Elintenluovutus (ja testamenttaaminen)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
Elvytyskieltohan on olemassa.. eikös? Mutta onkos sitten sellaista että henkilö haluaa pitää itsensä elossa, vaikka sitten koneessa kiinni lopun elämäänsä. Juuri päinvastainen kuin elvytyskielto siis.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on kulkenut tuo elintenluovutustestamentti lompakossa jo aika pitkään. Kaivoinpa läpyskän esille, ja 15.11.1998 näkyy olevan päivätty.

Mielellään testamenttaisin myös naamani, koska se saattaisi jollekulle toiselle siirrettynä johtaa hyvinkin hassuihin tilanteisiin. Pelkään vaan ettei kukaan huoli sitä :(

Elinluovutustestamentin olen tehnyt vajaa 10v sitten ja hoitotestamentinkin tein tuossa alkuvuodesta.

Elvytyskieltohan on olemassa.. eikös? Mutta onkos sitten sellaista että henkilö haluaa pitää itsensä elossa, vaikka sitten koneessa kiinni lopun elämäänsä. Juuri päinvastainen kuin elvytyskielto siis.
Tarkoitat ilmeisesti hoitotestamenttia? Eli on joo. Oletusarvona kuitenkin/tietenkin on, että potilaat pidetään hengissä.

Voisihan tuota harkita, mutta ajatus siitä että annan esimerkiksi maksani jollekkin alkoholistille joka on omansa tahallisesti tuhonnut ei houkuttele yhtään.

^Siis kuolon korjatessa? Sulla on sitten varmaan parempaa käyttöä sille?

Liittykäähän myös luuydinrekisteriin ja pelastakaa oikeasti ihmishenkiä. Eikä tarvitse itse edes kuolla sen eteen.
"Rekisteriin tarvitaan erityisesti nuoria miehiä"
Lisää tietoa SPR:n sivuilta

Luuytimen luovutusehdoista: "Emme hyväksy huomattavan ylipainoisia luovuttajia (BMI yli 32)". Toivottavasti eivät sokeasti BMI-lukuja seuraa.

Hyvähyvä.

Niinhän se toimii jo nytkin, aika selkeästi on sanottu tuossa lakitekstissä mikä edellä on. Ainoastaan lähiomaisilla on oikeus kieltää se.

Ja lappu pn ilmeisesti hyödyksi jo nyt -jos joudut esim. onnettomuuteen missä käy huonosti niin käsittääkseni joutuisivat ottamaan ensin yhteyttä lähiomaisiisi, lapun kanssa tätä ei tarvitse, jos tuota lakia tulkitaan viksusti.

Lappuja voi tilata tästä, ne tulee parissa pvässä. Voi sen kirjottaa itekin, ei tuo mikään virallinen formaatti ole.

Noita lappuja saa myös apteekeista, kunhan vaan kysyy. Itseltä löytyy tuo lompakosta sekä samoin verenluovuttajakortti. Intissa aloitettu tapa(tarkoitus oli luistaa johtajatehtäväradalta huhutulla vmtl, jonka sijaan tulikin ryhmälle pulkka+tellut johon sai käydä pötköttämään jos alkaisi heikottamaan:)), tullut käytyä 7. kertaa verta luovuttamassa. Tämän kuukauden aikana tulee luultavasti 8. kerta, kun lähettivät tekstiviestin ja pyysivät luovuttamaan jotain lapsipotilasta varten. Ydintäkin luovuttaisin ellen olisi liian läski. Noh yksi motiivi lisää vääntäytyä sinne lenkkipolulle.

Okei. Mua ei ainakaan kiinnosta yhtään mitä tälle ruholle käy kun mua ei ole enää.

Niin.. ei parempaa käyttöä mutta en juurikaan tunne sympatiaa juoppoja tai nistejä kohtaan.

Eli elinluovutuksen tarpeessa olevat ihmiset ovat kaikki nistejä/juoppoja yms.? Ei minullakaan ylitsevuotavaa sympatiaa edellämainituille riitä, mutta tieto siitä että elimet menee edes pienellä todennäköisyydellä esim. sille 3 lapsen yh-äidille on ihan riittävä syy kantaa tuota läpyskää mukana.

Minusta luuytimen ja elinten luovutusehdoissa on lause, että luovuttaja ei itse saa valita, kenelle hän luovuttaa. Eli kun olet allekirjoittanut luovutuksen ja kuolet, niin ensimmäinen sopiva vastaanottaja jonossa saa uuden elimen ja ehkä pelastuu.

Ihmettelen asennetta, että kieltäytyy elintenluovutuksesta siitä syystä, ettei vahingossakaan oma maksa mene kenellekään, jonka elämäntapoja ei itse hyväksy. Suostuisitko luovuttamaan elimesi kuoleman jälkeen, jos luovutustestamentissa olisi ehdo, että "vastaanottajan tulee olla raitis, urheilullinen alle 40-vuotias, joka tarvitsee uutta elintä vakavan sairauden, eikä itse aiheutetun vamman, takia"?

Kyllä mä ainaki pistän kuoleman jälkeen osat kiertoon enemmin ku, että antaisin niistä hyvän aterian hajottaja bakteereille. Itseasiassa oon vakavasti harkinnut elimistön luovuttamista lääketieteellistä tutkimusta varten kuoleman jälkeen, niin jäis siitäki sitte jotain hyötykäyttöön ku oma elämä loppuu.

^Mitenhän tuo tehdään? Tuohan on lakiinkin kirjattu, että ihan käytäntö se varmaan on, mutta missä saa moisen lapun allekirjottaa... Pikainen Googletus ei auttanu.

13 §
Ruumiin luovuttaminen opetustarkoitukseen

Yliopiston anatomian laitokselle voidaan lääketieteen opetusta varten luovuttaa ruumis, jonka opetustarkoitukseen luovuttamiseen vainaja on eläessään kirjallisesti antanut suostumuksensa.

Käydäänkö kroppa arkusta hautajaisissa ennen seisovaa pöytää vai vasta sen jälkeen?

Elimet otetaan pois ruumiista ennen kuin ruumis luovutetaan hautausurakoitsijalle. Kun ruumis on balsamoitu tai tuhkattu, ei elimistä enää ole mitään jäljellä.

Jupjup, elintenluovutustestamentti täälläkin, päivätty 17.09.96 ja aina lompakossa mukana. Sukulaisia ja kavereita on vannotettu että jos joskus sattuu pahasti ja varaosiksi kelpaisi, niin kaikki irti mistä hyötyä.
Joskus miettiny että mitäs jos ei olekaan lompakko mukana, pitäisiköhän ottaa kännykän taustakuvaksi, se kun on melkein aina mukana... Vai menisikö jo ylilyönnin puolelle...
Luuydinluovutusrekisteriin liityn kyllä kans...

Uskomaton sattuma, että joku taas nosti tämän vaihteeksi ylös, kun juuri tuli juttua vanhempien kanssa elintenluovutuksesta. Tai no oikeastaan testamentista ja kuolemasta yleensä, kun faijan eno heitti lusikan nurkkaan vastikään ja hautajaiset on ensi lauantaina.

Itsekin pitäisi nuoresta iästä huolimatta jo tajuta järkätä elintenluovutukset kuntoon. Silti kiusaa ajatus entäpä jos meikäläisen suomaa lahjaa ei kunnioiteta, vaan elinten vastaanottaja tuhoaa tietoisesti terveytensä jälleen, vaikka se on minun ansiostani fiksattu aiemmin. Olispa näissäkin hommissa takuu :D

Uskomaton sattuma, että joku taas nosti tämän vaihteeksi ylös, kun juuri tuli juttua vanhempien kanssa elintenluovutuksesta. Tai no oikeastaan testamentista ja kuolemasta yleensä, kun faijan eno heitti lusikan nurkkaan vastikään ja hautajaiset on ensi lauantaina.

Itsekin pitäisi nuoresta iästä huolimatta jo tajuta järkätä elintenluovutukset kuntoon. Silti kiusaa ajatus entäpä jos meikäläisen suomaa lahjaa ei kunnioiteta, vaan elinten vastaanottaja tuhoaa tietoisesti terveytensä jälleen, vaikka se on minun ansiostani fiksattu aiemmin. Olispa näissäkin hommissa takuu :D

Ota yhteyttä sampoon ja pohjolaan että löytyskö niiltä jotain vakuutusta tota varten :D:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom