Halvempaahan olis tyytyä kylmätuotteisiin, mutta kumpi vaihtoehto on terveellisempi?

Millaista toi jogurtti sitten on? Minua ovat aina vaivanneet noi, kun puhutaan maustamattomista jne. Jokin näistä kenties?
http://www.fineli.fi/foodsearch.php?name=jogurtti&stype=s&lang=fi

Ja tuon "terveellisyyden" analysointi helpottuisi huomattavasti, jos pistäisit noiden ravintoarvot tänne.

Tästähän on vaikka kuinka paljon keskustelua käyty.
Kannattaa muistaa että rasvaton ei suinkaan tarkota sokeriton! Useimmat rasvattomat jogurtit on törkeitä hiilaripommeja.

Cassyput sanoi:
Tästähän on vaikka kuinka paljon keskustelua käyty.
Kannattaa muistaa että rasvaton ei suinkaan tarkota sokeriton! Useimmat rasvattomat jogurtit on törkeitä hiilaripommeja.
Tarkoitti ilmeisesti maustamatonta, eli mä ymmärtäisin sillä esim:

ingman.fi sanoi:
Ingman rasvaton Luonnonjogurtti 750 g (130)

Rasvaton vähälaktoosinen maustamaton jogurtti

Valmistusaineet
pastöroitu maito, maitoproteiini, hapate ja D-vitamiini.

Ravintosisältö
100 g tuotetta sisältää:
- energiaa 180 kJ (40 kcal)
- proteiinia 4,1 g
- hiilihydraattia 5,3 g
--laktoosia < 1 g (vähälaktoosinen)

- rasvaa 0,5 g
- kalsiumia 120 mg (15 % päivän saantisuosituksesta)

Lisätietoja
Lisätty D-vitamiinia.
Vähälaktoosinen Into-tuote
Tai
Ingman Luonnonjogurtti 750 g (129)

Valmistusaineet
Pastöroitu maito, maitoproteiini ja hapate.

Ravintosisältö
100 g tuotetta sisältää:
- energiaa 240 kJ (60 kcal)
- proteiinia 3,8 g
- hiilihydraattia 5,1 g
- rasvaa 2,5 g
- laktoosia < 1 g (vähälaktoosinen)
- kalsiumia 140 mg

Tai:

Valio.fi sanoi:
Valio Bulgarian jogurtti 200g

Ainesosat
Pästöroitu maito ja hapate.

Ravintosisältö (100 g:ssa)
energiapitoisuus 270 kJ
energiapitoisuus kcal 65 kca
proteiinia 3.3 g
hiilihydraatteja 4.5 g
rasvaa 3.9 g

Kivennäisaineet (100 g:ssa)
kalsium (Ca) 130 mg
16 % päivän saantisuosituksesta /kals.

Säilyvyystiedot
Säilytettävä alle +8C. / Förvaras under 8C.

Ravitsemukselliset ominaisuudet
gluteeniton
ei lisätty sokeria
ei sisällä munaa
ei sisällä vehnää
kasvisruokavalioon
lisäaineeton
luontaisesti gluteeniton
makeuttamaton
sokeriton
suolaton
säilöntäaineeton
väriaineeton

Koostumustiedot (100 g:ssa)
rasvapitoisuus 3.9 %

Edit: ei tarkottanukkaan, ku just päinvastoin. :)

Perusrasvattomat on kyllä sokeripommeja kuten Cassyput sanokin, joitain on tosin makeutettu mm. aspartaamilla. Doggonedin linkistä pääsee aika hyvin vertailemaan.

Yks vaihtoehtohan on ottaa maustamaton, heittää omat (sokeroimattomat) mustikat tahi mansikat sekaan ja purkki raejuustoa, avot ku on hyvää ja helppoo.

Eli just päinvastoin tarkoitin. Esimerkiksi Kalinka rasvaton marjajogu:
energiaa 300kj/70kcal
proteiinia 3,7g
hiilihydraattia 13g
rasvaa 0,5g

Ja sen seuraksi vaikkapa tota cottagejuustoa:
energiaa 420kj/100kcal
proteiinia 13,0g
hiilihydraattia 2,0g
rasvaa 4,5g

Tiedän hyvinkin että suurin osa jogurtin hiilareista tulevat suoraan sokerista, mutta mikä on sitten pahempaa: sokeri vai rasva? Jos marjajogussa on paljon sokeria mutta hyvin vähän rasvaa, niin onko se loppujen lopuksi terveellisempää kuin energiapatukka, jossa on (ilmeisesti?) pitkäketjuisia hiilareita mutta rasvaa jopa 10g/100g, vai meneekö tasan?

Eli muokataan kysymystä: onko parempi vetää rasvaa vai sokeria? Kummast hyötyy eniten? Ja kumpaa tulis suosii jos on treenipäivä, ja jos on vapaapäivä?

Ite en kyllä sokerijogurttia vetäis. Niitä on ihan hyviä sokerittomia ja rasvattomiakin.
Aina vaan parempi olisi jos söisit esim maitorahkaa ja sokeritonta mehukeittoa tai fun lightia.

E: Ja suosisin kyllä aina mielummin vähän oikeampaa syötävää kun mitään patukoita. Nehän on käteviä silloin kun ei esim. ole jääkaappia käytettävissä, mutta muuten on musta järkevää ottaa energiansa ruuasta.

mimu sanoi:
Eli muokataan kysymystä: onko parempi vetää rasvaa vai sokeria? Kummast hyötyy eniten? Ja kumpaa tulis suosii jos on treenipäivä, ja jos on vapaapäivä?
No mitähän meinaat tuolla hyödyllä?
Pidetään tämä nyt yksinkertasena: sokerista ei ole oikeastaan mitään hyötyä tuossa sun välipalassa. Jos haluat hiilareita, syö vaikka kokojyväleipää, tai laadukasta mysliä.. Ks. myös Cassyputin vinkki. Maustamattoman/rasvattoman jugurtinkin voi maustaa ite ja heittää sinne raejuustoa sekaan prodeksi. Rasvaa ei kannata kammota, mutta ennen reeniä ei kannata vetää eikä heti reenin jälkeen. Maitotuotteiden 2-4% rasvaa ei ole paljon, mutta jos syö esim. ison purkin eli 1kg 3% jugurttia niin sehän on jo 30 (ei sinällään paljon).

Patukoissakin on paljon sokeria.

Lähinnä tarkoitin hyödyllä että kumpi on terveellisempi: rasva vai sokeri? Kumpi vaihtoehto antaa parhaiten energiaa; kumpi vain hetkellist energiaa ja kumpi pitkäkestoista? Mutta taidanpa tyytyä siihen, että mun tulee muuttaa mun välipalat siten että roudaan hedelmäkassin ja ruisleipää töihin joka aamu :rolleyes:

mimu sanoi:
Lähinnä tarkoitin hyödyllä että kumpi on terveellisempi: rasva vai sokeri? Kumpi vaihtoehto antaa parhaiten energiaa; kumpi vain hetkellist energiaa ja kumpi pitkäkestoista? Mutta taidanpa tyytyä siihen, että mun tulee muuttaa mun välipalat siten että roudaan hedelmäkassin ja ruisleipää töihin joka aamu :rolleyes:
Älä unohda sitä proteiinia.:thumbs:

Yleensä energiapatukoissakin on monasti vaan sokeria. Ja valion rasvatonta saa ainakin vähällä hiilarilla. Vedä 5 dl sitä, raejuustoa purkki ja yksi omegamuna. Tosta parempaa välipalaa et löydä.

mimu sanoi:
Sokeri on nopeaa, rasva hidasta, terveellisyys on suhteellista, mutta ite sanoisin että (hyvälaatuinen) rasva on terveellisempää kuin sokeri, jos saanti pysyy kohtuudessa.

Edit: älä unohda sitä proteiinia.

Cassyput sanoi:
Älä unohda sitä proteiinia.:thumbs:

Juu ei hätää. en ikuna luovu raejuustosta, enkä varsinkaan normaalijuustosta. :kuola: Iltaisin syödään sitten vielä lihaa, niin kyllä se siitä.

Mikä hemmetin hiilarikammo epidemia on pakkiksen vallanut. Jos treenaa paljon pitää syödä paljon ja väkisinkin tulee hiilareita. Eikä nuo sokerit minuakaan ole tappaneet.

hekottaja sanoi:
Mikä hemmetin hiilarikammo epidemia on pakkiksen vallanut. Jos treenaa paljon pitää syödä paljon ja väkisinkin tulee hiilareita. Eikä nuo sokerit minuakaan ole tappaneet.

Juu juu, mutta kun vertaillaan rasvaa ja sokeria niin kyllä minäkin kallistuisin rasvan puoleen. Sokeri nimittäin on turhan nopeaa energiaa yleensä ottaen.
Terveellisyyden näkevät sitten kaikki omalla tavallaan. Voidaan ajatella esim. energiamäärän kannalta, jolloin rasva olisi epäterveellisempää jne. Ei siihen voi vetää yksinkertaista rajaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom