En pysty määrittämään ylläpitokaloreita - en voi bulkata (apua)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gsus
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs omalla elämäntyylilläni ns. "clean bulk" tuntuu mahdottomalta. Tässä hieman faktaa meikäläisestä:

-20 vuotias mies
-aamupaino 71,6kg
-tällähetkellä ylä/alakroppa 2-jakoinen ohjelma käytössä tyyliin 2on1off
-tällähetkellä työskentelen raksamiehenä ja sivussa C-kuskina. Työpäiväni vaihtelevat radikaalisti betonin mylläystöistä laatoitukseen ja kuorma-autossa istumiseen, joten kulutus vaihtelee HUOMATTAVAN PALJON, joskus päiviä jolloin myllään käsin 1000kg betonia ja työnnän kottikärryillä sen rakennukseen VS istun kuorma-autossa 10h ja ajan vain.
-joka toinen viikko opiskelen AMK:ssa logistiikka insinööriksi, ja näinä viikkoina en työskentele, vaan viikkoni koostuvat tasan tarkkaan: koulu->sali->unet->uudestaan, tälloin kulutukseni on huomattavasti pienempää, kun vertaa työviikkoihin joina saattaa useinkin tulla vastaan ensin hyvin raskas päivä töissä. jonka jälkeen raskas treeni salilla.

Viimeajat olen syönyt 3000-3700 kcal välillä yrittäen löytää ns. "ylläpitokalorit". Ja tätä kautta bulkkauskalorit. Näin painoni on heitellyt:

WEEK1: 72,2
WEEK2: 71,9
WEEK3: 71,5
WEEK4: 71,8
WEEK5: 71,3
WEEK6: 72,1
WEEK7: 71,8
WEEK8: 71,8 (kouluviikko ja söin 3000 kcal/pvä)
WEEK9: 72,1 (koulu viikon jälkeen +0,3kg, mikä on optimi)(sen jälkeen työviikko ja syön 3300kcal/pvä.)
WEEK10: 71,9 (piano tippui 0,2kg kin söin 3300kcal/pvä) (työviikko ja syön 3500kcal/pvä ja VIIKONLOPPUNA 3100kcal/pvä, koska ei töitä)
WEEK11: 71,6 (piano tippui 0,3kg kun söin 3500kcal/pv ja viikonloppuna 3100kcal/pv) (tällä viikolla koulu viikko ja syön 3100kcal/pvä)
WEEK12: lauantaista lähtien työviikko, MITÄ TEEN?

muistan nuo viime viikot paljonko söin ja mitä tein, mutta sitä ennen syönyt noin 3000kcal-3700kcal/vk ja yrittänyt löytää määrän, jossa paino pysyisi samana.

tässä on nyt mennyt monta viikkoa hukkaan, kun olen yrittänyt löytää ylläpitokaloreita, jotta voisin aloittaa ns. "clean bulkin", mutta olen epäonnistunut löytämään niiitä. MITÄ TEEN?

pitäisikö mun alkaa syömään eri määrät kaloreita
-3100 kcal kouluviikkoina
-3700 kcal työviikkoina
-entä viikonloput? syönko tuolloin saman 3700 kuin viikolla, vai käytänkö tuota 3100kcal?

mitä tehdä?

Elikkäs omalla elämäntyylilläni ns. "clean bulk" tuntuu mahdottomalta. Tässä hieman faktaa meikäläisestä:

-20 vuotias mies
-aamupaino 71,6kg
-tällähetkellä ylä/alakroppa 2-jakoinen ohjelma käytössä tyyliin 2on1off
-tällähetkellä työskentelen raksamiehenä ja sivussa C-kuskina. Työpäiväni vaihtelevat radikaalisti betonin mylläystöistä laatoitukseen ja kuorma-autossa istumiseen, joten kulutus vaihtelee HUOMATTAVAN PALJON, joskus päiviä jolloin myllään käsin 1000kg betonia ja työnnän kottikärryillä sen rakennukseen VS istun kuorma-autossa 10h ja ajan vain.
-joka toinen viikko opiskelen AMK:ssa logistiikka insinööriksi, ja näinä viikkoina en työskentele, vaan viikkoni koostuvat tasan tarkkaan: koulu->sali->unet->uudestaan, tälloin kulutukseni on huomattavasti pienempää, kun vertaa työviikkoihin joina saattaa useinkin tulla vastaan ensin hyvin raskas päivä töissä. jonka jälkeen raskas treeni salilla.

Viimeajat olen syönyt 3000-3700 kcal välillä yrittäen löytää ns. "ylläpitokalorit". Ja tätä kautta bulkkauskalorit. Näin painoni on heitellyt:

WEEK9: 72,1 (koulu viikon jälkeen +0,3kg, mikä on optimi)(sen jälkeen työviikko ja syön 3300kcal/pvä.)
WEEK10: 71,9 (piano tippui 0,2kg kin söin 3300kcal/pvä) (työviikko ja syön 3500kcal/pvä ja VIIKONLOPPUNA 3100kcal/pvä, koska ei töitä)
WEEK11: 71,6 (piano tippui 0,3kg kun söin 3500kcal/pv ja viikonloppuna 3100kcal/pv) (tällä viikolla koulu viikko ja syön 3100kcal/pvä)

muistan nuo viime viikot paljonko söin ja mitä tein, mutta sitä ennen syönyt noin 3000kcal-3700kcal/vk ja yrittänyt löytää määrän, jossa paino pysyisi samana.

tässä on nyt mennyt monta viikkoa hukkaan, kun olen yrittänyt löytää ylläpitokaloreita, jotta voisin aloittaa ns. "clean bulkin", mutta olen epäonnistunut löytämään niiitä. MITÄ TEEN?

-3700 kcal työviikkoina
-entä viikonloput? syönko tuolloin saman 3700 kuin viikolla, vai käytänkö tuota 3100kcal?

mitä tehdä?

Itse pyrkisin (karkeasti ainaski) arvioimaan, kuinka paljon millaisinakin päivinä kuluttaisin ja lisäisin siihe ne plussakalorit.N. 200-500 kcal riippuen hiukan, mitkä sun tavoitteet on pitkässä juoksussa, bulkata hitaasti ilman kiireen häivää välttäen turhat rasvat tai hiukan rajumpi bulkkaus ja dieettiä kehiin tasasin väliajoin.

En kyllä sanois että paino on heitellyt. Erothan on aivan minimaalisia, paskalla käymisestäkin tulee suurempia heittoja.

Syömään siitä.

Joo ei nuo erot oikeastaan mitään tarkoita. Mulla tippuu paino 2kg jo sillä, että parin päivän syömiset jää vähemmälle. Ruokaa naamaan vaan, varsinkin jos raskaampaa duunia painat. Hidas painon nostaminen edellyttää sitä, että syöt sen mitä on nälkä ja ehkä vähän yli. Ei siinä välttämättä tarvii laskee jokaiselle viikonpäivälle omia kaloreita

Samaa olisin tullu sanomaan, että kilon verranhan voi ihmisen paino helpostikin muuttua ihan vaikka nestekertymän vuoksi.

Oisko asia niinkin yksinkertainen, että söisit joka päivä vähän enemmän kuin nyt?

Itellä on ihan sama tilanne! Aloittelin "bulkkia" jo elokuun alussa ja vasta syyskuussa puolessa välissä paino alkoi nousta..ja edelleen nousee epätasaisesti..itellä kalorit kans pyörii täl hetkellä siin 3700 paikkella. Paino atm 83.

Ite oon tullu siihen tulokseen, että pitää nyt oikeasti vaan alkaa syömään enemmän..pakko sitä painoa on vaan saada, koska kohta on talvi jo ohi ja sit kun pitäisi alkaa keväällä tiputtelee painoa niin paha tiputella ku saanu 7kk aikana painoa 5kg ylös..

Itse olen "sortunut" liian tarkkaan kaloreiden laskemiseen ja edelleen menee kaikki kalorilaskuriin ja tarkasti joka pv, paitsi kerran viikossa (La) syön ihan mitä huvittaa aamusta iltaan. Luulen, että olisin saanut parempaa tulosta jos en olisi ollut noin nöpönuuka noitten kaloreitten kanssa. Tärkeintähän on olla plussalla!

E: alussa paino siis 80kg

-3700 kcal työviikkoina

mitä tehdä?

Sun paino on "heitellyt" puolen kilon sisällä kolmen kuukauden aikana. Sanoisin että löysit ylläpitokalorit. Et tule koskaan löytämään sellaista ravintomäärää jolla paino pysyisi päivästä toiseen täsmälleen samana. Oletan että olet treenannut tuona aikana - aika ei ole mennyt hukkaan. Tuo on ihan fiksu suunnitelma että työviikkoina syöt enemmän ja kouluviikkoina vähemmän, raskaina työpäivinä sitten reilummin ruokaa napaan. Katso miten paino käyttäytyy ja tee tarvittavat muutokset. Älä hyvä mies stressaa jostain sadasta kalorista, kokonaiskuvassa se ei vaikuta mitenkään.

Ite oon tullu siihen tulokseen, että pitää nyt oikeasti vaan alkaa syömään enemmän..pakko sitä painoa on vaan saada, koska kohta on talvi jo ohi ja sit kun pitäisi alkaa keväällä tiputtelee painoa niin paha tiputella ku saanu 7kk aikana painoa 5kg ylös..

Itse olen "sortunut" liian tarkkaan kaloreiden laskemiseen ja edelleen menee kaikki kalorilaskuriin ja tarkasti joka pv, paitsi kerran viikossa (La) syön ihan mitä huvittaa aamusta iltaan. Luulen, että olisin saanut parempaa tulosta jos en olisi ollut noin nöpönuuka noitten kaloreitten kanssa. Tärkeintähän on olla plussalla!

Tässä sitten toinen ääripää. Hyvä ettet pelkää syömistä, mutta ei sitä läskiä ole mikään pakko ehdoin tahdoin kerätä jotta "pääset" tiputtelemaan. Ellet sitten tykkää kärvistellä miinuksilla.

Sun paino on "heitellyt" puolen kilon sisällä kolmen kuukauden aikana. Sanoisin että löysit ylläpitokalorit. Et tule koskaan löytämään sellaista ravintomäärää jolla paino pysyisi päivästä toiseen täsmälleen samana. Oletan että olet treenannut tuona aikana - aika ei ole mennyt hukkaan. Tuo on ihan fiksu suunnitelma että työviikkoina syöt enemmän ja kouluviikkoina vähemmän, raskaina työpäivinä sitten reilummin ruokaa napaan. Katso miten paino käyttäytyy ja tee tarvittavat muutokset. Älä hyvä mies stressaa jostain sadasta kalorista, kokonaiskuvassa se ei vaikuta mitenkään.

Tässä sitten toinen ääripää. Hyvä ettet pelkää syömistä, mutta ei sitä läskiä ole mikään pakko ehdoin tahdoin kerätä jotta "pääset" tiputtelemaan. Ellet sitten tykkää kärvistellä miinuksilla.

Ilmaisin itseäni väärin pahoittelut! En todellakaan tarkoita, että läskiä pitää hankkia, itsekin vanhana läskinä sitä kammoksun kuin ruttoa! Mutta fakta nyt vain on se, että kun sitä lihasta tuloksekkaasti kasvatetaan on myös sen painon noustava! :)

Ja tuohon tiputteluun nyt vielä sen verran, että itse suosin selviä jaksoja Offia ja sitten karsitaan turhat fläsät pois! Mutta siltikin todella siistini yritetään pitää tyyliin 1kg/kk

pakko sitä painoa on vaan saada, koska kohta on talvi jo ohi ja sit kun pitäisi alkaa keväällä tiputtelee painoa niin paha tiputella ku saanu 7kk aikana painoa 5kg ylös..
:wtf:. Kuten Jabbar jo hyvin sanoinkin, mitä sä sillä ylimääräsellä läskillä oikein teet? Sulla on tähän meneessä ollut imo melkein täydellinen tahti (riippuen alotuksesta), ei mitään järkeä nostaa painoa nopeempaa. Miksi sun pitää tehä dietti juuri hetkenä x kun voit vetää maltillisesti vielä pidempään? Jos sä olisit samassa ajassa nostanut painoa esim. 5kg+ enemmän tuskin sulla lihastakaan oikeastaan enempää olisi.

OP:lle, tosiaan itsellä paino voi heitellä +-2kg vuorokauden aikana, joten noi painon heittelyt ei kerro mitään. Yritä syödä enemmän silloin kun kulutatkin enemmän.

:wtf:. Kuten Jabbar jo hyvin sanoinkin, mitä sä sillä ylimääräsellä läskillä oikein teet? Sulla on tähän meneessä ollut imo melkein täydellinen tahti (riippuen alotuksesta), ei mitään järkeä nostaa painoa nopeempaa. Miksi sun pitää tehä dietti juuri hetkenä x kun voit vetää maltillisesti vielä pidempään? Jos sä olisit samassa ajassa nostanut painoa esim. 5kg+ enemmän tuskin sulla lihastakaan oikeastaan enempää olisi.

OP:lle, tosiaan itsellä paino voi heitellä +-2kg vuorokauden aikana, joten noi painon heittelyt ei kerro mitään. Yritä syödä enemmän silloin kun kulutatkin enemmän.

Niin kun tossa jo ylempänä vähän selvensinkin!:)? Itse nyt vain tiputella keväällä kesäksi ne palikat esiin ja muutenkin katsoa, että mitä on saanut aikaiseksi. Joo tahti ollut hyvi omastakin mielestä, mutta alkuun meni pitkään kun pelkäsin sitä painon ottamista joka varmasti hidasti kehitystä. En tarkoita, että läskiä pitäisi ottaa vqan sitä, että painon on vain yksinletaisesti noustava vaikka sen 1-1,5kg/kk

En tarkoita, että läskiä pitäisi ottaa vqan sitä, että painon on vain yksinletaisesti noustava vaikka sen 1-1,5kg/kk
Jokainen tekee tavallaan, mutta sitä lihasta et jokatapauksessa tule saamaan yhtään sen enempää jos esim. 0.5kg/kk paino nouseekin 1.5kg/kk, joten en ymmärrä mikä siinä on niin "pakko" nousta..Oletan siis, että et ole aloittelija.

Jokainen tekee tavallaan, mutta sitä lihasta et jokatapauksessa tule saamaan yhtään sen enempää jos esim. 0.5kg/kk paino nouseekin 1.5kg/kk, joten en ymmärrä mikä siinä on niin "pakko" nousta..Oletan siis, että et ole aloittelija.

Ihan vaan siksi, koska ihan turhaa stressiä itselle siitä, että paino saisi nousta vain 0.5kg kuussa.. vaatii aika tarkkaa laskemista. Ja sanotaan näin, että kokemusta löytyy tuosta vuoden ympäri kireänä olemisesta ja pakko sanoa, että onhan se ihan kiva olla kun vatsapalikat näkyy, mutta itselläni meni reilu puolivuotta ihan vaan hukkaan tämän takia.

Nykyään kaikilla kauhea tarve vetää offillakin niin, että sixpacki näkyy?! Mikä siinä vanhassa malissa on vikana, että pidetään selviä jaksoja plussia pitkästi ja sitten dieetataan ylimääräiser pois? Ja kyllä puhun edelleen siistinä olemisesta tyyliin 1-1.5kg/kk.

Jos 0.5 kiloa nostetaan kuukaudessa painoa niin ei varmasti saada kaikkea hyötyä irti! Koska niin kun varmasti tiesitkin on sitä lihasta lähes mahdoton/todella hidasta kasvattaa ilman, että yhtään rasvaa otetaan kroppaan samalla...

Vittu mitä paskaa. Sillon kun "bulkataan" niin jo pelkästään 2 ekan viikon aikana kun lihakset täyttyy glykogeenistä ja nesteistä niin painoa voi tulla siitä 3-5kg. Jos syöt tänään +1000kcal niin ennenkuin se pimpsahtaa pariksi grammaa rasvaksi tohon 70kg karhunruhoon niin menee siinäkin pari viikkoa. Ennenkuin odotat seuraavat puolivuotta odotellen että millonka se paino alkaa nousta 254,7g / 24h niin oma vinkkini on, että koitat 4000kcal kuukauden ja katot sitten mitä alkaa tapahtua.

En nää tässä kyllä mitään ongelmaa. Olit ekalla viikolla, ja kahden kuukauden päästä yhtä painava, joten silloin olet syönyt ylläpitokaloreilla. Sanoit syöneesi 3000-3700 kcal, eli ylläpitos on siis about 3400 kcal. Siihen lisäät sitten sen verran kun parhaaksi näät, esim. vaikka 3800 kcal päivässä.

Jos haluut kerätä kunnolla lihasmassaa etkä pelkää pientä rasva kertymää niin syöt 800 kcal per ateria, ja alota sillei et 5 ateriaa päivässä. Tulee 4000 kalorii päivässä. Ja jos ei muka paino nouse niin sit rupeet syömää 6 ateriaa päivässä, jolloin tulee 4800 kcal. Ja kaikki ateriat pitäis sit olla puhdasta! Jossei paino nouse nii sit en tiiä :)

Miksi? Mitä on puhdas ruoka?

Onhan siinä aika iso ero mitä kropalle tapahtuu jos kalorit tulee hampurilaisista, pizzasta, kebabista, suklaasta ynms. Sen sijaan jos kalorit tulee ''puhtaasta'' ruuasta mm. jauheliha 10%, kana, kaurahiutale, riisi, pasta, niin onhan se lihaksen kehittymisen ja muutenkin hyvinvoinnin kannalta parempi vaihtoehto syödä ''puhtaasti''.

Onhan siinä aika iso ero mitä kropalle tapahtuu jos kalorit tulee hampurilaisista, pizzasta, kebabista, suklaasta ynms. Sen sijaan jos kalorit tulee ''puhtaasta'' ruuasta mm. jauheliha 10%, kana, kaurahiutale, riisi, pasta, niin onhan se lihaksen kehittymisen ja muutenkin hyvinvoinnin kannalta parempi vaihtoehto syödä ''puhtaasti''.

Onko tullut kokeiltua?

Miksi? Mitä on puhdas ruoka?
Onko tullut kokeiltua?
Ootteko tosissanne..? Meinaatteko todellakin, että on aivan se ja sama tuleeko hiilarit vaikkapa karkista (sokeri) vai tärkkelyksistä, kasviksista ja hedelmistä kuituineen. Ihan sama minkälaatuista/tyyppistä rasvaa vetää. Syökö runsaasti suolaa vai ei. Näillä on huikea vaikutus ainakin sydän ja verenkiertoelimistölle, aineenvaihdunnalle jne. Vähintäänkin pitkässä juoksussa tulee eroa.

Olen ennenkin sanonut, että kalori on aina kalori, energia näkökulmasta, se todellakin on fakta, mutta kehonkoostumuksen sekä terveyden kannalta on huomattava ero, mistä ne kalorit otetaan...

Back
Ylös Bottom