Elämäntapamuutos meni metsään? Apua kaivataan

Aloitin tämän vuoden tammikuussa elämäntapamuutoksen muuttamalla ruokavalion parempaan suuntaan. Olen 39v., entinen sohvaperuna ja pullasorsa. Tavoitteena on parempi olo, lisää energiaa, ruokatavat paremmaksi ja liikunnan lisääminen. Ennen söin mitä sattuu, miten sattuu ja milloin sattuu. Liikuntaa olen harrastanut pari kertaa viikossa, lähinnä Zumbaa kotona. Lisäksi minulle sattui viime syksynä tapaturma jonka vuoksi olen ollut pitkään sairaslomalla ja tuosta tapaturmasta johtuen liikuntani on ollut rajoitettua, olen voinut jonkin verran tehdä tuota Zumbaa, lisäksi kävelyä ja kevyttä hölkkää. Olen 163cm pitkä. Paino tammikuussa 77,5kg. Nyt 70,5kg.

Ruokavalioni sisältää raejuustoa, rahkaa, kaurahiutaleita, kanaa, kasviksia, oliiviöljyä, lesitiiniä, pastaa tai tummaa riisiä. Jakautuma P 132g H 77g R 57g. Ongelma on että en ensin laskenut ollenkaan kaloreita joita tuosta tulee ~1400kcal. Alussa paino putosi 4 viikossa 4 kiloa, sen jälkeen koko ajan putoaminen hiipunut kunnes nyt ollaan siinä pisteessä että paino ei ole viimeisen kuukauden aikana pudonnut enää kuin kilon. Sinänsä tilanne ei ole mikään kauhean paha että olen kuitenkin pudottanut jo 7kg painoa ja polttanut rasvaa. Vaatekoko on pienentynyt 2 kokoa mistä olen toki tosi iloinen. MUTTA....

Painoa pitäisi saada pudotettua vielä 5-10g. En tosiaan alussa kiinnittänyt ollenkaan huomiota tuohon noinkin alhaiseen kalorimäärään sillä olin tyytyväinen että sain hyvän rungon syömiselleni, riittävät ateriamäärät, säännöllisen ruokailurytmin ja alkuun painokin tippui hyvin. Kunnes aloin jokin aika sitten vierailla entistä enemmän täällä pakkiksella ja tajusin että tuo homma alkoi tavallaan väärästä päästä, liian alhaisilla kaloreilla.

Minulla on nyt edessä se tilanne että en voi leikkauksen takia liikkua seuraavaan 6 viikkoon juuri ollenkaan. Eli nyt varmaan olisi hyvä tilanne nollata tätä dieettiä ja saada aineenvaihdunta taas takaisin toimimaan syömällä oikein ja riittävästi. Mutta mistä ihmeestä saisin selville paljonko minun pitäisi oikein syödä kun tilanne on se että tuolla määrällä paino ei putoa? Päivittäinen aktiivisuus on minulla lähestulkoon olematonta koska olen sairaslomalla. Minun elimistölle vhh-ruokavalio tuntuu sopivan parhaiten. Mutta kannattaisiko nyt tässä vaiheessa pitää kuitenkin hiilarit mukana ja sitten vasta vähentää kun alkaa kuntoutus ja liikkuminen taas uudestaan? Myös salitreeni on tarkoitus ottaa mukaan loppukesästä.

Osaisiko kukaan antaa vinkkiä mistä löytyisi esimerkkiä suurinpiirtein samankokoisen naisen syömisistä? Ja kuinka paljon kaloreita kannattaisi nostaa ja lisäänkö rasvaa, vai sekä hiilareita että rasvaa? Proteeinien määrä lienee ainakin riittävä.

Ehdottaisin, että tuon lepojakson ajaksi otat hiilarit ihan kunnolla alas - joka tarkoittaa samalla reipasta rasvan lisäystä - ehdottaisin myös, että pyrit lisäämään kokonaisenergiamäärää vähintään 300 kcal, olet hädintuskin koomakaloreilla. Makroravinteiden muutos voi olla jo riittävä ravistelemaan painon uudelleen laskuun - tosin toipilasjakson aikana kannattaa pitää etusijalla toipumista, ei painon pudotusta. Eli monipuolisesti kasviksia, säännöstellen hedelmiä, kokojyväviljaa, palkokasveja ja tärkkelystuotteita - sekä monipuolisesti proteiinilähteitä, saavat olla luonnostaan rasvaisiakin. Rasvalisinä oliiviöljyä, rypsiöljyä, kookosöljyä, mikä ettei voitakin. Proteiini kannattaa pitää toipilasaikana suunnilleen noissa lukemissa. Ja lahjasuklaat tarjoilet tietysti henkilökunnalle :D

Kun pääset takaisin liikkumaan kokeile hiilareiden ajoittamista. Eli muuten melko VHH - mutta treenin jälkeisellä aterialla runsaammin (sietokyvystä riippuen 50-100 g) hiilihydraattia.

Hiilihydraatit ovat puhdas polttoaine - ja tärkeitä runsaasti liikkuvan kehossa. Sen sijaan proteiini ja rasva ovat molemmat kehon raknnusaineita, joita tarvitset toipilasaikana. Hiilareiden vähennys voi myös estää painon kertymistä kun aktiivisuus vähenee.

Tsemppiä! Painon laskun hidastuminen jossain vaiheessa on melko väistämätöntä, mutta kyllä se taas jossain vaiheessa nytkähtää!

Ja haluan sanoa vielä, että elämäntapamuutoksesi ei ole mennyt metsään. Seitsemän kilon pudotus on hieno saavutus!

Kiitos Caitlyn. Vähän tuon suuntaista olin ajatellutkin ja pähkäillyt. Kookosöljyä löytyy jääkaapista, samoin voita. Otan ne siis käyttöön ja lasken noita hiilareita alemmas. Varmaan joku 20g on vielä ok, varsinkin jos se tulee pääasiallisesti vihreistä kasviksista? Hedelmiä en syö muutenkaan. Kuituja saan vehnäleseistä, niistähän tulee myös vähän hiilareita mutta ovat kyllä vatsan toiminnan kannalta tärkeitä.

Joo, 20 on varmasti ookoo - siihen saa mahtumaan reilun määrän (pääasiassa) vihreää kasvia. Luultavasti olosi ei muutu paljonkaan, kun olet liikkuvanakin pitänyt hiilarit noinkin matalana. Jos energian lisäys tuntuu pelottavalta, niin tee se vähitellen. Ei kannata lisätä pelkästään lisätyllä rasvalla vaan vaihtaa jotain ruokia rasvaisempiin (avokado mukaan, rasvainen kala, pähkinät ja siemenet (tosin hiilareita on vähän katseltava, parapähkinät on aika vekkuleita), rasvaisempi ja mielellään luomuliha).

Kokeilepa muuten vatsan toiminnan tueksi chia-siemeniä, jos jostain löydät. Ne ovat hyvin ravinteikkaita ja niistä saa mukavasti liukoista kuitua. Siemen myös hyytelöityy nesteessä, sitä voi käyttää hyväksi ruoanlaitossa. Maku on mieto ja miellyttävä. Chia-hyytelö näyttää siementen takia vähän sammakonkudulta - mutta maistuu ihanalta!

Kiitos molemmille. Karppaamista olen kokeillut pari vuotta sitten ja opit on vielä muistissa. Tosin just se ylläpito on se kaikista vaikein. Yritän nyt keskittyä toipumiseen ja paranemiseen sekä varaudun siihenkin että paino muutaman seuraavan viikon aikana pikkuisen nousee. Panostan tuohon painonpudotuksen jatkamiseen sitten kun tosiaan liikunta tulee takaisin kuvioihin. Siihen asti mennään ketoillen ;)

Nuo chia-siemenet on täysin uus tuttavuus. Täytyy ottaa enemmän selvää. Hätätapauksessa olen käyttänyt myös Semperin Pofiberiä, perunakuitua josta on poistettu tärkkelys ja se sisältää 70% kuitua.

Yritin koostaa vähän erilaiseksi tuota päivän ruokailua. Miltäs tällainen vaikuttaisi:

aamupala:
raejuusto 100g
mantelilastu 10g
soijalesitiini 15g
mehukeitto sokeriton 100g

lounas:
broileri 150g
vihersalaatti 200g
oliiviöljy 1rkl

välipala:
leipäjuusto 100g

päivällinen:
broileri 150g
parsakaali + kukkakaali 200g
oliiviöljy 1rkl

iltapala:
rahka 250g
vehnälese 10g
mehukeitto sokeriton 100g
soijalesitiini 5g

Äkkiä laskien tuosta tulis vähä reilu 1620kcal P 135g HH 24g R 107g

Ei varmaan vieläkään riittävästi kaloreita mutta kuitenkin jo n. 250kcal enemmän kuin tähän asti, hiilarit aika alhaalla. Onko rasvaa jo liikaa? Iltapalan soijalesitiinin voisi tietty vielä vaihtaa siihen kookosöljyyn. Ja tuon broilerin valitsin nyt vain tähän esimerkkiin, syön kyllä muutakin lihaa kuin pelkkää kanaa ;)
Pääsisikö tällä toipilasajan ilman että mennään syvemmälle sinne metsään :D

Mun mielestä rasvaa voisi noin matalilla hiilareilla tulla ihan hieman enemmän, että paino lähtisi varmemmin putoamaan. Nythän se ilmeisesti jumittaa jo valmiiksi, joten miksi hankaloittaa hommaa? Kyllä laihduttajankin kroppa tarvitsee helppokäyttöistä energiaa. Koska hiilareita panttaillaan, niin maitorahkaa ja maitotuotteita voisi ajatella vaihtaa johonkin muuhun vaihtoehtoon, niistähän kertyy prosentuaalisesta hiilihydraattimäärästä aika suuri osuus (yhdessä rahkapurkissa keskimäärin 11 grammaa + raejuusto = 13,5). Tuohon 24 grammaan hiilareita saisit lisäksi paljon enemmän mikroravinteita lisäämällä ruokavalioosi esim. hieman marjoja (mieluummin kuin pelkkää ravinneköyhää aspartaamimehukeittoa), vihreitä kasviksia ja syömällä maitorahkan tilalla vaikka munakasta (kyllä niistäkin saa tehtyä makeita juttuja jos vaihtelua kaipaa, senkun vaan etsii kaikkia karppileipomuksia ym.).

Jos rasvan määrää nostaa hieman, niin tietenkin pitää laskea jostain muusta, sitä en osaa sanoa onko sinulle mieluisempaa vähentää proteiinin vai hiilarin määrää. Proteiinia ei toisaalta tarvitse niin paljon jos liikuntaa ei juurikaan pääse harrastamaan, joten vähän päälle 100 grammaakin riittäisi varmasti.

Offtopic: Mutta mun mielipide on, että pitkällä tähtäimellä todella matalahiilihydraattiset dieetit eivät ole hyväksi aineenvaihdunnalle. Ainakin naisilla rasvanpoltto tuppaa tällä tyylillä jossain vaiheessa hidastumaan (me ollaan kai herkempiä säästämään rasvaa jälkikasvua varten jos kroppa saa jatkuvasti nälkäsignaaleja). Ei toki kaikilla. Älä siis luovuta jos VHH ei toimi sulla. Kokeile vaikka 30%/40%/30%-tyyliä, tai pidä välillä päiviä jolloin syöt enemmän hiilihydraatteja boostataksesi aineenvaihduntaa.

Sabi: tarkoitus olikin että näin alhaisilla hiilareilla menisin nyt alkuun sen pari viikkoa kun en saa vielä liikkua paljoa. Olin siis eilen käsileikkauksessa.
Sitten kun saan luvan taas liikkua niin otan treenipäivinä mukaan enemmän hiilareita, mm. kaurapuuro aamulla ja vaikka niitä marjoja.

Ja tosiaan tuon aamupalan raejuuston ajattelin välillä vaihtaa esim. 2 munan munakkaaseen.

Aikaisemmista viesteistä unohtui mainita että olen kala-allergikko joten ikävä kyllä en voi ottaa edes omega-3 kapseleita mitkä olis tosi hyviä. Sen sijaan otan aamuin illoin LinOlive kapselit missä on omega 3-6-9, kuitenkin niin että 3.n osuus on suurin niinkuin pitääkin.

Ja vettä menee luonnollisesti se 3 l päivässä. Illalla vielä kalkki, D-vitamiini ja magnesium.

Mehukeitot voisi vaihtaa marjoihin, pakastettuihin tai tuoreisiin. Leseiden tilalla voi kokeilla pellavansiemeniä tai chia-siemeniä. Mutta miten ihmeessä saat tuosta laskettua 107 g rasvaa :wtf:

Suurimmat lähteet ovat leipäjuusto (about 15-25 g juustosta riippuen)
Ruokalusikallisesta oliiviöljyä on lusikasta riippuen mitä tahansa välillä 7-14 g.

Ja lopuista sapuskoista tulee vain hajagrammoja!

Kokeilepa vaihtaa nuo rahkat turkkilaiseen jogurttiin, heitä sekaan vähän hyvänmakuista proteiinijauhoa proteiinilisäksi. Öljyä ja pähkinöitä lisää. Ei haittaa, jos kasviksiakin vähän lisää ja monipuolistaa.

Caitlyn: syötin nuo kaikki kalorilaskuriin. Rasvaa tulee manteleista, soijalesitiinistä, oliiviöljystä. Leipäjuustossa rasva näytti olevan 23%.

Itse asiassa tein niin että kaivoin karppi-keittokirjan esiin ja ajattelin tehdä sieltä niitä sapuskoja. Aamupalaksi söin 2 paistettua kananmunaa. Tuo mehukeitto on vaan niin hyvää lesitiinin ja vehnäleseiden kanssa, mutta vähensin senkin määrää pienemmäksi. Yritän nyt pienillä muutoksilla saada tätä vietyä eteenpäin, pelottaa että vatsa reagoi ikävästi jos tekee liian suuria muutoksia kertaheitolla. Tosiaan pari vuotta sitten kun kokeilin karppausta, en ikinä laskenut kaloreita. Söin niin että nälkä pysyi hyvin poissa, huolehdin ainoastaan siitä että hiilarit pysyi alhaalla ja paino putosi ihan kuin itsestään. Jossain vaiheessa vain taisi annoskoot kasvaa liian suureksi ja en sitten saanut pidettyä hommaa hallinnassa.

Huomaan ihan selkeästi että nyt kun olen syönyt enemmän niin kroppa alkaa pikku hiljaa heräillä ja nälkäkin ilmoittelee taas itsestään. Olen siinä tapauksessa syönyt vähän lisää, mutta tosiaan niin että hiilarit pysyy edelleen alhaalla.

Kiitos kun annatte noita vinkkejä ja neuvoja!:hyvä:

Mutta noita manteleita on tuossa vaan kymmenen grammaa, nyrkkisääntö pähkylöihin on että about puolet on fättiä. Onkohan tuolla joku virhe ravintodatassa - tai tuliko näpyteltyä jotain pieleen? Minusta tuosta ei saa mitenkään päin vääntämällä yli kuuttakymmentä grammaa.

Ehdottomasti muutokset vähitellen. Jos nälkä alkaa vaivata, niin suosi rasvalisien sijaan rasvaista oikeaa ruokaa (niitä pähkinöitä lisää, avokadoa, munia, rasvaista kalaa, turkkilaista). Mehukeitto voi olla hyvää, mutta se on ravitsemuksellisesti tyhjä ja sisältää keinomakeutusainetta. Oikeat marjat tai hedelmät olisivat toipuvalle elimistöllesi tärkeämpää tavaraa. Esim. puolikas verigreippi mahtuu hyvin vähiinkin hiilareihin. Ja ne marjat!

Juu, voihan siellä tosiaan olla joku virhe.

Seuraava muutos siis olkoon rahkan tilalle partaäijää, mehukeiton tilalle esim. mustikkaa. Hera80 jauhetta löytyy myös kaapista, sitähän voi sit vaikka sekoittaa tuohon turkkilaiseen.
Jos vielä ripottelis siemensekoitusta salaatin sekaan niin tulis sieltäkin niitä hyviä rasvoja.

Kyllä tämä tästä. :)

Kun pääset takaisin liikkumaan kokeile hiilareiden ajoittamista. Eli muuten melko VHH - mutta treenin jälkeisellä aterialla runsaammin (sietokyvystä riippuen 50-100 g) hiilihydraattia.

Vielä lisäkysymys tuosta hiilareiden ajoittamisesta. Jos teen aamulla aerobisen lenkin, syönkö hiilareita aamupalalla?
Jos taas menen päivällä kuntosalille, hiilarit mukaan iltaruualle? Ja palautusjuoma heti salitreenin jälkeen?

Saankin aloittaa liikkumisen jo aikaisemmin kuin alunperin oli arvioitu eli jo parin viikon päästä. Joten siinä vaiheessa olis varmaan hyvä tilanne alkaa ottaa ruokavalioon takaisin noita hiilareita, mutta vain tosiaan treenipäivinä. Minulla tuntuu suuremmat määrät hiilihydraattia kertyvän suoraan tuonne vyötärölle ja samalla myös nestettä kroppaan :(

Vielä lisäkysymys tuosta hiilareiden ajoittamisesta. Jos teen aamulla aerobisen lenkin, syönkö hiilareita aamupalalla?
Jos taas menen päivällä kuntosalille, hiilarit mukaan iltaruualle? Ja palautusjuoma heti salitreenin jälkeen?

Jos ja kun se painonpudotus on ensisijaisena tavoitteena, unohtaisin palautusjuomat, joissa on nopeaa hiilaria nestemäisessä muodossa - kokonaan. Yritä ajoittaa treenit siten, että pääset mahdollisimman pian treenin jälkeen oikealle sapuskalle - ja tälle aterialle sitten otat itsellesi mieluisat hiilarilisukkeet. Ei ole dramaattista, jos et ihan suoraan pääse pöytään, tavalliselle treenaajalle tuo "palautusjuomaikkuna" ei ole kovin merkityksellinen (enkä ole ihan vakuuttunut sen merkityksestä kunnon massanlisäyksessäkään, proteiinisynteesi on kunnolla vauhdissa vasta useita tunteja treenin jälkeen). Jos ajankohta on aivan mahdoton, niin sitten mukaan palautusjuoma, jossa pelkkä proteiini - hiilari mukaan vaikka erillisenä banaanina. Sinulla on ruokamäärä muutenkin vähäinen eikä minusta sinun missään tapauksessa kannata käyttää vähiä kaloreitasi tyhjään nopeaan sokeriin. Aamulenkin jälkeen hiilarit aamupalalla.

Tuo hiilareiden ajoittaminen treenin jälkeen voi hyvinkin auttaa sinua tuossa nesteenkeräämistaipumuksessa. Kerropa sitten miten alkaa toimia! Ja kuulostaa siltä, että olet paranemassa mukavasti!

Paraneminen on tosiaan käynnissä. Olen syönyt reippaasti enemmän tällä viikolla, kaihtamatta sitä rasvaa ja yrittänyt katsoa ettei myöskään proteiini nouse liian korkeaksi.
Jalkeilla olen ollut jonkin verran. Siis ihan petipotilaana en ole ollut, mutta mitään kevyitä kävelylenkkejä en ole päässyt vielä tekemään.

Viime lauantaina pidin oikeaoppisen hiilaritankkauspäivän ja todellakin söin vain hiilareita ja reilusti. Tuloksena että paino näytti vielä maanantaiaamuna 71,4kg :wtf:
Maanantaina leikkauksen jälkeen oli pakko syödä se sairaalassa tarjottu sämpylä kun eivät muuten olisi päästäneet kotiin mutta siitä lähtien on hiilarit ollu tosi alhaalla.

Tänään kävin sitten ensimmäistä kertaa vaa'alla ja paino näytti 69,6kg :hyper:
Siis joo, eihän mun pitänyt nyt kiinnittää huomiota tuohon painoon mutta en voi olla ilahtumatta tuosta suuntauksesta 4 viikon jumin jälkeen ja vielä kun olin aivan varma että tämän viikon liikkumattomuus armotta nostaa painoa. Tämä homma toimii siis sittenkin :D

Eli jatkossa varmaan jos näyttää että paino alkaa taas jumia niin kunnon ketoilu-viikko väliin. Kiitos teille avusta ja neuvoista :worship:

Kerron sitten parin viikon päästä mikä tilanne kun pääsen aloittamaan varovasti salitreeniä. Siinä onkin kropalla ihmettelemistä.

Hienosti on mennyt!

Ei painon seuraamisessa mitään pahaa ole, kun ei päästä sitä pakkomielteeksi saakka. Pitää jatkuvasti olla mielessä, että paino ei ole sama asia kuin kehon läskitilanne :D.

Pelkän painon seuraaminen onkin vähän huono juttu. Siksi mullakin on mukana myös mittanauha ja kyllähän se peilikin kertoo enemmän mihin suuntaan olla menossa. Samoin vaatteissa huomaa suuriakin eroja, ihan muutamassa viikossa.

Kun on vielä ylimääräistä painoa pudotettavana, niin kieltämättä ne muutokset myös siellä vaa'alla tsemppaa ja piristää mieltä.

P.S. Minttusuklaan makuinen Hera80 sinne turkkilaisen sekaan on ihan taivaallisen hyvä iltapala :kuola:

Suositut

Back
Ylös Bottom