Arska vääntää hurjana. Juonesta en tajunnut muuta kuin että Arska hallitsee isännän elkein jotain satama-aluetta ja välillä ajeltiin ponilla. Poniajelun aikana karhu hyökkää Arskan kimppuun mutta eipä hätää, karhua vedellään pitkin poskia niin että lätisee. Ehkäpä tämä onkin taide-elokuva. Pakko olla hyvä.
Inhottavin elokuva mitä olen koskaan nähnyt. Sellaista silmittömän inhottavaa väkivaltaa ja pahansuopuutta etten pystynyt välillä edes katsomaan ja viha sisällä kasvoi. Tätä elokuvaa ei ollut mukava katsoa. Normaali leffaväkivalta ei aiheuta minkäänlaisia tunteita, mutta tässä se oli kuvattu liian hyvin, liian läheltä, liian realistisesti. Liikaa tuskaa.
:3:
Inhottavin elokuva mitä olen koskaan nähnyt. Sellaista silmittömän inhottavaa väkivaltaa ja pahansuopuutta etten pystynyt välillä edes katsomaan ja viha sisällä kasvoi. Tätä elokuvaa ei ollut mukava katsoa. Normaali leffaväkivalta ei aiheuta minkäänlaisia tunteita, mutta tässä se oli kuvattu liian hyvin, liian läheltä, liian realistisesti. Liikaa tuskaa.
Ei nyt mitenkään pahalla, mutta tällaista minä en oikein ymmärrä. Tuon tekstisi perusteella olisin kuvitellut elokuvan saaneen sinulta täydet tähdet. Eikö elokuvalla saisi olla noin voimakkaita vaikutuksia? Täytyykö elokuvan tuntua hyvältä tai käsitellä itsesi pitämiä asioita? Kuvattu liian hyvin ja realistisesti? Voiko tuon parempaa mainoslausetta elokuvalle antaakaan? Tämä siis ei ole mitenkään henkilökohtaista, mutta en vain oikein ymmärrä tuota arviotasi.
Itse en oikein osaa sanoa paljonko pidin tuosta elokuvasta. Se on rakenteellisesti hieman omituinen, mutta en osaa sanoa miksi. Tämä vain näkyy mielestäni hieman erikoisena tunnelmana. Vaikuttava teos se kuitenkin on ja oikeastaan ainoa oikeasti toimiva elokuva raamatusta. Korrektius on tällaiselle elokuvalle kuolemantuomio, mutta siihen tämä ei siis sortunut. Tuo kielikysymys oli myös bonuksen arvoinen juttu. Hieno elokuva, ohjaus, casting ja niin edelleen, mutta henkilökohtaisella tasolla tämä ei ollut minulle sellainen elokuva, joka muuttaa katsojansa elämän. Siksi sanoisin, että arviona :4: on perusteltu. Täydet viisi on sitten varattu noille em. katsojan maailman mullistaville elokuville.
Reguim for a dream eli unelmien sielunmessu suomeks. Käsittömästi tunteita herättävä ja ennenkaikkea mahtava "Mestaritaideteos". Tää pistää ajattelee.
Tämä on pakko nähdä ja useaan kertaan.Eikä varmasti olisi paskempi valistusleffa esim.yläasteikäisille ja vanhenmillekin.Mielestäni ne jotka ovat kyseisen elokuvan nähneet ja eivät sitä arvosta :wall: eivät kyllä tiedä elokuvista mitään ainakaan hyvistä sellaisista.
:5:
lopuks, kattokaa selvinpäin ja mieluiten dvd:ltä ja älkää sitten kattoko tän jälkeen pariin viikkoon mitään leffoja kun ne ei kumminkaan tunnu miltään eli niistä ei saa mitään irti
Joitakin elokuvia on mahdotonta pukea sanoiksi eikä niitä elokuvia oikeastaan edes saisi arvostella. Tulin kauan sitten siihen johtopäätökseen, että jos joskus joutuisin kirjoittamaan elokuva-arvostelun Lynchin elokuvasta, kirjoittaisin yksinkertaisesti sanan Lynch ja lisäisin perään pisteen sekä tämän alle viisi tähteä. Se kertoo kaiken oleellisen niille, jotka asioista perillä olevat. No yritän nyt kuitenkin raapia jotain laajempaa.
Tämä on erilainen Lynch-elokuva ainakin niille, jotka ovat tutustuneet hänen tuotantoonsa uskomattomien The Lost Highwayn, Mullholland Driven, Blue Velvetin tai Twin Peaksin myötä. Tästäkin huolimatta tämä on aivan yhtä tinkimättömästi tekijänsä näköinen elokuva kuin edellä mainitutkin. Elokuvan varsinaisista tapahtumista ei tulisi tietää liikaa etukäteen. Tämän elokuvan nerokkaan minimalistisista lähtökohdista kerron kuitenkin sen verran, että
tarinassa vanha, lonkkavikainen, itsepäinen ja huononäköinen mies haluaa päästä tapaamaan kauan sitten vieraantunutta veljeään. Hänen ainoa kulkuvälineensä on vanha ruohonleikkuri.
Tämä on uskomattoman kaunis, koskettava ja samalla surumielisellä tavalla iloinen tarina kaiketi vain niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin elämästä.
Lynch nyt on elokuvantekijänä nero, joten häntä ei varmaankaan sen suuremmin tarvi esitellä. Hänen elokuvansa ovat ehdottomia taideteoksia. Kaikki eivät niitä tietenkään ymmärrä, mutta heillekin ne avoimella suhtautumisella antavat syvempiä kokemuksia kuin useimmat muut elokuvat. Toki helppo kertakäyttöviihde sopii joillekin, mutta enemmän vaativille David Lynch on tae jostain suuremmasta.
Näyttelijät sitten varmasti kaipaisivatkin enemmän esittelyä ja tässä suhteessa Lynchin nerokkuus roolituksessa tulee täydellisesti esille. Yhdessäkään hänen elokuvassaan näyttelijävalinnat eivät syö itse tarinaa. Tässä nimenomaisessa mestariteoksessa pääroolissa nähdään Richard Farnsworth, joka omaa hahmon vaatimaa elämänmakuista karismaa juuri niin paljon kuin sitä vain joku voi omistaa. Elokuvan ainoa tunnettu nimi on Sissy Spacek, joka vetää hienon sivuroolin, joka omine ongelmineen tukee tarinaa mainiosti. Täydellisissä elokuvissa (jopa subjektiivisesti täydellisissä) itse tekjät ovat kuitenkin sivuseikka - ei siihen tarvita kuin tarina, joka kantaa. Asia, joka tuntuu monesti unohtuvat blockbuster-ikäluokan toiminnan nälkää tyydyttävältä teollisuudelta. Suosittelen kaikille.
No käytännössä ainakin melkein kaikille viisi tähteä. Pieni varaus näillä "oikeiden elokuvien" ulkopuolle laskettavien teosten takia, joita en ole nähnyt. Minä en henkilökohtaisesti kyllä aina jaksa ymmärtää ihmisiä, jotka toteavat Lynchin elokuvista jotain tyyliin "ei mitään järkeä eli paska". Aivan nerokkaita tarinoita, joita voi katsoa läpi vaikka kuinka monesti ja silti aina hämmästyä samalla tavalla. Ei siinä mitään, että haluaa katsoa helppoa viihdettä, mutta tuomita nyt tuolla tavalla jotain mitä ei ymmärrä. Samalla metodilla on saatu maailmassa paljon pahaa aikaan. Eikä Lynchin tuotanto siis kokonaisuudessaan ole niin vaikeaselkoista - tuo arvostelemani The Straight Story on hyvinkin helposti lähestyttävä Lynch-elokuva.
Kyllä Lynch on oikeastaan ehkä ainoa, jonka elokuvat hankin puhtaasti nimen perusteella enkä ole kertaakaan pettynyt. Toki hänen tuotannoistaan löytyy käsittääkseni hänenkin mittakaavassaan omituisia teoksia, mutta puhun nyt siis näistä hänen varsinaisista elokuvistaan. Jonain päivänä hänen kaikki elokuvansa tulevat toivottavasti koristamaan dvd-hyllyäni. Hyvässä vauhdissa tässä ainakin ollaan jo. Sääli vain, että tällainen vanha tinkimätön elokuvantekjä -genre on niin huonoissa kantimissa. Oikeastaan vain Tarantinossa on uudemmista tulokkaista vähän samaa. Elokuvantekijät eli itsensä näköisiä elokuvia ehdoitta ohjaavat (ja kirjoittavat) mestarit ovat vähän sama kuin laulaja/lauluntekijät musiikin saralla. Se laatu kestää ja puhuttelee ihmisiä vielä vuosienkin päästä - jotain mihin tusinaviihde ei ikinä pysty.
Syvä Joki
:4:
Legendaarinen, mm. Burt Reynoldsin tähdittämä tarina miehistä, jotka lähtevät kanoottiretkelle "Hillbilly"-maisemiin. Törmättyään pariin raakalaismaiseen junttiin, jotka panevat yhden kaverin "esittämään sikaa"
alkaa tunnelma kiihtyä....you know the rest. Hidastempoinen, mutta hyvä klassikko!
Timeline
:1:
Chrichtonin tarinaan perustuva aikamatkailutrilleri, jota sain katsottua 20 minuuttia alusta. Mukana heiluu mm. Fast and Da Furiouksesta tuttu söpö poitsu. Ei mitään kiinnostavaa...
Out of Time
Saattaa olla että olen arvostellut tän aiemminkin, mutta suosittelen kaikille Denzel Washington faneille! Mies esittää pikkukaupungin seriffiä, joka huijataan naisellisten sulojen avulla mukaan rahansieppaustapaukseen. Peruskamaa, mutta hyvin tehtä sellaista.
tarinassa vanha, lonkkavikainen, itsepäinen ja huononäköinen mies haluaa päästä tapaamaan kauan sitten vieraantunutta veljeään. Hänen ainoa kulkuvälineensä on vanha ruohonleikkuri.
Ei nyt mitenkään pahalla, mutta tällaista minä en oikein ymmärrä. Tuon tekstisi perusteella olisin kuvitellut elokuvan saaneen sinulta täydet tähdet. Eikö elokuvalla saisi olla noin voimakkaita vaikutuksia? Täytyykö elokuvan tuntua hyvältä tai käsitellä itsesi pitämiä asioita? Kuvattu liian hyvin ja realistisesti? Voiko tuon parempaa mainoslausetta elokuvalle antaakaan? Tämä siis ei ole mitenkään henkilökohtaista, mutta en vain oikein ymmärrä tuota arviotasi.
Nojoo, on kyllä totta että tunteita tuo leffa herätti. Elokuvan ei tarvitse tuntua hyvältä tai käsitellä niitä asioita mistä pidän, mutta se taisi nyt tällä kertaa vaikuttaa tuohon tähtimäärään, vaikka ei saisi vaikuttaa. En "uskaltanut" pistää enempää. Pistetään tähdet uusiksi.
:4:
Täysiä tähtiä ei tule, koska tarinankerronta oltaisiin voitu tehdä hieman paremminkin.
Passion :1:
Ei iskenyt, pai tuntia kidutusta josta tiesi lopputuloksen
Gothika :3:
Ihan katottava, kallonkutistaja joutuu itse lataamoon.
Juonta ei arvaa+ hyvä biisi soi lopussa
Hidalgo :4:
Tositapahtumiin perustuva leffa cowboysta joka osallistuu rättipäiden aavikon ylitys kilpailuun.
Ihan hyvä leffa, ja teatterissa oli mun lisäksi 12 vuotiaita hevoshulluja tyttöjä (hidalgo on sen äijän heppa, ihana). :haart:
21 grams
Aikas merkillinen elokuva. kuvattu ajallisesti epäloogisesti mutta ei kuitenkaan "memento-tyyliin". piti jostain syystä otteessaan ihan täysin läpi leffan vaikak juoni ja henkilöt ei ehkä ollut mitenkään erikoisen syviä. ihan hyvää näyttelytyötä, del toro ja depp on taattua laatua.
kertoo siis elämästä ja kuolemasta. "Jokainen menettää kuollessaan 21 grammaa."
Out of Time
Saattaa olla että olen arvostellut tän aiemminkin, mutta suosittelen kaikille Denzel Washington faneille! Mies esittää pikkukaupungin seriffiä, joka huijataan naisellisten sulojen avulla mukaan rahansieppaustapaukseen. Peruskamaa, mutta hyvin tehtä sellaista.
itekkin tykkäsin tästä! ennenkun alotin kattomisen niin olin vähän että mikähän tääkin mahtaa olla, mutta yllätyin todella positiivisesti! Ja muuten denzel on TODELLAKIN kiireessä tossa leffassa
21 grams
Aikas merkillinen elokuva. kuvattu ajallisesti epäloogisesti mutta ei kuitenkaan "memento-tyyliin". piti jostain syystä otteessaan ihan täysin läpi leffan vaikak juoni ja henkilöt ei ehkä ollut mitenkään erikoisen syviä. ihan hyvää näyttelytyötä, del toro ja depp on taattua laatua.
kertoo siis elämästä ja kuolemasta. "Jokainen menettää kuollessaan 21 grammaa."
Tulipa eilen sitten käytyä katsomassa elokuvissa Gothika. Täytyy kyllä myöntää, että positiivinen yllätys oli. En ollut lukenut mitään kyseisestä leffasta ennen katsomista, joten puhtaalta pohjalta lähdettiin.
Tyyliltään aika paljon The Ringmäinen. Omasta mielestäni vielä asteen jännittävämpi. Hyvin piti otteessaan alusta loppuun. Ennalta-arvaamaton. Välillä oli melko epämiellyttävä olo odotellessa seuraavaa hetkeä jolloin sydän pompsahtaa kurkkuun.
Suosittelen kaikille, jotka pitävät tuollaisista sykettä nostattavista kauhutrillereistä.
Koska en usko viiden tähden elokuviin, annan tälle :4: genrensä eliittiin kuulumisesta.
the rundown
järisyttävän iso positiivinen yllätys!! the rock yllätti loistavalla roolillaan. tässä tehtiin nyt oikein hyvää viihdettä, ei yritetty vääntää liian vakavalla naamalla johon imo suurin osa jenkkitoimintakomedioista kaatuu.. tätä lisää!
kuvaus ja efektit olivat myös hyvää laatua.