L0b0 sanoi:
1. Palautusjuomassa on 40g protskua, usein yli, eli 40-50g on aika optimi. Pyrin pysymään 50g:ssä
Katsoin siis näitä lukuja:
-Hera reilu 1dl (40g) 4
31,2 2 158,8
Eli vaikka jauhetta on 40g, sehän ei meinaa että proteiinia itsessään tulee 40g. Sinuna säätäisin tuon niin, että proteiinia tulisi esim. se 50g.
3. Hiilarit pyrin pitämään tarkoituksella todella matalana. Maidon korvaamisen esim, runsaammalla aamiaisella, ja/tai kaurahiutaleilla rahkan seassa voisi harkitakin.
Mun mielestäni toi sun kalorimäärä (2400kcal) on sen verran pieni, että jos otat yli 300kcal maidosta ja palautusjuomaankin menee se 250kcal, jää kiinteälle ruualle aika pieneksi tuo kalorimäärä. Nälkä voi tulla.. Mua ainakin dieetillä helpottaa huomattavasti, kun kiinteää ruokaa on paljon, koska olo tuntuu kylläiseltä melkein koko ajan eikä tule mitään hulluja mielitekoja.
Voisit esimerkiksi jättää ne maidot pois ja korvata näillä:
Ruispalat (Vaasan) 4 siivua, 112g, 240,8kcal, prot9/hh46/r1,5
Kultakalkkuna (Saarioinen) 12 viipaletta, 100g, 110kcal, prot21/hh0,5/r1,8
(Vertaa arvoja litraan maitoa: 330kcal, prot34/hh49/r0)
Eipä ole isoa heittoa kaloreissa ja proteiini/hiilarigrammoissa, mutta veikkaisin kyllä syömisnautinnon olevan suurempi kuin maidon hörppimisestä
Osaako joku sanoa tuosta maidosta dietillä tarkemmin? Kannattaako ottaa kokonaan pois ja korvata tosiaan esim. runsaammalla hiilarilla?
Punttimimmien puolella on ollut juttua maitotuotteiden käytöstä dieetillä, esimerkiksi Vilma-Liina on kirjoittanut siitä ja samoin Viivi (
täällä). Yleinen mielipide tuntuu olevan, että ne keräävät nestettä ja tuovat tavallaan "turhia kaloreita" jotka voisi korvata kiinteälläkin ruualla. Tavallisella dieetillä nyt lihaskovuudella ja nesteen kertymisellä ei liene suurta merkitystä, mutta minulle ainakin merkkaa aika paljon se, että saa oikeasti syödä ne kalorit. Toisille sillä ei välttämättä ole merkitystä, joten tee miten itsestäsi parhaalta tuntuu
Voithan aloittaa noin kuin aioitkin, ja muokata dieettiä sitten omien havaintojesi (ja nälän) mukaan. Jos maidon jätät pois, niin kannattaa turvata sitten kalsiumin saanti vaikka kalsiumtablettien avulla.