Voisitko hieman tarkentaa että mitä kautta mikä nyt perustuu mihin. Siis ihan mielenkiinnosta kyselen.
Pahoitteluni epäselvästä ilmaisusta. Pitäisi yrittää välttää keskellä yötä postailua.
Eli ensin tuli 1200-luvulla balladi Herr Töres döttrar, jonka pohjalta Ingmar Bergman teki vuonna 1960 elokuvansa Jungfrukällan eli Neidonlähde. Molemmat The Last House on the Left -elokuvat (sekä vuoden 1972 että vuoden 2009 versio) pohjautuvat puolestaan Jungfrukällaniin. Itseltäni on tuo Jungfrukällan vielä näkemättä, joten elokuvien yhteydestä en osaa sen tarkemmin sanoa. Jos vielä väännän vähän enemmän rautalangasta, niin sama tarina on käsittääkseni kerrottu (ainakin) neljä kertaa, toki joka kerta hieman eri tavalla ja eri ympäristössä:
1. Herr Töres döttrar -balladi 1200-luvulla
2. Jungfrukällan-elokuva (1960)
3. The Last House on the Left (1972)
4. The Last House on the Left (2009)
Ja ettei menisi täysin offtopic, niin:
Hostel (2005) ja
Hostel: Part II (2007) :2:
Eli Roth esittelee kidutuspornofantasioitaan elokuvissa, jotka kaupallistivat goren. Hostelien Eurooppa-kuva on tarkoituksellisesti typerän amerikkalainen: Eurooppa on seikkailumaa, josta saa helposti huumeita ja huoria, ja paikasta toiseen pääsee äkkiä. Kaikki on vanhaa ja pikkuhiljaa ränsistyvää, mutta silti kunnioitusta herättävää. Eurooppalaiset itse ovat kulturelleja ja aistikkaita bilehirmuja, joiden seksuaaliset preferenssit ovat vähintäänkin erikoisia. Juonet ovat ihan perseestä revittyjä ja henkilöt äärimmäisen epäuskottavia, mutta nämä seikat ovat elokuvan idean kannalta toissijaisia. Suosikkikohtaukseni on Madame Báthoryn (Monika Balacova) sensuelli kylpemissessio kakkososassa, mikä osoittaa, että Roth on tehnyt perversioiden historian kotiläksynsä. Ei mitenkään poikkeuksellisen kuvottava tai tabuja rikkova elokuvasarja, mutta mukavaa huttua goren ystäville sekä niille, jotka tahtovat tutustua genreen. Katharsis-efekti on etenkin elokuvan ensimmäisen osan jälkeen taattu.