Zatôichi - Sokea Samurai (2003)
:5::4:
Takeshi Kitano, tuo Japanin oma viihdeteollisuuden messias, ohjasi tämän elokuvan ja näytteli pääosankin. Kuten antamistani tähdistä voisi joku nokkelampi päätellä, pidän elokuvasta ihan pirusti.
Elokuva kertoo Zatôichi-nimisestä sokeasta hierojasta, joka kiertelee ympäriinsä pelaamassa uhkapelejä ja hieromassa ihmisiä. Vaatimattoman olemuksen takana on myös kohtuullisen säälimätön samurai.
Zatôichi vaeltaa sattumalta pieneen kylään, joka on kahden rikollisliigan valtataistelun kohde.
Elokuvassa on aivan tolkuttoman siistejä taistelukohtauksia, kohtalaisen paljon verta, runsaasti fiilistelyä ja tunteita. Jos on tottunut katsomaan ainoastaan American Pie -henkisiä leffoja, tästä voi jäädä suurikin osa huumorista piiloon aluksi. Elokuva on kuitenkin kaikessa monipuolisuudessaan kerrassaan nerokas. Henkilöhahmot ovat karismaattisia ja monipuolisia, tosin Japanilaisittain aika kliseisiä. Päähenkilöitä on useita, joka voi alkuun hieman hämmentää kun hypitään eri henkilöiden takaumissa.
Minä pidän ihan vi-tus-ti. Jos yhtään pitää samurai-leffoista, tämä on ehdottomasti katsomisen arvoinen. Ja vaikka ei pitäisikään, katsokaa silti. Vaikka pitäisit vain piirretyistä, katso tämä.
- Jonnyn arvostelu (
KLIK).
- Traileri (
KLIK)
Ja olkaa kilttejä ja älkää katsoko itse leffaa millään Youtube-laadulla. Olen nähnyt dvd:n jossain alelaareissa muutamalla äyrillä, ja tuo löytyy dvd:nä suomi-teksteillä Meksikostakin.